دانلود مقاله در مورد طرز كار ترمز ABS
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 89 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
ترمز Abs
***سيستم ترمز ضد قفل (ABS)***
سيستم ترمز ضد قفل براي اولين بار در سال 1930 در هواپيما به شكل مكانيكي مورد استفاده قرار گرفت در همان زمان تحولات زيادي در توسعه اين سيستم در صنعت هوانوردي بوجود آمد . اما جالب بود كه بررسي اين سيستم براي چندين سال متوقف شد تا اينكه در سال 1975 تا 1976 براي اولين بار اين سيستم در كاميونهاي سنگين در آمريكا براي كاهش تصادفات به خاطر از دست دادن پايداري كاميون در جاده ها مخصوصا" جاده هاي لغزنده مورد استفاده قرار گرفت . در سال 1980 در تكنولوژي ايمني خودرو تحول عظيمي رخ داد و سيستم Abs به شكل امروزي (الكترونيكي ) در خودروهاي سواري مورد استفاده قرار گرفت .
يکي از مهمترين عواملي که باعث از دست دادن کنترل خودرو مي گردد ترمز کردن ناگهاني در جاده هاي لغزنده مانند جاده هاي مرطوب ،برفي، يخي و ... است که اين عمل بعلت قفل شدن چرخها بر روي سطح جاده مي باشد براي جلوگيري از اين امر سيستم ترمز ضد قفل (abs) استفاده مي شود . در اين سيستم از طريق يک سيستم هدايت الکترونيکي کنترل شده و با
دريافت اطلاعات لازم از وضعيت سرعت هر چرخها از طريق سنسورهاي سرعت نيروي ترمز بر روي چهار چرخ را کنترل و تنظيم ميکند . دراين سيستم مقدار نيروي ترمز بر روي هر يک از چرخها ميتواندمتغير باشد بدين ترتيب چرخي که داراي سرعت کمتري نسبت به چرخ ديگر باشد به همان نسبت فشار روغن ترمز در آن کاهش ميابد ، اين کاهش فشار به صورت مقطعي بوده و تا زماني ادامه مي يابد که دور چرخها يکسان شود .
سيستم Abs از سرعت 6 کيلومتر در ساعت به بالا شروع به کنترل سيستم ترمز مي نمايد و در صورتيکه به هر نحوي دچار اختلال و اشکال گردد سيستم Abs از مدار خارج شده و ترمز خودرو به صورت عادي عمل مي نمايد
.
قطعات اصلي تشکيل دهنده اين سيستم عبارتند از :
*-واحد هيدروليکي : اين واحد شامل شيرهاي کنترل جريان،سولونوييدها ، محفظه ذخيره روغن،پمپ ،موتور Abs و محفظه ارتعاش گير مي باشد که مجموعه اين قطعات با دريافت سيگنال از واحد کنترل الکترونيکي، کار تنظيم و تقسيم نيروي ترمز را بر روي هر کدام از چرخها به صورت مجزا انجام ميدهد
*-واحد کنترل الکترونيکي : اطلاعات بدست آمده از سنسور به اين واحد آمده و اين واحد مجموعه واحد کنترل هيدروليکي را کنترل و هدايت مي نمايد
.
*-سنسور سرعت چرخ : با چرخش يک چرخ دنده به نام روتور در مقابل سنسور ، پالس هاي الکتريکي در آن ايجاد ميگردد که تعداد اين پالس ها در واحد زمان ميزان سرعت چرخ را مشخص مي نمايد .
*-رله Abs : چنانچه ولتاژ برق ورودي را قطع نموده و سيستم ترمز به صورت معمولي عمل خواهد نمود .
طرز كار ترمز ABS
نگه داشتن خودرو در مواقع اضطراري کار بسيار سختي است. سيستم ضد بلوکه همانند يک سيستم عصبي در اين گونه موارد وارد عمل ميشه. در حقيقت در سطوح لغزنده رانندگان حرفه اي هم نمي توانند بدون ترمز ABS مثل رانندگان آماتور با ترمزهاي ABS خودروي خود را متوقف کنند.
عملکرد ترمز ABS بسيار ساده است. وقتي شما روي يخ رانندگي ميکنيد اگر به آرامي ترمز کنيد بخوبي متوقف ميشويد. اگر ترمز شديد بگيريد ممکن است چندين متر ليز بخوريد ضمن اينکه کنترل خودرو از دستانتان خارج ميشود .ممکن است با خودرو هاي ديگر تصادف کنيد. يکي از روشهايي که رانندگان ماهر استفاده ميکنند اين است که وقتي ترمز را روي يخ فشار ميدهند مواظب اين هستند که چرخها قفل نکنند