پاورپوینت”مشاوره دربازاریابی وفروش رمزموفقیت مدیران عصر دیجیتال”

دسته بندي : انسانی » مدیریت
مشاوره بازاریابی چیست؟

بازاریابی فروش


در مورد بازاریابی چه میدانید



در سال های اخیر مشاوره بازاریابی همراه با رفع بسیاری از انحصارها و رانت ها در ایران و ورود رقبای ریز و درشت داخلی و خارجی به میدان تولید ، تجارت و خدمات ، بازار ایران تا حد زیادی تبدیل به یک بازار رقابتی شده است و در این میدان تقریباً هیچ بازیگری تنها و بدون رقیب نیست . در این فضا ،‌توجه جدی به مشاوره بازاریابی برای تمام شرکتها یک امر ضروریست و کسانیکه در این مورد غفلت کنند بسرعت میدان را بنفع رقبا از دست خواهند داد . از آنجائیکه بازاریابی مانند بسیاری از دانش های دیگر امروز امری تخصصی شده است اتکای مدیران شرکت ها به روش های سنتی گذشته و پیروی از تجربه های قبلی کافی نیست و باید به ملاحضه عوض شدن شرایط رقابت ،‌از شیوه های جدید بازاریابی استفاده نمود .
مشاوره بازیابی کسب کار

از آنجائیکه امروزه مدیران شرکت ها نیاز به دانش ، مهارت و تخصص بازاریابی در بکار بستن این شیوه ها را بیش از گذشته احساس می کنند استفاده از خدمات یک مشاور بازاریابی کاملاً بدیهی بنظر می رسد ولی متأسفانه این روز ها هر قدر ضرورت استفاده از مشاوران بازاریابی بیشتر می شود پندارها و برداشت های نادرست از حرفه مشاوره بازاریابی نیز افزایش می یابد . برخی ، مشاوره بازاریابی را به معنی مشاوره با تیم بازاریابی شرکت و استفاده از نظرات آنها می دانند . برخی دیگر مشاور بازاریابی را در حد یک مدیر بازاریابی می دانند و فکر می کنند اگر یک مدیر بازاریابی خوب استخدام کنند در واقع یک مشاور بازاریابی هم دارند . عده ای هم فکر می کنند مشاوره بازاریابی بمعنی خواندن چند کتاب در این زمینه و شرکت در دوره های بازاریابی است . در بهترین حالت بعضی ها مشاور بازاریابی را با اساتید دانش بازاریابی اشتباه می گیرند و استفاده از توصیه های آنها را بمعنی مشاوره می دانند در حالیکه یک مشاور بازاریابی خیلی برتر و بالاتر از این موارد است .


مشاوره بازاریابی و توسعه فروش
مشاوره بازاریابی و توسعه فروش- مشاوره بازاریابی و توسعه فروش

بازاریابی اثربخش سبب می شود تا مشتریان در زمانی که شما می خواهید رفتارهایی را که شما مایل هستید از خود نشان دهند که این مستلزم تحقیقات، مطالعه، برنامه ریزی و اجرای بسیار دقیق است و این همان نقشی است که یک « مشاور بازاریابی » ایفا می نماید.

مشاوران بازاریابی فرصتهایی را در تجارت شما می بینند که ممکن است شما از دست داده یا فراموش کرده باشید. آنها همچنین می تواند از بسیاری از اشتباهاتی که کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در هنگام بازاریابی محصولات و خدمات خود مرتکب می شوند جلوگیری کند و باعث ذخیره سرمایه های مالی ، زمانی و انسانی سازمان شما گردد .

بازاریابی موفق ، انتقال « پیام خوب » توسط « رسانه و ابزار خوب » به « مخاطب خوب » است که در قالب « زمان ، مکان و توان مناسب » منجر به موفقیت تضمینی سازمان خواهد شد.

کامیابیدربازاریابیامروزدرارزیابیدائم “خود ،رقیبومشتری” استکه با توجه به مشغله سازمان ها در حفظ وضع موجود و نگاهی به سودآوری و ثبات ، از جنس استراتژی های « تحقیق و توسعه» بوده که بررسی سازمان ها و برندهای موفق ، بیانگر این است که اجرای حرفه ای آن جز در برون سپاری و بهره گیری از کارشناسان این حرفه ، محکوم به شکست و یا سختی و انحراف مسیر است .

فازهای مشاوره دربازاریابی

*فاز اول :
فازهای مشاوره دربازاریابی



شناخت کلی سازمان ، بررسی سوابق و فعالیت های بازاریابی صورت گرفته در سازمان تاکنون ، منابع و پتانسیل ها

طراحی مدل ها و راهکارهای تحقیقات بازار و بازاریابی
انجام تحقیقات بازار ( با امکان آموزش و بهره گیری از تیم بازاریابی و فروش آن سازمان )

توصیف کلیه محصولات / خدمات ، ویژگی ها و مزیت ها
بررسی میزان تقاضا و ظرفیت ارائه خدمات و محصولات
بررسی محیط های توسعه بازار و ارائه پیشنهادات کسب سهم بازار سازمان
توصیف کلی بازار و تحلیل رفتار مصرف کنندگان / مشتریان
تحلیل رقبا

بخش بندی و تعیین هدف و جایگاه یابی
بررسی هزینه های توزیع ، خدمات پس از فروش ، مرجوعی و برگشتی ها

بررسی و تحلیل نقاط قوت و ضعف ، فرصت ها و تهدیدات* فاز دوم : تدوین استراتژی های بازاریابی و برنامه های عملیاتی
تحلیل سیاست های قیمت گذاری ، تخفیفات ، تسهیلات و تشویق ها
تدوین استراتژی های بازاریابی
تدوین برنامه های عملیاتی بازاریابی
تدوین استراتژی های تبلیغات و برند سازی
مشاوره در تشکیل کمپین تبلیغاتی
تدوین ابعاد پیام های تبلیغاتی ، محتوای پیام ، انتخاب رسانه و تعیین ملاحظات اجرا
تشریح و تدوین انواع کانال ها و شبکه توزیع و نمایندگی
طراحی ساختار بخش بازاریابی و فروش و مهندسی مجدد
طراحی روش‌ها و فرآیند‌های گردش کار بازاریابی و فروش
فرم‏ها ، آئین‏نامه فروش ، کاتالوگ ، لیست قیمت ، طرح‏های تخفیف و …
تدوین شرح شغل ها ، شرایط احراز شغل ها و شرح وظایف کلیه کارکنان بخش بازاریابی و فروش* فاز سوم : پیاده سازی و اجرا و نظارت
همکاری و نظارت بر اجرای استراتژی ها و راهکارهای تدوین شده
ارایه خدمات مشاوره در زمینه استخدام منابع انسانی مورد نیاز
نیاز سنجی آموزشی کارکنان و تیم بازاریابی
طرح ریزی و اجرای آموزش های مورد نیاز و اندازه گیری اثربخشی آموزش ها ( هزینه های آموزش های تکمیلی و حرفه ای بعهده آن سازمان و بطور مجزا از این پروژه می باشد )
تهیه و ارائه گزارشات دوره‎ای از روند فعالیت‎های بازاریابی و فروش به کارفرما

استفاده از اینترنت و فضای مجازی در اجرای پروژه بازاریابی ( با مهیا کردن بستر آن توسط سازمان )
بررسی روش های تهیه بانک های اطلاعاتی مفید و تکمیل تدریجی آن توسط بخش بازاریابی* فاز چهارم: مدیریت ارتباط با مشتری

تهیه و تدوین پرسشنامه بر اساس انتظارات مشتریان و ویژگی های محصول با اتخاذ مؤثرترین مدل و مکانیزم اخذ نظرات مشتریان
اجرای نظرسنجی ، مصاحبه و گردآوری و جمع بندی داده های مشتریان
سنجش مستمر بازار و ارائه پیشنهادات لازم در زمینه تغییر سیاست‌ها و فرایند‌های اجرایی
تحلیل داده ها و انعکاس نقطه نظرات مشتریان به صورت مستمر به کارفرما
شبکه سازی و مدیریت ارتباطات

طرح ریزی سیستم « مدیریت ارتباط با مشتری» CRM ( در صورت نیاز ارائه نرم افزار با هزینه ای جداگانه )
برقراری باشگاه مشتریان
در کسب و کارهای مختلف از چه مشاوران بازاریابی (Marketing Consultant) کمک بخواهیم؟

مشاوران مشاغل کوچک Small business advisor: مشاوران بازاریابی با برنامه ریزی و ارائه مشاوره بازاریابی برای چگونگی افزایش فروش و کنترل بودجه های محدود برای کسب وکارهای کوچک مانند اسپا یا رستوران ها، و یا استارت آپ ها به آنها کمک کرده و با ارایه راهکارهایی برای استفاده بهینه از منابع موجود برای توسعه مشاغل نوپا و کوچک و حفظ مشتری مفید هستند.

مشاوران بازاریابی آنلاین (Online Marketing Consultants): مشاوران دیجیتال مارکتینگ بر توسعه تجارت های الکترونیکی و گسترش و اجرای فعالیت های بازاریابی و برندینگ اینترنتی متمرکز هستند. آنها غالبا در کلیه تاکتیک ها و تکنیک های بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ از تبلیغات کلیکی (PPC) گرفته تا بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) تخصص داشته و می دانند چگونه کاربران برند را به سمت سایت های هدف سوق دهند. از مشاغل کوچک گرفته تا شرکت های بزرگ می توانند از خدمات و مشاوره های اینگونه مشاوران در جهت پیشبرد اهداف کسب و کارشان استفاده کنند. البته گاه موضوعات تخصصی و تجربی مانند سئو نیاز به مشاور سئو حرفه ای دارد.

مشاوران رسانه های اجتماعی (Social Media Consultants): این مشاوران بازاریابی به تنظیم استراتژی های بازاریابی، تهیه محتوا و مدیریت رسانه های اجتماعی کمک می کنند؛ همه چیز از فیسبوک Facebook و اینستاگرم Instagram گرفته تا لینکدین LinkedIn و توییتر Twitter. آنها در طراحی صفحات، ثبت نام اکانت برای برندها در شبکه های اجتماعی، تهیه مطالب نوشتاری و بصری، و پست های که باعث افزایش ترافیک برای وبسایت ها و برند می شوند، کمک خواهند کرد. این نوع مشاوران بازاریابی توسط اکثر مشاغل از کسب و کارهای کوچک تا شرکت های بزرگ چند ملیتی استخدام می شوند.
بیشتر بخوانید: ۴ عادت آزاردهنده فروشندگان ناموفق

مشاورین برندسازی (Corporate Branding Consultants): هنگامی که شرکت ها می خواهند به عنوان یک برند حرفه ای در صنعت خود تعریف شوند، نیاز به یک مشاور برندسازی دارند که این کار را به صورت تخصصی برایشان انجام دهد.

مشاوران کسب مشتری (Client Acquisition Consultants): برندها برای توسعه و کسب سود به مشتریان بالقوه و بالفعل متکی هستند، بنابراین “مشاوران بازاریابی کسب مشتری” مشاورینی هستند که در مورد جذب مشتریان بیشتر و نگهداشت مشتریان فعلی تخصص دارند. این متخصصان بازاریابی که معمولاً توسط شرکت های تازه تاسیس و یا شرکت های نیازمند توسعه، آژانس های مسافرتی، هتل ها، برندهای تولیدی، وکلا،و… استخدام می شوند، می دانند که چگونه می توان مشتری جدید کسب کرد و مدت زمان تعاملات مکرر مشتری با برند را افزایش داد.

اگر شما هم می خواهید در تجارت خود موفق تر از رقبا عمل کنید، بعد از مشخص کردن اهداف مورد نظرتان، برای موفقیت نیاز به تهیه و تدوین یک برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی با اهداف بلند و کوتاه مدت دارید. به علاوه تمرکز بر معیارهای کلیدی نظیر ترافیک وبسایت، تعامل رسانه های اجتماعی، برقراری روابط با مشتری و حفظ آنها و همچنین تمایل به گسترش کسب و کارتان در آینده، همه از مواردی هستند که نیاز شما را به یک مشاور بازاریابی نشان می دهند.

حال که با ویژگی های یک مشاور حرفه ای در زمینه بازاریابی آشنا شدید، قبل از استخدام یکی از آنها، شرایط خود را سنجیده و ببینید به چه نوع مشاور بازاریابی و برندینگ نیاز دارید؛ سپس در جستجوی فرد یا شرکتی باشید که در آن زمینه تجربه و مهارت کافی داشته و بتواند اهداف کسب وکار شما را برآورده سازد.

برای اطمینان از توانایی های فرد یا شرکت منتخب خود، می توانید مطالب موجود در وبلاگ آنها را مطالعه کنید و از آنها درخواست ارسال رزومه کارهای انجام شده برای سایر کسب وکارها را بخواهید، تا بتوانید راحت تر بهترین مشاور بازاریابی را برای برند خود انتخاب کنید.
مشاور بازاریابی کیست و چه کمکی به ما می کند؟
ویژگی های مشاور بازاریابی

• مشاور بازاریابی فردی است از تجربه کافی برخوردار باشد و در حوزه های مختلف بازاریابی، جمع کردن کمپین های بازاریابی و تبلیغات برای شرکت های بزرگ و کوچک فعالیت کند و به مشتریان و مراجعین خود برای بهره برداری مثبت از بودجه شان کمک کند و اجرا با کمترین و محدودترین بودجه و همچنین بودجه های بسیار بزرگ و گسترده را شاهد بوده باشد .

• تفاوت بین بازاریاب استخدامی در یک شرکت و یک مشاور بازاریابی تنوع نوع فعالیت این دو فرد است.

• یک مشاور به طور هم زمان در چندین شرکت مختلف مانند شرکت های عرضه کننده انواع طلا و جواهر لوکس تا شرکت های ارائه کننده نرم افزارهای پیشرفته کارمی کنند . افراد مشغول فعالیت در یک آژانس بازاریابی و تبلیغات مشغول به فعالیت است هم چنین تنوع شغلی و کاری را هم داشته باشد. اما به طور مستقیم کار کردن با هر یک از این شرکت ها موجب به دست آوردن تصویری کامل تر و دقیق تر از کل بازار آن کسب وکارها می شود.

مشاور تبلیغاتی
مشاور بازاریابی چه خصوصیاتی دارد؟

• ممکن است فردی که در یک آژانس بازاریابی و تبلیغات به فعالیت مشغول است تنوع شغلی و کاری نیزداشته باشد. اما کار کردن مستقیم با هر یک از این شرکت ها باعث می شود تصویری کامل تر و دقیق تر از کل بازار آن کسب وکارها به دست آورید.

• مشاور بازاریابی فردی حرفه ای و بامهارت است که می داند از استراتژی ها برای رشد هر کسب وکاری استفاده کند و دارا قدرت درک و تحلیل عوامل انگیزشی مصرف کنندگان است.

• برخی از مردم به اشتباه تصور می کنند که مشاوران بازاریابی ، کارها و خدمات آژانس های تبلیغاتی را به صورت مستقل و انفرادی ارائه می کننداما چنانچه پیش از این در بخش موفقیت کامل توضیح داده شده است بین آژانس های تبلیغاتی با مشاوران بازاریابی تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد. برای اینکه بدانید که چه پیامی را باید به تبلیغ بگذارید، باید سراغ آژانس تبلیغاتی روید زیرا آن ها تیم خلاقی متشکل از کارگردانان هنری، نویسنده و طراحان گرافیک هستند که قادرند به شما کمک کنند تا به ارائه پیام تبلیغاتی خود در قالب یک کمپین تبلیغاتی یا یک تبلیغ تلویزیونی نو جدید بپردازید.

کسب و کار جدید
مشاور بازاریابی چه سودی برای کسب و کار ما دارد؟

• مشاور بازاریابی با بررسی طرح بازاریابی فعلی برای دستیابی به اهداف بزرگ تر از ابزارهای تحلیلی استفاده می کند و با در نظر گرفتن پتانسیل بازار استراتژی را ارائه میکند. مشاور در این فرایند، پایبندی به ماموریت شرکت را تضمین می کندو میزان موفقیت را از طریق بررسی نتایج در حین اجرا یک طرح بازاریابی استراتژیک اندازه گیری و گزارش می کند

• یک مشاور بازاریابی، شخصی است که به یک کسب وکار چگونگی ارتباط و تعامل با مشتریان و بازار فعلی خودش را معرفی کرده و در این رابطه راهکار می دهد.

• مشاور بازاریابی به اینکه چگونه می توان بازار موجب را توسعه داد و اینکه غیر از بازار فعلی چه گروهی از مصرف کنندگان ممکن است نسبت به استفاده از محصول یا خدمت ترغیب شده کمک می کنند.

مشاوره بازاریابی
آیا من به مشاور بازاریابی نیاز دارم؟
شما به یک مشاور بازاریابی نیاز دارید، اگر:

کسب وکاری برای خود راه اندازی نمایید.
نیاز به تعیین اهداف تعریف شده دارید.
احتیاج به یک طرح منسجم بازاریابی استراتژیک دارید.
به منظور اندازه گیری میزان موفقیت نیاز به کمک و نظارت بر معیارهای کلیدی دارید.
به تعیین معیارهای کلیدی شک دارید .
نیاز به بهبود روابط با مراجعین و مشتریان فعلی و میزان وفاداری آنها دارید.
نیاز دارید که به بازارهای جدید وارد شوید وبه جذب مشتریان جدید بپردازید.

مشاوره دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین و دیجیتال برندینگ

بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ و در کنار آن مشاوره دیجیتال مارکتینگ به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که طی آن محصول یا خدمات شما با تکنیکهای تجارت الکترونیک به مخاطبانتان در فضای وب معرفی می گردد. مشاوره بازاریابی دیجیتال یا همان مشاوره دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند تا بتوانید تصمیمات بهتری را در زمینه دیجیتال برندینگ خود بگیرید و بهترین نتیجه را با مقرون بصرفه ترین فعالیت ها دریافت کنید.

معمولا فعالیتهای بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ می تواند هم راستا با تبلیغات فیزیکی انجام شود اما مسیر و نوع و محتوای آن می بایست مناسب برای فضای وب با هدف وب برندینگ یا برندینگ دیجیتال و مخاطبان آن باشد.

قبل از هر چیز، شما نیاز به یک پلن مارکتینگ یا “دیجیتال مارکتینگ پلن” که همان برنامه بازاریابی دیجیتال است دارید. یک مشاور دیجیتال مارکتینگ به شما در خصوص این موضوع اطلاعات کافی را می دهد. Digital Marketing Plan به شما کمک می کند تا برنامه های خود را در راستای اهداف خود بچینید به طوری که برنامه هر روز و هفته و ماه و سال خود را به طور کامل بدانید و جزئیات آن را برنامه ریزی کنید.

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

مشاوره دیجیتال مارکتینگ با برنامه ریزی و تصمیم گیری در خصوص انجام امور بازاریابی در فضای مجازی آغاز می شود.



انواع فعالیتهای بازاریابی آنلاین (Digital Marketing) به صورت زیر در ۱۰ نوع خلاصه می شود :

۱- بازاریابی موتورهای جستجو

موتورهای جستجو مانند قدیم فقط به بهینه سازی سایت بسنده نمی کنند و اکنون وقت آن است که محتوا را نیز بهبود داده و تکنیکهایی برای بازاریابی در موتورهای جستجو پیاده سازی کنیم. سئو، یکی از چندگانۀ بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing است.

۲- تبلیغات کلیکی (Pay per Click)

این نوع تبلیغات یکی از سریعترین و کم هزینه ترین راههای امن برای بازاریابی در فضای وب است. این راه تضمین شده است اما ماندگاری ندارد و به محض حذف این نوع از بازاریابی، جذب مخاطب به حالت معمول قبلی خود برمی گردد. این روش در کنار سایر روش ها مناسب است.

۳- تبلیغات ایمیلی

این روش تبلیغاتی در صورتیکه هدفمند کار شود، روش تاثیرگذار و خوبی است اما استفاده زیاد از این روش عواقب خوبی را به دنبال نخواهد داشت و می بایست با دقت و ملاحظه زیادی ایمیل مارکتینگ را انجام داد. ضمن اینکه تارگت کردن مخاطب در این روش بسیار پر رنگ تر از سایر روش هاست و انتخاب اشتباه ممکن است هزینه بدون برگشتی را به دست شما بگذارد.

۴ – ویدئو مارکتینگ

بازاریابی از طریق فیلمهای کوتاه یا تیزرهای تبلیغاتی چند ثانیه ای مدت کوتاهی است که مرسوم شده اما تاثیرگذاری آن بالاتر از سایر روشهای مارکتینگ رایج در دنیای وب است و بخصوص رفته رفته در وب فارسی جایگاه خود را باز می کند. ضمن اینکه ویدئو مارکتینگ در جا انداختن برند در فضای مجازی بسیار تاثیرگذار است.

۵ – وبلاگ مرتبط با خدمات و محصولات

این یکی از روشهای قدیمی جذب مخاطب در وب است. در صورتیکه این روش به طور صحیح انجام شود، نتایج خوبی را خواهد داشت اما روی هم رفته امروز با توجه به کثرت دانش به اشتراک گذاشته شدۀ موازی (مطالب تکراری) در فضای وب، رفته رفته تاثیر این نوع بازاریابی کمرنگ می شود.

۶ – ایجاد محتوا یا محتواسازی

یکی از جدیدترین روشهای تخصصی در تعامل با مخاطب ایجاد محتوای ترغیب کننده برای مخاطب است به طوریکه مخاطب با محصول یا خدمت شما درگیر شده و در نتیجه دریافت محتوای شما عملی را انجام دهد.

۷ – بازاریابی شبکه های اجتماعی

چندین سال پیش، وقتی که شبکه‌های اجتماعی شروع به رشد کردند، شاید کسی گمان نمیکرد که بتوان استفاده های تبلیغاتی صرف از آنها داشت. اما امروز یکی از تکنیکهای بازاریابی، معطوف به شبکه های اجتماعی است و نمی توان از آنها صرفنظر نمود.

۸ – شبکه سازی

این روش بازاریابی و تبلیغات از زمانهای قدیم وجود داشته است اما در فضای وب موضوع متفاوت است. اینکه بتوان با استفاده از ابزار شبکه های اجتماعی شبکه سازی کرد و در نهایت بازاریابی هدفمندی داشت خود نیاز به مهارت دارد.

۹ – بازاریابی از طریق همکاری در فروش

همکاری در فروش یا همان Affiliate Marketing نوعی از بازاریابی است که در آن افراد خارج از مجموعه شما محصولات و خدمات شما را به فروش می رسانند و در ازای این فروش کسب درآمد می کنند. این کار در فضای آنلاین نیاز به ساز و کارهای مناسبی دارد تا بتوان همه چیز را مرقوم و ثبت داشت و همچنین اینکه فرد بتواند به شکل صحیح کار فروش را به انجام برساند خود نیاز به راهکارهای تخصصی دارد.

۱۰ – برندسازی با استفاده از تجربه کاربری

در دل تمامی شیوه های بازاریابی، مقوله تجربه کاربری نهفته است و این در واقع نوعی زیرساخت برای تبلیغات در فضای مجازی محسوب می شود. اینکه بتوان با استفاده از ایجاد حس خوب در کاربر در تقابلش با کسب و کار آنلاین شما اقدام به فروش کرد، تکنیکهای مختلفی را میطلبد که نسبت به نوع هر کسب و کار متفاوت است و باید با تحقیق به آن رسید.
مشاوره بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتیمفهوم بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی و یا بازاریابی آنلاین به فرآیندی گفته می شود که کسب و کار شما بتواند از طریق استراتژی هایی که بر مبنای بازاریابی و فروش مستقیم و غیرمستقیم از طریق وب سایت تان، شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ منجر به فروش شود.

بازاریابی اینترنتی به طور کل نوع تکامل یافته بازاریابی سنتی می باشد.

به طور مثال سابق ازین صاحبان کسب و کار در رادیو و تلوزیون و روزنامه ها کمپین های تبلیغاتی شان را پیگیری می کردند ولی در عصر حاضر بیشتر تبلیغات به سمت اینترنت و آنلاین رو آورده است.

تبلیغات اینترنتی نوعی از تبلیغات است که بدلیل ارزان بودن، ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاع رسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین بنگاه های تبلیغاتی باز کرده است.

بازاریابی اینترنتی برای اولین بار و به صورت بنر در ۲۷ اکتبر سال ۱۹۹۴ و در سایت هات وایر نمایش داده شد. زمانی که هات وایر متوجه شد که برای تبلیغات می‌بایست فضای محدودی را در نظر گرفت، بنرهای تبلیغاتی بوجود آمدند. در آن زمان ۱۴ طراح تبلیغاتی مبلغی معادل ۳۰،۰۰۰ دلار برای نمایش ۱۲ هفته‌ای تبلیغات خود پرداختند در سال ۱۹۹۵ وب بعنوان رسانه‌ای عمومی پذیرفته شد. شرکت سان میکروسیستم در این سال زبان جاوا را به عموم عرضه کرد. در سال ۱۹۹۶ الدزموبیل۵ اولین اتاق گفتگوی تجاری را راه اندازی نمود

برخی از راه کارهای بازاریابی اینترنتی :

راه اندازی وب سایت و وبلاگ
• ایمیل مارکتینگ
• ایجاد کلوب مشتریان
• درج آگهی تبلیغاتی در اینترنت
• استفاده از دامنه های مفید
• ایجاد نمایشگاه الکترونیکی
• راه اندازی فروشگاه آنلاین

اهمیت استفاده از مشاوره بازاریابی در کسب و کارها
منبع:https://tabnakjavan.com/

کافی است صفحه آگهی ‌های استخدام هر روزنامه را ببینید تا حجم زیاد آگهی های مربوط به بازاریاب و فروشنده را ببینید. شاید در ابتدا فکر کنید بین فروش و بازاریابی حضوری و اینترنتی فرق است ولی در واقع هدف هر دو معرفی بهتر محصولات و بالا بردن آمار فروش در کسب و کارها است.



بدون شک افزایش تعداد فروشنده‌ ها یا بازاریاب ها نمی تواند تضمینی برای رونق کسب و کارها باشد چون هر فروشنده برای ارائه محصولات روش بی همتایی دارد. بنابراین کسب و کارها قبل از اقدام به استخدام بازاریاب یا فروشنده باید از خدمات یک مشاور بازاریابی و فروش استفاده کنند

کار مشاور بازاریابی تحقق روی راه های بازاریابی و اطلاعات مربوط به کسب و کارها است. او در کنار این وظیفه روش های تبلیغات موفقیت آمیز، ارائه برند و علامت تجاری، کانال ها و رسانه های مناسب تبلیغات و دیگر اطلاعات را جمع آوری می کند و توسط آن ها برای راهکارهای بازاریابی محصولات و خدمات گوناگون تصمیم می گیرد. از دیگر وظایف و خصوصیات مشاور بازاریابی می توانیم به نمونه های زیر اشاره کنیم:



مشاور می تواند به شکل مستقل و پاره وقت یا به عنوان یکی از کارمندان شرکت (دائم) فعالیت کند و داده های لازم بازاریابی را در اختیار کسب و کارها قرار دهد.
اطلاعات مربوط به بازار کسب و کار، استراتژی ها، نتایج فروش و همچنین محصولات و خدمات کسب و را جستجو می کند.
جزئیات محصولات یا خدماتی که رقبا ارائه می دهند را در کنار عواملی مانند سهم بازار، شیوه تعیین قیمت و راه های تبلیغاتی آنالیز می کند.
با توجه به اطلاعاتی که از تحقیقات خود به دست آورده است گزارش های کاملی را برای ایجاد راهبردهای بازاریابی تهیه می کند و سپس براساس آن استراتژی های بازاریابی را مشخص می کند.
مشاور بازاریابی با نگاه به اهداف فروش مورد نظر در کسب و کار، راه های خاص بازاریابی و هزینه های مربوط به آن را مشخص می کند تا کسب و کارها بتوانند طبق مقدار بودجه خود از بین استراتژی ها و فرصت های موثر تبلیغاتی انتخاب و استفاده کنند.
هدف مشاور بازاریابی کمک به کسب و کارها است تا با عرضه محصولات و خدمات جدید خود به بازار سهم محصول یا خدمات خود از بازار را بالا ببرند.
یک مشاور بازاریابی متخصص فروش و بازخوردهای کسب و کار را در رادار بررسی خود قرار می دهد و اگر لازم باشد استراتژی های بازاریابی را براساس آن تغییر می دهد. او به مدیران یک شرکت کمک می کند تا برند خود را هدفمند به بازار معرفی کنند.


دلایل نیاز به مشاوره بازاریابی



هدف اولیه کسب و کارها از مشاوره بازاریابی پیدا کردن پاسخ سوالات اولیه ای است که در مورد محصول یا خدمات یک شرکت دارند. به عبارت دیگر مشاور بازاریابی یک واسط معتبر بین مصرف کننده و تولیدکننده به شمار می رود که وظیفه او ارائه محصولات و خدمات کسب و کارها به مشتریانی است که به آن ها نیاز دارند.


تفاوت بین مشاور بازاریابی با فروشنده ساده



زمان ارائه محصولات به مشتری از تمامی سیاست های کسب و کار پیروی می کند و تلاش او فراهم سازی اطلاعات کامل و جامع در مورد محصولات و خدمات یک شرکت برای مشتری است.
وظیفه مشاور بازاریابی تنها عرضه خدمات و محصولات و فروش آن‌ها نیست، بلکه او تلاش می کند تا با به دست آوردن نظرات مشتری ها از میزان رضایت آن ها باخبر شود. در بین این بازخوردها ممکن است پیشنهادی در جهت بهبود یک محصول یا خلق یک سرویس جدید باشد.
مشاور بازاریابی با خرده فروشانی که در زمینه کسب و کار هدف او فعالیت می کنند دیدار می کند تا از روند فروش محصولات باخبر باشد.
جزو وظایف او پیدا کردن بازارهای هدف جدید برای محصولات و همچنین کشف استراتژی های جدید بازاریابی و ارائه محصول است.
جزو خدمات مشاوره بازاریابی استفاده از اینترنت برای هدایت محصولات به سمت بازارهای هدف مشخص است.
مشاور بازاریابی می تواند به فروشندگان یک شرکت تکنیک های عرضه و فروش را یاد دهد و بازارهای هدف و مزایای دیگر شرکت ها در بحث فروش را بررسی کند.

با توجه به نکات بالا به راحتی می توانید از اهمیت استفاده از خدمات مشاوره بازاریابی و فروش در کسب و کارها مطلع شوید چون این کار به تعیین استراتژی های کوتاه مدت، بلند مدت و ماموریت های شرکت کمک می کنند.



اهمیت استفاده از مشاوره بازاریابی در کسب و کارها



همچنین با بررسی رقبا و بازار می توانید از تکنیک های تازه برای فروش، بازاریابی و عرضه محصولات و خدمات مطلع شوید. اما باید گفت تمامی این وظایف اگر به درستی و آشکارا در قرارداد مشاوره قید نشوند، ارزش قانونی و حقوقی ندارند.

بنابراین هنگام استفاده از خدمات مشاوره بازاریابی بهتر است برای صرفه جویی در وقت دو طرف، مشخص کردن آشکار وظایف و مسئولیت ها و تعهدات حتما یک قرارداد بنویسید.

اگر بخواهیم تعدادی از خدمات مشاوره بازاریابی را نام ببریم در دسته‌ های زیر قرار می گیرند:

تجزیه و تحلیل علت پایین آمدن سطح فروش و ناکارآمدی فروشنده ها
طراحی و اجرای برنامه های وفاداری مشتری و راه اندازی باشگاه مشتریان
تعیین سیاست های قیمت گذاری متناسب با بازار برای محصولات و خدمات
بررسی وضعیت سرمایه گذاری با تمرکز به بهبود بازگشت سرمایه
شناسایی استراتژی های گوناگون انتخاب بازار هدف
طراحی و تولید محصول جدید براساس نیاز مشتریان
مدیریت سبد محصول و توسعه آن
تحقیق در مورد وضعیت فعلی در بازار و ارزیابی برنامه ها
بررسی نکات قوت و ضعف یک شرکت و ارائه راهکار برای بهبود آن
تحویل برنامه های بازارسازی، سنجش بازار، بازارگرمی و بازارگردی با توجه به کسب و کار
بازاریابی به کمک روش های مدرن مانند ایمیل مارکتینگ
بازاریابی رسانه های اجتماعی
شناسایی رفتار مصرف کننده و سنجش سطح رضایتمندی مشتری
راه اندازی و اجرایی کردن برنامه های مدیریت روابط مشتری



در پایان باید گفت به شخصی مشاور بازاریابی می گویند که در رشته های خاص سطح آگاهی و تجربه فراوانی دارد و آن ها را در اختیار کسب و کارهایی می گذارد که نیاز به حل مشکل دارند. این افراد از دانش و تجربه خود هنگام راه اندازی یک کسب و کار جدید یا حل مشکلات کسب و کارهای قدیمی استفاده می کنند.



مشاوره بازاریابی یک حوزه وسیع است و افراد فعال در آن می توانند در زمینه های گوناگون از جمله زیبایی و پوشاک گرفته تا زمینه های اقتصادی تجربه داشته باشند.

مشاور بازاریابی در واقع فردی است که در حوزه بازاریابی کارشناس محسوب می شود و یک کسب و کار با استفاده از خدمات مشاوره بازاریابی او می تواند پایگاه مشتری خود را توسعه دهد و به دنبال آن موقعیت های تجاری بیشتری به دست آورد.

به عبارت دیگر بهترین توصیفی که می توانیم از کار یک مشاور بازاریابی داشته باشیم این است که ترکیبی از توانمندی های رهبری و مشاوره در کنار خلاقیت و حسابگری است.
مهمترین انواع مشاوره بازاریابی

در عصر جدید تکنولوژی، یکی از مهمترین نیازهای شرکت‌ها و کسب و کارها دسترسی به یک یا چند مشاور کسب و کار حرفه‌ای است. برای اجرای اهداف بازاریابی، حتماً به یک مشاور بازاریابی نیاز است؛ بنابراین مدیر کسب و کار در ابتدا باید پاسخ سوال «مشاوره بازاریابی چیست؟» را بداند و سپس بهترین مشاور را انتخاب کند.
مشاوره بازاریابی چیست؟

مشاوره بازاریابی خدماتی است که توسط یک مشاور حرفه‌ای برای انجام بهتر اهداف بازاریابی انجام می‌شود. مشاور به صورت حرفه‌ای از بازار هدف خبر دارد و نیاز مشتریان را می‌داند و همچنین در طراحی، تحلیل و پیاده‌سازی شگرد‌های تبلیغاتی متبحر است. چیزی که مشاور بازاریابی را از سایر کارکنان جدا می‌سازد، تخصص و تجربه وی در صنعت کسب و کار شما است.
یک تصور غلط:

بسیاری از افراد، آژانس‌های تبلیغاتی را با مشاوران کسب و کار اشتباه می‌گیرند. در واقع این یک تصور غلط است که مشاوران بازاریابی به صورت مستقل از آژانس‌های تبلیغاتی کار می‌کنند؛ واقعیت ماجرا این است که یک آژانس تبلیغاتی حرفه‌ای، هم خدمات مشاوره و هم خدمات اجرایی بازاریابی سازمان شما را انجام می‌دهد. بنابراین در پاسخ به سوال «مشاوره بازاریابی چیست؟» باید آن را مکملی برای آژانس‌های تبلیغاتی حرفه‌ای بنامیم.
مشاوره بازاریابی چیست؟
مشاور بازاریابی دقیقاً چه کار می‌کند؟

مشاوره بازاریابی یک بحث گسترده است و مشاوران می‌توانند در موقعیت‌های مختلف، کارهای متفاوتی برای سازمان انجام دهند؛ اما شاید سوال «دقیقاً وظیفه مشاوره بازاریابی چیست؟» یا «مشاور بازاریابی دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟» در ذهن شما ایجاد شود. مهمترین وظایف مشاور بازاریابی حرفه‌ای:

• تجزیه و تحلیل بازار هدف
• بررسی و آنالیز رقبا
• ارائه پیشنهادات اجرایی در زمینه بازاریابی
• برنامه ریزی و ارائه استراتژی مناسب
• بررسی و ارائه تصویر کلی از وضعیت فعلی کسب و کار
تفاوت مشاور بازاریابی با فروشنده ساده چیست؟

در پاسخ به سوال «مشاوره بازاریابی چیست؟» اکثر افراد وظایف فروشندگان یک کسب و کار را ذکر می‌کنند؛ این در حالی است که یک مشاور بازاریابی تفاوت‌های عمده با فروشنده معمولی دارد. برخی از مهمترین این تفاوت‌ها:

• مشاور بازاریابی به تمامی رویکرد‌های کسب و کار اشراف داشته و اطلاعاتی جامع و کامل درباره محصول و خدمات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.
• مشاور بازاریابی علاوه بر فروش، بازخورد‌های مشتریان را جمع آوری کرده و آنها را تحلیل می‌کند.
• یک مشاور بازاریابی حرفه‌ای، شیوه‌های نوین بازاریابی را می‌داند و از آنها در کسب و کار استفاده می‌کند.
• کسی که مشاوره بازاریابی می‌دهد، به دنبال بازارهای هدف جدید است.
• مشاور بازاریابی استراتژی‌های فروش تدوین می‌کند و برای آینده بازاریابی کسب و کار برنامه ریزی می‌کند.
• مشاور بازاریابی می‌تواند به کارکنان سازمان، شیوه‌های بازاریابی یا مواردی از این قبیل را آموزش دهد.
• یک مشاور بازاریابی حرفه‌ای به تحلیل و آنالیز مداوم رقبای کسب و کار می‌پردازد.انواع مشاوره بازاریابی چیست؟

همانطور که ذکر کردیم، مشاوره بازاریابی می‌تواند بسیار گسترده باشد و سازمان‌ها و شرکت‌ها برای اهداف تبلیغاتی خود مشاور استخدام کنند. باید توجه کرد که نیاز کسب و کارها انواع مشاوره بازاریابی را می‌سازد؛ زیرا مهم است که کسب و کارها برای چه نوع بازاریابی نیاز به مشاوره دارند و خواسته‌های آنها از مشاوران کسب و کار چیست. در ادامه ۷ مورد از مهمترین انواع مشاوره بازاریابی را توضیح داده‌ایم.


مشاوره بازاریابی اینستاگرام

بازاریابی اینستاگرام یا اینستاگرام مارکتینگ (Instagram Marketing) نوعی از دیجیتال مارکتینگ است که اخیراً بسیار معروف و پر کاربرد شده است. بر خلاف تصور عموم، بازاریابی در اینستاگرام می‌تواند بسیار تخصصی باشد و امروزه به دلیل حضور رقبای زیاد و قوی در این زمینه، سختی‌های زیادی به همراه داشته باشد. خدمات مشاوره بازاریابی اینستاگرام می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• مشخص کردن سیاست‌ها و اهداف محتوایی
• برنامه ریزی بهینه برای تولید محتوا
• ارائه پیشنهادات بازاریابی برای ایجاد و انتشار محتوا
• ارائه راهکارهایی برای دوستی با الگوریتم اینستاگرام (سئوی اینستاگرام)
• تدوین و ارائه استراتژی‌های مختلف برای بازاریابی در اینستاگرام
• بررسی و تحلیل آمار ارائه شده توسط اینستاگرام
• ارائه راهکارهایی برای فروش در اینستاگراممشاوره بازاریابی اینستاگرام چه مزایایی دارد؟

مشاوران بازاریابی اینستاگرام علاوه بر اینکه خدمات ذکر شده را برای کسب و کارتان ارائه می‌کنند، باعث هدف‌دار پیش رفتن فعالیت پیج کسب و کارتان می‌شوند. در حالت عادی و بدون کمک مشاور، لازم بود تا پیش سازمان خود را با آزمون خطا پیش ببرید و طبیعتاً آزمون و خطا نیازمند زمان و حتی هزینه اضافی خواهد بود. با دریافت مشاوره بازاریابی اینستاگرام، در هزینه و زمان خود صرفه جویی کرده و مزایای بسیاری دریافت می‌نمایید.مشاوره بازاریابی اینترنتی

از دیگر انواع مهم و گسترده دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی اینترنتی یا اینترنت مارکتینگ (Internet Marketing) است. با استفاده از بازاریابی اینترنتی می‌توانید از بستر پر رونق اینترنت برای رشد کسب و کار و فروش بیشتر استفاده کنید. در واقع باید با این واقعیت رو به رو شوید که رقبای شما حضور پر رنگی در اینترنت دارند و مفاهیم اینترنت مارکتینگ را به خوبی انجام می‌دهد؛ همچنین به احتمال زیاد، بسیاری از رقبایتان خدمات مشاوره بازاریابی اینترنتی دریافت می‌کنند. اما مزایای مشاوره بازاریابی اینترنتی چیست؟ پاسخ:

• ارائه راهکارهای هوشمند و بهینه برای تبلیغات اینترنتی
• تدوین و دریافت استراتژی‌هایی برای بازاریابی اینترنتی قدرتمند
• آنالیز داده‌های وبسایت یا پلتفرم مورد استفاده کسب و کار
• ارائه پیشنهاداتی برای اجرای صحیح سئو و بهینه سازی
• کمک به بازاریابی محتوای قوی‌تر
• دریافت راهکارهایی برای تعامل بهتر و بیشتر با مشتریان
• ارائه پیشنهادات برای اجرای روش‌های مختلف بازاریابی اینترنتی مانند ایمیل مارکتینگ.
• افزایش نرخ تبدیل و وفاداری مشتریان
• کمک به راه اندازی صحیح و اصولی وبسایت
از اولین قدم‌های ورود به بازاریابی اینترنتی، ساخت وبسایت است. مشاوره بازاریابی اینترنتی به شما کمک می‌کند تا وبسایت کسب و کار خود را به صورت اصولی و هدفدار بسازید؛ حتی اهدافی که در آینده قرار است روی وبسایت یا پلتفرم خود اجرا کنید، توسط مشاور اینترنت مارکتینگ به شما ارائه می‌شود. همچنین وظیفه بزرگ آنالیز و بررسی مداوم داده‌های سایت نیز بر دوش مشاور بازاریابی اینترنتی است.مشاوره بازاریابی شبکه‌ای

بازاریابی شبکه‌ای، نتورک مارکتینگ و بازاریابی چند سطحی نام‌هایی است که برای یک موضوع به کار می‌روند: نوعی از بازاریابی که در ابتدا کالا و خدمات بدون هیچگونه واسطه‌ای به مشتریان فروخته شده و در ادامه کار توسط خود مشتری بازاریابی می‌شود. از آنجایی که بازاریابی شبکه‌ای راه اندازی پیچیده‌ای دارد و برای ایجاد آن باید مدل‌های گوناگونی ترسیم و جوانب مختلفی در نظر گرفته شود، خدمات مشاوره بازاریابی شبکه ای حیاتی است. از مهمترین کارهایی که یک مشاور بازاریابی شبکه ای انجام می‌دهد:

• کمک به راه اندازی کسب و کار بازاریابی شبکه ای
• ارائه مدل کسب و کار و برنامه ریزی کلی
• تدوین و بررسی استراتژی‌های بازاریابی شبکه ای
• ارائه پیشنهاداتی در خصوص محصولات و خدمات کسب و کار
• کمک به مدیریت بهتر و هوشمند‌تر بازاریابان
• طراحی سیستم انگیزشی/تشویقی برای مشتریان
شاید تصور کنید که راه اندازی کسب و کار بازاریابی شبکه ای در همان ابتدا سخت باشد اما اینگونه نیست. مشاوران بازاریابی شبکه ای همیشه نیاز خواهند بود تا به صورت دائمی کسب و کار شما را تحلیل کرده و به مدیریت بهتر و بهبود شرایط فعلی کمک کنند. هر چه بازاریابان شما بیشتر شود، دامنه فعالیت‌تان گسترده‌تر و نیاز به حضور مشاور نتورک مارکتینگ بیشتر خواهد بود.مشاوره بازاریابی دیجیتال

اگرچه موارد ذکر شده جزو بازاریابی دیجیتال بود اما بازاریابی دیجیتال تنها به این موارد محدود نمی‌شود و خدمات مشاوره بازاریابی دیجیتال می‌تواند در زمینه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ انجام شوند. علاوه بر بستر اینترنت و فضای مجازی، دیجیتال مارکتینگ می‌تواند در بستر‌های مختلف از جمله تلویزیون، موبایل، کتابخوان‌ها و… اتفاق بیفتد. برای حضور پررنگ و هوشمند در این بستر‌ها نیاز به مشاوره دیجیتال مارکتینگ خواهید داشت.
تفاوت مشاوره بازاریابی در کسب و کارهای مختلف

علاوه بر اینکه انواع بازاریابی می‌تواند در خدمات مشاوره بازاریابی تاثیرگذار باشد، نوع کسب و کار و میزان بزرگی آن نیز در خدمات مورد نیازش تاثیرگذار خواهد بود. این موضوع مشاوران را هم دسته بندی می‌کند؛ به طوری که هم مشاور کسب و کارهای بزرگ داریم و هم مشاور کسب و کارهای نوپا. به طور کلی تفاوت خدمات مشاوره بازاریابی بر اساس نوع کسب و کار شامل موارد زیر است:


مشاوره بازاریابی کسب و کارهای کوچک

کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها همانند نهال‌هایی هستند که باید به آنها رسیدگی شود. مشاوره بازاریابی برای اینگونه کسب و کارها می‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد؛ به گونه‌ای که اگر به درستی انجام شود، می‌تواند کسب و کار را به کل متحول سازد. کسب و کارهای کوچک مثل رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی کوچک با توجه به بودجه کم و تجربه اندک (به احتمال نیاز نوپا هستند) حتماً به مشاوران کسب و کارهای کوچک نیاز خواهند داشت.
از مزایای خدمات مشاوره برای اینگونه کسب و کارها می‌توان به صرفه جویی در هزینه‌ها، ذخیره کردن زمان، شکل گیری هوشمند و مناسب پایه کسب و کار، تحول بزرگ در کسب و کار، سازماندهی هر چه بیشتر و دریافت استراتژی برای ادامه راه اشاره کرد.
دسته بندی: انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 1896 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 75

حجم فایل:1,477 کیلوبایت

 قیمت: 95,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    75اسلاید



پاورپوینت”مشاوره دربازاریابی وفروش رمزموفقیت مدیران عصر دیجیتال”

مشاوران بازاریابی فرصتهایی را در تجارت شما می بینند که ممکن است شما از دست داده یا فراموش کرده باشید. آنها همچنین می تواند از بسیاری از اشتباهاتی که کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در هنگام بازاریابی محصولات و خدمات خود مرتکب می شوند جلوگیری کنند

قیمت : 95,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت”مشاوره دربازاریابی وفروش رمزموفقیت مدیران عصر دیجیتال”

مشاوران بازاریابی فرصتهایی را در تجارت شما می بینند که ممکن است شما از دست داده یا فراموش کرده باشید. آنها همچنین می تواند از بسیاری از اشتباهاتی که کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در هنگام بازاریابی محصولات و خدمات خود مرتکب می شوند جلوگیری کند

قیمت : 95,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل