تحقیق جنبه های هشت گانه در کودکان ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 21 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
2
مقدمه
كودكان اغلب داراي همه جنبه هاي هشت گانه هستند و نمي توانند تا سطوح بالايي از توانمندي آنها را رشد دهند . اما چنانچه هواردگاردنر متذكر مي شود ، كودكان از سنين اوليه رشد در بعضي جنبه هاي هوش داراي گرايش ها و رشد بيشتري هستند . زماني كه كودك مدرسه را آغاز ميكند . روش هاي يادگيري او بر جنبه هاي قوي تر هوش او منطبق مي شود . در اين مبحث درباره روش هاي توصيف هوش هاي دانش آموزان مطالبي ارايه مي شود تا بتوان يادگيري بيشتري را در مدرسه از راه مشخص شدن جنبه هاي هوشي آنها ايجاد كرد .
جدول 1. خلاصه اي از توانمندي هاي كودكان را در جنبه هاي از هوش تر مي شوند نشان مي دهد . بايد به خاطر داشت كه اغلب دانش آموزان در حيطه هاي متعددي قوي هستند . بنابراين نبايد كودك را در يك رده ي هوشي خاص طبقه بندي كرد . احتمالاَ هر دانش آموز دست كم در دو يا سه نوع هوش ، شاخص و بر جسته است .
جدول 1- هشت روش يادگيري
كودكاني كه برجسته هستند در هوش :
تفكر
تمايل
نياز
زباني ( كلامي)
با كلمه ها
خواندن ، نوشتن داستان سرايي، بازي با كلمه ها
كتاب ها ، نوار شنيداري ابزار نوشتن كاغذ دفتر خاطرات گفت و گو بحث و مجادله داستان
منطقي /رياضي
با استدلال
آزمايشكردن ، سوال كردن ، حل معماهاي منطقيمحاسبه كردن
موادي كه با آن آزمايشكنند ، مواد علمي كارهاي مهارتي بازديد از مراكز مجادله داستان
فضايي
با تصوير ها و عكس ها
طراحي ، ترسيم ، تصوير سازي ، خط خطي كردن
هنر لگوها ، وديو سينما ، اسلايد بازي هاي خيالي ، مارپيچ ،معما كتاب هاي مصور بازديد از موزه هاي هنري
بدني / جنبشي
با احساس هاي بدني
رقصيدن ، دويدن ، پريدن ، ساختن ، لمس كردن ، حالت هاي حرمتي
ايفاي نقش اجراي نمايش تحرك وسيله براي ساختن بازي هاي ورزشي و بدني ، آزمايش هاي لمس كردني يادگيري كارهاي دستي
1
2
موسيقيايي
باريتم ها و نغمه ها
آواز خواندن، سوت زدن ، زمزمه كردن ، ضرب گفتن با دست و پا ،گوش كردن
آواز خواندن به مدتطواني رفتن با كنسرت ها نواختن موسيقي در خانه و مدرسه ابزارهاي موسيقي
جمعي
با زير تاثير قرار دادن آراء و عقايد ديگران
رهبري ، سازمان دهي ، برقراي ارتباط ، هدايت ميانجي گري ، هم گروه شدن
دوستان ، بازيهاي گروهي جلسه هاي اجتماعي رويدادهاي جمعي باشگاهها روابط مريد و مرادي
انفرادي
با هماهنگي نياز ها ، احساس ها و هدف ها
تعيين هدف ها ، ميانجيگري ، خيالبافي ، برنامه ريزي ، تفكر و تامل كردن
مكان هاي سري ( مخفي ) زمان هايي به تنهايي سر كردن اجراي طرح هاي انفرادي ، حق انتخاب
طبيعت گرا
با طبيعت و شكل هاي طبيعي
بازي با حيوانات خانگي ، باغباني ،گردش و مطالعه در طبعت ، پرورش حيوانات ، مراقبت از محيط زيست
دسترسي به طبيعت فرصت هايي براي تعامل با حيوانات ابزارهايي براي مطالعه در طبيعت مانند عدسي يا دوربين هاي دو چشمي
نتيجه گيري
با بازي مي توان همه چيز را به كودك ياد بدهيم ، مثل استقلال ( فكري ، علمي ، بيان ) . احترام به نظرات ديگران حق جويي ، آشنا كردن به حق خود و يافتن آن ، حمايت از ديگران به هر طريق مشاركت و تصميم گيري و ورود بع فعاليت هاي گروهي ، بهداشت و رعايت تندرستي خود و ديگران ، پاسخ دادن به نيازهاي اساسي و ايجاد رضايتمندي رواني . مراقبت و پاسداري از خود و ديگران در هر حا و مكان و بالاخره شادي و ايجاد تفريح بي خطر اما لذت بخش از راه بازيهاي فردي ، گروهي ، نمايشي و ….
با شيوه هاي بازي محوري مي توان در نسلهاي پس از خودمان تغييرات مطلوبي به وجود آوريم كه زندگي سازيهاي دلپسند تري داشته باشيم .
1
4
بازي و رياضي
فعاليت هاي بدني در يادگيري عمليات و مفاهيم رياضي مفيد است و كودكاني كه از جهت اعصاب حسي انگشتان ناتواني دارند به كاربردن آنها در يادگيري و شمارش و ساير اعمال پيچيده تر رياضي به مشكل روبرو مي شوند .
روشهاي جديدتر در آموزش رياضي مجموعه اهدافي را پيشنهاد مي كند كه فعاليت و كارهاي علمي در آنها لحاظ شود . بازيهاي رياضي در دهه هاي گذشته نيز معمول بوده ، مثلاَ (( مار يا مونته سوري )) كودكان را به دسته هاي مختلف تقسيم بندي مي كرد.
و از كودك ديگري مي خواست كه دسته هاي مختلف را بشمارد و با هم تركيب كند و عدد مورد نظر را بگويد او از كودكان به عنوان واحد هاي رياضي در بازي استفاده مي كرد . البته بازيهاي رياضي به منظور تكميل درس رياضي است نه جانشين كردن در كلاس درس .
چكيده
چنانچه آموختن رياضي را به منزله تشكيل معني و ادراك رياضي بدانيم و آموزش رياضيات را كسب توانايي رياضي در دانش ومهارت هاي آن محسوب داريم به موجب اين ديدگاه بايد موقعيت هايي فراهم كنيم كه در دانش آموزان فعاليت ها و رشدهاي يادگيري كه معطوف به تواناييهاي رياضي مورد نظر است متجلي شود براي نمونه آغاز كردن درس رياضي با مسايل آشنا فرصت دادن به دانش آموزان كه معلومات قبلي خود را كشف كنند و به كار برند كار گروهي و كار جمعي با تمام افراد كلاس ، به كار گرفتن خلاقيت دانش آموزان براي ساختن راههاي ابتدايي ، ابداعي براي حل مساله ، بحث درباره آنها ، محيط و شرايط را براي آم
1
4
وختن موثر مي سازد .
به همين دليل ضروري است معلم بيش از تصميم گيري در مورد فنون آموزش حساب افزون بر موضوع حساب ، خود دانش آموز را بشناسد . اين كار به كمك پاسخ به سوال هايي انجام مي گيرد كه معلم را از نقاط ضعف وقوت دانش آموز آگاه مي سازد
چگونه دانش آموز خود را با شيوه آموزش سازش مي دهد ؟
چه كارهايي به موفقيت او در اين راه كمك ميكند ؟
تاخير او در فراگيري مفاهيم تا چه اندازه است ؟
براي تشكيل مفاهيم كمتري در ذهن دانش آموز چه تدابيري لازم است ؟
چه فنوني براي رسيدن معلم به هدف مطلوب است ؟
كار اين بخش بررسبي مفاهيم با ارائه فعاليت هاي آموزشي( راهبردهاي آموزشي مناسب پرداخته مي شود . به منظور كسب بينش كافي در ارتباط با هر يك از موضوع هاي مطرح شده ، ضروري است مقوله هاي معرفي شده با دقت خوانده شود.
8- الگو سازي شنيداري : فعاليت ها
زماني كه دانش آموزان به منظور انجام عمل جمع ( افزودن ) مي شمارند و يا براي انجام عمل تفريق شمارش برگشتي انجام مي دهند ، شمارشبا انگشت براي آنها ضروري است .تجريه نشان داده است كه اگر فعاليت هاي (( الگو سازي شنيداري )) زودتر آغاز شوند ، به دانش آموزان كمك مي كند تا اين شمارش هاي كوتاه را دروني سازند . به اين ترتيب ديگر به شمارش با انگشت نياز ندارند .آن فعاليت ها به رشد مهارت هاي شمارش ( در عمل جمع) وشمارش برگشتي ( در عمل تفريق) كمك بسزايي مي كنند .