دانلود مقاله در مورد ساختار اصلی سازمان و نحوه سازماندهی آن
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 19 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
قبل از هر نوع بررسی درون سازمان، توجه به ساختار اصلی سازمان و نحوه سازماندهی آن ضروری است.
بسیاری از صاحبنظران و محققان از دنیای امروزی به عنوان عصر عدم تداوم یاد می کنند. عصر عدم تداوم به این معناست که دیگر تجارت و راه حلهای گذشته برای مسائل جاری و آینده سازمان کارگشا نیستند و باید به شیوه ای دیگر اندیشید و به دنبال راهکارهای جدید سازمانی با ساختارهای نوین بود تا بتوان کالا و خدمات را با حداقل هزینه و با کیفیت برتر متناسب با نیازها و سلیقه های مشتری آنگونه که بازارهای جهانی را تسخیر کرده و در این مسابقه ی بزرگ پیروزمند باشیم.
بنابراین اگر قرار است اقتصادی موفق داشته باشیم نیاز به شرکت های موفق در محیط های رقابتی داریم و این امر مستلزم داشتن نیروی انسانی پرتوان و خود اتکا است. پرسنلی که دارای روحیه ی خلاق و کارآفرین باشد چرا که آنها دارای ایده و فکر جدیدی هستند و همیشه در حال خلق روش های نوین کار می باشند.
در نتیجه کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری و کسب و کارهای مخاطره آمیز، سوخت موتور اقتصاد و مدرن را فراهم می کنند. یعنی در هر سازمان اگر بستر کارآفرینی فراهم آید اشتغال زایی ایجاد می شود و عامل انتقال فن آوری خواهد شد.
کارآفرینان عامل شناخت و ایجاد و گسترش بازارهای جدید هستند آنها توان دیدن خلا بازارها را دارند و فرصت ها را خوب شناسایی می کنند به عبارتی کارآفرینی چیزی جز شناخت فرصت و استفاده بهینه از آن نیست.
بنابراین در این پروژه کارآفرینی را به مثابه استراتژی مناسب برای گسترش بهره وری و توسعه سازمان تلقی می کنیم و بر این باوریم که کارآفرینی موجب ارتقای بهره وری در سطوح مختلف فردی، گروهی، سازمانی، ملی و بین المللی است و این امر نیاز به بستری مناسب در ساختار سازمان دارد.
2
با وجود اینکه کارآفرینی علم جدیدی است امروزه در تمامی ابعاد توسعه مطرح است و مهمترین دستاورد کارآفرینی برای توسعه کشور ایجاد اشتغال و رفاه و ثروت و شناخت فرصت های مناسب است و حتی عده ای معتقدند که کارآفرینی می تواند به عنوان یک مکانیزم،موجب افزایش بهره وری در سازمان شود به طوری که امروزه کشورهای توسعه یافته از یک زاویه ی جدید شرکت های خود را در یک محیط کاملا معتبر پویا نگه داشته اند و علت آن کشف و پرورش انسان های خاصی است که نقش آفرینی می کنند و موجب ایجاد بستر موفقیت ها می شوند.
شومپیتر معتقد است کارآفرینی نیروی محرک اصلی در توسعه اقتصادی است چنانکه ژاپن بعد از جنگ جهانی توسعه ی خود را مدیون افراد خلاق و کارآفرین می داند. ماتسوشیتا به خاطر اعتقاد و اتکای خود و داشتن روحیه ی خودباوری، خلاقیت و کارآفرینی تواست از طریق کارگری در ویتنام و باربری در کارخانه های سیمان به مرحله ی مدیریت یکی از موفق ترین صنایع ژاپن و شاید دلایل عمده ضرورت توسعه کارآفرینی به شرح زیر باشد:
عقب نماندن از رقبا
پیشرفت سریع دانش و فن آوری
ضرورت ریسک پذیری
خروج بهرتین نیروهای کاری از شرکت ها و اقدام به کارآفرینی مستقل
تعامل سازمان با تحولات بازار
اثرات متحول گونه به کارگیری طرح های جدید درسازمان
ضرورت ایجاد واحدهای مستقل کاری در بنگاه های بزرگ
تغییر روند جمعیت شناسی
کوچک سازی و خصوصی واحدهای تولیدی
3
با وجود اهمیت کارآفرینی اما متاسفانه بستر مناسب برای رشد کارآفرینی در بیشتر سازمان های کشورمان فراهم نیست و باید زمینه ی رشد بیشتری را برای تحقق این امر فراهم کرد.
ویژگی های افراد و سازمان های کارآفرین:
به تحقیق ثابت شده است که کارآفرینان با افراد عادی تفاوت دارند. آنها پدیده ها را آنگونه که هست نمی رسد بلکه سعی می کنند پدیده ها را به صورت آنچه در ذهنشان است تصور کنند.
برخی ازاین ویژگی ها:
این فراد با توجه به برخی از ویژگیهای خاصی که در ذیل به برخی از آنان اشاره شده است با دیگر افراد متمایز می شوند:
یک کارآفرین موفق مرزها را می شکند و غالباً تنهاست.چرا که نیاز به تایید و تصویب دیگران در او به حداقل رسیده است.
دارای قوه تشخیص، فکر و ایده ی جدید است و تحلیل بالایی دارد.
یک کارآفرین موفق پر انرژی، پرکار و خستگی ناپذیر است و برای کارش واحد زمانی ندارد.
راهکار جاری را قبول ندارد و به تغییر و تحول می اندیشد.
با توجه به ایکه برخود و اعمالش کنترل دارد از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است.
ساختار ومنش دموکراتیک دارد.
از عوامل محیطی در سطح کلان در موفقیت خود استفاده بهینه می کند.
میل به ریسک معتدل دارند و انتخاب معقول و معتدل می کنند.
روحیه ی استقلال طلبی بالایی دارند.
البته ویژگی های دیگری را می توان به عنوان خصیصه مشترک کارآفرینان عنوان کرد که از حوصله ی این پروژه خارج است.
5
ساختار سازمان سیستمی متشکل از وظیفه، گزارش دهی، رابطه ها و اختیار است که امور سازمان در محدوده آن انجام می شود. بنابراین ساختار مبین شکل و تخصص فعالیتهای سازمان می باشد. ساختار سازمان تعیین کننده چگونگی قرار گرفتن اجزا در کنار یکدیگر نیز می باشد.
منظور از ساختار سازمان تنظیم و هماهنگی اقدام های کارکنان به گونه ای است که تحقق هدفهای سازمان میسر گردد. فرض بر این است که از طریق کوشش سازمان یافته (یعنی کارکردن دسته جمعی اشخاص) در مقایسه با انجام کار انفرادی موفقیت بیشتری کسب می گردد. به هر حال برای آگاهی از حاصل بلقوه تلاش جمعی لازم است کار هماهنگ شده باشد. فرض کنید کار هزاران نفر از کارکنان شرکت فورد فاقد انسجام و هماهنگی باشد. هر نفر اتومبیلی را تولید خواهد کرد که از عهده فروش آن برآید. به طور مسلم هیچ یک از دو اتومبیل ساخته شده شبیه یکدیگر نخواهد بود. ضمن اینکه ساخت هر دستگاه اتومبیل ماهها بلکه سالها طول خواهد کشید. بهای اتومبیلها آنقدر بالا خواهد بود که کسی از عهده خرید آنها بر نمی آید. شرکت فورد برای اینکه بتواند از عهده ساخت اتومبیلی که در بازار تجارت قادر به رقابت و سودآور باشد برآید، باید دارای ساختاری باشد که کارکنان و مدیران بتوانند به صورت هماهنگ با یکدیگر کار کنند وظیفه هماهنگ کردن فعالیتهای هزاران نفر کارگر و کارمند برای تولید اتومبیلهایی که نه تنها قادر به حرکت هستند بلکه تا شصت هزار کیلومتر نیز کار آنها تضمین شده است امر شگفت آور و به یاد ماندنی است. نیاز به ساختار، خواه برای تولید انبوه اتومبیل و یا ساخت ماشین های توربین گازی، تفاوتی نمی کند.
نخست) ساختار باید نیروی کار موجود را بر حسب وظایفی که باید انجام دهند، تقسیم کند. حتی سازمانهای کوچک (سازمانهایی با کمتر از صد نفر عضو) از تقسیم کار استفاده می کنند.
دوم) ساختار باید وظیفه های تقسیم شده را به گونه ای ترکیب و هماهنگ کند که بازده مورد نظر به دست آید. هر اندازه وظیفه های تقسیم شده، به یکدیگر وابسته تر باشند، نیاز بیشتری به هماهنگی خواهد بود. ساختار هر سازمانی گویای دو نیازمندی اصلی است. تفاوت ساختار سازمانها با یکدیگر، به دلیل تفاوت نوع تقسیم کار و هماهنگی وظیفه ها می باشد.