پاورپوینت.استراتژی بازاریابی وصادرات فرش با نگاه به بخش بندی بازارهای داخلی وبین المللی
دسته بندي :
بازاریابی »
مطالعات موردی بازاریابی
مدیریت بازاریابی فرش
دراین فایل مطالب ارزشمندی(۲۳۴ اسلاید تخصصی) در ارتباط با بازاریابی بین المللی بخش بندی بازارها و صادرات فرش دستباف به بازارهای جهانی آورده شده است و سعی براین است که علاوه برمطالب موجود در مقالات وپژوهش های داخلی ،از ترجمه مطالب تخصصی به ویژه در ارتباط با فرش های سازگار با محیط زیست نیز آورده شود.
در بخش آغازین این نوشتار مطالب تخصصی در ارتباط با فرش استان لرستان و شهرستان های تابعه آن استان به صورت مطالعه موردی بحث شده است و در ادامه مطالب تخصصی وبازاریابی صادرات نیز به صورت تحلیلی مورد بحث قرار گرفته است .
مخاطبین
۱) کسانی که به دنبال یادگیری یک مهارت کاری در زمینه بازاریابی وصادرات فرش هستند
۲) مدیرانی که کسب و کار خود را تازه راه اندازی کرده اند
۳) کارشناسان بازاریابی شرکتها و سازمانها و مدیران هامل شرکت های تعاونی فرش
۴) مدیران استارت آپی که در تلاش برای رشد سریع کسب و کار خود هستند
۵) کارافرینانی که به دنبال اجرای مفاهیم بازاریابی هستند
۶)سئو کارانی که میخواهند درصنعت فرش حرفه ای تر عمل کنند
۷)-دانشجویان و اساتید دانشگاه در زمینه بازاریابی صادرات مشغول تحصیل هستند
و تمام وبمسترانی که به دنبال رشد سایت و کسب و کار خود هستند
فرش
وضعیت فرشبافی در بسیاری از کشورهای جهان همچون ایران، ترکیه، هند، پاکستان، افغانستان، چین، مراکش، مصر و… از دیرباز گسترده بوده است و مردم این کشورها به کار بافتن قالی آشنایی داشتهاند و این کشورها را میتوان به عنوان قدیمیترین مراکز بافت فرش در جهان قلمداد کرد.
در میان این کشورها، فرش ایران از قالی و قالیچه گرفته تا گلیم و دیگر دستبافها جایگاه بسیار بالایی در میان کشورهای جهان دارد. آمارهای موجود در زمینه صادرات فرش این حقیقت را نشان میدهد که تا سال ۱۹۷۰ میلادی، فرش ایران اغلب بازارهای مهم جهان را در نیمی از مقدار و ارزش صادرات جهانی این کالا به خود اختصاص داده است.
پیش از پیروزی انقلاب، ارز فراوان حاصل از فروش نفت بر همه فعالیتهای اقتصادی، صنعتی و بازرگانی کشور گسترده بود و همگی کمبودها و کاستیها را به ساده گی پوشش میداد. این مساله باعث شده بود تا برای هیچ یک از کالاها و تولیدات مورد نیاز اعم از صادراتی یا وارداتی، برنامهریزی و تشکیلات آموزش دیده فراهم نشود.
پول رسمی کشور با پشتیبانی کافی ناشی از فروش نفت برخوردار بود و سایر کالاهای مهم از جمله قالی، هیچ گاه به صورت مستقل مورد بررسی و مداقه قرار نمیگرفت تا بتواند در نوسانات بازارهای خارجی موقعیت خود را حفظ کند و یا شرایط مناسبتری را به دست آورد.
پس از آن در سال ۱۹۷۳ما شاهد یک دوره شکوفایی در صنعت و بازار فرش ایران شدیم که به مدد مطالعه درمورد بازار و همچنین تامین نیاز مشتریان بدست آمد، اما امروزه به علت عدم توجه به اصول بازاریابی نوین و راهبردی فرش در تمامی مراحل از مرحله تهیه مواد اولیه، بافت فرش تا عرضه به بازارهای جهانی باعث شده که ما جایگاه واقعی خود را در بازارهای سنتی و ثابت (کشورهای اروپایی و آسیایی مانند آلمان، انگلستان، اتریش، فرانسه و عربستان) و بازارهای جدید (ژاپن، برزیل، اروپای شرقی، استرالیا و زلاندنو) به نفع رقیبان خود همچون کشورهای چین، هند، پاکستان و… از دست بدهیم.
در زمینه اصول بازاریابی نوین و راهبردی که صادرکنندگان نادیده میگیرند میتوان موارد زیر را نام برد:
نگرش قوم مدارانه
نگرش قوم مدارانه دربافت فرشو عدم هماهنگی در بافت فرشهای ایران و ذوق و سلیقه خریداران در بازارهای جهانی از نظر طرح، رنگ، نقشه، اندازه، رجشمار، کیفیت، نوع بافت، و… باعث از دست رفتن بخشی از بازارهای ما به نفع رقبا شده است.
نبودافراد متخصص
عدم وجود افراد متخصص در امر کارشناسی قالی، اعم از بافندگی، طراحی، رنگرزی و… کشور ما به متخصصین، کاردانان و کارشناسانی نیاز دارد که هر یک بتوانند راهنمایی گروهی هنرمند فرش را برعهده بگیرند. کارشناسانی که بافنده نیستند اما بافندگی را به خوبی میدانند و کارشناسان طراحی، رفوگری، رنگرزی و… همچنین بیش از هرچیز ما به متخصصینی نیاز داریم که هم به ابعاد هنریفرشو هم به ابعاد اقتصادی آن و هم به عواقب بیتوجهی به هر دوی این موارد آگاه باشند و در عین حال سیاستگزارانی برای فرش باشند که از روی عقل و منطق تصمیم بگیرند. امید است در مورد آموزش دانشجویانی که در مقاطع مختلف رشته فرش به تحصیل مشغولند قصور و کوتاهی صورت نگیرد تا در آینده افرادی متخصص عهدهدار زمام امور فرش شوند.
نبود شناسنامه
نبود شناسنامه برایفرشهای ایرانیگره بالا، نفیس و گران قیمت و دیگر فرشها که عکس بافنده و دیگر ویژه گی های وی، مدت زمان بافت، محل بافت، طرح، ابعاد، رنگ زمینه، رنگ حاشیه، جنس تار، جنس پرز، شمار تقریبی گره در هر متر مربع و… در آن ثبت شده باشد و تایید آن توسط مسوولان این صنعت برای جلوگیری از تقلید رقبا و ارایه فرشهای تقلبی خود با نام فرش ایران.
فقدان نوآوری و یکنواختی طرحها
فقدان نوآوری و یکنواختی طرحها و نبودن طرحهای نو و جالب باعث شده است در بسیاری از بازارهای جهانی،فرشهای بیگره هندی و چینی که به مراتب کیفیتی پایینتر از فرشهای ایرانی دارد، به مدد نوآوری در طرح، رنگ و تزئینی بودن آن، بازارهای جهانیفرش ایران را اشباع کنند. نکته قابل توجه در این خصوص این است که آنچه قالی ایران را از سایر کشورهای جهان متمایز و ممتاز میسازد اصالت طرحها، نقشههای تاریخی و سنتی آن است و بافت قالیهایی که کپی تابلوهای نقاشان معروف غربی است و در اصطلاح به آن گوبلنی گفته میشود و ریشه در حرکتهای تقلیدی دارد، که از زمان قاجار به بعد شروع شد ، باعث زیان در هنر و صنعت قالی بافی کشورمان شده و می شود. ما باید با حفظ نقشهها و طرحهای سنتیمان که قالی ما را از دیگر کشورها متمایز و ممتاز میسازد اقدام به نوآوری کنیم زیرا خارجیها میخواهند قالی با مبلمان مدرنشان هارمونی داشته باشد.
روشهای نادرست تولید
مانند بیگره بافی، جفتی بافی، استفاده از پودهای ضخیم برای بالا آمدن قالی و…
رقابت
نبود توجه به حضور فعال رقبای متعدد مانند هندوستان، پاکستان، چین، افغانستان، روسیه، ترکیه، رومانی، مصر، مراکش و کشورهای اروپای شرقی که با عرضه فرش های تقلیدی از نقشهها و طرحفرش ایراندست به تولید انواع قالی و قالیچه زدهاند. این کشورها با بهرهگیری از نیروی انسانی فراوان و ارزان خود در سالهای اخیر قیمت را پایین آوردهاند و این کاهش قیمت تا حدی بوده است که حتی حساسیت بازار اروپا و آمریکا در مورد نقش و طرح را تحت تاثیر قرار داده است.
به گونه ای که در حال حاضر ۸۴ درصد قالی مورد نیاز آمریکا از سوی سه کشور هند، چین و پاکستان تامین میشود و این کشورها به ترتیب ۳۷ درصد ۲۹ درصد و ۱۸ درصد از بازارهای قالی آمریکا را به خود اختصاص دادهاند و حتی بسیاری از رقبای تازه وارد، پا را از حد تقلید طرحهای ایران فراتر گذاشته و در مواردی دست به جعل عنوان و کارهایی از این قبیل میزنند. برای نمونه شرکتهای بازرگانی هند از این قبیل میباشند که فرشهای بافته شده این کشورها تقلیدی از نقشهای ایرانی است و آن را با عنوان ایندو کرمان و یا ایندو کاشان و… میفروشند و جالب این که این شرکتها قلم ایندو و یا همان هند را با حروف بسیار ریز و عبارت کرمان، کاشان و یا ساروق و.. را با حروف بسیار درشت و چشمگیر روی قالی مینویسند و در بعضی از موارد حتی نام کشور خود را حذف کرده و قالی بافت خود را با نام قالی ایران به فروش میرسانند و برای این مساله کشور ما حق هیچگونه اعتراضی در قبال تقلید طرحهای سنتی خد به محافل قضایی بینالمللی را ندارد و حق هم با محافل قضایی بینالمللی است چون ما کوتاهی کردیم و هیچکدام از طرحهای ایرانی سنتی و اصیل را ثبت نکردهایم و آنها هم اعتراض ما را بدین وسیله رد میکنند.
مواد اولیه نامرغوب
بهره گیری از مواد اولیه نامرغوب در بافت فرش مثل پشم دباغی، خامههای نامرغوب، مصرف نخهای اکریلیک، استفاده از رنگهای شیمیایی تیره و بیثبات به جای رنگهای طبیعی روش و یا با ثبات، استفاده از روغنهای متفرقه در کارخانجات ریسندگی به جای روغنهای حل شونده سنتتیک و… به خاطر سودجویی دلالان و یا واسطهها و عدم اصلاح ناآگاهی بافندگان و… باعث خدشه دار شدن بازار فرش ما میشود.
نبود وجود مراکز اطلاعاتی
درست نکردن مراکز اطلاعاتی جهت گردآوری و شناخت کلیه اطلاعات و سوابق راجع بهفرشها و طرحهای اصیل ایرانی موجود و یا از بین رفته جهت زنده کردن و ثبت آنها در بازارهای جهانی برای جلوگیری از تقلید رقبا و عرضه فرشهای تولیدی آنها با نام ایران و عدم وجود راهبرد سیاستهای تشویقی و ترغیبی مناسب مانند تبلیغات، فروش شخصی، پیشبرد فروش و روابط عمومی منسجم و منظم در مورد محاسنفرش ایران در بازارهای جهانی نسبت به رقبا.
نبود انجام تحقیقات بازاریابی
شناخت خریداران در بازارهای جهانی، آگاهی از نیازها و خواستههای آنها از نظر طرح، رنگ، ابعاد، اندازه رج شمار در هر یک از بازارهای جهانی باعث اعتبارفرش ایرانخواهد بود. برای نمونه در بازار اروپا و آمریکا سلیقه خریداران در زمینه طرح، اندازه، رنگ قالی و… متفاوت است که بدون انجام تحقیقات بازاریابی رسیدن به این اطلاعات غیرممکن و به شکست کامل میانجامد.
نبود وجود راهبردصادرات فرش
مشخص نبودن راهبردصادرات فرش در سطح کلان کشور توسط دولت و همچنین عدم وجود یک مرکز یا بانک اطلاعاتی جهت قراردادن آخرین اطلاعات بازاریابی جهانی در زمینه قالی سایر ویژگیهای بازارها از نظر طرح، اندازه، رج، شمار، رنگ، قوانین و مقررات کشورها، نمادهای فرهنگی کشورها و…
مشکلات بسته بندی
دقت نکردن در بستهبند عدلبندیفرشها (کمربندکشی) و حمل و نقل جهت عرضه به بازارهای جهانی، عدم ارایه بستهبندی متناسب با نمادهای فرهنگی بازارهای جهانی، بی توجه بودن به بستهبندی و عدل بندی مناسب برای محافظت از لحاظ سردی و گرمی، عدم ارایه نوشتهها در دو طرف عدلها به زبانهای زنده دنیا، نبود توجه به مقررات کشور خریدار از دیدگاه وزن عدلها و… . در این زمینه مقررات کشورها متفاوت است؛ برای نمونه روی کلیه بستهبندیها که وارد انگلستان میشود باید جمله ساخت خارج نوشته شود و یا در برخی از کشورها مانند آمریکا، مقررات نوشتن حجم و محتوی روی بستهها کاملاً کنترل میشود و یا در کشور سوییس وزن ناخالص کنترل میشود که این وزن باید روی عدل مشخص شود ومانند آن .
مشکلات توزیع
استفاده نکردن از راهبرد کانال توزیع مناسب جهت عرضه فرشها در بازارهای جهانی از لحاظ مطلوبیت مکان، زمان، ترکیب و اطلاعات.
نبود بهره گیری از راهبرد قیمت گذاری
استفاده نکردن از راهبرد قیمت گذاری مناسب فرش در بازارهای جهانی عدم توجه به توسعهصادرات فرشجهت کسب درآمد ارزی، عدم نیاز به کشورهای خارجی جهت توسعه این صنعت، بازگشت سریع سرمایه و مشاغل جانبی که به همراه دارد مانند، پرورش کرم ابریشم و نوغانداری، تولید ابریشم، توسعه دامداری برای به دست آوردن پشم مرغوب، توسعه کشاورزی جهت کاشت پنبه و گیاهان رنگی که با وجود استعداد فراوان کشورمان در زمینه کشاورزی هرساله به علت عدم وجود گیاهان رنگی مورد نیاز مقادیر فراوانی رنگ شیمیایی مصنوعی از خارج وارد میشود که باعث لطمه به فرش ما میشود، نختابی، رنگرزی، کار پشمشویی، قالیشویی طراحی نقشه، پرداخت، رفوگری، بافت قالی، فروشندگان و صادرکنندگان، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و… میشود.
با وجود امکانات فراوان در صنعت فرش در کشور ما، به این صنعت به عنوان عاملی جهت رشد و توسعه و جایگزینی مناسب برای صادرات نفتی توجه نمیشود و از سوی دیگر می بینیم که در کشورهایی که این صنعت در بین مردم آنها جنبه سنتی و تاریخی ندارد با توجه به اهمیت و تاثیرات اقتصادی آن، بسیاری از کشورها با استفاده از طرحها و نقشههای کشورهایی که سابقه تاریخی در این صنعت دارند، دست به بافت فرش زده و حتی حجم تولیدات خود را به میزانی رسانیدهاند که نسبت به صدور این کالا نیز اقدام میکنند.برای نمونه می توان به کشورها ی فرانسه، انگلستان، لهستان، اسپانیا، فنلاند و برخی از کشورهایی آسیایی اشاره کرد.
فهرست
۱۳ هزار مترمربع فرش و تابلوفرش سالانه توسط کارگاهها و تکبافان خانگی استان تولید میشود.
تولید سالیانه سه هزار تن پشم مرغوب گوسفندی در استان
قالیبافی مناطق مختلف لرستان : شهرستان کوهدشت
قالیبافی مناطق مختلف لرستان : سلسله و دلفان
قالیبافی مناطق مختلف لرستان : خرم آباد و پلدختر
طرح نجفوند
طرح های پاپی بالاگریوه
قالیبافی مناطق مختلف لرستان : بروجرد و اشترینان
قالیبافی مناطق مختلف لرستان : الیگودرز ازنا دورود
تاریخچه قالیبافی در لرستان و ویژگی های قالی لرستان
ویژگی کلی قالی های لرستان
تخلیل بازارفرش برای بازه ی زمانی ۲۰۱۹-۲۰۲۶
چشم انداز بازار فرش – ۲۰۲۶
نگاه زیست محیطی
بخش بندی بازارجهانی فرش
منطقه
مزایای اصلی بازار فرش
بخشهای کلیدی بازار
بازار جهانی فرش و قالیچه: مرور کلی
بازارجهانی فرش و موکت: پیشرفتهای قابل توجه
افزایش تقاضا برای فرش های سازگار با محیط زیست بر اساس تقاضای بالا
بازار جهانی فرش و موکت: تجزیه و تحلیل جغرافیایی
بازار جهانی فرش و قالیچه: مرور کلی
افزایش تقاضا برای فرش های سازگار با محیط زیست بر اساس تقاضای بالا
مروری بر بازارفرش جهان
روندهای اصلی بازار
تاریخچه فرش
اصول بازاریابی نوین و راهبردی که صادرکنندگان نادیده میگیرند
نبود شناسنامه
فقدان نوآوری و یکنواختی طرحها
روشهای نادرست تولید
رقابت
مواد اولیه نامرغوب
نبود وجود مراکز اطلاعاتی
عدم انجام تحقیقات بازاریابی
عدم وجود راهبرد صادرات فرش
مشکلات بسته بندی
مشکلات توزیع
عدم بهره گیری از راهبرد قیمت گذاری
صادرات فرش و محبوبیت فرش ایرانی در بازارهای جهانی
صادرات فرش
صادرات فرش و جایگاه فرش ایرانی در بازارهای جهانی
۷ نکته مهم در صادرات فرش ایرانی
نکته های مهم در صادرات فرش ایرانی که باید مورد توجه قرار دهید
برنامه استراتژیک فرش
تهدید جایگاه فرش دستباف ایرانی
سرقت طرح و رنگ توسط رقبا
نیاز به برنامه استراتژیک فرش
فرش دستباف ایرانی،هم سرمایه.هم هنر
انتخاب شیوه بازاریابی متمایز
لزوم تدوین برنامه استراتژیک فرش دستباف
بازاریابی فرش
شناخت کشور مورد نظر؛ اولین گام فروش محصولات در خارج از کشور
پیش ازپیروزی انقلاب
شکوفایی درصنعت وبازارفرش ایران
۴ عامل مهم در بازاریابی فرش
تجزیه و تحلیل رقبا :
تجزیه و تحلیل شرکت (منظور خودمان ):
تجزیه و تحلیل محیط
تجزیه و تحلیل بازار
چالش های بازاریابی فرش
فقدان نوآوری و یکنواختی طرحها
روشهای نادرست تولید
تاثیر میزان تراکم درقیمت فرش
ایجاد برند
خریداران قدیمی
صادرات فرش در داخل و خارج کشور
جایگاه ایران در بازار جهانی فرش
رقبای اصلی فرش ایران درجهان
جایگاه ایران در بازار جهانی فرش
تعداد رقبا در صنعت فرش
کشورهای هدف صادرات فرش ایران
چالشهای فرش دستباف
جلوگیری از فروش فرش در نمایشگاه
حضور دایم در بازار
مطالعه بازار
نحوه ی بازاریابی حرفه ای فرش ایران به اروپا
بازاریابی و تداوم برندسازی فرش ایرانی
عرضه کنندگان عمده فرش دستباف در بازار جهانی فرش
رقابت صادرات فرش به آمریکا میان هندوچین
۵خریدار بزرگ فرش دستباف
وضعیت بازار فرشهای گره ای دستباف
برندسازی فرش ایرانی در بازار جهانی
هویتی فراتر از یک کالا
لازمه حضوردربازارهای جهانی
برند سرمایهای برای سازمان تولیدکننده
چالش های صادرات فرش
نبرد واقعی درذهن مشتری
راهکارهای برندسازی اثربخش
برندسازی تخصصی در فرش
ماندگاری برند در مدتزمان طولانی
شرایط صادرات
اصول و قواعد صادرات
حرفه ای های بازار پنج ویژگی دارند
نکاتی که دربازاریابی باید مدنظر قرارداد
نکاتی که دربازاریابی باید مدنظر قرارداد
صادرات یک سیستم است
وضعیت
صادرات فرش دستباف ایران
نمودار ۱ : تقسیم بندی دست اندرکاران و تولیدکنندگان فرش دستباف ایران
وضعیت اشتغال و هزینه در سال ۱۳۹۸
صادرات فرش دستباف ایران در ۶ سال اخیر
ده کشوراول وارد کننده فرش دستباف از ایران
در سال ۱۳۹۷ و سال ۱۳۹۸
سهم کشورهای هدف صادراتی در سال
۹۸(واحد سنجش:میلیون دلار)
وضعیت صادرات فرش از استانها :
آمار صادرات جهانی فرش دستباف
صادرات جهانی فرش دستباف طی سال های ۲۰۱۴ لغایت ۲۰۱۹ (واحد سنجش:میلیارد دلار)
صادرات فرش دستباف ایران و رقبا
در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ (واحد سنجش:میلیون دلار)
میزان سهم ایران در واردات ده کشوراول در سال
۲۰۱۹(واحد سنجش: میلیون دلار)
اهم مشکلات موجود در تولید و صادرات فرش دستباف ایران
راهکارهای در صادرات فرش دستباف ایران
اصول و ارزشهای حاکم بر هنر- صنعت فرش دستباف
موضوعات و مسایل راهبردی هنر- صنعت فرش دستباف
مدیریت ساختار هزینه و اثرات عوامل اقتصادی بر هنر- صنعت فرش دستباف (تامین، تولید و تجارت) برای کاهش قیمت تمام شده آن
مدیریت هوشمندانه فرایندهای تامین مواد اولیه
خلاقیت ونوآوری درطراحی و رنگ
مدیریت تعاملی درراستای تبدیل تهدیدبه فرصت
متناسب سازی ساختارمدیریتی وزیرساخت ها
عدم انسجام هسته های مدیریتی درصنعت فرش
حفظ و توسعه بازارهای فعلی و شناسایی و نفوذ در بازارهای جدید
معرفی وتجاری سازی فرش ایرانی
مدیریت سرمایه های پنهان
عوامل محیط درونی هنر صنعت (قوت و ضعف)
ماتریس ارزیابی عوامل داخلی سازمان-ضعف ها
ب( عوامل محیط بیرونی هنرصنعت )فرصت ها(
ماتریس ارزیابی عوامل خارجی سازمان) –تهدید ها
استراتژی های راهبردی هنر صنعت فرش دستباف ایران
بهره وری نیروی انسانی
ترویج تولید فرش هایی با ارزش افزوده بالا
اصلاح نظام توزیع
ایجاد تنوع متناسب با سلیقه مشتریان
ساماندهی عوامل زنجیره ارزش و برون سپاری
تقویت جایگاه حاکمیتی هنر صنعت فرش دستباف
استراتژی های حوزه تأمین
استراتژی های حوزه تولید
استراتژی های حوزه بازاریابی، توزیع، وفروش خدمات پس از فروش
استراتژی های حوزه زیرساخت
حقوق مالکیت مدنی
ارتقای بهداشت و سلامت فعالان هنر صنعت فرش دستباف
استفاده از ظرفیت های قانونی ،ملی و بین المللی
استراتژی بخش تامین
طرح توسعه مراکز پشم شویی مجهز
حمایت از توسعه مراکز رنگرزی صنعتی و استاندارد رنگرزی طبیعی
استراتژی های حوزه بازاریابی، توزیع، فروش و خدمات پس از فروش
ارتقای بهداشت و سلامت فعالان هنر صنعت فرش دستباف
توسعه و حمایت از پژوهش های علمی و کاربردی در هنر صنعت فرش دستباف
استفاده از ظرفیت های قانونی ،ملی و بین المللی
استراتژی بخش تامین
طراحی و اجرای دوره های آموزش ارتقای مهارت طراحان و نقاشان
ترویج وفرهنگ سازی بکارگیری استانداردهای ارگونومی و توسعه ابزار و تجهیزات ارگونومیک
برگزاری جشنواره فرش برتر
مطالعه و شناسایی بازارهای جدید فرش دستباف ایران
تبلیغ در بازار داخل برای فرش دستباف ایران
طراحی نظام مشوق ها و حمایت های صادراتی برای هنر صنعت فرش دستباف ایران
تقویت و توسعه بانک اطلاعات تجار بین المللی فرش دستباف ایران
بررسی و پیش بینی بازارهای موجود فرش دستباف ایران
بررسی وضعیت کالاهای جایگزین و مکمل فرش دستباف ایران در بازارهای داخلی و خارجی
بررسی وضعیت رقبای هنر صنعت فرش دستباف ایران
با ۲۳۴اسلاید تخصصی
-
محتوای فایل دانلودی:
234اسلاید تخصصی