پاورپوینت،بازاریابی ورزشی،صنعت مدرن در نگاه استراتژیک مدیران فردا

دسته بندي : بازاریابی » بازاریابی در شبکه های اجتماعی
بازاریابی ورزشی

بازاریابی ورزشی یک زیرشاخه از بازاریابی است که هم به ترویج و ترفیع تیم‌ها و رویدادهای ورزشی می‌پردازد و هم به ترفیع و بازاریابی محصولات از طریق ورزش.

در عصر حاضر، ورزش به عنوان یک بخش اقتصادی، چه از بعـد عملـی و چـه تماشـایی، در تولید و مصرف کالاها و خدمات ورزشی و توسعه اقتصادی جوامع مختلف نقش اساسـی دارد و هم اکنون یکی از مؤثرترین عوامل اثرگذار در رشد اقتـصادی ملـی و یکـی از درآمـدزاترین ،صنایع در قرن ۲۱ به شمار میرود .

بازاریابی ورزشی یکی از مؤثرترین عوامل اثرگذار در رشد اقتـصادی ملـی و یکـی از درآمـدزاترین ،صنایع در قرن ۲۱ به شمار میرود

شایان ذکر است که بازاریابی ورزشی منحصر به فرد است، زیـرا مـشتریان آن مثـل مـشتریان سایر فرآوردهها نیستند. پدیدآورنـدگان رویـدادهای ورزشـی بـه دلیـل ماهیـت آزاد فعالیتهـا، ناپایداری رویدادها و نااطمینانی نتایج نمیتوانند ابعاد آن را پـیشبینـی کننـد.

تاریخچه بازاریابی ورزشی

ضرورت جهانی شدن ورزش که از دهه ۱۹۸۰ آغاز شد، موجب تغیر نقش ورزش درجامعه شد و فرصتهای درآمدزایی بسیاری را برای افراد، مؤسسات و رسانه های مختلف ایجـاد، کرد.

تبلیغ یک کالا یا یک خدمت در عرصه اقتصاد به ویژه در بازاریابی و فروش به عنوان روشـی برای نشان دادن مشخصات کالا یا خدمتی معین است، به گونـهای کـه در سـایه آن اطلاعـات مشتری برای خرید یا به دسـت آوردن آن بیـشتر از قبـل باشـد .

وقتـی از تبلیغـات صـحبت می شود، مواردی چون تلویزیون و رسانه های گروهی، مطبوعات، حامیان مالی، فـروش بلـیط، مجوزها، چاپ تمبر و یادبودها و حتی ضرب سکه و فروش یادگاریهای مسابقات، تجهیزات و لباسهای ورزشی مطرح می شود.

هر چند صنعت ورزش دارای بخشهای متعددی است، اما عامل مـشترک همـه ایـن بخـشها تولید [محصول یکتای ورزشی] است که در خدمت شرکت کنندگان، تماشـاگران، مؤسـسات و سایر کاربران قرار میگیرد .

رویدادها، اطلاعات، آموزش، کالاها و خدمات ورزشی بـه عنـوان چهار دسته مختلف محصولات ورزشی می توانند بر تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده هـر کشور تأثیر بسزایی داشته باشند.

حوزه های بازاریابی ورزشی

بازاریابی ورزشی سبک خاصی از بازاریابی است که به  دو حوزه اصلی تقسیم می شود:

حوزه اول، فروش و درآمدزایی برای ورزش است؛ که فروش محصولات ورزشی، ابزار و نرم افزارهای ورزشی و جذب اسپانسر و درآمدزایی برای تیم ها و فدراسیون ها در این دسته قرار می گیرد.

حوزه دیگر، فروش و بازاریابی از طریق ورزش است؛ که شامل فعالیتهای اسپانسرشیپ و تبلیغاتی شرکت ها و برندها می شود که می تواند بازاریابی ورزشی را در کنار استراتژی های دیگر و در مواردی تنهاترین استراتژی بازاریابی آن مجموعه قرار دهد.

نتیجه‌ی برندینگِ خوب و کسب جایگاه مستحکم در بازار فقط معامله‌ای خوب نیست. به عبارت دیگر، بازاریابی ورزشی نشان‌دهنده‌ی رابطه‌‌ای مداوم بین برند ورزشی و مصرف‌کننده‌ی آن است.

فلسفه بازاریابی ورزشی

دانستن فلسفه بازاریابی فقط مختص مدیران بازاریابی و بخش‌های بازاریابی سازمان‌های ورزشی نیست. در فلسفه‌ی بازاریابی، خواسته‌ها و نیازهای مشتری، قلب هر تصمیم را می‌سازد. البته باید این نکته را اضافه کنیم که نیازهای مشتری باید مکمل اهداف سازمان باشند. در دنیای تجارت، هدف اصلی، کسب سود بیشتر است اما در سازمان‌های ورزشی معمولا هدف برنده شدن و یا ایجاد علاقه به ورزش یا آن واحد ورزشی است.

فلسفه‌ی بازاریابی ایجاد وضعیت برد-برد برای سازمان و مشتریان سازمان است، اما شکی نیست که اگر نیازهای مشتریان برطرف نشود، هیچ بردی در کار نخواهد بود.

در سطح دوم، بازاریابی ورزشی را به عنوان یک پروسه و فرایند در نظر می‌‌ گیرند، چرا که شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و مراحل است. به عنوان مثال، بازاریابی ورزشی شامل مراحل تحقیق، تجزیه و تحلیل، برنامه‌ریزی، توسعه، پیاده‌سازی و ارزیابی است.

در سطح سوم، می‌توان بازاریابی ورزشی را مجموعه‌ای از اصول دانست، زیرا شامل ایده‌ها و مفاهیم متعدد است و برای کسانی که با بازاریابی ورزشی سروکار دارند به عنوان یک راهنما ویژه عمل می‌کند.

سطح چهارم :اصول بازاریابی ورزشی می‌توانند با کمک ابزارهای خاص اجرا شوند. ابزارهای تحلیلی و فعالیت‌های خاص که روزانه انجام می‌شوند جزو این ابزارها به حساب می‌آیند.

بازاریابی ورزشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟











بازاریابی ورزشی، استفاده از مفاهیم بازاریابی برای ارائه‌ی محصولات و خدمات ورزشی است. این روش را برای بازاریابی محصولات غیرورزشی، از طریق مفاهیم و رویدادهای مرتبط با ورزش هم به‌ کار می‌برند.

در بازاریابی ورزشی دو مفهوم اساسی داریم، مفهوم اول، استفاده از روش‌های بازاریابی برای فروش محصولات و خدمات ورزشی، و مفهوم دوم، بازاریابی محصولات غیرورزشی از طریق ورزش است. مثل سایر روش‌های بازاریابی، بازاریابی ورزشی هم به دنبال تشخیص و برآورده کردن نیازها و خواسته‌ها‌ی مصرف‌کننده است و برای رسیدن به این هدف، خدمات و محصولات مرتبط با ورزش به مصرف‌کننده ارائه می‌شود. با این روش، برخلاف بازاریابی معمولی می‌توان مشتری را به استفاده از محصولات و خدمات غیر ورزشی هم تشویق کرد.

درک این مفهوم ضروری است که بازاریابی ورزشی به معنی بازاریابی محصولات ورزشی و همچنین استفاده از ورزش به عنوان ابزاری برای بازاریابی سایر محصولات و خدمات است. شناخت این دو جنبه از بازاریابی ورزشی نقش مهمی در درک شیوه‌های متنوع استفاده از ورزش دارد. با این حال، مشکل این است که این دو بعد، بیشتر روی بخش فروش بازاریابی ورزشی تأکید می‌کنند. قبل از هر اقدامی باید تحلیل و آنالیزی طولانی و راهبردی صورت گیرد و مشخص شود مشتریان ورزش به دنبال چه هستند و بهترین راه ارائه‌ی آن به مشتریان کدام است. در نتیجه، بازاریابی ورزشی را باید مجموعه‌ای شامل برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌هایی مربوط به تحویل محصول و خدمت ورزشی به مشتری دانست.

محصول و خدمات ورزشی باید قبل از فروش، جایی در ذهن مشتری داشته باشند، پس مشتری باید از وجود آن محصول یا خدمات آگاه باشد و به نحوی نسبت به آن واکنش نشان داده باشد. فرایندی که طی آن واکنش و پاسخ مشتری به دست می‌آید، «برندینگ» نام دارد و هنگامی که برندی ورزشی در ذهن مشتری جا بگیرد، آن برند موقعیت خود را تثبیت کرده است.

نتیجه‌ی برندینگِ خوب و کسب جایگاه مستحکم در بازار فقط معامله‌ای خوب نیست. به عبارت دیگر، بازاریابی ورزشی نشان‌دهنده‌ی رابطه‌‌ای مداوم بین برند ورزشی و مصرف‌کننده‌ی آن است.

آشنایی با سه مفهومی که در ادامه‌ی این مقاله به آن خواهیم پرداخت کمک می‌کند تا تعریف کاربردی و روشنی از بازاریابی ورزشی داشته باشیم.

ابعاد بازاریابی ورزشی

حال که به تعریف بازاریابی ورزشی پرداختیم، خوب است دوباره به دو بعد بازاریابی ورزشی برگردیم. همان طور که گفتیم در حالت اول خدمات و محصولات ورزشی را به صورت مستقیم به مشتری عرضه می‌کنند، در حالت دوم، برای محصولات و خدمات غیر ورزشی، از طریق ورزش، بازاریابی انجام می‌دهند. به عبارت دیگر بازاریابی ورزشی یعنی بازاریابی محصولات ورزشی و همچنین بازاریابی از طریق ورزش. برای مثال، بازاریابی برای تجهیزات ورزشی، مسابقات حرفه‌ای، رویدادهای ورزشی و باشگاه‌های محلی، بخشی از بازاریابی محصولات و خدمات ورزشی هستند. تبلیغ تیم‌های ورزشی، تبلیغ قهرمانان ورزش، فروش بلیت‌ مسابقات و توزیع لباس‌های ورزشی مثال‌های ساده‌ی دیگری از بازاریابی ورزشی هستند.

به عکس، بازاریابی از طریق ورزش به معنای فروش محصولات غیرورزشی از طریق ورزش و رویدادهای مربوط به آن است. تبلیغ غلات صبحانه توسط یک قهرمان ورزش، پشتیبانی یک رویداد ورزشی توسط یک سازمان و یا توزیع خوراکی‌های تولیدی یک برند خاص در مسابقات ورزشی مثال‌هایی از بازاریابی ورزشی برای محصولات غیر ورزشی هستند.

فلسفه، اصول، فرایند و ابزار بازاریابی ورزشی

بازاریابی ورزشی مفهومی دارای سلسه‌مراتب است، دانستن این موضوع به درک بهتر مفهوم این نوع بازاریابی کمک می‌کند. بنابراین بازاریابی ورزشی شامل سطوحی است. در سطح پایه‌، فلسفه و باورهای مربوط به مفهوم بازاریابی ورزشی جای دارد.

دانستن فلسفه بازاریابی فقط مختص مدیران بازاریابی و بخش‌های بازاریابی سازمان‌های ورزشی نیست. در فلسفه‌ی بازاریابی، خواسته‌ها و نیازهای مشتری، قلب هر تصمیم را می‌سازد. البته باید این نکته را اضافه کنیم که نیازهای مشتری باید مکمل اهداف سازمان باشند. در دنیای تجارت، هدف اصلی، کسب سود بیشتر است اما در سازمان‌های ورزشی معمولا هدف برنده شدن و یا ایجاد علاقه به ورزش یا آن واحد ورزشی است. فلسفه‌ی بازاریابی ایجاد وضعیت برد-برد برای سازمان و مشتریان سازمان است، اما شکی نیست که اگر نیازهای مشتریان برطرف نشود، هیچ بردی در کار نخواهد بود.

در سطح دوم، بازاریابی ورزشی را به عنوان یک پروسه و فرایند در نظر می‌‌گیرند، چرا که شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و مراحل است. به عنوان مثال، بازاریابی ورزشی شامل مراحل تحقیق، تجزیه و تحلیل، برنامه‌ریزی، توسعه، پیاده‌سازی و ارزیابی است.

در سطح سوم، می‌توان بازاریابی ورزشی را مجموعه‌ای از اصول دانست، زیرا شامل ایده‌ها و مفاهیم متعدد است و برای کسانی که با بازاریابی ورزشی سروکار دارند به عنوان یک راهنما ویژه عمل می‌کند.

در آخر و در عملیاتی‌ترین سطح، اصول بازاریابی ورزشی می‌توانند با کمک ابزارهای خاص اجرا شوند. ابزارهای تحلیلی و فعالیت‌های خاص که روزانه انجام می‌شوند جزو این ابزارها به حساب می‌آیند.

انواع مصرف‌کنندگان ورزشی

روش‌های معتبر و متعددی برای تعریف مصرف‌کنندگان ورزشی وجود دارد که بیشتر آنها برمبنای شناسایی انواع محصولات ورزشی یا خدمات ورزشی است. با این حال، پیش از هر چیز باید مشخص کنیم که بین مصرف‌کننده‌ی ورزشی و ذی‌نفعانِ ورزش تفاوت وجود دارد. مصرف‌کننده، فرد یا گروهی است که با پرداخت مستقیم هزینه (مانند پرداخت پول نقد برای خرید بلیت مسابقه‌ی ورزشی) یا پرداخت غیرمستقیم (مانند خرید تلویزیونی که در آن ورزش نوعی سرگرمی است) از یک محصول یا خدمت ورزشی یا محصولی مرتبط با ورزش استفاده می‌کند. ذی‌نفعان افراد یا گروه‌هایی هستند که از محصول یا خدمات ورزشی خاصی سود می‌برند یا برنامه‌ی کاری خاصی در رابطه با آن محصول دارند. به عنوان مثال دولت‌ها یا شرکت‌های حامی مالی امور ورزشی، ذی‌نفع به حساب می‌آیند اما مصرف‌کننده نیستند. مصرف‌کننده‌های ورزشی، کاربران نهایی هستند که به چهار دسته تقسیم می‌شوند.

مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی

دسته‌ی اول مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی هستند که مصرف‌کننده و‌ خریدار محصولات ورزشی از قبیل ابزارها ورزشی، کتاب‌ها و مجله‌های ورزشی، لباس‌های ورزشی، مکمل‌های غذایی و بدنسازی، بازی‌ها و … هستند. خریدار کالای ورزشی کسی است که یک کالای واقعی و غیرمجازی ورزشی یا محصولی مرتبط با ورزش می‌خرد. ارتباط کالای خریداری شده با ورزش می‌تواند مستقیم باشد (مثل خرید راکت تنیس) یا غیرمستقیم (مثل یک بازی کامپیوتری).

مصرف‌کنندگان خدمات ورزشی

دسته‌ی دوم را مصرف‌کنندگان خدمات ورزشی تشکیل می‌دهند که از خدمات مربوط به ورزش استفاده می‌کنند اما مستقیم در خود فعالیت ورزشی مشارکت ندارند. آموزش، شرط‌بندی، مربی‌گری تخصصی، خدمات پزشکی و خدمات سلامتی و رفاهی، مثل خدماتی که در استخر، ورزشگاه‌ها و مراکز تفریحی ارائه می‌شوند، از این دست به حساب می‌آیند.

شرکت‌کنندگان و داوطلبان حضور در فعالیت‌های ورزشی

دسته‌ی سوم مشتریان، شرکت‌کنندگان و داوطلبان حضور در فعالیت‌های ورزشی هستند. این دسته به عنوان شرکت‌کننده یا در نقش سازمان‌دهنده و پشتیبان، بدون دریافت حقوق و به طور فعال در ورزش مشارکت دارند. همه‌ی افرادی که در فعالیت‌های ورزشی مدرسه‌، مراکز تفریحی و باشگاه‌های ورزشی سازمان‌یافته شرکت دارند در این گروه قرار می‌گیرند.

تماشاگران، حامیان و طرفداران ورزشی

دسته‌ی چهارم، تماشاگران، حامیان و طرفداران ورزشی هستند. این گروه به فعالیت‌های ورزشی علاقمند هستند اما الزاما ورزشکار حرفه‌ای نیستند. فعالیت‌های حامیان ورزشی، تماشاچیان و طرفداران شامل حضور در مسابقات ورزشی زنده یا تماشای برنامه‌های ورزشی در تلویزیون، اینترنت یا از روی دی‌وی‌دی است. این گروه از مصرف‌کنندگان ورزش بسیار پیچیده هستند به این دلیل که نحوه‌ی استفاده‌ی‌ آنها از محصولات و خدمات ورزشی با سایر مصرف‌کنندگان تفاوت دارد. برای مثال، طرفداران ممکن است در اتاق‌های چت آنلاین ورزشی یا بازی‌های رایانه‌ای لیگ حضور داشته باشند. در برخی موارد، طرفداران، به‌ویژه طرفداران وفادار، ممکن است به طرفداران «متعصب» تبدیل شوند، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که رفتار این گروه از محدوده‌ی انتظارات اجتماعی عادی و طبیعی خارج شود. البته، اکثر شرکت‌کنندگان و داوطلبان ورزشی، طرفداران ورزش نیز به حساب می‌آیند و از انواع کالاها و خدمات ورزشی استفاده می کنند. به همین دلیل معتقدیم انگیزه‌ی مصرف‌کنندگان ورزشی پیچیده است. با این حساب به نظر می‌رسد دسته‌بندی نوع مصرف و کاربرد ورزش، از دسته‌بندی نوع مصرف‌کنندگان ورزشی آسان‌تر باشد. علاوه بر این، با توجه به انواع استفاده از ورزش، مشخص است انگیزه‌های حامیان، تماشاچیان و طرفداران ورزشی نسبت به سایر موارد از همه پیچیده‌تر است و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

برگرفته از: imd.inder.cu

بازاریابی ورزشی و ابعاد آن را بشناسید



بازاریابی ورزشی ، نوعی از بازاریابی برای ارائه محصولات ورزشی است.

در این نوع بازاریابی ما با دو بخش، استفاده از بازاریابی برای فروش محصولات ورزشی، دوم بازاریابی محصولات غیر ورزشی از طریق ورزش روبه رو هستیم.

مانند سایر بازاریابی ها، بازاریابیورزشی نیز درپی برطرف کردن نیازها و خواسته‌ها‌ی مشتری است. از این طریق برخلاف بازاریابی معمولی می‌توان خریدار را به استفاده ازمحصولات غیر ورزشی نیز تشویق کرد.

در نهایت بازاریابیورزشی را باید یک مجموعه‌ دانست که دربردارنده  سازماندهی و انجام فعالیت‌هایی مربوط به تحویل کالا و خدمات ورزشی به خریدار است.

بازاریابی ورزشی چیست؟

همان طور که در ابتدا گفته شد در حالت اول خدمات و محصولات ورزشی را به صورت مستقیم به خریدار ارائه می شود، در حالت دوم، برای محصولات غیر ورزشی از طریق ورزش، بازاریابی انجام می‌شود.

به عنوان مثال، بازاریابی کردن برای لوازم ورزشی، مسابقات ، رخدادهای ورزشی و باشگاه‌ها، تبلیغ تیم ها، فروش بلیت، قسمتی از بازاریابی محصولات و خدمات ورزشی هستند.

اما درمقابل در این شیوه از بازاریابی به عنوان مثال به تبلیغ یک آبمیوه توسط یک قهرمان ورزشی، توزیع خوراکی یک برند خاص در مسابقه های ورزشی و… پرداخته می شود.

بازاریابی ورزشی
اصول، روند و ابزار بازاریابی ورزشی

این نوع بازاریابی شامل سطوح مختلفی است. که در ادامه بیان می شود

سطح اول

در سطح ابتدایی، فلسفه و باورهای مرتبط  قرار دارد.

آگاهی داشتن از فلسفه و اصول بازاریابی فقط اختصاص به مدیران و بخش‌های بازاریابی سازمانی ورزشی ندارد. در فلسفه‌ی بازاریابی، نیازها و درخواست های خریدار، پایه های هر تصمیم را تشکیل می دهد.

البته باید در نظر داشت که نیازهای مشتری باید تکمیل کننده اهداف سازمان باشد. در دنیای ورزش برخلاف دنیای تجارت هدف کسب سود نیست بلکه هدف برنده شدن یا علاقه مند شدن به آن ورزش است.

فلسفه‌ی بازاریابی ایجاد شرایط مطلوب برای سود دو طرفه بین سازمان ومشتری است اما به خاطر داشته باشید اگر خواسته های مشتریان برآورده نشود هیچ سودی در کار نیست.

سطح دوم

در سطح دوم، بازاریابی ورزشی به عنوان یک فرایند در نظر گرفته می شود، زیرا شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است.

برای مثال، این نوع بازاریابی شامل مراحل مختلف تحقیق، تجزیه و تحلیل،سازمان دهی، توسعه، اجرایی کردن وآزمایش است.

سطح سوم

در سطح سوم، این نوع بازاریابی را مجموعه‌ای از اصول می دانند، زیرا دربردارنده نظرها و مفهوم های گوناگون است و برای کسانی که با بازاریابی ورزشی سروکار دارند به صورت یک راهنما عمل می‌کند.

سطح آخر

در آخر اصول بازاریابی ورزشی با کمک ابزارهای خاص می توانند اجرایی شوند. ابزارهای تحلیلی و فعالیت‌های روزانه ای که انجام می‌شوند جزء این ابزارها به می باشند.

تکنیک های بازاریابی
انواع مصرف‌کنندگان ورزشی:

روش‌های متفاوتی برای مشخص کردن مصرف کننده در بازاریابی ورزشی وجود دارد. با این حال، باید مشخص شود که مصرف‌کننده‌ی ورزشی واقعی و ذی‌ نفعانِ ورزش باهم تفاوت دارند.

مصرف‌کننده، فردی است که با پرداخت هزینه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از یک کالا یا خدمات ورزشی استفاده می‌کند.

ذی‌نفعان افرادی هستند که از کالا یا خدمات ورزشی مشخصی سود می‌برند ی. به عنوان مثال دولت‌ها یا شرکت‌های حامی مالی ورزشی، ذی‌نفع هستند. مصرف‌کننده‌های ورزشی، کاربران نهایی هستند که به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

مصرف‌کنندگان محصولات ورزشی

مصرف کننده ها ی محصولات ورزشی شامل لوازم ورزشی، کتاب و مجلات ورزشی، لباس های ورزشی، بازی هاو… هستند. خریدار کالای ورزشی کسی است که یک کالای واقعی و یا مجازی ورزشی یا کالای مرتبط با ورزش را خریداری میکند.

مصرف‌کنندگان خدمات ورزشی

مصرف‌کنندگان خدمات ورزشی شامل آموزش، مربی گری تخصصی، خدمات رفاهی وسلامتی را تشکیل می‌دهند که از خدمات مربوط به ورزش استفاده می‌کنند اما مستقیم در خود فعالیت ورزشی دخالتی ندارند.

شرکت‌کنندگان در فعالیت‌های ورزشی

مشتریان، شرکت‌کنندگان حضور در فعالیت‌های ورزشی هستند. این افراد به عنوان شرکت‌ کننده یا سازمان‌دهنده و بدون دریافت حقوق در ورزش همکاری می کنند.

همه‌ی افرادی که در فعالیت‌های ورزشی مدرسه‌ و یا مراکز تفریحی و باشگاه‌های ورزشی سازمان‌یافته شرکت دارند در این طیف جای می‌گیرند.

تماشاگران و طرفداران ورزشی

دسته‌ی چهارم، تماشاگران ورزشی جای می گیرند. این گروه به فعالیت‌های ورزشی علاقمند هستند اما خود ورزشکار نیستند.

فعالیت‌های حامیان ورزشی به صورت حضور در مسابقات ورزشی یا تماشا یا گوش دادن برنامه‌های ورزشی در تلویزیون، رادیو، اینترنت و… است.

این گروه از مصرف ‌کنندگان در بازاریابی ورزشی بسیار پیچیده هستند به این خاطر که به شیوه ی متفاوتی از کالاها و خدمات ورزشی با سایر مصرف‌کنندگان تفاوت دارد.

 بازاریابی ورزشی شاخه‌ای ازبازاریابی است که همزمان بر تبلیغات در زمینه برنامه‌های ورزشی و همچنین تبلیغ محصولات و خدمات دیگر از طریق برنامه‌های ورزشی و تیم‌های ورزشی توجه دارد. در این مجموعه مواردی که تبلیغ می‌شوند می‌توانند محصولات فیزیکی یا یک برند خاص باشند.

هدف از این نوع بازاریابی به وجود آوردن استراتژی‌هایی است که مشتری از طریق آن‌ها به تبلیغ یک ورزش یا محصولی غیر از ورزش از طریق ورزش بپردازد و همانطور که گفنه شد ابعاد مختلفی دارد و قابل تامل است

بازاریابی ورزشی
بازاریابی ورزشی دربرگیرندهٔ تمام فعالیت‌هائی است که برای ارضاء نیازها و خواسته‌های تماشاچیان ورزشی طراحی شده‌اند.علم بازاریابی ورزشی، همانند خود بازاریابی از علوم دیگری چون علم اقتصاد، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، ارتباطات و حقوق مدد می‌جوید.
البته باید بین بازاریابی ورزشی و بازاریابی از طریق ورزش تمایز قائل شد. بازاریابی ورزشی، هنگامی روی می‌دهد که سازمانی ورزشی درصدد ترویج محصولات و خدماتش باشد، مثل یک باشگاه فوتبال که برای فروش بلیت مسابقهٔ مربوط به تیمش در روزنامه آگهی می‌دهد. اما بازاریابی از طریق ورزش، زمانی است که سازمانی غیرورزشی، درصدد بهره‌گیری از ورزش، به‌عنوان ابزار فروش محصولاتش باشد، مثل یک شرکت تولیدکنندهٔ نوشابه که نام تجاری محصولاتش را طی یک رویداد ورزشی تبلیغ می‌کند.
ورزش به‌عنوان صنعت، امروز مفهومی آشنا در کشورهای پیشرفتهٔ صنعتی دارد؛ رابرت میرز، مدیر شرکت ریبوک (Reebok) می‌گوید: ما چندین سال است به این باور رسیده‌ایم که امروزه بازار در اختیار انواع ورزش‌ها، مد و موسیقی است.
در آمریکا صنعت ورزش، یازدهمین گروه صنعتی بزرگ را تشکیل می‌دهد و مردم سالانه ۲۱۳ تا ۳۵۰ بیلیون دلار، صرف خرید کالاها و خدمات ورزشی می‌کنند.
●انواع فعالیت‌ها در بازاریابی
بازاریابی، طیف وسیعی از فعالیت‌ها و تصمیم‌ها را دربرمی‌گیرد که در یک تقسیم‌بندی کلی، می‌توان آنها را در چهار گروه یا طبقه خلاصه کرد:
ـ محصول
ـ قیمت
ـ ترفیع
ـ توزیع
ایجاد هماهنگی بین این چهارطبقه، هدف اصلی بازاریابی را در برمی‌گیرد. فدراسیون‌های ورزشی و باشگاه‌ها نیز برای بازاریابی علمی، می‌توانند فعالیت‌های خود را در چهار طبقهٔ مورد نظر خلاصه کرده و در هر طبقه از ملاحظات علمی ـ کاربردی آن استفاده کنند.
منظور از محصول ورزش، کالا، خدمات یا ترکیبی از هر دو است که برای ارائهٔ مزیت به تماشاگر ورزشی، ورزشکار، حامی یا اسپانسر، طراحی می‌شود.
بازاریابی ورزشی، منحصربه‌فرد است، زیرا مشتریان آن مثل خریداران سایر فرآورده‌ها نیستند. فراهم‌کنندگان رویدادها، محصولات، و خدمات ورزشی، به‌دلیل سرشت آزاد فعالیت‌ها، ناپایداری رویدادها و ابهام در نتایج، نمی‌توانند برجستگی کار را پیش‌بینی کنند، از این‌رو در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که محصول در ورزش، متفاوت از دیگر حوزه‌هاست؛ مهمترین دلایل این مسئله عبارتند از: غیرملموس بودن نتیجه، زودگذر بودن، عدم ثبات و پایداری، حواشی شدید احساسی، مشتریان متخصص، کنترل اندک بازاریاب بر محصول، جذابیت عمومی و...
در این طبقه از فعالیت‌های بازاریابی، ابتدا باید محصولات و خدمات قابل عرضه و فروش را شناسائی و دسته‌بندی کرد. به‌طور کلی محصولات و خدمات بیشتر ورزش‌ها و فدراسیون‌های ورزشی بدین شکل طبقه‌بندی و معرفی شده است: مسابقات، آموزش، امور فرهنگی، امور توسعه و تجهیز نگهداری، امور پژوهشی و تحقیقاتی، اردوهای تیم ملی، بازیکنان نخبه، امور اداری و مالی.
مسابقات و رویدادهای رقابتی همواره یکی از محصولات اصلی ورزش‌هاست؛ طبیعی است که اهمیت و حساسیت‌های مسابقات در ارزش و متقاضی آن تأثیر می‌گذارد. این محصولات از هر دو جنبهٔ بازاریابی ورزش و بازاریابی از طریق ورزش قابل ارائه است. در مسابقات حساس و پرمخاطب می‌توان با اقدام به بلیت‌فروشی یا مبالغ مربوط به ورودیه برای شرکت درمسابقات و... نسبت به بازاریابی اقدام کرد. در عین حال بسیاری از تولیدکنندگان محصولات غیرورزشی را می‌توان متقاعد کرد که در مسابقات فرصت خوبی را برای معرفی محصول خود خواهند یافت و می‌توانند از طریق تبلیغات دور زمین مسابقه، پشت بلیت‌ها، و یا روی پیراهن بازیکنان، صاحب موقعیت‌های مناسب تبلیغاتی شوند.

نکتهٔ مهم در بازاریابی ورزشی آن است که همواره به خاطر داشته باشیم هر محصول قیمت تعیین شده‌ای دارد. در بازاریابی ورزش با تصمیمات قیمت‌گذاری متعددی دربارهٔ محصول اصلی و سایر محصولات مرتبط با آن مواجه هستیم. بازاریاب باید برای قیمت محصول خود، توجیه منطقی داشته باشد. رویکردهای قیمت‌گذاری عبارتند از: ۱ـ نقطهٔ سربه‌سر ۲ـ عرضه و تقاضا ۳ـ تأمین هدف‌ها ۴ـ قیمت‌گذاری رقبا
قیمت، تأثیر زیادی بر ارزش محصول دارد، قیمت‌های بالا، سبب می‌شود که مشتری خواستار کیفیت‌های برتری از جمله جذابیت، تسهیلات، آرامش، پاکیزگی و قابلیت دسترسی باشد. اهمیت ایجاد خط‌مشی قیمت‌گذاری، برای آن است که اثر چشمگیری بر موفقیت طرح بازاریابی، و به‌خصوص بازاریابی ورزشی دارد. بنابر نظریهٔ واستاتلار، برای اتخاذ خط‌مشی قیمت‌گذاری، باید چهار عامل را در نظر گرفت:
۱ـ خریدار: از ابعادی چون شکل جمعیت‌شناسی، شکل‌های روانشناختی، رفتارهای خرید و...
۲ـ رقبا: بینش مصرف‌کننده در مورد ارزش محصول، در مقایسه با محصولات، بررسی و تحلیل قیمت محصول رقبا و...
۳ـ هزینه‌های تولید: شامل تحلیل هزینه‌های مواد، تجهیزات، دستمزدها، اجاره و کمترین هزینه برای رسیدن به محصول۴ـ گرایش‌ها: بررسی و تحلیل قوانین مربوط به قیمت‌گذاری، مقررات دولتی، وضعیت اقتصادی، سیاسی و...
در مجموع بازاریابان ورزشی در تحلیل نهائی، باید تعیین کنند که نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به ارزش محصول در مقایسه با سایر محصولات رقیب چیست و بر این اساس، بهای مناسبی برای آن کالا مشخص سازند.
آگهی یا تبلیغات ورزشی می‌تواند به‌صورت کتبی و شفاهی، کاتالوگ‌ها، نامه‌های پستی، فیلم و نوار، مجلات تخصصی، بروشور و کتابچه، پوسترها و نقشه‌ها، راهنماها، تابلوهای خیابانی، نصب آگهی روی اتوبوس‌ها و در ورزشگاه‌ها، اعلان‌ها و اعلامیه‌ها، علائم نمایشی، کلمات و نشان‌ها، نمایش، پرچم‌ها و... انجام شود. در واقع عرضهٔ پیام‌های تبلیغاتی دربارهٔ محصول می‌تواند در رسانه‌های مختلف تبلیغاتی انجام گیرد، همچنین مسابقات و سرگرمی‌ها، قرعه‌کشی، جوایز و هدایا، نمونه‌های رایگان، نمایشگاه‌ها، کوپن‌های خرید، تخفیف‌های تشویقی، اعتبارات یا بهرهٔ کم، برنامه‌های تفریحی، تخفیف تجاری، ملاقات‌ها، سررسید نامه و تقویم، وسایل تبلیغاتی، مواد آموزشی، گردش‌های دسته‌جمعی از نمونه‌هائی است که می‌تواند راهگشای بازاریابان ورزشی باشد.
البته بهره‌گیری از عناصر یادشده، مستلزم تنطیم هدف‌های روشن، تشخیص مناسب عناصر آمیزهٔ ترویجی مورد استفاده، هماهنگ‌سازی عناصر آمیزهٔ ترویجی و ترکیب آنها به شکل خط‌مشی‌هائی است که بتواند به دستیابی به هدف‌های تبلیغاتی بینجامد.
مشتریان با اطلاع از محصول و قیمت و فواید خرید محصول و خدمات تمایل بیشتری به خرید نشان می‌دهند؛ به‌عنوان مثال اقدامات فدراسیون اسکواش ایران در مسابقه، در اینجا مورد بحث قرار می‌گیرد که یکی از انواع این مسابقات را با عنوان مسابقهٔ جام اوپن بین‌المللی زیر پوشش پی.اس.ای به‌عنوان یک محصول و اقدامات فدراسیون اسکواش برگزار می‌کند:

پی.اس.ای مخفف اتحادیه حرفه‌ای‌ها اسکواش و زیرمجموعهٔ فدراسیون جهانی اسکواش است و مسابقات حرفه‌ای اسکواش را زیر پوشش می‌گیرد. از ضوابط این اتحادیه برای زیر پوشش گرفتن مسابقات، حداقل جایزهٔ نقدی سه هزار دلاری و وجود سالن‌ها و امکانات استاندارد برای برگزاری مسابقات است. برای متقاضیان برگزاری این نوع مسابقه ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان، هزینه خواهد داشت. مشتریان در این حالت دو دستهٔ اصلی هستند:
۱. تولیدکنندگان محصولات و خدمات غیرورزشی که علاقه‌مند به بازاریابی از طریق ورزش باشند.
۲. بازاریابان ورزشی (بنگاه‌ها یا مؤسسات بازاریابی و تبلیغات) که به‌دنبال خرید این رویدادها یا مشارکت در یافتن مشتری و مشارکت در درصد سود هستند.
در بررسی به‌عمل آمده در مورد نحوهٔ قیمت‌گذاری این مسابقات مشخص شده است که این قیمت براساس هزینه‌های لازم برای برگزاری و میزبانی مسابقات و درآمدزائی فدراسیون ارائه شده است. به‌عبارتی اقدام اصلی و مهم برای شناساندن ویژگی‌های این محصول، متناسب با قیمت تعیین شده، در گام اول مشخص کردن مزایای بهره‌برداری مشتری از محصول ارائه شده است. در مورد یاد شده، ویژگی‌های تبلیغاتی برای مشتریان، بدین شرح ارائه شده است:
پخش مستقیم تلویزیونی برای دیدارهای رده‌بندی و فینال.
پخش اخبار رادیوئی از زمان تصویب برگزاری مسابقه تا انتهای مسابقات.
پخش گزارش‌های خبری و تولیدی در طول برگزاری مسابقات و بعد از آن.
گزارش‌های خبری و تفسیری مطبوعاتی از زمان تصویب تا بعد از مسابقات.
موارد بالا به نام حامی مالی از طریق رسانه‌ها و ثبت لوگو و آرم در مناطق مجاز سالن اعلام خواهد شد.
چاپ پوستر مسابقات با آرم و لوگوی حامی مالی به دو زبان فارسی و انگلیسی و پخش در سطح کشور و فدراسیون‌ها، کنفدراسیون‌ها و فدراسیون‌های جهانی.
انعکاس لحظه به لحظهٔ نتایج از سایت پارس اسکواش (سایت اختصاصی فدراسیون اسکواش) با اشاره به نام حامی مالی.
انعکاس در سایت‌های فدراسیون جهانی و قاره‌ای و به‌ویژه کشورهائی که در مسابقات نماینده دارند.
انعکاس در خبرنامهٔ فدراسیون اسکواش با شرح کامل معرفی حامی مالی.
اهدای جوایز توسط نمایندگان حامی مالی.
معرفی حامی مالی در مراسم افتتاحیه و اختتامیهٔ مسابقات.
تهیهٔ سی‌دی مسابقات و ارائه به میهمانان خارجی شرکت‌کننده همراه با معرفی حامی مالی.
ارائهٔ گواهینامهٔ سرمایه‌گذاری در ورزش اسکواش به حامی مالی به منظور امکان استفاده در مراجع مربوطه و استفاده از تسهیلات قانونی برای سرمایه‌گذاران در ورزش.
پخش بخش‌هائی از مسابقه در برنامه‌های تولیدی تلویزیون.
پس از این مرحله تبلیغ، روابط عمومی، فروش شخصی و ترفیعات فروش، می‌تواند در جذب مشتری و بالارفتن سطح تقاضا مؤثر باشد. ارائهٔ محدود جزوات مربوط به بازاریابی ـ شامل معرفی محصولات، قیمت و ویژگی‌های حاصل از خرید ـ از طرف فدراسیون اسکواش به تعدادی از بنگاه‌های بازاریابی و مؤسسات تبلیغاتی و برخی تولیدکنندگان، بخشی از اقدامات انجام شده است. هر چند این مسئله می‌تواند با شناخت رسانه‌ها و تبلیغ وسیع‌تر در آنها و نیز فعالیت‌های روابط عمومی، از جمله برگزاری مصاحبه‌های مطبوعاتی و رادیو ـ تلویزیونی و حتی فروش شخصی به شکل ارائهٔ محصول با استفاده از روباط به مشتریان رابطه‌گرا و...، توفیقات بازاریابی را از طریق ترفیع در این فدراسیون بیش از پیش کند.

●●نتیجه‌گیری
در حالت کلی، فدراسیون‌ها باید محیط کاری، جذابیت‌ها و توانائی‌های خود را مطالعه کرده و اطلاعات مربوط به را از طریق تحقیقات بازاریابی جمع‌‌آوری کنند؛ آنها همچنین باید مشتریانی را انتخاب کنند که با دوام‌ترند. همچنین باید به برنامه‌ریزی محصولات یا خدمات، تصمیمات مربوط به توزیع و چگونگی برقراری ارتباط با مشتریان و قیمت مناسب محصولات پرداخته، پس از آن با استفاده از اطلاعات کسب شده، در مورد حوزه‌های فعالیت بازاریابان خود، تصمیم‌گیری کنند.
برآورد پیش‌بینی روندهای آتی بازار نیز بسیار مهم است. تعیین روندهای ورزشی، مستلزم بررسی عوامل درونی و بیرونی است که بر تلاش‌های بازاریابی تأثیر می‌گذارد. برای تهیهٔ طراحی روند آتی بازار، باید روند قبلی بازار را تحلیل کرد. مثلاً باید مشخص شود که رسانه‌ها در گذشته چه اثری بر ورزشی خاص ـ مثلاً بسکتبال ـ داشته‌اند و در آینده چه اثری دارند؟ تعیین روند گذشتهٔ بازار به مدیران کمک می‌کند تا عوامل کامیابی یا شکست در بازاریابی را مشخص سازند. پیشگوئی رند آتی بازار، مستلزم بررسی دوبارهٔ هدف‌ها و رسالت سازمان است. تعیین نقاط قوت و ضعف، یا رویدادها و فرصت‌ها، تهدیدها در فدراسیون، منجر به ایجاد هدف‌های تازه‌ای می‌شود که به‌نوبهٔ خود بر طرح بازاریابی اثر خواهد گذاشت.
منبع : ماهنامه عصر تبلیغات و بازاریابی

فهرست

بازار یابی ورزشی و ۴ پی

بخش های بازار یابی ورزشی

استراتژی بازاریابی ورزش.

تعریف بازاریابی ورزشی

ورزش به عنوان صنعت

عناصر بازاریابی

محصول در بازار یابی ورزشی

طبقه بندی محصولات و خدمات در فدراسیون ها

        عناصر بازار یابی تاثیر گذار

عواملی که باید هنگام قیمت باید مد نظر داشت

ماهیت کانال های توزیع کالادر بازاریابی ورزش

مشتریان جام اپن بین المللی پی اس ای

ویژگی های تبلیغاتی برای مشتریان جام بین المللی پی اس ای

بازاریابی انحصاری فدراسیون اسکواش

بازاریابی منحصر به فرد ورزش:

تفاوت ورزش با سایر کالاها و خدمات

صنعت ورزش در جهان

اجزای بخش خدمات صنعت ورزش کره جنوبی

تبلیغات و بازاریابی ورزشی

توریسم ورزشی(Sport Tourism)

توریسم ورزشی در کشور های صنعتی وتولید ناخالص ملی

تعیین ارتباط بین ابعاد کیفیت خدمات با رضایتمندی و رفتار شهروندی تماشاگران(مطالعه موردی)(مقاله)

حفظ مشتریان ورزشی

بخش بندی بازارگردشگری ورزشی شهر کلن آلمان برای گردشگران خارجی براساس ملیت و جاذبه های طبیعی – ورزشی(مطالعه موردی)

حوزه فعالیت بازاریابی ورزشی

تفاوت بازاریابی ورزشی و بازاریابی ازطریق ورزش

ورزش به‌عنوان صنعت

انواع فعالیت‌ها در بازاریابی

منظور از محصول ورزش

مسابقات و رویدادهای رقابتی  یکی از محصولات اصلی ورزش‌هاست

نکتهٔ مهم در بازاریابی ورزشی

قیمت‌گذاری رقبا

خط مشی قیمت گذاری

نحوه تبلیغات مسابقات اسکواش

مشتریان اسکواش

قیمت کذاری مسابقات

ویژگی‌های تبلیغاتی برای مشتریان

جذب مشتری و بالارفتن سطح تقاضا

برآورد پیش‌بینی روندهای آتی بازار

بازاریابی ورزشی با استفاده از هر نوع ورزش، سعی در فروش یک محصول یا معرفی خدمات دارد.

بازاریابی ورزشی چیست؟

چه کسانی بازاریابان ورزشی را استخدام می­ کنند؟

چگونه طرح اصلی پیاده سازی می ­شود؟

وظایف بازایابان ورزشی

فلسفه، اصول، فرایند و ابزار بازاریابی ورزشی

انواع مصرف‌کنندگان ورزشی

شرکت‌کنندگان و داوطلبان حضور در فعالیت‌های ورزشی

تماشاگران، حامیان و طرفداران ورزشی

اصول، روند و ابزار بازاریابی ورزشی

سطوح بازاریابی ورزشی

انواع مصرف‌کنندگان ورزشی:

محصول و خدمات ورزشی باید قبل از فروش، جایی در ذهن مشتری داشته باشند

اصول برندینگ و تبلیغات در بازاریابی ورزشی

برخی تفاوت های بازار ورزشی با سایر بازارها

نقش بازاریابی و مارکتینگ در ورزش

پیچیدگی بازاریابی ورزشی

حوزه های بازاریابی ورزشی



با88اسلایدتخصصی
دسته بندی: بازاریابی » بازاریابی در شبکه های اجتماعی

تعداد مشاهده: 232 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 88

حجم فایل:1,772 کیلوبایت

 قیمت: 45,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    88اسلاید



پاورپوینت،بازاریابی ورزشی،صنعت مدرن در نگاه استراتژیک مدیران فردا

در عصر حاضر، ورزش به عنوان یک بخش اقتصادی، چه از بعـد عملـی و چـه تماشـایی، در تولید و مصرف کالاها و خدمات ورزشی و توسعه اقتصادی جوامع مختلف نقش اساسـی دارد و هم اکنون یکی از مؤثرترین عوامل اثرگذار در رشد اقتـصادی ملـی و یکـی از درآمـدزاترین ،صنایع در قرن ۲۱ به شمار میرود .

قیمت : 45,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل