تحقیق «قانون برگزاری مناقصات»
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 24 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
«قانون برگزاری مناقصات»
مقدمه:
همیشه برای انجام هر کاری ابتدا باید هدف از انجام آن کار مشخص شود. انجام معامله و انعقاد قرارداد خود هدف نیست بلکه یک وسیله است. هدف کلی این است که یک مشکل یا یک مسئلهای وجود دارد که میخواهیم این مشکل را حل کنیم. بنابراین دنبال یک راهحل میگردیم که کاری انجام دهیم تا این مشکل حل بشود برای انجام این کار قرارداد می بندیم. در نتیجه هدف، انجام کار است. اغلب ماها فکر میکنیم که انجام معامله یا انعقاد قرارداد هدف نهایی است. به خاطر این که آنقدر در کارهایمان غرق شدهایم. به همین دلیل طرفین قرارداد میخواهند در این مبارزه برنده شوند. قرارداد را یک جنگ و میدان مبارزه میدانند در حالی که این اشتباه است و قرارداد فقط یک وسیله برای رسیدن به هدف که همان انجام کار برای رفع یک مشکل است، میباشد. معمولاً قرارداد از طریق انجام مناقصه و در نهایت پس از انتخاب فروشنده یا پیمانکار با انجام مذاکره صورت میگیرد. مذاکره ممکن است شفاهی (یعنی رو در رو) یا کتبی (یعنی مکاتبهای) باشد. در مذاکرات کسی امتیازی میدهد و دیگری امتیازی میگیرد و این دادن امتیاز و گرفتن امتیاز بستگی کامل به شرایط قبل از ورود به مناقصه و مذاکره دارد. بنابراین صرفاً انجام مذاکره تکلیف مذاکره را معین نمیکند. بلکه دو عامل اساسی شرایط قبل از ورود به مناقصه و مذاکره را تعیین میکند:
الف) میزان رقابت - هر چقدر میزان رقابت بیشتر باشد و به نحوی وارد مذاکره شویم که زمینة رقابت وجود داشته باشد، شرایط ما قبل از ورود به مذاکره مطلوبتر خواهد بود. دستهایمان پر است و کارتهای برندة بیشتری را در دست داریم و در نتیجه قرارداد را طوری تنظیم میکنیم که منفعت بیشتری برایمان داشته باشد. در شرایط رقابت کامل قیمتها مساوی هزینه تولید آخرین واحد (هزینه نهایی) است. (Marginal Cost) ® P=MC در شرایط رقابت کامل فروشندگان و تولیدکنندگان ناگزیر هستند قیمت را در حداقل ممکن که همان هزینه نهایی تولید است نگه دارند. مثلاً میخواهیم از بازار جهانی گندم خریداری کنیم که تقریباً در رقابت کامل است. قیمت این کالا را بورس تعیین میکند. رقابت بر دو نوع است: 1- رقابت کامل Perfect competition یا رقابت خالص Pure competition . 2- رقابت ناقص (monoplostic competition).
2
در شرایط رقابت کامل پنج شرط اساسی وجود دارد: 1) یکسان بودن کالاها 2) کوچک بودن هر خریدار یا فروشنده نیست به حجم بازار 3) عدم وجود محدودیتهای مصنوعی 4) قابلیت انتقال کالا و خدمات و منابع تولیدی از یک صنعت به صنعت دیگر 5) وجود اطلاعات کافی، کامل و شفاف از جزئیات شرایط اقتصادی بازار. اما در شرایط رقابت ناقص (monoplostic competition) فقط چند فروشنده یا تولیدکننده با همدیگر در بازار رقابت میکنند. رقابت این تولیدکنندگان در حدی نیست که قیمتها مساوی هزینههای تولید باشد در اینجا رقابت کامل وجود ندارد مثلاً اگر بخواهیم از بازار جهانی هواپیما خریداری کنیم با رقابت ناقص در بازار جهانی روبرو خواهیم شد و قطعاً قیمت بالاتر از MC هزینههای تولید است.
اما در شرایط انحصار(monopoly) فقط یک فروشنده وجود دارد. در این صورت فروشنده انحصارگر برای اعلام قیمت، بیشترین منفعت را برای خودش در نظر میگیرد و هیچ نیازی احساس نمیکند که قیمت را به حداقل برساند. مثلاً میخواهیم از بازار جهانی هواپیمای بوئینگ خریداری کنیم. در اینجا فقط شرکت بوئینگ است که این کالا را ارائه میکند.
مرحله نخست کار بسیار مهم است اگر از ابتدا کار به سمت ایجاد شرایط رقابتی حرکت کنیم نتیجة مناقصه و نهایتاً مذاکره مناسب و منصفانه خواهد بود و کارمان به خوبی انجام خواهد شد و برعکس اگر از لحظهای که شروع به تنظیم مشخصات فنی یا تدوین شرایط پیمانکاری کنیم شرایط رقابتی ایجاد نکرده باشیم نتیجه مناقصه و مذاکره نامطلوب و غیرمنصفانه خواهد بود. نتیجة مناقصه و مذاکره قطعاً به نفع ما نخواهد بود و کار برای ما بسیار گران تمام خواهد شد. وقتی میگوئیم هواپیمای بوئینگ میخواهیم و فقط شرکت بوئینگ این هواپیما را تولید میکند، یعنی رقابت مرده است ما در شرایط نامطلوب هستیم لذا مناقصه و مذاکره در اینجا معنی ندارد فقط یک امر تشریفانی و توصیفی است ما تکلیف قرارداد را از همان اول مشخص کردیم.
ب - میزان اطلاعاتی که طرفین از شرایط و وضعیت همدیگر دارند. میزان اطلاعاتی که ما از نحوة کار فروشندگان، حجم تولیدات و مشتریان بالقوه آنها داریم و همچنین میزان اطلاعاتی که فروشندگان از فعالیتها و میزان نیازمندی ما دارند، خیلی میتواند در قیمتها تأثیر بگذارد. بنابراین در نحوة دادن اطلاعات باید بسیار دقت کنیم.
این دو مورد مقدمات و شرایط قبل از ورود به مناقصه و مذاکره است که اگر خوب مدیریت کنیم، مناقصه و مذاکره خوبی خواهیم داشت
4
. در این صورت میتوان امتیاز گرفت و امتیاز داد و مذاکره معنی پیدا میکند. مراحل کار بشرح ذیل است:
تعریف صورت مسئله و ارائه راه حل - قبلاً گفتیم که قرارداد خودش هدف نیست بلکه یک مشکل یا مسئله وجود دارد که میخواهیم این مشکل را حل کنیم برای حل مشکل باید کاری انجام دهیم برای انجام کار باید قرارداد ببندیم بنابراین هدف نهایی انجام کار است. این مشکل یا مسئله را باید بتوانیم درست تعریف کنیم. فرض کنید وزارت نیرو مشکلی به نام نوسانات شدید برق دارد که مردم را خیلی اذیت میکند. این موضوع به عنوان صورت مسئله باید طوری تعریف شود که امکان ارائه راه حل منطقی برای آن وجود داشته باشد. راه حل این مشکل نصب ترانسفورماتور مناسب میباشد.
تعریف نیازها - ما باید بتوانیم نیازهای فنی خودمان را درست تعریف کنیم. نیازمندی را هیچ وقت نباید به صورت تجرید اندازهگیری نمود بلکه نیازمندی همیشه بایستی با توجه به توانمندی خودمان اندازهگیری شود، مثلاً نیازمندی ما چه نوع ترانسفورماتور است. ابتدا باید مشخصات فنی ترانسفورماتور را دقیقاً تعریف کنیم. ثانیاً توانمندی ما در تأمین این ترانسفورماتور مورد نیاز از خارج کشور چقدر است. آیا توانمندی این را داریم که خودمان این ترانسفورماتور را از خارج خریداری کنیم. آیا توانمندی ترتیبات حمل و ترخیص آن را داریم. آیا توانمندی نصب و راهاندازی این ترانسفورماتور را داریم. یا این که توان چنین کاری را نداریم و کس دیگر باید این کارها را انجام بدهد. (مثلاً کلید در دست ® Turn-key). اگر توانمندی و مدیریت لازم را در خودمان میبینیم، با افراد مختلف قراردادهای مختلف میبندیم. مثلاً با یکی قرارداد خرید، با یکی قرارداد حمل و ترخیص و با دیگری قرارداد نصب و راهاندازی میبندیم. مهم این است که نیازمندیهایمان را با توانمندیهایمان بسنجیم. در مثال قبل از یک مهندس مشاور میخواهیم که مشخصات فنی ترانسفورماتور مورد نیاز ما را دقیقاً تعریف کند این مهندس مشاور دو تا کار میتواند انجام دهد. 1) مشخصات فنی دقیق و محدودکننده تدوین کند. 2) مشخصات فنی به صورت کلی ارائه بدهد.
در نوع اول مشخصات دقیق است اما محدودکننده میباشد. مثلاً فقط از کمپانی زیمنس میتوان خریداری کرد. در این صورت از همین جا رقابت کشته شد و بقیه مراحل مناقصه و مذاکره بیمعنی است دیگر ارزیابی فنی معنا ندارد. ارزیابی مالی هم بیمعنی است چون فقط یک قیمت داریم.
5
بنابراین اگر در تعیین مشخصات فنی دقت نداشته باشیم و به صورت کلی مطرح نکنیم و محدود کرده باشد، بقیه مراحل مناقصه نمایشی است. یعنی از ابتدای کار مشخص است که برنده چه کسی است. تا آنجایی که میتوانیم باید شرایط محدودکننده را حذف نماییم. این مسئله بسیار ظریف است یعنی وقتی مشاورین مشخصات فنی را تعریف میکنند، در حقیقت برنده را مشخص میکنند.
در اینجا 3 علت میتوانند وجود داشته باشد که مهندسین مشاور مشخصات فنی را محدودکننده تعیین نمایند:
این که مهندسین مشاور به این نتیجه رسیده باشند که تولیدات فلان کارخانه (زیمنس) از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و غیر از آن را نمیپذیرند.
در اثر بیسوادی مهندسین مشاور، مشخصات فنی محدودکننده مطرح میگردد. در این حالت متأسفانه مشاورین به جز این تولیدات، مشخصات فنی دیگری را ندیده و نمیشناسند.
در اثر سوء نیت مهندسین مشاور، مشخصات فنی محدودکننده مطرح میشود. قبلاً فروشندگان با مهندسین مشاور تماس گرفته و توافق آنان را با پرداخت رشوه و غیره جلب نمودهاند.
از طرف دیگر مشخصات فنی نباید زیاد پراکنده باشد که در این صورت پیشنهادات واصله قابل مقایسه نخواهند بود. یعنی مشخصات گیجکننده و سردرگمکننده نباید باشند. در این زمینه از کلمه Equivalent نیز نباید استفاده کرد چون این کلمه به معنای معادل و برابر است که باز هم درست نیست. بهترین کاری که در این گونه مواقع میتوانیم انجام دهیم مشخصات فنی کالای مورد نیاز را به صورت کاربردی (function) تعریف کنیم. مثلاً بگوئیم ماشینحسابی میخواهیم که چهار عمل اصلی را انجام دهد، جذر بگیرد و انتگرال را هم حل کند. تعریف دقیق مشخصات فنی سه حسن اصلی دارد.
1) باعث ایجاد رقابت میشود. 2) باعث تسهیل در مقایسه میشود. 3) از اتلاف وقت جلوگیری مینماید.
بنابراین تعریف مشخصات فنی اولاً باید اجازة رقابت بدهد ثانیاً طوری نباشد که امکان مقایسه پیشنهادات واصله را از ما بگیرد.
پیدا کردن تولیدکنندگان، فروشندگان و کنندگان واقعی کار Sourcing
هدف ما در این مرحله معیّن کردن تولیدکنندگان و کنندگان واقعی کار است. بسیاری از مواقع متأسفانه در این مرحله با حذف عمدی یا سهوی تعداد زیادی از تولیدکنندگان و کنندگان واقعی کار، رقابت را از بین میبریم. در بسیاری از مواقع به خاطر جهل بازرگانی، خودمان را به همان چهار و پنج کمپانی که قبلاً با آن کار می