تحقیق تعلیم و تربیت از نظر نهج البلاغه 35 ص ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 34 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏فهرست مطالب:
‏مقدمه‏........................................................................................................................................2
‏تعلیم و تعلم ‏.......................................................................................‏.....................................7
‏فضیلت علم ‏.............................................................................................................................7
‏ارزش علم ‏......................................................................‏.........................................................14
‏تربيت در نهج البلاغه ‏..............................................................................................................18
‏نهج البلاغه يك كتاب تربيتى ‏...................................‏............................................................18
‏ابعاد اساسى شخصيت على عليه السلام ‏.............................................................................. 19
‏بعد شناخت‏...............................................................‏........................................................... 20
‏بعد جامعيت ‏..........................................................................................................................20
‏بعد وحدت‏................................................‏............................................................................21
‏نكته‏هاى تربيتى در نهج البلاغه جنبه عقلانى در شخصيّت آدمى ‏........................................23
‏عقل و تفكر در نهج البلاغه ‏..................................................‏...............................................24
‏2
‏علم و تفكر ‏..........................................................................................................................27
‏تربيت و عادت ‏.........................................................‏............................................................29
‏تنبيه و پاداش ‏......................................................................................................................30
‏تقوا و تربيت ‏.............................................‏..........................................................................31
‏نتيجه ‏...................................................................................................................................34
‏مقدمه:
‏الحمدلله رب العالمین وصلی‏الله علی سیدنا وحبیب قلوبنا وطبیب نفوسنامحمدصلی الله علیه وآله وآله الطاهرین ولاسیما بقیة الله فی‏الارضین واللعنة علی اعدائهم اجمعین الی‏یوم الدین.
‏قال الله عزوجل: لقد من الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته‏ویزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمة وان کانوا من قبل لفی ضلال مبین‏ ‏-‏) آل عمران (3) آیه 164.
‏;
‏خدا بر اهل ایمان منت گذاشت که رسولی از خود آنها در میان آنان برانگیخت که بر آنهاآیات خدا را تلاوت کند و نفوس آنان را از هر نقص و آلایش پاک گرداند و به آنان احکام شریعت وحقایق حکمت‏بیاموزد، هر چند که قبل از آن در گمراهی آشکاری بودند.
‏4
‏موضوع تعلیم و تربیت «انسان‏» است و طراحی نظام صحیح و جامعی برای تعلیم وتربیت انسان، تنها از ناحیه وحی ممکن خواهد بود. قرآن کتاب انسان سازی و علی‏علیه السلام‏ترجمان و مبین قرآن است.‏ ‏ ‏-‏ نهج‏البلاغه، خطبه 125: «هذاالقرآن انما هو خط مستور بین‏الدفتین لاینطق بلسان ولابد له من ترجمان.»
‏چه کسی غیر از آن حضرت می‏تواند مفسر کتاب خدا باشد؟ همو که اعلم به وحی وسنت و سیره نبوی و اسبق به ایمان و اقرب به پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله است.‏ ‏ ‏-‏یکی از فضایل امیرالمؤمنین‏علیه السلام حدیث اشباه است که مورد اتفاق فریقین می‏باشد. علامه امینی در جلد سوم الغدیر، صفحه 355 تحت عنوان «حدیث الاشباه‏» می‏نویسد: «هذا الحدیث الذی رواه الحموی فی معجمه نقلا عن تاریخ ابن بشران قد اصفق علی روایته الفریقان غیر ان له الفاظا مختلفة و الیک نصوصها: اخرج امام الحنابلة احمد عن عبدالرزاق باسناده المذکور بلفظ: من اراد ان ینظر الی آدم فی علمه و الی نوح فی فهمه و الی ابراهیم فی خلقه و الی موسی فی مناجاته و الی عیسی فی سنته و الی محمد فی تمامه وکماله فلینظر الی هذا الرجل المقبل فتطاول‏
‏در قسمتی از خطبه قاصعه در معرفی خود می‏فرماید:
‏من در دوران نوجوانی، بزرگان و شجاعان عرب را به خاک افکندم و شاخه‏های بلند درخت‏قبیله ربیعه و مضر را درهم شکستم; شما به خوبی موقعیت مرا از نظر خویشاوندی و قرابت ومنزلت و مقام ویژه نسبت‏به رسول خدا می‏دانید: او مرا در دامن خویش پرورش داد; من کودک بودم،او همچون فرزندش مرا در آغوش خویش می‏فشرد و در استراحتگاه مخصوصش جای می‏داد،بدنش به بدنم می‏چسبید و بوی پاکیزه او را استشمام می‏کردم; غذا را می‏جوید و در دهانم‏می‏گذاشت. هرگز دروغی در گفتارم نیافت و اشتباهی در کردارم پیدا ننمود ... .
‏من همچون سایه‏ای به دنبال آن حضرت حرکت می‏کردم و او هر روز نکته تازه‏ای‏از اخلاق نیک برای من آشکار می‏ساخت و مرا فرمان می‏داد که به او اقتدا کنم. مدتی از سال،مجاور کوه حرا می‏شد، تنها من او را مشاهده می‏کردم و کسی جز من او را نمی‏دید. در آن روزغیر از خانه رسول خدا، خانه‏ای که اسلام در آن راه یافته باشد وجود نداشت. تنها خانه‏آن حضرت بود که او و خدیجه و من نفر سوم آنها اسلام را پذیرفته بودیم. من نور وحی و رسالت رامی‏دیدم و نسیم نبوت را استشمام می‏کردم. به هنگام نزول وحی بر رسول خدا، صدای ناله‏ای‏را شنیدم; از آن حضرت پرسیدم: این ناله چیست؟ فرمود: این شیطان است که از پرستش خویش‏مایوس گردیده; تو آنچه را که من می‏شنوم می‏شنوی و آنچه را می‏بینم می‏بینی، تنها فرق میان‏من و تو این است که تو پیغمبر نیستی، بلکه وزیر منی و بر طریق و جاده خیر قرار داری; من همواره‏با او بودم ...
‏4
‏ ‏-‏ برای مطالعه ادله برتری علی‏علیه السلام بر سایر صحابه، رجوع کنید به یوسف‏بن مطهر حلی، کشف‏المراد فی تجرید الاعتقاد، المسالة السابعة فی ان علیاعلیه السلام افضل‏الصحابة.
‏در جای دیگر می‏فرماید:
‏یا کمیل ان رسول الله‏صلی الله علیه وآله ادبه الله وهو ادبنی وانا اؤدب المؤمنین و اورث ادب المکرمین;‏ ‏ ‏-‏نهج‏البلاغه، خطبه 192.
‏ای کمیل! پیغمبر اکرم‏صلی الله علیه وآله را خدا تربیت کرد و آن حضرت مرا تربیت نمود و من نیز اهل ایمان‏را تربیت نموده و آداب پسندیده را به آنها یاد می‏دهم.
‏پس در وادی حیرت و سرگردانی انسانها بین مذاهب و مکاتب گوناگون، گوش جان به‏فرمان مطاع مبارکش می‏سپاریم که فرمود:
‏فاستمعوا من ربانیکم واحضروه قلوبکم واستیقظوا ان هتف بکم;‏ ‏ ‏-‏بحارالانوار، ج‏77، ص‏268.
‏به سخن مرد خدا و مربی الهی خویش گوش فرا دهید و دل‏های خود را در پیشگاه او حاضرسازید و هنگامی که به خاطر احساس خطر فریاد می‏کشد، بیدار شوید.
‏برای بررسی صحیح و مفید مبحث «تعلیم و تربیت‏»، از دریای بیکران معارف الهی‏نهج‏البلاغه بهره‏مند خواهیم گشت و گرچه غور در این بحر عظیم و استخراج مرواریدهای‏درخشان آن غواص ماهری را باید، لکن:

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 3868 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 34

حجم فایل:34 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل


تحقیق پست مدرنیسم و برنامه ریزی تعلیم و تربیت 34 ص

تحقیق پست مدرنیسم و برنامه ریزی تعلیم و تربیت 34 ص - ‏پست مدرنیسم‏........................‏...............................................‏......

قیمت : 8,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تاملی در مفهوم تعلیم و تربیت

تحقیق تاملی در مفهوم تعلیم و تربیت - ‏1 ‏تامل‏ی‏ در مفهوم تعل‏ی‏م‏ و ترب‏ی‏ت ‏ تعل‏ی‏م‏ و ترب‏ی‏ت‏ ‏ی‏ک‏ی‏ از اساس‏ی‏تر‏ی‏ن‏ فعال‏ی‏تها‏یی‏ است ...

قیمت : 10,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جایگاه آموزش و پرورش ( تعلیم و تربیت ) در تولید علم ( ورد)

تحقیق جایگاه آموزش و پرورش ( تعلیم و تربیت ) در تولید علم ( ورد) - ‏2 ‏جا‏ی‏گاه‏ آموزش و پرورش ( تعل‏ی‏م‏ و ترب‏ی‏ت‏ ) در تول‏ی‏د‏ علم ‏ در ا‏ی‏ن...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن سینا 26 ص ( ورد)

تحقیق تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن سینا 26 ص ( ورد) - ‏2 ‏تعليم وتربي‏ت از ديدگا‏ه ابن سينا ‏ابن سينا نخستين فيلسوف اسلامي است كه در زمينه‏ي مسايل...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعلیم و تربیت در اسلام ( ورد)

تحقیق تعلیم و تربیت در اسلام ( ورد) - ‏تعلیم و تربیت در اسلام ‏قَد اَفلَحَ مَن تَزَکی وَ ذَکَرَ اسمَ رَبِهِ فَصَلی. 1 ‏موضوع بحث مسأ له ی تعلیم و...

قیمت : 38,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جایگاه آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت ( ورد)

تحقیق جایگاه آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت ( ورد) - ‏1 ‏جا‏ی‏گاه‏ آموزش و پرورش ( تعل‏ی‏م‏ و ترب‏ی‏ت‏ ) ‏مقدمه : ‏ت‏عل‏ی‏م‏ و ترب‏ی‏ت‏ ‏ی‏ک‏ی‏ ...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جايگاه حقوقي زن در نهج البلاغه 35 ص ( ورد)

تحقیق جايگاه حقوقي زن در نهج البلاغه 35 ص ( ورد) -  ‏جايگاه‏ حقوقي زن در نهج ‏البلاغه‏ ‏بخش‏ اول ‏ ‏از‏ منابعي كه از دير باز در مباحث انتقادي ‏د...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جايگاه حقوقي زن در نهج البلاغه ( ورد)

تحقیق جايگاه حقوقي زن در نهج البلاغه ( ورد) - 1 ‏جايگاه حقوقي زن در نهج البلاغه     ‏  ‏از منابعي كه از دير باز در مباحث انتقادي درباره ‏«‏ جايگا...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جايگاه حقوقي زن در نهج البلاغه 37 ص ( ورد)

تحقیق جايگاه حقوقي زن در نهج البلاغه 37 ص ( ورد) -  ‏جايگاه‏ حقوقي زن در نهج ‏البلاغه‏ ‏بخش‏ اول   ‏  ‏از‏ منابعي كه از دير باز در مباحث انتقادي...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تغییر و تحول در فرایند تعلیم ( ورد)

تحقیق تغییر و تحول در فرایند تعلیم ( ورد) - ‏1 ‏مقدمه : ‏شتاب فزآينده تغيير وتحول درفرآيند تعليم و تر‏بيت‏ كشورهاي جهان ، اكنون چند سالي است كه ا...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعلیم و تربیت از نظر نهج البلاغه 35 ص ( ورد)

تحقیق تعلیم و تربیت از نظر نهج البلاغه 35 ص ( ورد) - ‏1 ‏فهرست مطالب: ‏مقدمه‏.......................................................................

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعلیم و تربیت 40 ص ( ورد)

تحقیق تعلیم و تربیت 40 ص ( ورد) - 22 ‏عنوان مقاله‏: ‏تعليم و تربيت ‏منطقه ده آموزش و پرورش ‏فهرست مطالب ‏مقدمه ‏ ‏تعريف تعليم و تربيت ‏ ‏تربيت ...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعلیم و تربیت متن اصلی با ترجمه 20 ص ( ورد)

تحقیق تعلیم و تربیت متن اصلی با ترجمه 20 ص ( ورد) - ‏چکیده:‏ استدلال من اين است كه مفهوم مدرن خود انساني (human self)‏ يا سوژه فاعل شناسا (subj...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعریف تربیت بدنی 28 ص ( ورد)

تحقیق تعریف تربیت بدنی 28 ص ( ورد) - ‏28 ‏مقدمه ‏تربیت بدنی ، درسی است که اگر به طور صحیح ، برنامه ریزی شود و به وسیله ی معلمانی آگاه،آموخته شود...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل