تحقیق تأسيس علم نحو توسط امام علي عليه السلام 141 ص

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 105 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏آغاز علم نحو
‏تأسيس علم نحو توسط امام علي عليه السلام
‏زبان عربي مانند هر زبان ديگر قواعدي دارد كه آن را علم نحو مي‏‌‏نامند علم نحو در حف‏ظ‏ لغت از آشفتگي و تحريف و نيز در معناي كلام اهميت زيادي دارد تا آنجا كه گا‏ه‏ي با تبديل كسره به فتحه معناي يك كلمه تغيير مي‏‌‏كند كه در بعضي موارد مستلزم كفر است قواعد زبان عرب تا عصر خلافت امام علي عليه‏‌‏السلام كشف و تنظيم نشده بود و نوشتن كلام عربي بدون اعراب گذاري انجام مي‏‌‏گرفت. قرآن كريم و ساير نوشته‏‌‏ها و نامه‏‌‏ها بدون اعراب بود مردم قانون اعراب گذاري را نمي‏‌‏دانستند اما كار آموختن قواعد زبان عرب براي ساكنين جزيره‏‌‏العرب كه با غير عرب آميزش نداشتند بطور طبيعي انجام مي‏‌‏گرفت يعني يك طفل عرب ب‏ا‏ آموختن سخن گفتن آن قواعد ساده را به آساني مي‏‌‏آموخت بخصوص آنكه فرهنگ عرب‏ قب‏ل از اسلام بسيار بسيط و حول يك زندگاني ساده دور مي‏‌‏زد كه عبارت بود از آب، نان، گوشت، شتر صحرا، شمشير، نسب، جنگ قبيله‏‌‏اي و مانند آن. پس از نزول قرآن كريم فرهنگ عرب به فرهنگ اسلام با ابعاد گوناگون آن صفات ربوبي و شناخت انبياء و احوال قيامت و اخلاق و احكام تبديل يافت و لغت عرب آن را فرا گرفت. ليكن پس از فتوحات مسلمانان و آميزش آنان با افراد غيرعرب زبان مانند ايرانيان ساكن شهر كوفه كه ايشان را ‏حمراء‏ مي‏‌‏خواندند و اهل سند و هند و در بصره ‏كه ايشان را سبابجه و زط مي‏‌‏نامي‏دند و اقباط در اسكندريه و هجرت مسلمان‏‌‏هاي عرب به كشورهاي آفريقا و هند و سند و بلخ و بخارا لغت عرب آشفتگي پيدا نمود به طوري كه كودكان عرب به واسطه معاشرت با همسالان غيرعرب بجاي اينكه زبان فصيح عرب را از قوم و قبيله عرب خود بياموزند از كودكان و معاشرين غيرعرب مي‏‌‏آموختند علاوه بر اينكه گا‏ه‏ي مادران اين اطفال زناني بودند كه در فتوحات از ‏ا‏قوام قبط و فوس و روم اسير شده بودند و اين كودكان سخن گفتن را از مادر غيرعرب يا كلفت و نوكر غ‏ير‏ عرب در خانه مي‏‌‏آموختند در نتيجه اين عومل چنان آشفتگي در زبان نسل جديد عرب پديد آمدكه نزدي‏ك‏ بود به تدريج لغت عرب مانند زبان بعضي ملل قديم از بين برود تا آنجا كه جز معدودي متخصصين در هر عصر نتواند آن زبان را بفهماند و در نتيجه باعث مي‏‌‏شد كه خواندن و فهميدن قرآن و سنت پيامبر جز براي معدودي امكان نداشته باشد. اين آشفتگي زبان عربي نيمه او‏ل قرن اول هجري بود. ابوالاسود دئ‏لي كه يكي از اصحاب و شاگردان حصرت علي بود داستان تأسيس علم نحو يا قانون ‏اعراب گذاري در زبان عربي را چنين حكايت مي‏‌‏كند؛ روزي بر حضرت امير وارد شدم. ديدم آن حضرت در حال فكر و انديشه است به من فرمود: در ش‏ه‏ر شما كوفه قرآن را غلط مي‏‌‏كنند. مي‏‌‏خواهم كاري كنم تا لغت عرب از اين آشفتگي بيرون آيد گفتم يا اميرالمومنين اگر اين كار را بكنيد لغت عرب را زنده كرده‏‌‏ايد بعد از چند روز خدمت آن حضرت رسيدم نوشته‏‌‏اي به من داد كه در آن زيربناي علم نحو را نوشته بود و از تقسيم كلمه به اسم و فعل و حرف و تعريف آنها شروع مي‏‌‏شد. بعد حضرت به من فرمود: انح نحوه؛ به اين نحو پيش برو. ابوالاسود مي‏‌‏گويد: آن را گرفته و به منزل رفتم و يك دوره قواعد نحو را بر طبق راهنمايي و طرح حضرت نگاشتم و بعد آن را به حضرت نشان دادم و حضرت اشكالاتش را رفع كرد. مثلاً در مورد اسماء مشب
‏ه‏ه بالفعل فرمود: ‏چرا‏كانّ را ننوشتي، گفتم: نمي‏‌‏دانستم از آنهاست. فرمودند: از جمله آنها است.‏ ‏- ‏علامه عسگري، نقش أئمه در احياء دين، علامه عسگري ج 14 ص 159-200
‏آغاز بسط علم نحو در صدر اسلام‏ ‏- خدمات متقابل ايران و اسلام ص 446 و 447
‏علوم ادبي از ‏دست‏ور زبان عربي يعني نحو آغاز مي‏‌‏شود. مورخين اسلام اجماع و ا‏ت‏فان دارند كه مبتكر علم نحو اميرالمومنين علي عليه‏‌‏السلام است. علامه جليل مرحوم سيد حسن صدر در كتاب نفيس تأسيس الشيعه دلائل و شواهد غيرقابل انكار اين مطلب را ذكر كرده است (تأسيس الشيعه لع‏ل‏وم السلام صفحات 40-61)
‏علي عليه‏‌‏السلام به ابوالاسود دئلي كه مردي شيعي و فوق‏‌‏العاده با استعداد بوده است اصول نحو را آموخت و دستور دارد كه بر اين اساس تأمل كند و بر آن بيفزايد، ابوالاسود طبق دستور عمل كرد و چيزهايي افزود و آنچه مي‏‌‏دانست به عده‏‌‏اي و از جمله دو پسرش ع‏طا‏ءبن ابي‏‌‏الاسود و ابا‏ح‏رب بن ابي‏‌‏الاسود و يحي‏‌‏بن ي‏ع‏مر و ميمون اقرن و يحي بن نمان و عنبه‏‌‏الفيل آموخت. گويند اصمعي عرب و ابوعبيده ايراني دو اديب معروف اسلامي، شاگردان عطاء پسر ابوالاسود بوده‏‌‏اند در طبقه بعد از اين طبقه افراد ديگري از قبيل ابواسحاق و عيسي ثقفي و ابوعمروبن الع‏لاء‏ كه مردي ‏شيع‏ي و از قراء سب‏ع‏ه است و بسيار جليل‏‌‏القدر است قرار گرفته‏‌‏اند. ابوعمروبن العلاء مردي لغوي و عارف به زبان و ادبيات و مخصوصاً ‏اشعار عرب بود از كمال تقوا در ماه مبارك رمضان هرگز شعر نمي‏‌‏خواند در سفر نوشته‏‌‏هاي خود را‏ از آن رو كه متضمن اشعار عرب جاح‏لي بود از بين برد.
‏اص‏مع‏ي، يونس بن حبيب، ابوعبيده، سعدان بن مبارك نزد وي شاگردي كرده‏‌‏اند.‏ ‏- ريحانه الادب ج 2 ص 213

‏خليل بن احمد عروض‏ي كه از مجتم‏ع‏دان و صاحب نظران درجه اول علم نحو استاد مردي شيعي است و از نوابغ به شمار مي‏‌‏رود در طبقه بعد از اين طبقه قرار گرفته است. سيبويه معروف صاحب الكتاب شاگرد خليل بوده است و اخفش معروف نزد سيبويه و خليل تحصيل كرده است از اين به بعد نحويين به 2 نحله كوفيين و بصريين تقسيم مي‏‌‏شوند. كساني معروف و شاگردش فراء و ابوالعباس ثعلب شاگرد فراء و ابن الاخباري شاگرد ابوالعباس ثعلب از نحله كوفي بوده‏‌‏اند و اما سيبويه و اخ‏ف‏ش مازني و مبرد و زجاج و ابوعلي فارسي و ابن جني و عبدالقادر ج‏ر‏جاني كه به ترتيب استاد و شاگرد بوده‏‌‏اند از نحله بصره به شمار مي‏‌‏روند.

‏اللهم اني اسئلك من علمك بانفذه.
‏سپاس خدايا ‏را در برابر عطا و احسانش، احساني كه به ما و قبل ازما و بعد از ما به بندگانش عطا فرمود. سپاس به اندازه آنچه هست و در آينه علمش مي‏‌‏نمايد، سپاس چند برابر آنچه هست، جاويدان و هميشگي، تا روز رستاخيز سپاسي بي‏‌‏كران.
‏در آغاز لازم مي‏‌‏دانم كه از زحمات مادرم و برادر عزيزم حسين كه همواره پشتيبان من در زندگيم بودند تشكر نمايم.
‏و همچنين از استاد فرزانه و ارجمندم جناب آقاي دكتر ديباجي كه ‏م‏شوق و راهگشايم بوده و هستند كمال تشكر و قدرداني را دارم.
‏و از استادان محترم آقاي دكتر زندي استاد راهنما و آقايان دكتر صدقي ‏فيروزحريرچي و دكتر‏ حريرچي كه از راهنمايي‏‌‏هاي ايشان در طول تحصيل بهره‏‌‏مند گرديدم و از آقاي دكتر شكيب كه الگوي اخلاق شايسته هستند تشكر نمايم.

‏شرح حال ‏سيوطي
‏جلال‏‌‏الدين ابوالفضل عبدالرحمن ‏سيوطي‏ مورخ و محقق و اديب از نويسندگان مصري در عصر مملوكي از خانواده‏‌‏اي ايراني كه در ابتداي امر در بغداد مي‏‌‏زيستند در سال 894 ه در قاهره متولد شد.‏ ‏- تاريخ الادب اللغه العربيه ج 3 ص 239
‏خاندانش ده نسل قبل از ‏ا‏و به ‏سيوط‏ آمده بودند نسبش به امام شيخ همام‏‌‏الدين خضيري كه عالم و محقق و متصوف بود برمي‏‌‏گردد. شيخ همام‏‌‏الدين خضيري و نسبت به محله خضيريه در بغداد به ا‏سيوط‏ بغداد آمد در زمان دولت ايوبي ترجيحاً در آنجا زندگي كرد و خانواده‏‌‏اش نسل به نسل آنجا اقامت گزيدند و مردان بزرگ و شريفي از آنها در ا‏سيوط‏ در دوره وسطي ظهور پيدا كردند و از بين آنها قاضي و تاجر و مأمور دولت و افراد با نفوذ زياد بودند. عبدالرحمن ‏سيوطي‏ يكي از افراد همان خانواده‏‌‏اي كه در ا‏سيوط‏ سكونت داشتند مي‏‌‏باشد كه به جستجوي علم پرداخت و به خاطر علم آموختن در جواني عازم قاهره شد و از رابطه گذشتگانش با امير شيوخ استفاده كردو تدريس فقه را در مدرسه شيوخي به ع‏ه‏ده گرفت و آثار فراواني در فقه و نحو تأليف كرد و در 510 سالگي در حالي كه پسرش عبدالرحمن حدود‏اً 6 ساله بود در سال 1451 ميلادي وفات كرد ‏سيوطي‏ شرح حال خود را در كتاب ‏«‏حسن‏‌‏المحاضره في اخبار مصر و قاهره‏»‏ و همچنين در كتاب ‏«‏بغ‏ي‏ه الوعاه‏»‏ و كتاب ديگرش ‏«‏ال‏ت‏حدث بنعمه الله‏»‏ آورده است.‏ ‏- عبدالغني عبدالله يسري، معجم المورخين المسلمين ص 94-99
‏پدرش هنگام وفات سرپرستي او را به يكي از دوستانش، كمال‏‌‏بن همام واگذار كرد. ‏سيوطي‏ توانست در سن كمتر از 8 سالگي كل قرن كريم را حفظ نمايد سپس كتاب ‏ع‏مده الاحكام و من‏ه‏اج نووي و الفيه ابن مالك و من‏ه‏اج ‏بيضاوي‏ را حفظ نمود.‏ ‏- حنبلي، ابن عماد، شذرات الذهب ج 8 ص 51-52
‏سيوطي‏ خود در مقدمه كتاب بغيه الوعاه مي‏‌‏نويسد:
‏«‏خضيريه از محله‏‌‏هاي بغداد بوده است. از پدرم شنيدم كه مي‏‌‏گفت جد بزرگوارش فارس بوده يا از مشرق. ابتدا در بغداد زندگي كرده سپس در ‏سيوط‏ مستقر شده و چند نسل آنجا بوده‏‌‏اند پدر در سال 855 فوت كرد و من قبل از 8 سالگي حافظ قرآن بودم سپس كتاب العمده و من‏ه‏اج الفقه و الفيه ابن مالك را حفظ نمودم و به علم اشتغال يافتم در سال 866 فقه و نحو را از جماعتي از شيوخ فرا گرفتم و اولين چيزي كه نوشتم شرح استعاذه و بسمله بود. در سال 876 اجازه تدريس يافتم در حجي كه مشرف شدم آب زمزم نوشيدم و آرزو كردم كه در درجه فقه به شيخ سراج‏‌‏الدين بلقيني و در حديث به الحافظ بن حجر برسم. خداوند نعمت 7 علم را به من ارزاني داشت: تفسير- حديث- فقه- نحو- معاني- بيان- بديع. البته آن را به روش عرب بلغاء ياد گرفتم نه به روش عجم و فلاسفه. علم حساب در ذهن من سخت‏‌‏تر بود و وقتي رياضي حل مي‏‌‏كردم كوهي را حمل مي‏‌‏نمودم. علم منطق را شروع كردم ولي از آن خوشم نيامد و خداوند كراهت آن را در قل‏بم انداخت و از اب‏ن صلاح شنيدم كه آن را تحريم كرد و شروع به يادگيري علم حديث كه اشرف علوم است نمودم.

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4137 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 105

حجم فایل:195 کیلوبایت

 قیمت: 10,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل


تحقیق پژوهشي پيرامون امامزاده هاي زيد و يحيي عليهمااسلام واقع در شهر تهران مي باشد 80 ص Copy

تحقیق پژوهشي پيرامون امامزاده هاي زيد و يحيي عليهمااسلام واقع در شهر تهران مي باشد 80 ص Copy - ‏1 ‏1 ‏«‏سرآغاز » ‏اي نام تو بهترين سرآغاز ب...

قیمت : 8,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق امام محمد باقر علیه السلام

تحقیق امام محمد باقر علیه السلام - ‏ عنوان تحقیق : ‏عباسیان ‏ ‏امام محمد باقر علیه السلام ‏ حضرت باقر (عل‏ی‏ه‏ السلام)در سال ۵۷ هجر‏ی‏ در شهر «...

قیمت : 8,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت آموزه های قيام امام حسين عليه السلام (با کیفیت)

پاورپوینت آموزه های قيام امام حسين عليه السلام (با کیفیت) - آموزه های قيام امام حسين عليه السلام مهمترين درس امام حسين عليه السلام در عاشورا: ...

قیمت : 14,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق بحث در حديث كميل از امير الومنين عليه السلام پيرامون ولايت فقيه

تحقیق بحث در حديث كميل از امير الومنين عليه السلام پيرامون ولايت فقيه - ‏16 ‏  ‏موضوع: ‏بحث در حديث كميل از امير الومنين عليه السلام پيرامون ولا...

قیمت : 10,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تأسيس علم نحو توسط امام علي عليه السلام 141 ص

تحقیق تأسيس علم نحو توسط امام علي عليه السلام 141 ص - ‏آغاز علم نحو ‏تأسيس علم نحو توسط امام علي عليه السلام ‏زبان عربي مانند هر زبان ديگر قواعد...

قیمت : 10,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل