طرح درس سالانه چهارم فارسي سوم راهنمايي
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
طرح درس
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 3 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
باسمهتعالي
طرح درس چهارم فارسي اول ـ شگفتيهاي طبيعت
نام درس: فارسي سال اول راهنمايي تحصيلي موضوع: شگفتيهاي طبيعت (درس چهارم) مدت اجرا: 60 دقيقه
مجري: نام آموزشگاه: تعداد فراگيران:
هدف كلي:
فراگيران با شگفتيهاي جهان خلقت و قدرت پروردگار جهان آشنا ميشوند.
هدف ديني: )شعر، حديث، آيه)
اين همه نقش عجب بر در و ديوار وجود هر كه فكرت نكند نقش بود بر ديوار
افلاينظرون الي الابل كيف خلقت
هدف رفتاري:
فراگير در مورد علاقهي مرغ آلاچيق به هنر و نقاشي صحبت كند.
فراگير زندگي زيرزميني موريانهها را نقاشي كند.
فراگير تعدادي از شگفتيهاي جهان خلفت را نام ببرد.
فراگير در مورد نحوهي شكار كبك كوهي با توجه به علاقهي او به هنر نقاشي صحبت كند.
فراگير در مورد شگفتيهاي جهان خلقت انشايي بنويسد.
فراگير نسبت به شناخت شگفتيهاي آفرينش علاقه نشان دهد.
فراگير پس از آشنايي با درس جديد آشنايي بيشتر و عميقتري با خدا پيدا كند و بر بندگي خالصانهي خويش بيفزايد.
فراگير نحوهي كوچ پرستو و شكار ماهيها را از نقاطي كه آب گرم جريان دارد، توضيح دهد.
وسايل آموزشي:
تصوير پرندگان در حال كوچ، تصويري از مرغ آلاچيق، لوح فشرده يا فيلمي در رابطه با شگفتيهاي آفرينش كتاب، تخته، گچ، تلويزيون و ويدئو ، مجلهي آموزش زيستشناسي سال هفدهم شماره 53
ارزشيابي ورودي:
چند نمونه از شگفتيهايي را كه در جهان وجود دارد نام ببريد.
در ميان پديدههاي جهان چه چيزي شما را بيش از ديگر مسائل شگفتزده مينمايد؟
دقت در پديدههاي جهان چه تأثيري در بينش و نگرش شما دارد؟
ايجاد انگيزه:
بچهها به مدت چند دقيقه فكر كنيد و بگوييد بهنظر شما چه چيزي در جهان، بيش از هر چيز ديگري شگفتانگيز است؟
پس از اين كه دانشآموزان مطالب خود را بيان كردند به آنان ميگوييم: آيا ميخواهيد با موارد جديدي از عجايب خلقت آشنا شويد؟ سپس به ارائهي درس جديد ميپردازيم.
اجراي تدريس:
جهت اجراي درس به شيوهي الگوي فعال طرح تدريس اعضاي تيم معلم بايد از شب قبل درس را به تعداد اعضاي هر گروه تقسيم كند به نحوي كه مطالعهي هر بند به يكي از دانشآموزان واگذار شود.
مرحلهي اول:
پس از ورود معلم به كلاس و گروهبندي تصادفي فراگيران، معلم از دانشآموزان ميخواهد كه افراد هر گروه روي خود شماره بگذارند. يك نفر شمارهي يك، يك نفر شماره ي دو، يك نفر شمارهي سه، يك نفر شماره ي چهار، يك نفر شمارهي پنج و يك نفر شمارهي شش. پس از شمارهگذاري، معلم مطلب مربوط به هر شماره را ذكر ميكند.
شمارههاي يك: از «با صبر و حوصله به جست و جو ميپردازد ......... تا ......... آيا او را ميشناسيد؟»
شمارههاي دو: از «تعداد پرندگاني كه لانهسازي ميكنند ............ تا ............ آنها را به دام انداخت.»
شمارههاي سه: از «كوچ پرندگان نيز بسيار شگفتانگيز است ......... تا ......... در فصلهاي مختلف مهاجرت ميكنند.»
شمارههاي چهار: از «آيا شما درخت شاپرك ديدهايد؟ ......... تا ......... از زمين روييده باشد.»
شمارههاي پنج: از «موريانهها نيز براي خود ......... تا ......... به كار ساختن استحكامات ميپردازند.»
شمارههاي شش: از «اين راز ما را چه كسي كشف كردهاست؟ ......... تا ......... به روي او نميگشايد؟»
سپس شمارههاي يك تا شش هر گروه، به آرامي به مطالعهي بخش خاص خود ميپردازند. اين مرحله فرصت خوبي است تا معلم شيوهي صحيح مطالعه (يادداشت كردن ـ صامتخواني و ...) را به فراگيران يادآوري نمايد.
مرحلهي دوم:
دراين مرحله افراد همشماره تشكيل يك گروه مجزا را ميدهند و بخش خاص خود را مورد بحث و بررسي و تبادلنظر قرار ميدهند