تحقیق جزاي اسلامي 80 ص ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 77 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏بنام خدا
‏مقدمه:
‏در حقوق جزاي اسلامي اصول بسيار مهمي ديده ميشود كه نه تنها در آن ايام بلكه در شرايط فعلي هم اهميت خود را حفظ نموده اند. يكي از اين اصول بسيار مهم و در رأس آن و به تعبيري يكي از اصول مسلم مذهب اسلام در امور كيفري اصل معروف قبح عقاب بلابيان و يا بعبارتي منع عقاب بلابيان مي باشد يعني تا زمانيكه عملي از ناحيه شارع به عنوان جرم تعريف نشده و مجازات شرعي هم براي آن معين نشده باشد، نميتوان آن عمل را جرم دانست و براي آن مجازات تعيين نمود. اين همان امريست كه امروز تحت اصل قانوني بودن جرائم و مجازاتها در تمام قوانين كيفري دنيا ديده ميشود. در آن زمان نيز شارع مقدس، جرائم هفتگانه زير: سرقت ‏–‏ زنا ‏–‏ ارتداد ‏–‏ قذف ‏–‏ شرب خمر ‏–‏ سرقت مسلحانه و لواط را كه مستحق حد بود تعريف نمود. و حد هر يك از آنها را هم بيان نموده است.
‏منظور از اين اصل آن است كه جرم و مجازات آن از طرف مقنن وضع شده باشد. در ايام قديم چنين اصلي وجود نداشت. تنها قانون حمورابي و تا حدودي هم قوانين زردشت آنهم براي جلوگيري از انتقام شخصي براي پاره اي از جرائم كه جنبه خصوصي داشتند (يعني از جمله جرائمي بودند كه از طرف فردي عليه فرد ديگر ارتكاب مي يافت) مجازات تعيين نموده بودند. اما در حقوق جزائي اسلامي اين امر جنبه كلي و همگاني يافت جرائم آن ايام و مجازات آنها تحت قاعده معين درآمد.
‏نه تنها براي جرائم خصوصي با پيروي از اصل معروف ‏«‏چشم به جاي چشم و دندان به جاي دندان‏»‏ مجازات قصاص برقرار گرديد، بلكه براي بسياري از جرائم كه جنبه عمومي داشت، چون سرقت ‏–‏ زنا ‏–‏ شرب خمر ‏–‏ سرقت مسلحانه و غيره حد شرعي تعيين گرديد.
‏فلاسفه مكتب كلاسيك معتقدند درست است كه انسان به حكم طبيعت و غريزه خود مجبور به زندگي در اجتماع است و درست است كه لازمه زندگي در اجتماع رعايت نظم و مقررات عمومي است، ولي بايستي اين مقررات عمومي قبلاً بوي اعلام گردد تا مشاراليه بداند كه از ارتكاب چه اعمالي ممنوع گرديده است. انسان هرگز قادر نخواهد بود بكمك قوانين اخلاقي و يا مذهبي حد و مرز اعمال مباح و ممنوع را بشناسد. فقط مقنن است كه ميتواند به نمايندگي از اجتماع اين حد و مرز را تعيين و به اطلاع عامه برساند. هرگاه چنين اعلام قبلي به كسي نشده باشد، تعقيب بعدي وي برخلاف عدل و انصاف و منطق است. اين استدلالات مورد قبول نويسندگان اعلاميه حقوق بشر قرار گرفت. ماده 18 اعلاميه حقوق بشر در اين زمينه حاكي است:
2
‏بنام خدا
‏مقدمه:
‏در حقوق جزاي اسلامي اصول بسيار مهمي ديده ميشود كه نه تنها در آن ايام بلكه در شرايط فعلي هم اهميت خود را حفظ نموده اند. يكي از اين اصول بسيار مهم و در رأس آن و به تعبيري يكي از اصول مسلم مذهب اسلام در امور كيفري اصل معروف قبح عقاب بلابيان و يا بعبارتي منع عقاب بلابيان مي باشد يعني تا زمانيكه عملي از ناحيه شارع به عنوان جرم تعريف نشده و مجازات شرعي هم براي آن معين نشده باشد، نميتوان آن عمل را جرم دانست و براي آن مجازات تعيين نمود. اين همان امريست كه امروز تحت اصل قانوني بودن جرائم و مجازاتها در تمام قوانين كيفري دنيا ديده ميشود. در آن زمان نيز شارع مقدس، جرائم هفتگانه زير: سرقت ‏–‏ زنا ‏–‏ ارتداد ‏–‏ قذف ‏–‏ شرب خمر ‏–‏ سرقت مسلحانه و لواط را كه مستحق حد بود تعريف نمود. و حد هر يك از آنها را هم بيان نموده است.
‏منظور از اين اصل آن است كه جرم و مجازات آن از طرف مقنن وضع شده باشد. در ايام قديم چنين اصلي وجود نداشت. تنها قانون حمورابي و تا حدودي هم قوانين زردشت آنهم براي جلوگيري از انتقام شخصي براي پاره اي از جرائم كه جنبه خصوصي داشتند (يعني از جمله جرائمي بودند كه از طرف فردي عليه فرد ديگر ارتكاب مي يافت) مجازات تعيين نموده بودند. اما در حقوق جزائي اسلامي اين امر جنبه كلي و همگاني يافت جرائم آن ايام و مجازات آنها تحت قاعده معين درآمد.
‏نه تنها براي جرائم خصوصي با پيروي از اصل معروف ‏«‏چشم به جاي چشم و دندان به جاي دندان‏»‏ مجازات قصاص برقرار گرديد، بلكه براي بسياري از جرائم كه جنبه عمومي داشت، چون سرقت ‏–‏ زنا ‏–‏ شرب خمر ‏–‏ سرقت مسلحانه و غيره حد شرعي تعيين گرديد.
‏فلاسفه مكتب كلاسيك معتقدند درست است كه انسان به حكم طبيعت و غريزه خود مجبور به زندگي در اجتماع است و درست است كه لازمه زندگي در اجتماع رعايت نظم و مقررات عمومي است، ولي بايستي اين مقررات عمومي قبلاً بوي اعلام گردد تا مشاراليه بداند كه از ارتكاب چه اعمالي ممنوع گرديده است. انسان هرگز قادر نخواهد بود بكمك قوانين اخلاقي و يا مذهبي حد و مرز اعمال مباح و ممنوع را بشناسد. فقط مقنن است كه ميتواند به نمايندگي از اجتماع اين حد و مرز را تعيين و به اطلاع عامه برساند. هرگاه چنين اعلام قبلي به كسي نشده باشد، تعقيب بعدي وي برخلاف عدل و انصاف و منطق است. اين استدلالات مورد قبول نويسندگان اعلاميه حقوق بشر قرار گرفت. ماده 18 اعلاميه حقوق بشر در اين زمينه حاكي است:
2
‏«‏...هيچكس را نمي توان مجازات نمود مگر بموجب قانوني كه قبل از ارتكاب وضع و قانوناً مورد عمل قرار گرفته باشد...‏»‏ نويسندگان اين اصل آن چنان براي اصل قانوني بودن جرائم و مجازات ها اهميت قائل بودند كه با درج آن در اعلاميه حقوق بشر آنرا در رديف ساير حقوق اساسي بشر قرار دادند.
‏امانوئل كانت يكي از فلاسفه طرفدار نظريه قرارداد اجتماعي معتقد است كه هدف مجازات بايد اجراي عدالت باشد و براي توضيح عقايد خود در اين رابطه مثلي آورده، كه به (تمثيل جزيره متروك) مشهور مي باشد. وي مي گويد فرض كنيم عده اي در جزيره دورافتاده تشكيل جامعه داده و با هم زندگي مي نمايند. اينك به عللي افراد جزيره تصميم به ترك جزيره و انحلال جامعه خود گرفته اند. باز هم فرض كنيم كه مجرمي قبل از اين مقدمات مرتكب قتل شده باشد. كانت معتقد است كه آخرين وظيفه اين جامعه قبل از ترك جزيره اعدام قاتل است. گرچه در چنين موقعيتي چون جامعه منحل مي گردد و ديگر در آن جزيره جامعه باقي نخواهد ماند و بالنتيجه اجراي مجازات از نظر نفع اجتماعي امر كاملاً بي فايده ايست، معهذا ‏«‏عدالت مطلق‏»‏ و نظم اخلاقي كه بالاتر و والاتر از نفع اجتماعي است وجوب چنين مجازاتي را مسلم و ضروري مي نمايد. مجرم بخاطر اجراي عدالت و اصل مسلم قانوني جرم و مجازات، بايستي مجازات شود. در مورد جرائم و مجازات ها كانت معتقد است كه هدف اخلاق فقط خير مطلق است و چون جرم عملي است كه نظم اخلاقي را برهم زده است، لذا مرتكب بايد مجازات شود تا بدين وسيله جبران اختلال نظم فراهم گردد.
3
‏بسياري از دانشمندان، اصل قبح عقاب بلا بيان و يا به تعبيري اصل قانوني بودن جرائم و مجازات ها را مورد بررسي قرار دادند. و بهنگام بحث در عناصر متشكله جرم آنرا تجزيه و تحليل مي نمايند. ما تصور مي كنيم كه اولاً اصل قانوني بودن جرائم و مجازات ها يا به تعبير شرعي اصل قبح عقاب بلا بيان، خود جزئي از اصل قانوني بودن حقوق جزاست. بنابراين شايد مصلحت آن باشد كه مسئله در تحت زاويه وسيع تري مورد بررسي قرار گيرد. ثانياً اصل قانوني بودن جرائم و مجازات ها ممكن است اين توهّم را بوجود آورد كه اين اصل فقط در حقوق جزاي ماهوي مؤثر بوده و در ساير قسمتها و از جمله آئين دادرسي كيفري تأثيري ندارد. و حال آنكه در آئين دادرسي كيفري نيز كليه اقدامات و رسيدگي از جمله تشكيل محاكم ‏–‏ نحوه رسيدگي ‏–‏ حق دفاع متهم و غيره بايد طبق مقررات و اصول قانوني باشد. بهمين علت هم ما تصميم گرفتيم كه به تبعيت از بعضي نويسندگان متأخر اين مسئله را در محدوده وسيع تر مطالعه نمائيم. براي مطالعه اين اصل نيز اين فصل به دو مبحث تقسيم ميشود. در مبحث اول پيدايش و تحولات اصل مزبور و دلائلي كه بر وجوب آن وجود دارد و هم چنين انتقاداتي كه نسبت به آن بعمل آمده مورد بحث قرار خواهد گرفت و در مبحث دوم اهميت اصل مزبور از جهت قانون اساسي و محتواي اين اصل ذكر خواهد شد.

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4127 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 77

حجم فایل:44 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل


تحقیق جزاي اسلامي

تحقیق جزاي اسلامي - 2 ‏بنام خدا ‏مقدمه: ‏در حقوق جزاي اسلامي اصول بسيار مهمي ديده ميشود كه نه تنها در آن ايام بلكه در شرايط فعلي هم اهميت خود را...

قیمت : 10,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جنبشهاي اسلامي معاصر ( ورد)

تحقیق جنبشهاي اسلامي معاصر ( ورد) - ‏7 ‏29 ‏بنام خدا ‏جنبشهاي اسلامي معاصر ‏فهرست مطالب ‏عنوان‏ ‏صفحه ‏مقدمه 1 ‏فصل اول: ‏مصر مهد بنياد...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جشن انقلاب اسلامي 68 ص ( ورد)

تحقیق جشن انقلاب اسلامي 68 ص ( ورد) - ‏1 ‏جشن انقلاب اسلامي: ‏سال ها از پي هم سپري مي شوند نسل ها از پي نسل ها مي آيند و مي روند اما همچنان نقاط...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جزاي اسلامي 80 ص ( ورد)

تحقیق جزاي اسلامي 80 ص ( ورد) - 2 ‏بنام خدا ‏مقدمه: ‏در حقوق جزاي اسلامي اصول بسيار مهمي ديده ميشود كه نه تنها در آن ايام بلكه در شرايط فعلي هم ا...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جمهوري اسلامي ايران و حق شرط بر معاهدات بين المللي حقوق بشر 33ص ( ورد)

تحقیق جمهوري اسلامي ايران و حق شرط بر معاهدات بين المللي حقوق بشر 33ص ( ورد) - ‏جمهوري اسلامي ايران و حق شرط بر معاهدات بين المللي حقوق بشر ‏چكيد...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جايگاه ولايت فقيه در نظام جمهوري اسلامي ايران ( ورد)

تحقیق جايگاه ولايت فقيه در نظام جمهوري اسلامي ايران ( ورد) - ‏جايگاه ولايت فقيه در نظام جمهوري اسلامي ايران ‏با نگرش برنظام حكومتي ساير كشورها ‏1...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جايگاه و موقعيت فلسفه اسلامي در دوران حاضر ( ورد)

تحقیق جايگاه و موقعيت فلسفه اسلامي در دوران حاضر ( ورد) - ‏جا‏ي‏گاه و موقع‏ي‏ت فلسفه اسلام‏ي‏ در دوران حاضر (1) ‏جا‏ي‏گاه و موقع‏ي‏ت فلسفه اسلام‏...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جايگاه شورای اسلامي شهر از نگاه مديريت شهری ( ورد)

تحقیق جايگاه شورای اسلامي شهر از نگاه مديريت شهری ( ورد) - ‏1 ‏دانشگاه علامه طباطبائی ‏دانشکده حسابداری و مديريت ‏عنوان تحقيق ‏جايگاه شورای اسلام...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تمدن اسلامي ( ورد)

تحقیق تمدن اسلامي ( ورد) - ‏مقدمه: ‏تمدن اسلامي در نتيجه‌ي سفارش‌هاي اسلام به دانش‌اندوزي و بهره‌گيري از دانش ‏تمدن‌هاي پيشين پديد آمد. اسلام در ...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعهد و وجدان كاري در مديريت اسلامي ( ورد)

تحقیق تعهد و وجدان كاري در مديريت اسلامي ( ورد) - ‏1 2 ‏ تجزيه و تحليل عوامل مؤثر بر “وجدان كاري”‌ و “انضباط اجتماعي” ‏در اين تحقيق در ابتدا به ا...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل