تحقیق بررسي روشهاي برنامهريزي راهبردي سيستمهاي اطلاعات مديريت 43 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 34 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
برنامه ریزی راهبردی.............................................................................................. & 1
بررسي روشهاي برنامهريزي راهبردي سيستمهاي اطلاعات مديريت
: در سالهاي اخير در سراسر دنيا هزينههاي فناوري اطلاعات (IT) در سازمانها، اعم از كوچك يا بزرگ، خدماتي ياتوليدي، انتفاعي يا غير انتفاعي، افزايش يافته است. هزينههاي خودكارـ سازي دفتري و خودكارـ سازي توليد كه شاملكامپيوترها، بستههاي كاربردي، توسعه نرمافزارهاي مطابق با نياز، ارتباطات، شبكههاي كامپيوتري و اينترنت استسرمايهگذاري محسوب ميشود و معمولا به منظور توسعه اثربخشي، افزايش بازدهي، نگهداري و ارتقاي جايگاه رقابتيسازمان صورت ميگيرند.
متاسفانه همه سرمايهگذاريها و فناوري اطلاعات نتايج مورد انتظار را به بار نميآورند. اين واقعيت به همراه گامهايسريع تغيير در منسوخ شدن فناوري اطلاعات در ابعاد سختافزار و سكوهاي نرمافزاري، مديران سازمانها را واميدارد كهبرنامهريزي بلند مدت در سرمايهگذاري فناوري اطلاعات را مورد توجه قرار دهند.
اين مقاله يك مدل وروديـ خروجي را براي توسعه برنامه اصلي سيستمهاي اطلاعات مديريت ارائه ميدهد و در آنچندين روش برنامهريزي از جمله روشهاي برنامهريزي سيستمهاي كسب و كار (BSP) و رويكرد مهندسي اطلاعات برايتوليد چنين برنامهاي مورد مقايسه قرار ميگيرد.
علاوه بر اين، در اين مقاله يك روش جديد براي برنامهريزي فناوري اطلاعات كه در آن سعي شده است ضمنبرطرف كردن نقاط ضعف روشهاي موجود، بر نقاط قوت آنها تاكيد شود ارائه شده است. در پايان مجموعهاي از عواملارزيابي روشهاي برنامهريزي فناوري اطلاعات ارائه شده كه اهميت نسبي هر يك از آنها از طريق مصاحبه روشمند بامتخصصان ايراني گزارش شده است.
برنامه ریزی راهبردی.............................................................................................. & 2
كليد واژهها: فناوري اطلاعات، برنامهريزي راهبردي، معيار گزينش، ضرورت برنامهريزي، مدل وروديـ خروجي، اولويتسيستمها، سيستمهاي اطلاعات مديريت، فرايند كسب و كار، عوامل حياتي موفقيت
چكيده:
مقدمه
مديران، شركتها و سازمانها، اعم از خصوصي ودولتي، هر ساله هزينههاي بسيار زيادي را در زمينهفناوري اطلاعات (نرمافزار، سختافزار، شبكه،آموزش، استخدام نيروي انساني، تحول در سازمانو ...) صرف ميكنند. متاسفانه در بسياري مواردبازدهي و اثربخشي فناوريهاي بهكار گرفته شدهنسبت به هزينههاي مصرف شده پايين است كهقابل تامل و بررسي است.
بقا و رشد سازمانها در گرو تغيير نگرش بهاطلاعات به عنوان يكي از منابع اصلي هر سازماناست و بر اين اساس، ضرورت برخورد مناسب،منسجم و برنامهريزي شده مديران با اين منبعاولويت بسيار بالايي پيدا خواهد كرد. اهداف ورهآوردهاي مقاله متعدد هستند و در ادامه به آنهااشاره ميرود، اما هدف اصلي تحقيق انجام شدهايناست كه يك مدير چگونه روي فناورياطلاعات سرمايهگذاري كند.
مفهوم سرمايهگذاري در سيستمهاياطلاعات مديريت، كه در اين گزارش از آن بسياراستفاده خواهد شد شامل تماميسرمايهگذاريهايي است كه در زمينه سيستمهايپردازش تراكنش، سيستمهاي گزارش مديريت،سيستمهاي پشتيباني تصميمگيري، سيستمهايپشتيباني مديريت ارشد، سيستمهاي مديريتدانش و خودكارـ سازي اداري و مجموعهنيازمنديهاي آنها اعم از سختافزار، نرمافزار وشبكه خواهد بود.
براي آنكه موضوع از همين ابتدا روشنشود سؤالهايي را كه سعي شده است در اين مقالهبه آنها پاسخ داده شود در اينجا مطرح ميكنيم.
1. چرا برنامه راهبردي سيستمهاي اطلاعاتمديريت براي بنگاه ضروري است؟
برنامه ریزی راهبردی.............................................................................................. & 3
2. ويژگيها و محتوي يك برنامه راهبرديسيستمهاي اطلاعات مديريت چيست؟
3. آيا ميتوان فرايند برنامهريزي را در قالب يكمدل تدوين و ارائه كرد؟
4. نقاط قوت و ضعف روشهاي فراگير كداماند؟ وآيا ميتوان روشي را معرفي كرد كه نقاط ضعفكمتري داشته باشد؟
5. يك روش برنامهريزي مناسب چگونه انتخابميشود؟
6. معيارهاي گزينش روش مناسب كداماند؟
ضرورت برنامهريزي
تحولات انجام شده در چند دهه اخير جايهيچگونه شك و ترديدي را نسبت به ضرورتبرنامهريزي راهبردي سيستمهاي اطلاعاتمديريت باقي نميگذارد، زيرا:
- اقتصاد جهاني و بر اثر آن رقابت نيز بسيارفشردهتر شده است و عمليات هر بنگاه بايد بهشكل جهاني انجام شود.
- اقتصاد در صنايع مختلف تغيير پيدا كرده و بردانش و اطلاعات بنيانگذاري شده است.
- ساختارهاي سازماني و خطمشهاي مديريتيكاملا متحول شدهاند.
- فناوري اطلاعات كاملا دگرگون شده است و بهلحاظ كمي (توسعه در كل جهان) و كيفي (تنوعو سرعت اطلاعات) با قبل قابل مقايسه نيست.
- از اطلاعات به عنوان منبع راهبردي نامبردهميشود.
آنچه از ديدگاه مديريت هر بنگاه پراهميت به نظرميرسد نحوه سرمايهگذاري در فناوري اطلاعاتاست، زيرا:
- اجراي برنامه مستلزم سرمايهگذاري بسيارسسنگين است.
-نتايج حاصل از اجراي برنامه بايد پاسخگوينيازهاي واقعي سازمان باشد.
- اجراي برنامه نياز به ايجاد فرهنگ جديد دارد.
- اجراي برنامه مستلزم جذب و تربيت نيرويانساني است.
برنامه ریزی راهبردی.............................................................................................. & 4
- اجراي برنامه تاثير بسيار گسترده و عميقي درسازمان ايجاد ميكند.
- طبيعت اجراي برنامه بلند مدت است.
- و نهايتا با توجه به تغييرات سريع در فناورياطلاعات انتخاب روند مناسب باعث خواهدشد كه از سرمايهگذاري مجدد جلوگيري بهعملآيد.
محتوي برنامه راهبردي سيستمهاياطلاعات مديريت
روشهاي مختلفي وجود دارد كه مدعي هستندميتوانند برنامه فناوري اطلاعات را براي سازمانهاو بنگاهها ايجاد كنند و بر ادعاي خود نيز اصراردارند، اما سؤالهاي اصلي كه در انتخاب روش نقشمؤثري دارند عبارتاند از.
محتوي برنامه فناوري اطلاعات چيست؟
چگونه ميتوان به روش مناسب دست يافت؟
پاركر و ترينر بر مدلهاي جاري و آيندهفرايندهاي كسب و كار در سطح كلي و جزئي وطراحي معماري دادهها با هدف يكپارچه و برنامهراهنما از سيستمها و اطلاعات جاري براي ساختمعماري هدف تاكيد دارند [8].
آقا و خانم لادن برنامه را شامل عباراتي ازاهداف بنگاه ميدانند كه چگونه پشتيباني ودستيابي به آن اهداف را توسط فناوري اطلاعاتبيان ميكند و بر سازمان بنگاه و طراحي فرايندهاتاكيد دارند [1].
آلتر برنامه فناوري اطلاعات را جزئي ازبرنامه كسب و كار ميداند كه بايد برنامه كسب وكار را پشتيباني كند [2].
ويسوكي دميشل برنامهريزي سيستمهاياطلاعاتي يكپارچه و برنامه راهبردي بنگاه وواحدهاي كسب و كار را كه با همكاري مديرانذيربط و مديران سيستمهاي اطلاعاتي بهوجودآمده است به عنوان مبناي برنامهريزي سيستمهاياطلاعاتي مديريت قرار ميدهد [7].
در سابقه اين موضوع دو ابهام عمده ديدهميشود كه يكي از آنها نوع ارتباط بين فرايندهايبرنامهريزي راهبردي كسب و كار، و برنامهريزيراهبردي سيستمهاي