دانلود مقاله در مورد مختصري بر تاريخ هنر در ايران و جهان
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 84 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
مختصري بر تاريخ هنر در ايران و جهان
قرون وسطا :
يک هزاره از تاريخ اروپا به عنوان قرون وسطا شناخته مي شود . اين دوران که از حدود 450 ميلادي با فروپاشي امپراتوري روم آغاز شد نظاره گر عصر " ظلمت " بود . ( تجزيه امپراتوري روم – اضمحلال روم غربي و قدرت گرفتن کليسا ) . اين دوران را مي توان تاريک ترين دوره تاريخ اروپا ناميد زيرا سلطه جهان بيني مذهبي در تمام شئون زندگي مادي و فرهنگي انسان غربي سايه افکنده بود . انگيزاسيون ( سازمان تفتيش عقايد کليساي کاتوليک قرون وسطا ) وظيفه اش جلوگيري از هرگونه رشد در علم و هرگونه بدعت بود . پس از شکنجه – مجازات و جادوگر ناميدن افراد مشکوک نوآوران و بدعت گزاران – آنها را وادار به اعتراف گناه مي کردند و زنده زنده مي سوزاندند و يا اعدام و مجازاتهائي از اين قبيل روا مي داشتند . با اين همه اواخر قرون وسطا حدود 1450 ميلادي دوره رشد فرهنگي بود . شهرها گسترش يافت و دانشگاه ها بنيان گرفت . در قرون وسطا ميان سه طبقه : اشراف دهقانان و روحانيون تمايزي شديد برقرار بود . اشراف در قلعه هائي مستحکم در حصار خندق ها پناه گرفته بودند . دهقانان که ب
يشتر جمعيت را تشکيل مي دادند با فقر و تنگدستي زندگي مي کردند . تمام اقشار جامعه نفوذ قدرتمند کليساي کاتوليک رم را حس مي کردند . کليسا همان گونه که نگرش و انديشه قرون وسطائي را در سيطره داشت – بر جريان زنده موسيقي نيز حاکم بود . برجسته ترين موسيقيدانان – کشيش هاي خدمتگزار کليسا بودند . پسر بچه ها در مدارس وابسته به کليسا تعليم موسيقي مي ديدند . زنان مجاز به آوازخواني در کليسا نبودند . در اين دوران پايمال شدن حقوق و شخصيت فردي انسان ها به اوج خود مي رسد و زمينه براي رشد و بروز استعداد ها کاملا محو مي گردد . با اين سيطره و حاکميت کليسا جاي شگفتي نيست که طي سده هائي متمادي از قرون وسطا فقط موسيقي مذهبي تصنيف شده است . از آنجا که هنر بازتاب زندگي واقعي است تجلي اين خصيصه در موسيقي نمود پيدا مي کند . چنانکه موسيقي اين دوران پلي فونيک بوده ( چند صدائي ) و بر اساس آوازهاي مونودي يا يک صدائي بنا گرديده است . خصيصه آن اجراي جندين ملودي آوازي مستقل و همزمان است که به تنهائي بي اهميت و قادر به خودنمائي نمي باشند و از ريتم و وزن مستقلي برخوردار نيستند و حتي کوچکترين اثري از هارموني در آنها ديده نمي شود . در اين صورت با
يد گروهي و همزمان اجرا شوند . از مجموع اين ملودي ها اثر هنري زيبائي خلق مي شود.
چون هنر اين دوره در خدمت کليسا و در فضاي بسته و محدودي شکل گرفته بود و خارج از آن امکان رشد نداشت از اين رو هنرها خيلي به هم نزديک شدند و رابطه تنگاتنگي را با هم برقرار ساختند که در طول تاريخ بي سابقه بود . نقاشي در حيطه سبک بيزانس که بسيار ابتدائي بود محدود شده بود . زمينه اصلي آن را تصوير حضرت مسيح در آغوش مريم با هاله اي نوراني در اطراف چهره آنها تشکيل مي داد .
معماري اين دوره به موسيقي پلي فوني بسيار نزديک است . ابتدا به سبک رمانسک انجام مي گرفت که از خصوصيات آن مي توان طاق هاي گرد پايه هاي قطور و ديواردار را نام برد و بعد ها سبک گوتيک جايگزين آن گرديد .
هنر در قرون وسطي به طور کلي به قهقرا کشيده شد ولي موسيقي در وضعيت ديگري قرار داشت . در شرائطي که کليه رشته هاي هنري به فراموشي سپرده شده و دچار خمودي و رخوت گشته بود موسيقي چون در خدمت کليسا و زير نفوذ آن بود راه کمال پيمود و به رشد خود ادامه داد .
در قرون وسطي موسيقي آوازي ( بدون ساز ) گسترش يافت و کليه متون مذهبي با آواز خوانده مي شد به طور
يکه چندين خواننده با هم يک متن را مي خواندند و از مجموعه آنها آواي واحدي شنيده مي شد ( گرچه سازهائي متنوع براي همراهي موسيقي به کار گرفته مي شده اما بخش عمده موسيقي قرون وسطا آوازي بود گرچه فقط در برخي از دستنوشته هاي موسيقي اين دوران اشاره هائي مشخص به سازها شده اما نقاشي ها و توصيف هاي ادبي برجا مانده از اين دوران گواه آن است که ساز نيز به کار گرفته مي شده است . کليسا با نظر به نقش پيشين سازها در ايين هاي کفر آلود ( غير مسيحي ) به استفاده از ساز روي خوش نشان نمي داد . به هر تقدير از حدود 1100 ميلادي به بعد سازها به گونه اي فزاينده در کليسا به کار گرفته شدند . ارگ برجسته ترين سازها بود .ارگ در ابتدا سازي بسيار زمخت و خشن بود اما به تدريج به چنان ساز انعطاف پذيري تبديل شد که توانائي اجراي موسيق ظريف و پيچيده پلي فونيک را يافت ) . در اين دوره خوانندگي بيشتر از هنرهاي ديگر مورد توجه قرار گرفت از اين رو با افزايش تدريجي متون مذهبي به اين فکر افتادند که آن را اساس موسيقي مذهبي کليسا قرار دهند تا مورد استفاده نسلهاي آينده قرار گيرد به اين منظور در صدد حفظ و جمع آوري آن برآمدند . اولين کسي