تحقیق آماده كردن فلزات براي استفاده در ساخت بدنه خودرو 85 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 83 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
آماده كردن فلزات براي استفاده در ساخت بدنه خودرو:
علاوه بر ساختار شيميايي فلزات، ساختار سطح فلزات نيز بر روي خواص ظاهري سيستم رنگي كه در مراحل بعد اعمال ميشود مؤثر ميباشند. ساختار سطح فلزات كم و بيش متأثر از پروسه توليد فلزات و نحوه شكل دهي آنها ميباشد. به همين دليل زبري سطح فلز را طي عمليات تميزكاري بوسيله برس زني، سندينگ و بلاستينگ بوسيله ذرات فولادي يا سند، تغيير ميدهند، تا بوسيله ايجاد زبري مناسب خواص سيستم رنگ را بهبود دهيم.
از آنجا كه خواص ظاهري و حفاظتي لايههاي رنگ كه در مراحل بعد اعمال ميشوند وابستگي شديدي به ساختار سطح فلزات دارد، به همين علت در نظر گرفتن فاصله قله تا دره و اختلاف بين بلندترين قله و عميقترين دره اهميت بالايي دارد.
در صورتيكه زبري سطح فلز زياد باشد حتي بعد از اعمال لايههاي مختلف رنگ ميتوان به وضوح تأثير آن را پس از اعمال رنگ رويه مشاهده كرد. در شكل زير يك نمونه از ميزان تأثير زبري سطح بدنه بر روي زبري لايههاي مختلف رنگ، را ميتوان مشاهده كرد.
علاوه بر برخي مواد مورد استفاده در ساخت يك قطعه صنعتي همانند ساختار سطح و نحوه آماده
3
سازي، يكي از عوامل ديگري كه به شدت بر روي كيفيت سيستم رنگ و در نتيجه خواص حفاظتي و ظاهري رنگ يك قطعه صنعتي اثر ميگذارد نحوه اتصال و طراحي قطعه صنعتي ميباشد. در صورتيكه يكي از اهداف رنگآميزي حفظ كيفيت رنگ در درازمدت باشد، طراحان صنعتي بايد به قوانين معيني در طراحي قطعات صنعتي دقت كنند. اين قطعات صنعتي ممكن از مواد مختلفي همانند چوب، كامپوزيتها، فولاد يا ساير فلزات و پلاستيك يا ساير تركيبات ساخته شده باشند.
به خصوص طراحي مناسب قطعات ساخته شده از چوب به منظور جلوگيري از ايجاد استرسهاي حاصل از رطوبت و در نتيجه ترك خوردن چوب اهميت ويژهاي دارد. در عين حال بايد طراحي قطعه به گونهاي باشد كه بتوان لايههاي مختلف رنگ را با ضخامت يكنواخت بر روي قطعه اعمال كرد و داراي حداقل مقدار اختلاف ضخامت باشيم.
ارتباط بين طراحي مناسب و پايداري رنگ را ميتوان به وضوح در ساخت پنجرهها مشاهده كرد. در هنگام طراحي پنجره بايد مطمئن باشيم كه آب براحتي از روي پنجره خارج ميشود و آب بر روي پنجره باقي نميماند. به منظور اطمينان از خروج آب ميتوان در برخي مناطق سوراخهايي تعبيه كرد يا به اين مناطق حالت شيبدار دهيم تا آب در اين محلها باقي نماند. همه لبههاي تيز بايد داراي انحنا شوند زيرا هرچه لبه تيزتر باشد ضخامت رنگ در آن مناطق كمتر مي
4
باشد. بنابراين با ايجاد انحنا در اين مناطق سعي ميكنيم تا به ضخامت مناسبي از فيلم رنگ دست يابيم. همچنين بايد برخي نواحي با سيلرهاي مناسب پر شوند. سيلرهاي مورد استفاده بايد خاصيت الاستيته خود را براي مدتهاي طولاني حفظ كنند زيرا هميشه يك پنجره تحت اثر استرسهاي دائمي ميباشد.
قطعات فلزي اغلباً داراي شكل بسيار پيچيده و داراي نقاط اتصال، بوسيله جوشكاري و پرچ نمودن ميباشند در عين حال داراي حفره و شيارهاي متعددي ميباشند. بدنه خودرو نيز داراي اين ويژگي ها ميباشد. وجود نقاط نوك تيز در يك قطعه فلزي باعث مشكل شدن فرآيند رنگ آميزي آن ميگردد. حفرههاي سربسته يا حفرههايي كه به سختي قابل دسترسي ميباشند بايد توسط مواد مناسب پر شوند يا اينكه توسط طراحي مناسب يا ايجاد سوراخ براي ورود رنگ به داخل آنها قابل دسترس شوند. زماني كه اعمال رنگ بصورت غوطه وري صورت گيرد همانند اعمال آستر بايد طراحي خودرو به گونهاي باشد كه مناطقي براي جمع شدن رنگ وجود نداشته باشد وجود اين مناطق علاوه بر هدر رفتن رنگ باعث كاهش ضخامت فيلم رنگ در اين مناطق و در نتيجه كاهش مقاومت خوردگي رنگ و در عين حال عيوب فراوان ديگري براي لايه آستر ميشود. در صورت بروز اين عيوب در يك لايه آستر مجبور به رفع عيب از نقاط معيوب مي
4
باشيم كه نتيجه آن افزايش هزينههاي رفع عيب، افزايش تعداد نيروي انساني مورد نياز براي رفع عيب، افزايش طول سالن رنگ و افزايش ساير هزينهها و در عين حال كاهش سرعت توليد خط خودرو ميگردد. به علت اينكه دلايل بروز اين عيوب، روشهاي رفع عيوب احتمالي داراي جزييات فراوان ميباشد و در عين حال تعداد عيوب احتمالي نسبتاً زياد ميباشد به همين دليل در اين كتاب در مورد اين مسائل صحبت نميكنيم و فقط به بيان كليات اكتفا ميكنيم. تبديل نقاط نوك تيز به نقاط داراي انحناء نيز اهميت ويژهاي دارد زيرا همانطور كه گفته شد ضخامت لايههاي رنگ در لبههاي نوك تيز پايين ميباشد كه نتيجه آن كاهش خواص حفاظتي سيستم رنگ در اين نقاط ميباشد.
بعضي از نقاط ضعف نيز بايد توسط طراحي مناسب برطرف شوند. بعنوان مثال در قسمت جلوي خوردو احتمال ضربات متمادي سنگ ريزه وجود دارد. در اين حالت شكل مناسب گلگير تا حدي باعث كاهش اين عيب ميگردد. يكي از روشهاي ديگر كاهش اين عيب استفاده از مواد مناسب در قسمت جلوي خودرو و معمولاً فلزات مقاوم در برابر سنگ ريزه و قطعات پلاستيكي بجاي قطعات فولادي ميباشد.