تحقیق برنامهريزي توليد و مونتاژ در شركت هپكو بررسی مشکلات آن 12 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 12 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
دانشگاه آزاد اسلامي
(واحد اراك)
دانشكده فني و مهندسي
گروه مهندسي صنايع
عنوان:
برنامهريزي توليد و مونتاژ در شركت هپكو
( بررسي مشكلات آن )
مقدمه:
در دنيايي زندگي ميكنيم كه روز به روز ازبعاد مختلف در حال تغيير و تحول و پيشرفت است، ميتوان گفت كه كشورهايي كه به پيشرفتهايي نايل آمدهاند مديون برنامهريزي درست ميباشند، چون با برنامهريزي صحيح است كه ميتوان به بهرهوري دست يافت.
هم از برنامهريزي صحبت ميكنند، در حاليكه نكات مثبت استفاده از يك سيستم مدون و جامه برنامهريزي بر كسي پوشيده نيست، ليكن با كاوش در متن ادبيات مديريت ايران امروز اين نكته مشخص ميگردد كه عليرغم تمامي تأكيدات مكرر مديران رده بالا و پايين جامعه و سازمانها روش علمي استفاده از برنامهريزي در دسترس نميباشد. اصولاً برنامهريزي به صورت عيني و مملوس براي بسياري از افراد شناخته شده نيست و فقط تصويري ذهني از آن وجود دارد.
برخورد علمي و سيستماتيك با مسأله برنامهريزي در زمينه پيادهكردن يك برنامه يا پروژه سازمان داده شده و يا بازنگري برنامه موجود ميتواند باعث صرفهجويي ميليونها و حتي ميلياردها تومان شود. از طرفي امروزه بحث پيوستن به سازمان تجارت جهاني مطرح ميباشد و كشورهايي كه عضو سازمان تجارت جهاني نييستند به مرور زمان و ظرف مدت 5 سال آينده از چرخه تجارت بينالمللي حذف ميشوند.
شرط عضويت در سازمان تجارت جهاني سوبسيد از اقتصاد داخلي ميباشد. در وجهي كلانتر عضويت در سازمان تجارت جهاني سبب حاكميت اقتصاد بازار در عرضه اقتصاد خواهد شد. با اين اوصاف جاي تأمل است كه آيا شركتهاي ايراني از جمله شركت هپكو ميتواند در مقابل شركتهاي خارجي مثل ولوو و ليبهر رقابت كند و محصول خود را در سطح جهاني عرضه كند. بنابراين يك عزم ملي لازم است تا بتوان روز به روز بر كيفيت محصولاتمان بيافزاييم و راه را براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني باز كنيم.
تعريف موضوع:
موضوع اين تحقيق در رابطه با بررسي عوامل عدم تحقق برنامه توليد در شركت هپكو و راههاي بهبود آن ميباشد.
برنامه توليد كه پس از بررسيهاي تقاضاي فروش و نياز جامعه از طريق واحد فروش صورت ميگيرد، به واحد برنامهريزي مونتاژ ارسال ميشود و پس از آن اين واحد برنامه توليد در دورههاي چندماهه و يكساله تدوين ميكند. اين وظيفه مهم به عهده برنامهريزي مونتاژ ميباشد كه بايد تطعات و اسناد را به موقع در اختيار خطوط مونتاژ قرار دهد.
به عنوان مثال شركت هپكو در سال 84 قرار است كه انواع مختلفي از محصولات راهسازي را توليد و مونتاژ كند (جدول ضمائم) مثلاً از محصول HC100B كه غلطك كمرشكن ويبره ميباشد قرار است 320 دستگاه را توليد نمايد. واحد برنامهريزي مونتاژ وظيفه دارد كليه مواد و قطعات و پروسه توليدي محصول مورد نظر را تأمين آن، آن را خريداري و به اداره دريافت و ترخيص كالا تحول نموده و اداره دريافت كالا پس از بررسيهاي لازم و كنترلهاي لازم توسط كنتري كيفيت، اين واحد، توسط واحد متريال هندلينك قطعات را به خطوط مونتاژ ارسال ميكند.
شارژ كه به معني تأمين و فرستادن مواد اوليه و قطعات و پروسههاي توليد ميباشد، نقش به سزايي در فرآيند توليد دارا ميباشد. به اين معني كه تأمين و شارژ به موقع قطعات، باعث تكميل شدن محصولات در موقع مقرر ميباشد. در حال حاضر مشكل عمده در سطح شركت هپكو، همين مشكل عدم شارژ به موقع عطعات تشكيل دهنده مخصولات ميباشد.
بيان مسأله:
با توجه به اينكه بروز تأخير در شارژ محصولات منجر به تأثيرات منفي در روند فعاليتهاي شركت در زمان حال و آينده آن ميگردد و از آنجايي كه يكي از اهداف مهم شركتها رضايت مشتريان ميباشد، اين مسأله نقش بسزايي در اعتبار و سهم بازار شركت دارد.
شركتهايي در اين راستا موفق خواهند بود كه با داشتن يك سيستم مدرن و كارامد بتواند به موقع تطعات را تأمين كند و بر روي خطوط توليدي ارسال كند و محصولات توليدي خود را به موقع تكميل كند و به دست مشتري برساند. بنابراين موضوع تحقيق به احاظ مكاني و زماني از اهميت بسزايي برخوردار است و به عنوان يك مسأله قابل طرح است و به همين احاظ قابليت تحقيق و بررسي دارد.
و در واقع اين مطلب كه: چه عللي زمينه عدم تحقق برنامه توليد محصولات شركت هپكو را فراهم آورده است.
به عنوان يك مسأله مطرح و محور اصلي تحقيق را شامل ميگردد.
فرضيات:
1- انجام سفارشات بدون برنامهريزي و به موقع نبودن سفارشات و عدم تأمين به موقع تأمينكنندگان اعم از سفارش خارجي، داخلي، مهندسي قطعات و … مانع شارژ به موقع محصولات ميشود.
2- تغيير در B.O.M محصولات توسط واحد مهندسي موجب بروز اين مشكل شده است.
3- وجود قطعات نامنطبق توليدي اعم كه از خارج، قطعاتي كه از داخل كشور خريداري شده موجب عدم شارژ به موقع محصولات ميشود.
4- ناهماهنگي بين واحدهاي مرتبط با شارژ محصولات موجب به موقع شارژشدن محصولات ميشود.
مروري بر MRP در هپكو
بديهي است كه كنترل موجودي اقلام وابستگي به ماهيت تقاضاي آنها را دارد. زماني كه تقاضاي اقلام مختلف بر اساس ساختار ساخت محصولات محاسبه شود، ميگوييم تقاضاي آن قلم وابسته است. براي مثال ميزان قطعات و موادي كه در صنايع ماشينآلات راهسازي به كار ميروند، تابعي از برنامه توليد خودرو در هر دوره زماني معين ميباشد. با اين وجود تقاضاي خود اتومبيل مستقل ميباشد. زيرا جزئي از يك محصول ديگر نميباشد.
سيستم برنامهريزي و كنترل توليد و موجودي MRP بر اساس تقاضاي وابسته عمل ميكند و از ابتدا براي چنين محيطي طراحي شده است.
شماي كلي سيستم
MRP يك سيستم اطلاعاتي رايانهاي است كه به منظور سفارشدهد و برنامهريزي اقلامي كه داراي تقاضاي وابسته ميباشد طراحي شده است. به ديگر سخن تعيين نياز خالص قطعات، مواد اوليه و زيرمونتاژها، MRP سيستمي است كه به روش سپرد (Back Ward) كار كرده و با توجه به ساختار محصول نهايي (BOM) و زمانهاي تدارك (LT)، زمان و ميزان مورد نياز هريك از قطعات، زيرمونتاژ و مواد خام را محاسبه ميكند. بنابراين هدف از طراحي سيستم MRP پاسخگويي و 3 سؤال زير ميباشد:
- چه اقلامي مورد نياز هستند؟
- هريك از اقلام به چه ميزان مورد نياز هستند؟
زمان تحويل هريك از اقلام چه وقت ميباشد؟
در MRP سه منبع اطلاعتي مهم وجود دارد:
- برنامه تفصيلي توليد كه نشانگر ميزان و زمان مورد نياز محصول نهايي است.
- ليست مواد كه بيانگر ساختار محصول شامل مواد و قطعات مورد نياز ميباشد.
- پرونده موجودي اقلام كه بيانگر ميزان موجودي در دست و سفارش دريافت شده ميباشد.
اطلاعات فوق توسط برنامه هاي متنوع رايانهاي جهت تعيين نياز خالص هريك از اقلام مورد پردازش قرار ميگيرند.
برنامه تفصيلي توليد
MPS بيانگر نوع، زمان و ميزان مورد نياز هريك از محصولات نهايي است و در واقع از برنامهريزي تجميعي (aggregate plan) نتيجه ميشود.