تحقیق ﭼﻜﻴﺪه ترس دانش آموزان و عملكرد تحصيل ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 3 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
ﭼﻜﻴﺪه
زﻣﻴﻨﻪ و ﻫﺪف: در ﺟﺮﻳﺎن رﺷﺪ، ﻛﻮدﻛﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻃﻴﻒ وﺳﻴﻌﻲ از اﺿﻄﺮاﺑﻬﺎ را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﮔﺎه اﻳﻦ اﺿﻄﺮاﺑﻬﺎ از ﭼﻨﺎن ﺷﺪﺗﻲ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ ﻛﻪ زﻧﺪﮔﻲ روزﻣﺮه و ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ آﻧﺎن را دﺷﻮار ﻣﻲ ﺳﺎزد. ﻳﻜﻲ از اﻳﻦ اﺿﻄﺮاﺑﻬﺎ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در ﻣﻮرد اﺛﺮ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان، ﻳﻜﺴﺎن ﻧﺒﻮده اﺳﺖ. ﺑﻌﻀﻲ ارﺗﺒﺎط ﻗﻮي ﺑﻴﻦ ﻛﺎﻫﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ واﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﮔﺰارش ﻛﺮده اﻧﺪ و ﺑﻌﻀﻲ ارﺗﺒﺎط ﻛﻢ و ﻳﻚ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻫﻢ ﻫﻴﭻ ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻜﺮده اﺳﺖ. در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻓﺮاواﻧﻲ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن و ارﺗﺒﺎط آن ﺑﺎ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
ﻣﻮاد و روش ﻛﺎر: اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ ﺷﻴﻮه ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ روي 539 داﻧﺶ آﻣﻮز ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ در دوره راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ در ﻣﺪارس دﺧﺘﺮاﻧﻪ وﭘﺴﺮاﻧﻪ ﺷﻬﺮ زاﻫﺪان اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوري داده ﻫﺎ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺳﺎراﺳﻮن و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺨﺼﺎت دﻣﻮﮔﺮاﻓﻴﻚ و ﻣﻌﺪل ﻛﺎرﻧﺎﻣﻪ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺗﺮم ﺟﺎري ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﻮد. ﺑﺮاي ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ داده ﻫﺎ از ﺷﺎﺧﺺ ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ، آزﻣﻮن tو ﻛﺎي - دو اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.
ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ: از539 ﻧﻔﺮ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪه 045 ﻧﻔﺮ )8/75%( دﺧﺘﺮ و 593 ﻧﻔﺮ) 2/24%( ﭘﺴﺮ ﺑﻮدﻧﺪ. ﺗﻌﺪاد 004 ﻧﻔﺮ)8/24%( اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن داﺷﺘﻨﺪ.
ﺷﻴﻮع اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺑﻴﻦ دﺧﺘﺮان و ﭘﺴﺮان ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داري داﺷﺖ )10/0
ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮي: ﻧﺘﺎﻳﺞ از ﻳﻚ ﺳﻮ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﺷﻴﻮع ﺑﺎﻻي اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻘﻄﻊ راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ و از ﺳﻮي دﻳﮕﺮ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ اﺛﺮ ﻣﻨﻔﻲ اﺿﻄﺮاب ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻟﺬا ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﺳﻴﺐ ﺷﻨﺎﺳﻲ، اﺟﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي ﭘﻴﺸﮕﻴﺮي و درﻣﺎن ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺿﺮوري ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻣﻲ رﺳﺪ و ﺑﻪ وﻳﮋه ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ ﺳﺎزي ﻣﺸﺎورﻳﻦ ﻣﺪارس در ﺟﻬﺖ ﺗﺸﺨﻴﺺ و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت روان ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، و در ﺻﻮرت ﻟﺰوم ارﺟﺎع ﺑﻪ ﻣﺮاﻛﺰ درﻣﺎﻧﻲ از اﻫﻤﻴﺖ اﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. )ﻣﺠﻠﻪ ﻃﺒﻴﺐ ﺷﺮق، ﺳﺎل ﻫﺸﺘﻢ، ﺷﻤﺎره 4، زﻣﺴﺘﺎن 58، ص 352 ﺗﺎ 952)
ﮔﻞواژه ﻫﺎ: اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن، ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، داﻧﺶ آﻣﻮز، ﻣﻘﻄﻊ راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ، زاﻫﺪان
مقدمه
ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ارﺗﺒﺎط اﺿـﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎن وﻋﻤﻠﻜـﺮد ﺗﺤـﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار داد. ﻃﺒﻖ ﻳﺎﻓﺘـﻪ ﻫـﺎي ﭘـﮋوﻫﺶ 87/24% داﻧــﺶ آﻣــﻮزان از اﺿــﻄﺮاب اﻣﺘﺤــﺎن رﻧــﺞ ﻣــﻲ ﺑﺮدﻧــﺪ.
ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻧﻤـﺮه اﺿـﻄﺮاب داﻧـﺶ آﻣـﻮزان دﺧﺘـﺮ از ﻣﻴـﺎﻧﮕﻴﻦ ﻧﻤـﺮهاﺿــﻄﺮاب داﻧــﺶ آﻣــﻮزان ﭘــﺴﺮ ﺑﻄــﻮر ﻣﻌﻨــﻲ داري ﺑــﺎﻻﺗﺮ ﺑــﻮد وﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ ﻛﻪ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎن و ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﺗﺤــﺼﻴﻠﻲ ﺑــﺼﻮرت ﻣﻌﻜــﻮس در ﺣــﺪ ﻣﻌﻨــﻲ دار ﻣــﻲ ﺑﺎﺷــﺪ. ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ در ﺧﻼل ﭼﻨﺪﻳﻦ دﻫﻪ اﻧﺠﺎم ﺷـﺪه اﻧـﺪ، ﻫﻤﺎﻫﻨـﮓ ﺑﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎي ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ، ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺑـﻪ وﺟـﻮد ﻫﻤﺒـﺴﺘﮕﻲ ﻣﻨﻔـﻲ ﺑـﻴﻦ ﻧﻤﺮات ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و ﻧﻤﺮات آزﻣﻮﻧﻬـﺎي ﻣﺨﺘﻠـﻒ اﺿـﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎندﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﻧﺪ، ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻴﻜﻪ وﺟﻮد ﻳﻚ راﺑﻄـﻪ ﻣﻌﻜـﻮس ﺑـﻴﻦ ﻧﺘـﺎﻳﺞ اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت و ﺗﺴﺘﻬﺎي ﻛﺎرآﻣﺪي ﻳﺎ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن، ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻳـﻚ ﻗﺎﻋﺪه ﺗﻠﻘﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻣـﺎ ﺑـﻪ دﻟﻴـﻞ ﺗﻐﻴﻴـﺮ ﭘـﺬﻳﺮي ﮔـﺴﺘﺮده اﻳـﻦ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻫﺎ و ﻧﺎﻫﻤﮕﺮاﻳﻲ ﻧﺘﺎﻳﺞ، ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻣﺨﺘﻠﻒ در ﺗﺒﻴﻴﻦ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻣﺸﻜﻼت ﻣﺘﻌﺪد ﻣﻮاﺟﻪ ﮔﺸﺘﻪ اﻧﺪ. در اﻏﻠﺐ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺠﺎم ﺷـﺪه، ﻓﺮاواﻧﻲ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن از01% ﺗﺎ 03% ﮔﺰارش ﺷـﺪه اﺳـﺖ. در ﺣﺎﻟﻴﻜــﻪ در ﭘــﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿــﺮ در 8/24% ﻛــﻞ داﻧــﺶ آﻣــﻮزان اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺑﻴﻤﺎرﮔﻮﻧﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮔﺮدﻳﺪ. در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اي ﻛـﻪ در
ﭼﻴﻦ در داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺑﻴﺮﺳﺘﺎﻧﻲ اﻧﺠـﺎم ﮔﺮدﻳـﺪ ﺷـﻴﻮع اﺿـﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎن 2/56% ﮔــﺰارش ﮔﺮدﻳــﺪ، در ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﻣـﺬﻛﻮر، ﺷــﻴﻮع در داﻧﺶ آﻣﻮزان دروﻧﮕﺮا)3/27%( ﺑﺎﻻﺗﺮ از داﻧﺶ آﻣـﻮزان ﺑﺮوﻧﮕـﺮا )2/35%( ﺑﻮد.)02( ﭘﺪﻳﺪه اﺿـﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎن اﺣﺘﻤـﺎﻻً از زﻣـﺎﻧﻲ ﻛـﻪ آزﻣﻮﻧﻬﺎﻳﻲ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزﺷﻴﺎﺑﻲ ﻛﺎرآﻣـﺪي اﻓـﺮاد ﻣـﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده
ﻗــﺮار دادﻧــﺪ ﺑﻮﺟــﻮد آﻣــﺪه اﺳــﺖ ﻛــﻪ در ﺳــﺎﻟﻬﺎي اﺧﻴــﺮ ﻣﻌــﻀﻞ ﺑﺮﮔــﺰاري آزﻣﻮﻧﻬــﺎي ورودي ﺣﺘــﻲ در ﺳــﻄﺢ ﻣــﺪارس اﺑﺘــﺪاﻳﻲ )آزﻣﻮن ورودي ﻣﺪارس ﺧﺎص ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺗﻴﺰﻫﻮﺷﺎن و ﺷﺎﻫﺪ و ﻧﻈـﺎﻳﺮ اﻳﻨﻬﺎ( و اﻧﺘﻈﺎرات ﺑﻴﺶ از ﺣﺪ و ﺣـﺴﺎﺳﻴﺖ واﻟـﺪﻳﻦ ﺑـﻪ ﻧﺘـﺎﻳﺞ اﻳـﻦ آزﻣﻮﻧﻬﺎ ﻣـﻲ ﺗﻮاﻧـﺪ از ﻋﻠـﻞ اﻓـﺰاﻳﺶ ﺷـﻴﻮع اﺿـﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎن در داﻧﺶ آﻣﻮزان اﻳﻦ ﻣﻘـﺎﻃﻊ ﺗﺤـﺼﻴﻠﻲ ﺑﺎﺷـﺪ. در ﭘﮋوﻫـﺸﻲ ﻛﻤﺘـﺮﻳﻦ ﺳﻄﺢ اﻳﻤﻮﻧﻮﮔﻠﻮﺑﻮﻟﻴﻦ Aﻫﻨﮕﺎم اﻣﺘﺤﺎن ﺑﻪ وﻳﮋه در داﻧﺶ آﻣـﻮزان داراي اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮔﺮدﻳﺪ. اﻳـﻦ ﻳﺎﻓﺘـﻪ ﺣـﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ اﺳﺘﺮس و اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن، ﺑﺎ ﺳﻄﺢ اﻳﻤﻨﻲ ﺑـﺪن ﺗـﺪاﺧﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ و در ﻧﺘﻴﺠـﻪ در اﻳـﺎم اﻣﺘﺤـﺎن، ﻋﻔﻮﻧﺘﻬـﺎي دﺳـﺘﮕﺎه ﺗﻨﻔـﺴﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان زﻳﺎدﺗﺮ ﻣﻲ ﺷﻮد.