دانلود پاورپوینت تاریخ فلسفه اسلامی
دسته بندي :
علوم پایه »
دانلود پاورپوینت های علمی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 113 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
تاریخ فلسفه اسلامی 1
نظرات
1- تردید در اصالت فلسفه اسلامی
فلسفه اسلامی اصالت ندارد و شرح و انتقال همان فلسفه یونانی است.
تقلیدی و وارداتی است
اسلامی نیست و بیگانه است (از طرف برخی متدینان)
رد دینی بودن هر گونه فلسفه
2- پذیرش اصالت و نو آوری فلسفه اسلامی
فروکاهیدن فلسفه به کلام:
فلسفه اسلامی زاییده محیط اسلامی است و دانش یونانی نقش زیادی در شکل گیری آن نداشت
پذیرش استقلال فلسفی برای فلسفه اسلامی:
جریانات فکری اسلامی مراحل رشد خود را طی کرد و در مرحله ای که خود به رشد عقلی و فلسفه آفرینی رسیدند فلسفه یونانی را دریافت کردند و حتی فلسفه های دیگر
اصالت فلسفه اسلامی الیور لیمان مقدمه تاریخ فلسفه اسلامی
ریشه داشتن عمیق در جهان بینی قرآنی
تحول معنای عقل در اسلام از عقل جزئی و عقل کلی توماسی
فلاسفه اسلامی به واقع مسلمان متعهد بودند.
فلسفه اسلامی تاثیر شگرفی بر فلسفه های یهودی، مسیحی و هندی داشته است.
دیگر حوزه های تفکر اسلامی از آن بهره های فراوان گرفته اند.
اسلامی بودن فلسفه اسلامی دکتر نصر مقدمه تاریخ فلسفه اسلامی
عربی بودن
برخی خاورشناسان
منک
ودی ولف
امیل برییه
تاریخ نگاران عربی
لطفی السید
نقد (دکتر نصر همان):
این نامگذاری فقط زبانی است و محتوایی نیست
تاقبل از قرن چهاردهم سابقه ای تاریخی ندارد
برخی آثار به زبان فارسی است
بسیاری از فلاسفه فارسی زبان بوده اند
بسیاری از آثار فلسفه یهودی به زبان عربی است اما آن را عربی نمی خوانند و نیز فلسفه مسیحی
فلسفه عربی یا اسلامی
مخالفان فلسفه در فرهنگ اسلامی
1ـ اهل حدیث و سنت: از موضع تعبد و اخلاص دینی
2ـ متکلمان:
افرادی همچون باقلانی، اشعری، یحیی نحوی اسکندرانی (که به نظر مؤثرترین فردبر غزالی بوده است)
ابن حزم (که بیشتر منتقد آراء کندی است)
و نهایتاً غزالی که کتاب تهافت الفلاسفه را نوشت. در نظر وی فلاسفه فقط شارحان فلسفه افلاطون و ارسطو هستند.
نکته:
علاوه بر غزالی علاءالدین طوسی و قطب راوندی نیز تهافت الفلاسفه دارندکه به تبع غزالی بوده است.
شهرستانی: مصارعه الفلاسفه
3ـ عرفا: ایشان عقل را حجاب میدانند و راه وصول به حقیقت را شهود میدانند نه دلیل و برهان.