تحليل ماده 41 قانون مجازات اسلامي 16ص doc

دسته بندي : انسانی » حقوق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 16 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تحليل ماده 41 قانون مجازات اسلامي
‏تجري در فقه اسلامي
‏\" تجري \" در لغت ،اعم از عصيان و به معناي \" جسارت كردن ، با تهور كاري را انجام دادن ، بي شرمي ، دريدگي و بي پروايي است \" (1) و در اصطلاح ، مخالفت با حجت است ، وقتي با واقع مصادف نگردد و از اين لحاظ با عصيان ، مباين است ، در حالي كه عصيان مخالفت با حجت است وقتي با واقع مصادف گردد ( 2 و 3 ) . تجري نيز مانند عصيان اختصاص به فعل مثبت نداشته ، ترك فعل را هم شامل مي شود . لذا اگر مكلف قطع به وجوب يا حرمت پيدا كند و با آن مخالفت ورزد و واقعاً هم تكليفي وجود داشته باشد ،عاصي و گناهكار است ؛ اما اگر قطع به تكليف داشته باشد و با آن مخالفت كند ، لكن در واقع تكليفي وجود نداشته باشد ، متجري است . (4) بر اين اساس \" تجري \" آن است كه مرتكب نسبت به تمرد و عصيان از دستورات شارع جرئت پيدا كند. در حالي كه در عمل ،مخالفتي حاصل نشود . متجري خيال مي كند عملي را كه انجام مي دهد يا فعلي را كه ترك مي كند ، گناه است با همان تصور ، انجام دادن فعل يا ترك فعل مورد نظر را قصد مي كند ، لكن پس از آن معلوم مي شود آنچه انجام داده يا ترك كرده ، مباح بوده است ؛ در حالي كه در عصيان فعل يا ترك فعل انجام شده واقعاً گناه بوده و مرتكب بر انجام دادن يا ترك آن قاصد بوده است . و بر فعل يا ترك فعل او مفسده مترتب مي شود. مجازات عاصي به خاطر مفسدة مترتب بر عدم اجراي تكليف است ، در حالي كه از نظر ثبوتي تجري موجب مفسده نمي شود. براي مثال متجري به تصور آن كه مايع مورد نظر در ليوان خمر است آن را مي نوشد در حالي كه مشخص مايع مورد نظر آب بوده است . لذا تصور او منجر به مفسده نمي شود تا به خاطر آن مجازات شود. اما در مقام اثبات اگر عقل ، حكم به قبح فعل متجري كند ، با توجه به قاعده ملازمه ، حرمت شرعي كشف مي شود. لذا محل اختلاف اين بحث است كه آيا از نظر عقلي متجري مانند عاصي ، مستحق عقاب است يا نه ؟ اين بحث كلامي است ، اما از اين لحاظ كه آيا نفس تجري حرام است يا نه ،خواه دليل آن اجماع باشد يا غير آن ، يك مساله فقهي است . خلاصه نظر شيخ در \" فرائد الاصول\" اين است كه \" تجري \" يعني جرئت پيدا كردن و بي مبالاتي نسبت به دستورات شارع كه در همه اقسام آن متجري در اراده ارتكاب گناه ، بي مبالاتي كرده و نسبت به احكام خداوند بي اعتنا بوده و آنها را بي اهميت دانسته است ،از اين بابت قابل نكوهش است ، زيرا تجري از خوي شرير و بد سرشتي او حكايت مي كند ولي مستحق كيفر نيست . ايشان يكي از موافقان حرمت تجري را محقق سبزواري معرفي مي كند و براي توجيه نظر موافقان حرمت تجري كه بنا و سيره عقلا را مبناي حرمت مي دانند، مثالي مي زند كه اگر دو نفر را فرض كنيم كه يكي از آنها به خمر بودن مايع معين قطع دارد و ديگري به خمر بودن مايع ديگر ، و هر دو مرتكب شرب شوند و مايعي كه معتقد به خمر بودنش هستند ، بنوشند و اتفاقاً در واقع امر ، يكي از آنها شراب باشد و ديگري نباشد ؛ چهار حالت متصور است :
‏تحليل ماده 41 قانون مجازات اسلامي
‏تجري در فقه اسلامي
‏\" تجري \" در لغت ،اعم از عصيان و به معناي \" جسارت كردن ، با تهور كاري را انجام دادن ، بي شرمي ، دريدگي و بي پروايي است \" (1) و در اصطلاح ، مخالفت با حجت است ، وقتي با واقع مصادف نگردد و از اين لحاظ با عصيان ، مباين است ، در حالي كه عصيان مخالفت با حجت است وقتي با واقع مصادف گردد ( 2 و 3 ) . تجري نيز مانند عصيان اختصاص به فعل مثبت نداشته ، ترك فعل را هم شامل مي شود . لذا اگر مكلف قطع به وجوب يا حرمت پيدا كند و با آن مخالفت ورزد و واقعاً هم تكليفي وجود داشته باشد ،عاصي و گناهكار است ؛ اما اگر قطع به تكليف داشته باشد و با آن مخالفت كند ، لكن در واقع تكليفي وجود نداشته باشد ، متجري است . (4) بر اين اساس \" تجري \" آن است كه مرتكب نسبت به تمرد و عصيان از دستورات شارع جرئت پيدا كند. در حالي كه در عمل ،مخالفتي حاصل نشود . متجري خيال مي كند عملي را كه انجام مي دهد يا فعلي را كه ترك مي كند ، گناه است با همان تصور ، انجام دادن فعل يا ترك فعل مورد نظر را قصد مي كند ، لكن پس از آن معلوم مي شود آنچه انجام داده يا ترك كرده ، مباح بوده است ؛ در حالي كه در عصيان فعل يا ترك فعل انجام شده واقعاً گناه بوده و مرتكب بر انجام دادن يا ترك آن قاصد بوده است . و بر فعل يا ترك فعل او مفسده مترتب مي شود. مجازات عاصي به خاطر مفسدة مترتب بر عدم اجراي تكليف است ، در حالي كه از نظر ثبوتي تجري موجب مفسده نمي شود. براي مثال متجري به تصور آن كه مايع مورد نظر در ليوان خمر است آن را مي نوشد در حالي كه مشخص مايع مورد نظر آب بوده است . لذا تصور او منجر به مفسده نمي شود تا به خاطر آن مجازات شود. اما در مقام اثبات اگر عقل ، حكم به قبح فعل متجري كند ، با توجه به قاعده ملازمه ، حرمت شرعي كشف مي شود. لذا محل اختلاف اين بحث است كه آيا از نظر عقلي متجري مانند عاصي ، مستحق عقاب است يا نه ؟ اين بحث كلامي است ، اما از اين لحاظ كه آيا نفس تجري حرام است يا نه ،خواه دليل آن اجماع باشد يا غير آن ، يك مساله فقهي است . خلاصه نظر شيخ در \" فرائد الاصول\" اين است كه \" تجري \" يعني جرئت پيدا كردن و بي مبالاتي نسبت به دستورات شارع كه در همه اقسام آن متجري در اراده ارتكاب گناه ، بي مبالاتي كرده و نسبت به احكام خداوند بي اعتنا بوده و آنها را بي اهميت دانسته است ،از اين بابت قابل نكوهش است ، زيرا تجري از خوي شرير و بد سرشتي او حكايت مي كند ولي مستحق كيفر نيست . ايشان يكي از موافقان حرمت تجري را محقق سبزواري معرفي مي كند و براي توجيه نظر موافقان حرمت تجري كه بنا و سيره عقلا را مبناي حرمت مي دانند، مثالي مي زند كه اگر دو نفر را فرض كنيم كه يكي از آنها به خمر بودن مايع معين قطع دارد و ديگري به خمر بودن مايع ديگر ، و هر دو مرتكب شرب شوند و مايعي كه معتقد به خمر بودنش هستند ، بنوشند و اتفاقاً در واقع امر ، يكي از آنها شراب باشد و ديگري نباشد ؛ چهار حالت متصور است :

 
دسته بندی: انسانی » حقوق

تعداد مشاهده: 3569 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .zip

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:16 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل


بحثي پيرامون ماده 296 قانون مجازات اسلامي 17 ورد

بحثي پيرامون ماده 296 قانون مجازات اسلامي 17 ورد - ‏بحثي پيرامون ماده 296 قانون مجازات اسلامي ‏حميد دلير ‏مقدمه : ماده 296 قانون مجازات اسلامي...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

بحثي پيرامون ماده 296 قانون مجازات اسلامي 18ص ورد

بحثي پيرامون ماده 296 قانون مجازات اسلامي 18ص ورد - ‏بحثي پيرامون ماده 296 قانون مجازات اسلامي ‏مقدمه : ‏ماده 296 قانون مجازات اسلامي مصوب 1370 ...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

مقاله قانون مجازات اسلامي ديات

مقاله قانون مجازات اسلامي ديات - ‏1 ‏قانون مجازات اسلام‏ي‏ د‏ي‏ات ‏تعر‏ي‏ف ‏ماده ١‏ـ د‏ي‏ه مال‏ي‏ است که به سبب جنا‏ي‏ت بر نفس ‏ي‏ا عضو به مجن‏ي...

قیمت : 14,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

مسئوليت جزائي اطفال و مجانين در قانون راجع به مجازات اسلامي 8ص doc

مسوليت جزاي اطفال و مجانين در قانون راجع به مجازات اسلامي 8ص doc - ‏مسئوليت جزائي اطفال و مجانين در قانون راجع به مجازات اسلامي ‏شت سال پيش، تهي...

قیمت : 20,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

دايره شمول ماده 632 قانون مجازات اسلا‌مي 10ص doc

دايره شمول ماده 632 قانون مجازات اسلا‌مي 10ص doc - ‏دايره شمول ماده 632 قانون مجازات اسلا‌مي ‏ودك هديه آسماني خداوند به زوجين است و از همين روست...

قیمت : 20,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحليل ماده 41 قانون مجازات اسلامي 16ص doc

تحليل ماده 41 قانون مجازات اسلامي 16ص doc - ‏تحليل ماده 41 قانون مجازات اسلامي ‏تجري در فقه اسلامي ‏\" تجري \" در لغت ،اعم از عصيان و به معناي ...

قیمت : 20,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

بحثي پيرامون ماده 296 قانون مجازات اسلامي 18ص doc

بحثي پيرامون ماده 296 قانون مجازات اسلامي 18ص doc - ‏بحثي پيرامون ماده 296 قانون مجازات اسلامي ‏مقدمه : ‏ماده 296 قانون مجازات اسلامي مصوب 1370 ...

قیمت : 20,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

بحثي پيرامون ماده 296 قانون مجازات اسلامي 17 doc

بحثي پيرامون ماده 296 قانون مجازات اسلامي 17 doc - ‏بحثي پيرامون ماده 296 قانون مجازات اسلامي ‏حميد دلير ‏مقدمه : ماده 296 قانون مجازات اسلامي...

قیمت : 20,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

كيفر سقط جنين در قانون مجازات اسلامي و تعارض آن با ماده 91 قانون تعزيرات 5 doc

كيفر سقط جنين در قانون مجازات اسلامي و تعارض آن با ماده 91 قانون تعزيرات 5 doc - ‏كيفر سقط جنين در قانون مجازات اسلامي و تعارض آن با ماده 91 ...

قیمت : 20,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

دانلود پاورپوینت در مورد ماده ۱۴۱ قانون مجازات اسلامی

دانلود پاورپوینت در مورد ماده ۱۴۱ قانون مجازات اسلامی - بنام خدا ماده ۱۴۱ قانون مجازات اسلامی : مسؤولیت کیفری، شخصی است. ماده ۱۴۲ قانون مجازات...

قیمت : 12,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

دانلود پاورپوینت ماده ۱۴۱ قانون مجازات اسلامی

دانلود پاورپوینت ماده ۱۴۱ قانون مجازات اسلامی - بنام خدا ماده ۱۴۱ قانون مجازات اسلامی : مسؤولیت کیفری، شخصی است. ماده ۱۴۲ قانون مجازات اسلامی:...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق بحثي پيرامون ماده 296 قانون مجازات اسلامي 17

تحقیق بحثي پيرامون ماده 296 قانون مجازات اسلامي 17 - ‏بحثي پيرامون ماده 296 قانون مجازات اسلامي ‏مقدمه : ماده 296 قانون مجازات اسلامي مصوب 1370...

قیمت : 10,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل