معماری صفویه 25 ص
دسته بندي :
علوم پایه »
پاورپوینت معماری
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 26 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
معماری صفویه
مقدمه :
يكی از درخشانترين دورههای هنری ايران پس از اسلام دورهی صفويه است. در سال 907 قمری (1502 م) شاه اسماعيل، سلسله صفوی را تاسيس كرد. در اين دوره مراكز و كانونهای صنعتی و هنری در ايران افزايش يافت، درابتدای تاسيس اين سلسله، تبريز پايتخت بود و به همين سبب اين شهر مركزی شد برای فعاليتهای هنرمندانی مانند خطاطان، تذهيبكاران، نقاشان و صحافان و همچنين هنرمندانی كه در ديگر فنون و صنايع كار ميكردند و هنرمندانی كه در معرقكاری و رنگآميزی كاشيها و در بناها و كتيبهها نقش داشتند يا هنرمندانی كه در صنايع منسوجات و بافت پارچه به كار ميپرداختند.
در اواخر قرن دهم قمري، در زمان شاه عباس پايتخت از قزوين به اصفهان انتقال يافت. با انتخاب پايتخت جديد، اين شهر به عنوان يكی از درخشانترين شهرهای خاور گسترش پيدا كرد. بازارها، كاخها، مساجد، باغها، پلها در نقشهی شهر گنجانيده شده بود. در اين زمان همهی بناهای مذهبی با تزيينات كاشيكاری آرايش شدند. بناهای مسجد شيخ لطف الله سر درب قيصريه و مسجد امام (شاه) در ميدان نقش جهان با كاشيهای معرق مزين شدند. آجرهای مربع كاشی منقوش، معروف به آجرهای «هفت رنگ» در بناها به مقياس گسترده مورد استفاده قرار گرفت. نقش و نگار كاشيها و رنگهای آنها زينت خاصی به بناهای اين دوره بخشيده است. نه تنها ديوارها، بلكه گنبدها، ايوان، طاقنماها سر درب وروديها و مناره با كاشی و موزاييك آراسته شد. ساخت سر دربهای بزرگ با كاشيهای شفاف و گچبری مقرنسكاری در عصر صفويه پيشرفت بسيار داشت. تركيب سر درب بزرگ و منارههای طرفين آن با صحن چهار ايوانی و ساختمانهای اطراف آن و قرار دادن گنبد به گونهای كه با همهی ساختمان متناسب باشد، در معماری زمان صفوی به درجهی كمال رسيد. با توجه به امنيت ايران در اين دوره بناهايی بزرگ و عالی مانند كاخهای عالی قاپو، چهل ستون، هشت بهشت و تالار اشرف در اصفهان و بقعه شاهزاده حسين، سر درب عالی قاپو و چهل ستون در قزوين ساخته
شدند. ديوارهای اين كاخها از كاشيهای خوش آب و رنگ پوشيده شده و ميان مجموع آن ها با نقوش نقاشان معروف آن دوره پيوند است. سقفها و ديوارها نيز غالبا با منبتكاری تزيين میشدند.
تزيينات چوبی در بناهای غيرمذهبی دارای نقش اصلی بود و در آنها ميزان بيشتری از تذهيبكاری و نقاشيهای لاكی استفاده ميشد. طرحهای آنها با هنر مينياتور دارای رابطهی نزديكی بود. كندهكاری و خراطی به ويژه در دربها و سقفها خود هنر خاصی در اين دوره بوده است. نقاشيهای ديواری (فرسك) در كاخ عالی قاپو، قصر روی ايوان عباسی و ايوان جنوبی قرار دارند. طلاكاری ايوان صحن كهنه به فرمان نادر شاه افشار انجام شده و از اين رواست كه به «ايوان نادري» معروف است. به طور كلی برخی از بهترين تزيينات و آيينهكاری و نمونهی كاشیكاری سه دورهی تاريخی متوالی را در آن مكان مقدس ميتوان ديد. زيرا مسجد گوهرشاد در زمان تيموريان، صحن قديمی در زمان صفويه و صحن نو در دورهی قاجاريه ساخته شده است.
با نگرشی كلی به هنرهای اين دوره، بايد پذيرفت كه در دورهی صفوي، بار ديگر عصر نوين و درخشانی در هنر ايران طلوع كرد. در هر دوره، هنری كه در نوع خود زيبا و كامل بوده پديدار شده است. در قرن دهم قمری هنرمندان ايران به مزايا و نتايج تازهای دست يافتند. در آن دوره قاليهايی بافته شده كه تا آن تاريخ نظير نداشته است. در فلزكاری عصر صفوی، بر پايهی سنتهای قديم و مهارت فلزكاران اين دوره، هنرمندان چيرهدستی مجال ظهور يافتند. مصنوعات طلاكاری، نقرهكاری و برنجسازی رونق بسيار داشت و آهن و فولاد نيز گاه طلا و نقرهكوب ميشد. طراحان و نقاشان، اين زمان با ابداع شيوههای جديد، موازين تازهای در سبكهای خود ايجاد كردند. در نقرهكوبی و حكاكی ظروف، پايههای شمعدان يا بخوردانها، نوشتار اشعار فارسی به خطوط خوش نستعليق جايگزين كتيبههای عربیشد.
معماری ايران در دوره افشاريه و زنديه: ظهور نادرشاه افشار به سلطنت صفويه خاتمه داد. با آن كه در عالم سياست به او اهميت بسيار داده شده است. اما در
اين دوره در عالم هنر پيشرفت چشمگيری ديده نمیشود؛ تنها زرگری و طلا و نيز ميناكاری ترقی داشته است. همچنين بعضی از قرآنهای نفيس مذهب در دست است كه به زمان نادر نسبت داده ميشود، كاخ خورشيد و برجهای ديدهبانی شهر كلات از هنر معماری اين دوره است. اندكی پس از مرگ نادر، كريمخان زند در شيراز مستقر شد و در آن شهر عمارات بزرگی بنا نمود كه به نام او مشهور است. از جملهی آنها، ارگ كريمخان، مسجد، حمام و يک بازار است. از ويژگی های كاشیكاری اين دوره، استفاده از نوعی رنگ گل سرخ است كه در زمان قبل ديده نمیشود. تزيينات كاشیكاری در بدنهی بناها از آجرهای كاشی و زمينهی سفيد بود. صورت شخصيتهای رسمی، صحنههای هنرنمايی رستم پهلوان ملي، شكار و دورنماها در كاشیكاریها ديده میشوند.
در باره ویژگیهای و دستاوردهای معماری اصفهانی نکات زیر را می توان نام برد34:
- ساده شدن طرحها که در بیشتر ساختمانها ، فضا ها یا چهار پهلو هستند
- هندسه ساده و شکلها و خطهای شکسته بیشتر استفاده می شد
- در تهرنگ ساختمانها نخیر و نهاز کمتر شد و لی ساخت گوشه های پخ از این زمان آغاز شد
- پیمون بندی و بهره گیری از اندام ها و اندازه های یکسان
- سادگی طرح در بنا ها هم آشکار گردید.
فصل دوم :
نگاه اجمالی
در دوران صفویه به علت توجه مخصوص سلاطین این سلسله به هنر وضعیت و تشویق آنها تحولات زیادی در معماری ایرانی ایجاد گردید. فن معماری در این دوره فوقالعاده ترقی کرده و ابنیههای زیادی از قبیل مساجد و مقابر ائمه و پلها و کاخها ساخته شد که امروزه نیز پابرجا هستند. قسمت اعظم شاهکارهای معماری دوران صفویه در
اصفهان است و این شهر در آن دوره بسیار زیبا و دیدنی بوده است بطوری که سیاحان غربی در سفرنامههایشان از زیبایی اصفهان زیاد تعریف کردهاند. از جمله معماریهای مهم عصر صفوی در اینجا بررسی میشود.
عالی قاپو چهل ستون پل اللّهوردیخان پل خواجو چهار باغ میدان شاه مسجد شاه مدرسه چهار باغ کاخ هشت بهشت در اصفهان کاخ عالیقاپو قزوین
وقتي شاه عباس اصفهان را پايتخت خود قرار
داد، نقشه جديدي براي شهر طرح كرد: خيابان بزرگ و معروف چهارباغ را او ساخت و طرفين خيابان را دستور داد درخت بكارند. اين خيابان به پل بزرگي كه روي زاينده رود است، ميرسد. در ميانه شهر، ميدان بزرگ «نقش جهان» قرار دارد. مسجد امام (شاه) درسمت جنوب و قصر عاليقاپو در مغرب و مسجد شيخ لطفالله در مشرق و سردر بازار قيصريه در شمال آن جاي گرفتهاند. اين ميدان جاي چوگانبازي بوده و دروازههاي سنگي كه براي اين بازي ساخته شده، هنوز در دو سوي ميدان موجود است. در چهار سوي اين ميدان قريب دويست باب حجرات در دو طبقه ساخته شده است.
عاليقاپو با ايوان بلند آن در مغرب ميدان جاي دارد. عاليقاپو داراي جلوخان و شش طبقه ساختمان است كه در هر طبقه تزيينات و گچبري و نقاشي موجود است. ايوان رفيع آن با ستونهاي چوبي وسقف خاتم نيز بسيار جالب است.
سردر بازار، بخش شمالي، علاوه بر كاشيكاري زيبا، مجالس نقاشي زيبايي دارد كه قسمتي از آن شامل تصاوير جنگ شاه عباس با ازبكان و مجالس بزم شاهي است.