تحقیق بررسي عوامل درون آموزشگاهي مؤثر در گرايش دانشآموزان به امورتربيتي 13 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 14 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
10
9
بسمه تعالي
بررسي عوامل درون آموزشگاهي مؤثر در گرايش دانشآموزان به امورتربيتي
2
3
فهرست منابع
موضوع صفحه
چكيده 3
مقدمه 4
بازنگري پيشينه تاريخي 4
روش تحقيق 6
جامعه آماري و گروه نمونه 7
نتايج تحقيق 7
نتيجهگيري و بحث 9
پيشنهادهاي كاربردي 11
منابع فارسي 12
منابع انگليسي 12
چكيده
در اين پژوهش عوامل درون آموزشگاهي در گرايش دانشآموزان به برنامههاي امور تربيتي مورد بررسي قرار ميگيرد. در اين تحقيق مقولههاي درون آزمايشگاهي مانند تقويت پايههاي عقيدتي، فراهم بودن امكانات مناسب براي فعاليتهاي فردي گروهي، ارزشيابي عملكرد دانش آموزان، توجيه اوليا برخورد صحيح مسئولان مدرسه با مسائل تربيتي و توجه به نيازهاي فردي، بررسي مي
10
3
شود. نتايج نشان داد كه دو فرضيه اساسي مربوط به تقويت پايههاي عقيدتي و ارزشيابي از عملكرد دانشآموزان مورد تأييد قرار نگرفت ولي ساير فرضيهها از نظر پاسخگويان تأييد شد. بين نظر دانشآموزان و مربيان به جز دو مورد، تفاوت، معنيدار بوده است. در مقايسة نظر پاسخگويان درخصوص ابعاد ششگانه تحقيق، تفاوت، معنيدار بودهاست.
كليد واژهها: گرايش دانشآموزان، امور تربيتي، عوامل درون آموزشگاهي
4
5
مقدمه
آموزش و پرورش يكي از مهمترين نهادهاي اجتماعي است كه در مقايسه با ديگر فعاليتها از اولويت خاصي برخوردار است. امروزه انديشمندان و جامعهشناسان به اهميت بيشتر پرورش نسبت به آموزش معترف بوده و عقيده دارند كه آموزش بدون پرورش نه تنها سازنده نيست، بلكه ميتواند مخرب نيز باشد. در اين رابطه بايد گفت كه آموزش و پرورش به صورت بالقوه هم استعداد سازندگي و نوسازي در تمام سطوح را دارد و هم استعداد ويرانگري وتخريب را. لذا عدم برنامهريزي صحيح در آموزش و پرورش، ميتواند نيرو و استعداد نسل آينده را در معرض تهديد و نابودي قرار دهد (علاقهبند، 1368: 75).
پس از پيروزي انقلاب، خلأ عميقي از نظر مسائل پرورشي احساس ميشد. لذا ضرورت حفظ ارزشها و آرمانهاي انقلاب و مبارزه با توطئههاي دشمنان در داخل و خارج باعث شد كه در هشتم اسفندماه 1357 با همت شهيدان بزرگوار، رجايي و باهنر، نهاد امور تربيتي در آموزش و پرورش و شكل رسمي پيدا كند.
به گفته شهيد رجايي «انقلاب بايد ازآموزش و پرورش به جامعه راه پيدا كند و بخش فرهنگي انقلاب يعني محتواي فكري انقلاب بايد از طريق انتقال به نسل نو، نسلي كه به علت آلوده نبودن فطرتش آمادگي كامل براي پذيرفتن معيارها و ضوابط انقلاب را دارد، تداوم يابد تا اين نسل در آينده، بتواند بار اين انقلاب را به دوش بگيرد» (حسنزاده و اسماعيلي، 1368: 19). لذا نهاد امور تربيتي، متولي اصلي فعاليتهاي پرورشي در مدارس شد و سعي داشت با اجراي برنامههاي مختلف فعاليتهايي را به منظور رسيدن به مقاصد تربيتي انجام دهد.
بازنگري پيشينه تاريخي
بررسيهاي انجام شده در زمينه سابقه تحقيقي اين موضوع نشان ميدهد كه تحقيقي توسط سبحانينژاد (1372) تحت عنوان «عوامل مؤثر در افزايش رغبت دانشآموزان پسر دبيرستهاي شهر اصفهان نسبت به برنامههاي امور تربيتي از ديدگاه دانشآموزان» انجام گرفته به طور مستقيم با اين تحقيق مرتبط است. يافتههاي اين تحقيق نشان ميدهد كه در اولويتبندي عوامل مؤثر، دانشآموزان به ترتيب به خصوصيات عاملان اجرايي، نوع و محتواي برنامههاي تربيتي، روشها يا شيوههاي تربيتي، توجه به نيازهاي فردي و موقعيتهاي محيطي اشاره كرده، همچنين نتايج نشان داده كه استفاده از نظر دانشآموزان، مطلع ساختن آنها از اهداف برنامهها، توسعه كتابخانههاي مدارس، همراه بودن خانواده با اهداف تربيتي مدرسه و كمك به رشد روح اعتماد به نفس در دانشآموزان، در گرايش مثبت آنها به برنامههاي تربيتي مؤثر است. لازم به تذكراست كه هر 5 دسته عوامل مؤثر در افزايش رغبت فراگيران به برنامه