دانلود مقاله در مورد سيستمهاي انتقال قدرت
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 5 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
سيستمهاي انتقال قدرت
قدرت موتور به وسيله سيستم انتقال قدرت به چرخهاي محرك يا محور انتقال قدرت يك ماشين منتقل مي گردد.
سيستم انتقال قدرت كارهاي مهم زير را انجام ميدهد:
قطع و وصل قدرت
انتخاب سرعتهاي مختلف
معكوس نمودن جهت حركت
قدرت را به طور متعادل براي چرخاندن چرخهاي محرك تقسيم مي كند.
كلاچ
كلاچ يك اتصال ضروري در دستگاه انتقال قدرت استكه موجب قطع و وصل قدرت بين منبع قدرت (موتور) و دريافت كننده قدرت (جعبه دنده) مي گردد. اين كلاچ كه بلافاصله بعد از فلايويل قرار دارد كلاچ ناميده مي شود، زيرا بعضي از تراكتورها داراي كلاچ هاي جداگانه اي براي محور توان دهي (پي تي او) مي باشند. كلاچ را مي توان بصورت دو صفحه مدور به نظر آورد، كه هر يك از آنها روي يك محور قرار گرفته اند. تا هنگاميكه اين دو صفحه به هم نچسبيده باشند، ميتوانيم هر يك از آنها را بدون اينكه در ديگري تاثير بگذارد، با هر سرعتي كه بخواهيم بچرخانيم.
كلاچهائي كه در تراكتورها مورد استفاده قرار مي گيرند ممكن است از نوع صفحه اي خشك يا صفحه اي تر باشند.
حالت خلاص (قطع قدرت)
هنگاميكه پدال كلاچ فشرده مي شود بلبرينگ و يا ذغال كلاچ به طرف جلو و فشار را به سر اهرمهاي آزاد كننده منتقل مي كند.اهرمها حول محور لولائي خود چرخيده، سرديگر آنها كه به صفحه فشاردهنده متصل است به عقب كشيده مي شوند، فنرهاي كلاچ فشرده شده و فشار وارده بر روي صفحه كلاچ حذف مي گردد در اين هنگام عمل انتقال قدرت از فلايويل موتور به محور كلاچ متوقف مي گردد.
2
حالت درگيري (اتصال قدرت)
هنگاميكه فشار از روي پدال كلاچ حذف شود، فنرهاي فشرده شده صفحه فشاردهنده، آزاد شده و صفحه فشار دهنده را به طرف جلو مي فشارند تا فشار را بر روي صفحه كلاچ وارد نمايند. اهرمهاي آزاد كننده بلبرينگ و يا ذغال كلاچ را وادار به عقب نشيني مي كنند. اين عمل موجب مي گردد تا صفحه فشاردهنده، صفحه كلاچ را دوباره با فشار ذياد به فلايويل بچسباند، اكنون عمل انتقال قدرت اذ موتور به محور كلاچ ادامه مي يابد.
از كلاچ هاي صفحه اي كه در تراكتورها و ماشينهاي راه سازي مورد استفاده قرار مي گيرند، كلاچ دو صفحه اي خشك و كلاچ چند صفحه اي تر مي باشند.
جعبه دنده (ترانسميشن)
جعبه دنده متشكل از يك سري چرخ دنده است كه قدرت موتور را متناسب با نياز به چرخهاي محرك ماشين منتقل مي كند و همچنين وسايل مخصوص مثل PTO را به حركت درمي آورد و دو عمل را انجام مي دهد:
1- انتخاب سرعتهاي مختلف حركت ماشين
2- معكوس نمودن جهت حركت ماشين
ديفرانسيل
در سيستم انتقال قدرت اتومبيل يا تراكتور، ديفرانسيل وضعيتي مخصوص در قرارگيري دنده ها دارد كه، به يك قسمت گرداننده يا محرك اجازه مي دهد از قسمت ديگر آهسته تر يا تندتر چرخيده و در عين حال سهم بار خود را حركت دهد. در موقع دور زدن ماشين، چرخ خارجي اتومبيل يا تراكتور بايد فاصله بيشتري را نسبت به چرخ داخلي طي كرده و در نتيجه از چرخ داخلي سريعتر بچرخد.
بعضي از ماشينهاي صنعتي و كشاورزي داراي گرداننده هاي نهائي (كاهنده هاي نهائي) به منظور تقليل بيشتر در سرعت و افزايش گشتاور برروي اكسلها مي باشند. گرداننده هاي نهائي عموماً در ماشينهاي بزرگ كه بار زيادي را تحمل مي كنند، بكار مي روند. چرخ دنده هاي سنگين، از نوع معمولي و سياره اي، چرخ دنده هاي اصلي هستند كه براي درگيري در قسمت گرداننده نهائي مورد استفاده قرار مي گيرند. البته اكسلها كه چرخها را براي حركت دادن ماشين مي چرخانند دستگاه انتقال قدرت را تكميل مي نمايند.
3
محور اتصال دهي (محور پي تي او)
با اتصال يك محور به كلاچ و جعبه دنده تراكتور مي تواند علاوه بر كشيدن ماشينهاي مختلف، مكانيزمهاي آنها را هم به كار اندازد. بر اين اساس، محور توان دهي محور پي تي او ناميده مي شود. محور پي تي او، محور چرخ دنده گرد مخصوصي است كه معمولاً از قسمت عقب محفظه اكسل عقب تراكتور خارج مي شود. وسايلي كه بايد از اين محور كسب قدرت كنند، توسط يك محور ساده به آن وصل و قفل مي گردند.
انواع محورهاي پي تي او
انواع محورهاي پي تي او تراكتور از لحاظ نوع محرك (نوع كنترل) عبارتند از: 1- محور پي تي او جعبه دنده گرد 2-محور پي تي او با گردش مداوم 3- محور پي تي او مستقل 4- محور پي تي او چرخ گرد (زمين گرد)
محور پي تي او جعبه دنده گرد
قدرتي كه جعبه دنده و محور پي تي او را به حركت درمي آورد، از طريق يك كلاچ اصلي منتقل مي گردد. اين نوع محور پي تي او، تنها هنگامي كه كلاچ اصلي درگير شود، به كار مي افتد و زماني كه كلاچ اصلي از درگيري خارج شود، متوقف مي گردد.
محور پي تي او با گردش مداوم (محور زنده)
4
قدرتي كه جعبه دنده و محور پي تي او را به حركت درمي آورد، معمولاً از طريق يك كلاچ دو مرحله اي منتقل مي گردد كه توسط يك پدال كلاچ كنترل مي شود. اين نوع كلاچ داراي دو صفحه كلاچ است كه يكي از آنها حركت را از موتور به جعبه دنده منتقل كرده و ديگري حركت را به محور پي تي او منتقل مي كند.
محور پي تي او مستقل (محور زنده)
در محور پي تي او مستقل دو كلاچ مورد استفاده قرار مي گيرد، يك كلاچ (كلاچ اصلي) براي حركت رو به جلو تراكتور، و كلاچ ديگر (كلاچ كمكي) براي كنترل محور پي تي او. هر يك از كلاچ ها بطور مستقل توسط موتور تراكتور به حركت درمي آيد.
محور پي تي او چرخ گرد (زمين گرد)
در محور پي تي او چرخ گرد، سرعت چرخش محور پي تي او توسط سرعت حركت رو به جلو تراكتور كنترل و تنظيم مي شود.
اين نوع محور پي تي او از نوع زنده نبوده و هر موقع كه حركت روبه جلو تراكتور متوقف شود، چرخش محور پي تي او هم متوقف مي گردد.
استانداردهاي محرك پي تي او
دو استاندارد اس.ا.اي و ا.اس.ا.اي (انجمن مهندسين كشاورزي آمريكا) براي انتقال قدرت پي تي او تراكتور مزرعه برقرار شده اند، استاندارد 540 دور در دقيقه و استاندارد 1000 دور در دقيقه.
هر دو استاندارد وقتي كه از پي تي او استفاده مي شود، براي مالبندي به ارتفاع 51_+ 381 ميلي متر از سطح زمين مناسب هستند.
پوششهاي ايمني محور پي تي او
معمولاً محور پي تي او در تراكتورهاي مختلف داراي دو پوشش زير است:
1- سپر اصلي محور پي تي او كه محور پي تي او را از سمت بالا پوشانيده است.
2- حفاظ محور پي تي او كه روي محور پي تي او را مي پوشاند و هنگام استفاده از محور بايد از روي محور برداشته شود.
محور اتصال پي تي او، كه محور پي تي او تراكتور را به ماشين مورد استفاده متصل مي كند نيز داراي پوششي است كه به آن سپر دوار محور اتصال پي تي او مي گويند. اين سپر دوار همراه با محور اتصال پي تي او چرخش مي كند.