پاورپوینت بررسی تاثیر عوامل ( اجتماعی،سیاسی،فرهنگی،طبقه ای) (با کیفیت)
دسته بندي :
علوم پایه »
دانلود پاورپوینت های علمی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 23 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
بسم الله الرحمن الرحیم
بررسی تاثیر عوامل ( اجتماعی،سیاسی،فرهنگی،طبقه ای)
بر گذران اوقات فراغت(با تکیه برکارکردها وتأثیرات اوقات فراغت)
چکیده:
فراغت بستگی به عوامل گوناگون دارد، فراغت آنچنان موضوع پیچیده ای است که عوامل مؤثر درآن بطور کامل قابل شناسایی نیست، تغییرات گوناگون اجتماعی که در سالهای اخیر در جوامع صورت گرفته، ماهیت فراغت و همینطور نحوه استفاده از آن را دگرگون کرده است وموجب گرایش بی اندازه مردم به فراغت گردیده است. درجوار اوقات فراغت بیکاری، که فعالیتهای سازنده مثل هنر و ورزش و امثال آن طی می شود بیش از پیش انواع فراغت هایی که با فعل پذیری توأم است رواج پیدا می کند تماشای فیلم، ماهواره تماشای مسابقات ورزش وتلویزیون و استادیوم ها، گوش کردن به رادیو، رفتن به سفرهای داخلی و خارجی و... از جمله اموری است که قسمت قابل ملاحظه ای از اوقات فراغت مردم امروز را می گیرد و گرچه این درگیری فعالیتها آدمی را به کلی سلب نمی کند اما بیشتر جنبه فعل پذیری دارد. در این تحقیق از یک طرف به بررسی عوامل مختلف تاثیر گذاربر اوقات فراغت مانند عوامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و طبقه ای پرداخته شده است و از جهتی کارکردها و تاثیرات اوقات فراغت را مورد برسی قرار داده ایم، لذا پژوهش حاضر بیشتر به منظور بررسی تاثیرعوامل مختلفی مانند عوامل اجتماعی ،اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، طبقه ای بر گذران اوقات فراغت است که روش مورد استفاده روش کیفی است که در آن از روش مطالعه اسنادی بهره گرفته شده است.
کلید واژگان: عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل سیاسی، طبقه اجتماعی
مقدمه و بیان مسئله:
نشاط و سرور لازمه زندگی است و پژمردگی و کسالت زایل کننده استعدادها و تواناییهای شان می باشد فضایی که نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان فرصت تحرک و تلاش می یابند و فارغ از کارها و امور عادی و رسمی به تفریح سرگرمی مورد علاقه خویشتن می پردازند می توان به استمرار فعالیتها و شکوفایی استعداد ها دل بست، به عبارت دیگر در جایی که مجالی برای فراغت یافت نمی شود افسردگی و رخوت به سراغ انسان خواهد آمد.
وجود اوقات فراغت جزئی غیر قابل تفکیک از زندگی و کار و حتی شخصیت اجتماعی افراد است که باید آن را شناخت و سازماندهی نمود همانا تاثیر بسیار منفعت حاصله از اصل سازماندهی اوقات فراغت در زندگی، کار و برنامه ریزی آموزشی و تربیتی کاملا مشهود است. اگر اوقات فراغت به گونه ای زیبا و مناسب در ذهن تجسم یابد به خودی خود تمرین بسیار مناسبی جهت رویارویی با مشکلات و معضلات روانی و اجتماعی و ... چاره جویی های آنها خواهد بود. البته مشکلات و مسائل نوجوانان در خلال برنامه های رسمی و آموزشی و تربیتی در خانه و مدرسه نیز وجود دارد. پیامبر گرامی ما می فرماید: (( اگر پدران و مادران به تربیت فرزندان خود اهتمام نورزند، روزگار آنان را تربیت خواهد نمود)) در حقیقت مراد رسول گرامی اسلام آن است که چنانچه والدین در امر تربیت فرزندان خود برنامه ای نداشته باشند حوادث و شرایطی پیش آمده که ممکن است بر خلاف موازین تربیتی هم باش، تربیت فرزندان را سامان می دهد
ادامه مطلب :
اوقات فراغت ولو وقت و زمان اندکی هم باشد شرایطی را فراهم می آورد که در خلوت و تنهایی خود به دور از هر گونه مشغولیات موظف و تکالیف یعنی آزادانه و آگاهانه و با میل و اشتیاق نگاهی دوباره به خود و رفتارهایشان داشته باشند .
ایام تعطیل، هفته های مرخصی و سه ماهه تابستان برای همه جوانان و نوجوانان پر برکت ترین مقعیت برای زدودن عادات نا مطلوب، شکوفا کردن جوانه های آگاهی و اراده و در یک کلام تولدی دیگر است.
فراغت، فرصت، و بیکاری، چیزی است که تازگیها به زندگی مردمان عادی جامعه اضافه شده است. در دنیای امروز غایت و آرزوی مردم، رسیدن به دنیای تعطیل و ماه بیکاری است تا در آن ایامبه خوشی و تفریح و احیانا به مسافرت و گردش بپردازد، در حالی که در گذشته ، تفریح نوعی وقت تلف کردن به شمار می رفت اما اکنون به قول اندیشمندان عصر کنونی برای بسیاری از مردم تحصیل نان، تبدیل به تحصیل فراغت شده و برای بهتر تفریح کردن کار می کنند. ( سعیدی، 1389،ص 55)
در مورد ویژگی های اوقات فراغت در جوامع جدید در جوار اوقات بیکاری که فعالیتهای سازنده مثل هنر ورزش و امثال آن طی می شود بیش از پیش انواع فراغت های که با فعل پذیری توام است رواج پیدا می کند. تماشای فیلم، تماشای مسابقات ورزشی در تلوزیون، گوش کردن به رادیو از جمله اموری است که قسمت قابل ملاحظه ای از اوقات فراغت مردم امروز را می گیرد و گر چه این درگیری فعالیت آدمی را به کلی سلب نمی کند اما بیشتر جنبه فعل پذیری دارد.
نگرانی مربیان و انسان دوستان عصر حاضر این است که مبادا آدمی یکسره خود را به سرگرمی غیر فعال رها کند و در دست وسایل ماشینی وقت گذرانی به صورت آدمی عاری از اراده و اختیار است .
تعریف کلید واژگان:
عوامل فرهنگی:
عوامل فرهنگی مجموعه ی پیچیده ای از دانش ها، باورها، هنرها،قوانین، اخلاقیات،عادات و هر چه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرا می گیرد .
عوامل اجتماعی:
عوامل اجتماعی مجموعه ای از نظامهای سیاسی و نظامهای عقیدتی، ارزشها، هنجارها و از جمله اقتصاد را در بر می گیرد
عوامل سیاسی:
به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می شود که با تنظیم نظم در نبردهایی که از ناگوناگونی و ناهمگرایی عقیده ها و منافع ناشی می شود، که اغلب به حقوق متکی است ، امنیت بیرونی و تفاهم درونی واحد سیاسی ویژه ای را تامین می کند.
طبقه اجتماعی:
تمامی افراد ی که منافع اقتصادی یکسان و قدرت اقتصادی همسان و مشابهی دارند، اعضای یک طبقه به حساب می آیند