تحقیق افراد موفق در دنیای مدرن و سیستم‌های آموزشی

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 13 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏ا‏فراد‏ موفق در دنیای مدرن‏ و ‏سیستم‏‌‏های ‏آموزش‏ی
‏مقدمه
‏تغییرات و تحولات سریع در عوامل زیست محیطی و همچنین رشد برق‏‌‏آسای فن‏‌‏آ‏وری‏‌‏های نوین‏،‏ در کلیه شئونات زندگی آحاد بشر اثرگذاربوده است. این تحولات باعث گردیده که افرادی که ب‏ه ‏واسطه قابلیت‏‌‏ها و مهارت‏‌‏هایشان در سال‏‌‏های قبل انسا‏ن‏‌‏های موفقی بوده‏‌‏اند، با همان مهارت‏‌‏ها و استعدادها لزوما‏ً‏ در جهان پیش‏‌‏رو افراد موفقی نباشند. جوامع دنیای نوین برای رشد و تعالی خود نیازمند افرادی با مهارت‏‌‏های متفاوتی هستند.
‏این مقاله سعی دارد بر اساس معیارهای تعریف شده یونسکو پارامترهای انسان‏‌‏های موفق در جوامع نوین را تصویر سازد.‏ ‏همچنین نگاهی به سیستم‏‌‏های آموزشی و محتوای آن‏‌‏ها‏ ‏-‏ب‏ه ‏ویژه مباحث ریاضی و مسابقات ریاضی‏-‏ در دنیا می‏‌‏اندازد.
‏دنیای در حال تغییر
‏نگاهی مختصر به آمار تغییرات شاخص‏‌‏های اصلی و شرایط کنونی زندگی بشردر جوامع مختلف نظیر جمعیت، منابع طبیعی، محیط زیست، فناوری‏‌‏های نوین و شرایط جهانی شدن کشورها‏،‏ آن‏ ‏هم با سرعت و شتاب روزافزون گویای مطالب بسیاری است.
‏جمعیت ‏–‏ منابع طبیعی ‏–‏ محیط زیست
‏جمعیت و رشد آن در هر جامعه از بزرگ‏‌‏ترین و مهم‏‌‏ترین شاخص‏‌‏ها برای پیش‏‌‏بینی وضعیت زندگی است. شکل زیر نمودار رشد جمعیت در دنیا‏ را‏ از 1600 سال قبل از میلاد مسیح نشان می‏‌‏دهد:
http://www.cs.wvu.edu/~jalali/semidown/4th_wave%20oct%2023_02_part1.ppt
‏جمعیت جهان تا سال 2007 حدود 6‏/‏6 میلیارد نفر است که بیش از نیمی از آن‏‌‏ها را افراد کم‏‌‏تر ‏از ‏25 سال تشکیل می‏‌‏دهد و به این جمعیت تا سال 2050 هر 12 سال‏،‏ 1 میلیارد نفر اضافه می‏‌‏شود.‏ ‏8‏52‏ میلیون نفر از گرسنگی مزمن و حدود 2 میلیارد نفر از سوء تغذیه رنج می‏‌‏برند که رشد این ارقام نیز تقریبا متناسب با رشد کل جمعیت است.‏
http://www.commondreams.org/headlines06/1020-01.htm
‏این در حالی‏ ا‏ست که منابع طبیعی در دنیا با رشد منفی زیادی در حال کاهش است‏؛‏ ‏به ‏طوری که ظرف 300 سال آینده‏ ‏منابع طبیعی در دنیا ‏به اتمام‏ می‏‌‏ر‏س‏د و جمعیت جهان به حدود 30 میلیارد نفر خواهد رسید:
http://www.cs.wvu.edu/~jalali/semidown/4th_wave%20oct%2023_02_part1.ppt
‏فقط ظرف 50 سال گذشته، 50‏ ‏درصد از زمین‏‌‏های قابل کشت از بین رفته است.‏ در نمودار زیر ‏تاراج اکوسیستم محیط زیست و برنامه‏‌‏ریزی برای این چپاول تا سال 2050 توسط بشر را مشاهده کنید:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4391835.stm
‏اوضاع موجود و آینده‏،‏ باعث نگرانی بسیاری از برنامه‏‌‏ریزان و دولت‏‌‏مردان در کلیه کشورها گردیده است. نیازهای اساسی هر جامعه مانند تغذیه‏ و‏ اشتغال‏ برای این جمعیت رو به رشد از یک طرف و محدود شدن منابع طبیعی و کشاورزی از طرف دیگر،‏ موضوعات اصلی و نهادی این نگرانی‏‌‏ها را تشکیل می‏‌‏دهد.
‏فن‏‌‏آ‏وری اطلاعات و ارتباطات
‏این فن‏‌‏آ‏وری عامل مهم دیگری است که در‏ ‏این تغییرات عمده‏،‏ نقش عظیمی را ایفاء نموده است. این ابزار قدرتمند ‏در علوم‏ مختلف‏، ‏فعالیت‏‌‏های‏ شغلی و ‏حتی ‏زندگی عادی مردم‏ دنیا‏، بشر را به سمت یک دنیای مجازی سوق داده است.‏
‏افراد‏ ‏بدون حضوردر محل کارشان می‏‌‏تواند اکثر فعالیت‏‌‏های شغلی خود را انجام دهند.
‏تولیدکنندگان و سرویس‏‌‏دهندگان ‏-‏چه خصوصی و چه دولتی‏-‏ می‏‌‏توانند بدون حضور مشتریانشان‏،‏ کلیه مراحل فر‏آ‏یند پذیرش درخواست، طی ‏کردن ‏مراتب مربوطه، اخذ ت‏أ‏ییدیه‏‌‏ها... و نهایتا انجام خدمات مورد نظر را انجام دهند. نیروهای امنیتی و نظارتی بسیار‏ ‏دقیق، موثر و بسیار گسترده‏‌‏تر می‏‌‏توانند فعالیت‏‌‏هایشان را انجام دهند. فرد و جامعه بدون ملاقات حضوری یکدیگر‏ ‏می‏‌‏توانند با هم در تعام‏ل‏ باشند. هر کس فعالیت‏‌‏های عادی و روزمره خود را می‏‌‏تواند از داخل منزل به صورت الکترونیکی انجام دهد: ‏تماس با خانواده و دوستان، ‏خرید و فروش،
‏خدمات‏ بانکی، آموزش، ‏روادید شهری و شهروندی، ثبتی، املاک و مستغلات، بیمه،‏ خدمات درمانی وحتی تماس با پزشک.
‏نمودار زیر گویای این مطلب است که در آینده نزدیک فعالیت‏‌‏های جسمی بشر تا ‏چه ‏حد کاهش خواهد یافت:
http://www.cs.wvu.edu/~jalali/semidown/4th_wave%20oct%2023_02_part1.ppt
‏ از طرف دیگر به دلیل دسترسی بسیار سریع و موثر به آخرین دستاوردهای علمی و دانش بشری و ایجاد ارتباط قدرتمند بین افراد و متخصصان در اقصا نقاط جهان‏ از طریق این فناوری‏،‏ تاثیر چشم‏‌‏گیری در رشد دانش بشر داشته است. طبق آمار یونسکو در سال 2006‏ ‏(کتاب ‏«‏فن آوريهاي اطلاعات و ارتباطات در ‏آموزش‏ معلمان‏»‏ ترجمه مجيد شمس‏)‏، دانش بشر، هر 2 تا 3 سال ‏دو‏ برابر می‏‌‏شود و این رشد با شتاب زیادی در حال افزایش است:
‏جهانی شدن
‏دلیل دیگر تغییرات‏ عمده در جوامع، پدیدهء جهانی شدن است. ایجاد تشکل‏‌‏ها و‏ اتحادیه‏‌‏ها و تعریف استانداردهای‏ بین‏‌‏المللی جهت استفاده بهینه ازمنابع طبیعی، حفظ محیط زیست، تعریف موازین اخلاقی و جرم و احکام کیفری و قوانین بین المللی، رعایت حقوق بشر، ثبات صلح بین المللی، تعریف استانداردهای ‏تولید و ‏عرضه محصولات و ارایه خدمات در جهان... از یک طرف و گسترش دامنه خریداران و سرویس گیرندگان محصولات مختلف و از میان برداشته‏‌‏شدن مرزهای جغرافیایی در این عرصه ب‏ه ‏واسطه وجود فناوری ارتباطات، کشورها را موظف به رعایت موازین تعریف شده جهانی برای ارتباط هر چه بهتر و موثرتر و گسترش سهم‏ بیش‏‌‏تر‏ بازار برای محصولات خود در سایر کشورها می‏‌‏سازد که باعث تغییرات عمده ‏در شرایط ‏اجرايي و حتي ‏قانونی کشورها ‏می‏‌‏شود.
‏موفقیت انسان‏‌‏ها
‏دنیایی که تصویر شد جهانی سراسر تغییرات عمده و سریع است. به وضوح فاکتورها و پارامترهای موفقیت برای انسان‏‌‏ها نیز مطابق با این ‏شرایط محیطی‏، ثابت نمی‏‌‏ماند.‏ ‏آقای فرد دیوید به نقل از پروفسور هندرسون در کتاب ‏«‏مدیریت استراتژیک‏»‏ خود می‏‌‏گوید:
‏((‏سرعت سرسام‏‌‏آور تغییرات در جهان باعث شده است دنیایی بسیار پیچیده شکل یابد که روش‏‌‏های متداول و سنتی در اداره سازمان‏‌‏ها (و به تبع آن جوامع) نمی‏‌‏تواند ‏آن‏‌‏ها‏ را رشد دهد و حتی بقاء آن‏‌‏ها را تضمین کند. آن‏‌‏ها برای موفقیت در فعالیت‏‌‏هایشان احتیاج به افرادی پویا، خلاق، تحلیل‏‌‏گر و مجهز به فناوری اطلاعات و نحوه استفاده از آن دارند.‏))
‏جامعه موفق - انسان موفق
‏از دیدگاه جهانی کشورهایی موفق هستند و در آن‏‌‏ها ‏«‏توسعه‏»‏ مفهوم دارد که شاخص‏‌‏های اقتصادی‏،‏ فرهنگی، اجتماعی، رفاه عمومی و کیفیت زندگی رشد یافته باشد.
‏آ‏حاد یک جامعه رو به رشد باید انسان‏‌‏های از لحاظ اجتماعی و فردی سالم و از لحاط کاری باعث رشد و موفقیت روزافزون محیط کار خود شوند. کسی که بتواند باعث رشد، تعالی، توسعه و سربلندی محیط اطرافش شود انسانی موفق است.
‏فاکتورهای موفقیت‏ IQ)‏ وEQ‏)
IQ‏ یا ضریب هوشی‏،‏ عددی است که میزان اندازه‏‌‏گیری قدرت ادراک و استدلال منطقی از روی دانش قبلی و توان فراگیری افراد را مشخص می‏‌‏کند.
EQ‏ یا ضریب هوش احساسی، میزان توانایی ترکیب احساسات در استفاده از معلومات را اندازه‏‌‏گیری می‏‌‏کند.‏ هوش احساسی خصوصیاتی از قبیل درک شهودی، خلاقیت، تغییرپذیری ‏و انعطاف‏، روابط عمومی، شخصیت‏ و ‏اعتبار... ‏است‏.‏
‏به عنوان مثال استفاده ‏از ‏معلومات با ابزار شهود و ادراک حسی‏ و رابطه قوی و موثر ‏برای متعاقد کردن یک نفر برای انجام کاری را EQ‏ و استفاده از معلومات با استفاده از قدرت استدلال برای متعاقد کردن فرد را IQ‏ ‏نامند.
‏درصد بسیار‏ ‏ناچیزی از IQ‏ وابسته به تغذیه مناسب مادر در دوران بارداری و تغذیه کودک قبل از 6 سالگی (ب‏ه ‏ویژه قبل از 2 سالگی) است و تقریبا می‏‌‏توان گفت IQ‏ ‏تماما ‏ذاتی است.
‏اما در مورد EQ‏ دقیقا وارونه است یعنی درصد بسیار ناچیزی از آن ذاتی و مابقی اکتسابی است‏ و‏ با آموزش مناسب‏،‏ EQ‏ رشد می‏‌‏کند.
‏جالب است بدانی‏د‏ 20 درصد ‏از فاکتورهای ‏موفقیت افراد وابسته به IQ‏ و 80 درصد آن‏‌‏ها‏ وابسته به EQ‏ است. ‏پس 80 درصد عامل موفقیت افراد یک جامعه اکتسابی است و با آموزش‏‌‏های صحیح محقق می‏‌‏شود.
http://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_intelligence
‏ ‏ایران ‏جزء‏ مناطقی از جهان است که بچه‏‌‏هایی با IQ‏ بالا دارد. یعنی پروردگار ‏توانا‏ در این مورد نیز‏ -‏مانند بسیار‏ی‏ دیگر از نعمت‏‌‏ها‏-‏ به ‏ما بیش از دیگران بخشیده است. اما در خصوص EQ‏ ‏که در رابطه مستقیم با آموزش است ‏چطور؟
‏فاکتورهای موفقیت‏ در دنیای نوین ‏–‏ یونسکو
‏در یکی از سخنرانی‏‌‏های ‏کنفرانس ‏17‏-‏امین مطالعه کمیسیون بین‏‌‏المللی آموزش ریاضی‏ ‏(ICMI‏)‏ که دسامبر 2006 در هانوی پایتخت ویتنام برگزار گردید،‏ نماینده یونسکو سندی از خصوصیات افراد موفق در جهان پیش رو با توجه به تغییرات اساسی در دنیا ارایه نمود.‏ این سند مبنای تغییرات عمده در سیستم‏‌‏های آموزشی کشورهای پیشرفته شده است. خلاصه‏‌‏ای از این خصوصیات به شرح زیر است:‏
‏مثبت فکر کردن:‏ تفکر بشر دوستانه و ارتباط ‏خیرخواهانه ‏و‏ سالم‏ با افراد و‏ ‏تفکر ‏دوستانه نسبت به محیط زیست و منابع‏ طبیعی‏،‏ ‏خ‏صوصی‏ا‏ت اصلی افراد ‏موفق‏ است تا بتوانند اعتماد محیط خود را ‏ب‏ه خود جلب نموده و در فعالیت‏‌‏هایشان با دیگران از‏ شخصیت و‏ اعتبار مناسبی برخوردار باشند.
‏روحیه مسوولیت‏‌‏پذیری و تلاش‏‌‏گری‏: ‏سخت‏‌‏کوشی‏ و تلاش‏‌‏گری‏، وقت‏‌‏شناسی، صحیح و دقیق و کامل و دل‏‌‏سوزانه‏ و با وجدان‏ کار کردن ‏این خصوصیت را تشکیل می‏‌‏دهد.‏ ‏داشتن یا نداشتن این خصوصیت مهم،‏ ریشه در آموزش‏‌‏ها و فرهنگ آن جامعه ‏دارد و علل مختلفی می‏‌‏تواند روی آن تاثیر‏‌‏گذار باشد. مثلا ‏کشورهای‏ آسياي شرقي‏ که از منابع طبیعی محروم هستند ‏افراد‏ کم‏‌‏ادعا و قانعی دارند و ‏روحیه تلاش‏‌‏گری و به تبع آن

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4295 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .DOC

تعداد صفحات: 13

حجم فایل:393 کیلوبایت

 قیمت: 12,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل


مبانی نظری و پیشینه تحقیق عوامل موثر در موفقیت مدیران آموزشی 27 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره عوامل موثر در موفقیت مدیران آموزشی منابع فارسی و انگلیسی دارد. ارجاع و پاورقی استاندارد دارد. رفرنس دهی استاندارد دارد. کاملترین در سطح اینترنتعوامل موثر در موفقیت مدیران آموزشی عوامل موثر در موفقیت مدیران مدیریت مدیران موفق عوامل موثر در موفقیت روش CSF عوامل کلیدی

قیمت : 30,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق افراد موفق در دنیای مدرن و سیستم‌های آموزشی

تحقیق افراد موفق در دنیای مدرن و سیستم‌های آموزشی - ‏ا‏فراد‏ موفق در دنیای مدرن‏ و ‏سیستم‏‌‏های ‏آموزش‏ی ‏مقدمه ‏تغییرات و تحولات سریع در عوامل...

قیمت : 12,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل