کارآفرینی به چه معناست؟ 68 ص
دسته بندي :
کسب و کار »
پروژه کارآفرینی و طرح توجیهی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 46 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
پیشگفتار
در اواسط قرن بیستم بود كه انسانها و جوامع بشری شاهد رنسانس دیگری بودند كه تغییرات اساسی و شگرفی را در نحوه زندگی و رفتار بشر به وجود آورد. انسان هزاره سوم هرچه در توان داشت صرف میكرد تا بتواند شیوه زندگی خود را به بهترین نحو ممكن در جهت بهبود كیفیت آن تغییر دهد.
در این میان بود كه اینترنت با تمامی كاركردها و تأثیراتش با قدرت تمام خلق شد. این سیستم دیر زمانی نگذشت كه جای خود را در بطن زندگی مردم و جوامع به طور افسار گسیختهای باز كرد و نگرشهای جدیدی را در عرصههای مختلف خلق كرد.
اینترنت بعنوان یك پدیده نوین در اجتماعات انسانی در حال گسترش است. هر روز از سوی صاحبنظران و رسانهها نقش مثبت اینترنت درتوسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برجستهسازی میشود و در جهت بهبود آثار مثبت و كاهش پیامدهای منفی اینترنت نظرات و پیشنهادات فراوانی ارائه میگردد.
جامعه امروز به طور روزافزون از جنبههای آموزشی، ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد و بازار به تكنولوژیهای ارتباطی و شبكه اطلاعاتی وابسته شده است. در سطح كلان اینترنت و در بعد اقتصادی به تجارت الكترونیك، در بعد سیاسی به كاهش اقتدار دولتها، در بعد اجتماعی به كاهش هزینهها و در بعد فرهنگی تسلط زبان انگلیسی را در پی داشته است.
اگر قبول داشته باشیم كه ساختار و بنیان زندگی امروز از اساس تغییر كرده است میتوانیم مظاهر این تغییرات را بپذیریم، پدیدههایی چون دولت الكترونیك، اقتصاد الكترونیك، بانكداری الكترونیك، آموزش الكترونیك و ..... از جمله این موارد هستند.
اما زندگی در یك شهر الكترونیك و جامعه اطلاعاتی نیازمند پیشفرضهایی از سوی شهروندان آن جامعه است. پیشنیازهایی كه نیارمند زندگی در دولت الكترونیك و شهر الكترونیك است. شهروند امروز دیگر یك شهروند معمولی نیست. او یك شهروند الكترونیك است با تمام تواناییهای لازم برای یك زندگی شبكهای.
پیدا كردن شغل در دهكده جهانى هزاره سوم، كار آسانى است. البته اگر قبول كنید كه كاریابى در این دوران، نیازمند استفاده از قابلیت هاى ارتباطى و اطلاع رسانى همین عصر است. اگر بخواهید روش هاى سنتى كاریابى و پیدا كردن یك شغل مناسب را دنبال كنید، شاید چند هفته سرگردان باشید و تنها صفحه نیازمندى هاى چند نشریه یا مراجعه به شمارى آژانس كاریابى شهرى، شما را ارضا كند. به هر حال هر كس روش خاصى را پى مى گیرد. اما بهترین روش ها كدام است، مسئله اى كه در این گزارش به آن خواهیم پرداخت این متن غنی را همکار گرامی درج نموده که عینا تقدیم می گردد.
مقدمه:
زمان زیادی نیست كه كلمات كارآفرین و كارآفرینی در رسانههای مختلف تكرار میشود و هر كس به سلیقه خود از این واژه جدید برای اشاره به مدیران، افراد موفق،سرمایهداران،سرمایهگذاران،صادركنندگان، دلالها و تاجران استفاده میكند. هرچند هر كدام از این افراد ممكن است كارآفرین باشند ولی هیچكدام مصداق كاملی برای این مفهوم نیستند.
به راستی كارآفرین كیست؟ آیا كارآفرینان ویژگیهای متمایزی از دیگر بازیگران صحنه اقتصاد دارند؟ نگاهی به مسیر حركت فعالیتهای كارآفرینان،مبدأ و منشأ و حركت و انرژی كه در طول مسیر آنان را تغذیه مینماید در تصویری اجمالی از شخصیت كارآفرین ارائه شده است.
چه چیز باعث میشود كه نشاط حركت به لختی و سكون غلبه كند؟ آرزوی آن چیزی كه امروز نیست ولی فردا میتواند باشد، اولین چیزی است كه جمود كارآفرین را در هم میشكند. یعنی كارآفرین آرزومند است.آن چه جهت و مسیر كارآفرین را برای رسیدن به آرزوهایش تعیین میكند از درون او برمیخیزد. عزم او برای حركت یا توقف و اقدام یا عدم اقدام، چیزی نیست كه مولود شرایط،محیط یا اطرافیان باشد. یعنی كارآفرین كنترل درونی دارد.
او برای اینكه بتواند درست آن چه را كه میاندیشد عینیت بخشد و عزم خود را عملی كند باید رئیس و كارفرمای خود باشد. یعنیكارآفرین نیاز به استقلال دارد.وقتی كه خلاقیت از ذهن به عمل منتقل میشود، نوآوری صورت میگیرد. نوآوری یعنی پیمودن راه نارفته، كسی كه اولین بار راهی را میپیماید،اولین كسی است كه میتواند خبر مخاطرات راه را برای دیگران بیاورد. یعنی كارآفرین خطرپذیر است.
او به جای آن كه منتظر ضمانت یك پایان موفق بماند، به فكر و تلاش خود تكیه میزند، به مشكلات حمله میكند و پیش میرود. یعنی كارآفرین منفعل نیست و برای استقبال از آینده روحیهای تهاجمی دارد.
ذهن پویای او مرزهای از پیش تعیینشده و قالبهای رایج را درهم میشكند و با وجودی كه همان چیزی را میبیند كه دیگران بینند،اما چیزی را میاندیشد كه دیگران نمیاندیشند. یعنیكارآفرین خلاق است.
به استقبال فردا رفتن، آخر ماجرا نیست. كسی كه آگاهانه و پیشاپیش خود را در میدان مواجهه با مسائل میاندازد، باید توان سخت كاركردن در شرایط پرتنش را هم داشته باشد. یعنی كارآفرین با وجود فشار زیاد ، كارآیی خود را حفظ میكند.
لحظه تصمیم آغاز،تنها زمانی نیست كه او با ریسك مخاطره مواجه میشود. ابهام یك پایان نامعلوم، برهر قدم این راه سایه میاندازد. یعنی كارآفرین قدرت تحمل ابهام دارد.
باید گفت که تعریف مجموعهای از صفات كه كارآفرین ایدهآل را به تصویر كشد ، امكانپذیر نیست و از طرفی هر کارآفرینی تمام ویژگیهای ذکر شده در ادبیات را ندارد. برخی دیگر از ویژگیهایی که محققین بسیاری آنها را به عنوان ویژگیهای کارآفرین برشمردهاند عبارتند از:
آینده
نگربودن و داشتن چشم انداز : چشمانداز برای شخص كارآفرین كاملاً شفاف و خالی از هرگونه ابهام بوده و لذا قابل انتقال به دیگران میباشد. داشتن چنین چشماندازی به كارآفرین كمك میكند تا حركتی مستمر و بدون سردرگمی و مستقیم به سمت هدف داشته باشد. علاوه بر این چشمانداز قابل انتقال دیگران را نیز در طی مسیر همراه و مددیار او مینماید.
مصمم بودن : عزم راسخ كارآفرینان یكی دیگر از ویژگیهای بارز آنهاست كه انرژی و تعهد لازم برای كسب موفقیت را ایجاد میكند. كارآفرینان مصمم از ایدههای جدید و فرصتها و پیشنهادات شغلی دیگر چشمپوشی كرده و در مقابل به كاری كه برای خود برگزیدهاند پایبند میماند. این قطعیت كارآفرین را در طی فرایند راهاندازی از هر گونه شك و تردید و دودلی مصون نگاه میدارد تا حدی كه مخالفت نزدیكان و آشنایان نیز نمیتواند در اراده آنان خللی وارد نموده بلكه دودلی دیگران نیز تحت تأثیر این قطعیت برطرف میشود.
انگیزش: نیاز خود شكوفایی یكی از مهمترین انگیزههای كار آفرینان در محقق كردن چشمانداز خود است. نتیجه این نیاز قوی این است كه در مسیر حركت به سوی هدف،هرچیز دیگری از اولویت پایین برخوردار میگردد. در روابط شخصی،علایق خارج از این چشمانداز و یا پروژههای باسود مالی زیاد،همه از مواردی هستند كه در مقایسه با هدف، اولویت پایینتری خواهند داشت. البته سود مالی بندرت انگیزه كارآفرینان قرار میگیرد چرا كه پول به تنهایی نمیتواند انگیزهانجام تمام زحماتی باشد كه در شروع یك فعالیت كار آفرینانه لازم است، هرچند كه معیار خوبی برای اندازهگیری موفقیت فعالیت كارآفرینان است.
تمركز: برای اینكه كارآفرین از انجام موفقیتآمیز تمام طرح و برنامهها و جزئیات كار مطمئن باشد، لازم است كه همانند یك فوتبالیست خوب كه لحظهای چشم از توپ برنمیدارد در تمام لحظات با تمركز برچشمانداز، همه انرژی، وقت و سایر منابع را حول این هدف مصروف نماید.
وقف و از خودگذشتگی: كارآفرینان همه زندگی خود را وقف كار نمودهاند. بسیار سخت كوش هستند و پشتكار آنان مثال زدنی است در حقیقت آنان از كار در راستای هدف خود لذت میبرند. داشتن چشمانداز روشن و تركیب آن با خوش بینی و ریسكپذیری كارآفرینان، سختكوشی وتعلق خاطر به كار را در آنان پدید میآورد.
تعاریف و نظریات مختلفی در مورد کارآفرینان شده که برخی از آنها عبارتند از :
ـ كارآفرینكسیاستكهفرصتیرا كشفو برایپیگیریو تحققآن، سازمانمناسبیرا ب نا میكند.
ـ كارآفرینكسیاستكهعمدتاً بهمنظور كسبسود و رشد، كسبو كاریرا تاسیسو ادارهمیكند كهمشخصاتاصلیآننوآوریو مدیریتاستراتژیكاست.
ـ كارآفرینكسیاستكهسیاستگذاریكسبو كار با اوستو بهحسابخود ریسكمالیآنرا بهعهدهمیگیرد. كارآفرینكسیاستكهفرصتهایبازار را دركو جهتاستفادهاز آنفرصتها، سرمایهو داراییلازمرافراهممیسازد.