دانلود مقاله راهبردهاي توسعه پايدار در بخش آموزش و پرورش و آموزش عالي 16 ص
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 18 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
134
راهبردهاي توسعه پايدار در بخش آموزش و پرورش و آموزش عالي
آموزش و پرورش و آموزش عالي در ايران
در برنامههاي توسعه كشور ما نيروي انساني جايگاهي ويژه و نقشي محوري دارد و سهمي بهسزا در توسعه پايدار ايفا ميكند. آموزش و پرورش متوليان اصلي تربيت نيروي انساني متخصص و كارآمد در ميان ساير بخشها، موقعيتي خاص و مأموريتي ويژه در برنامههاي بلندمدت توسعه دارند. از اين رو، تدوين و تنظيم برنامههاي پنجساله در اين دو بخش از حساسيت بالايي برخوردار است. مجموعه حاضر سند ملي توسعه آموزش و پروش و همچنين آموزش عالي نام دارد و در تهيه آن، چشمانداز 20 ساله جمهوري اسلامي ايران مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام، قانون برنامة چهارم و قانون اهداف وظايف و تشكيلات وزارت آموزش و پرورش و همچنين وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان مهمترين اسناد فرابخشي براي تعيين سياستها و تشخيص اولويتها مورد توجه قرار گرفته است.
در اين بررسي به تعداد دانشآموزان و همچنين تعداد دانشجويان در پايان برنامه سوم توسعه و وظايف و تكاليف برنامه چهارم، تهديدها و محدوديتهاي آن اشاره شده است.
تعداد دانشآموزان در پايان برنامه سوم توسعه
پيشبيني عملكرد سال تحصيلي 84-83 كه شامل نوآموزان دوره آمادگي يكساله، دانشآموزان ابتدايي، راهنمايي، متوسطه و پيشدانشگاهي، استثنايي و نظير آن در جدول زير آمده است.
رديف
عنوان شاخص يا هدف كمي
واحد متعارف
پيشبيني عملكرد سال 84-83 (سال پاياني برنامه)
1
تعداد نوآموزان دوره آمادگي يكساله
هزار نفر
470
2
دانشآموز ابتدايي
هزار نفر
6,400
3
دانشآموز راهنمايي
هزار نفر
4,500
4
دانشآموز متوسطه و پيشدانشگاهي
هزار نفر
4,700
5
دانشآموز استثنايي
هزار نفر
80
6
جمع دانشآموزان
هزار نفر
16,150
7
دانشآموز تيزهوش (سرآمد)
هزار نفر
39
8
تعداد سوادآموزان در دوره مقدماتي
نفر
467,165
9
تعداد سوادآموزان در دوره تكميلي
نفر
431,675
10
تعداد سوادآموزان در دوره پاياني
نفر
370,583
11
تعداد سوادآموزان پايه پنجم ابتدايي
هزار نفر
284
12
كل سوادآموزان
هزار نفر
1,554
13
پوشش تحصيلي ظاهري ايتدايي
درصد
5/110
14
پوشش تحصيلي ظاهري راهنمايي
درصد
2/112
15
پوشش تحصيلي ظاهري متوسطه (16-14 ساله)
درصد
83
16
سهم متوسط نظري از پوشش ظاهري 16-14 ساله
درصد
61
17
پوشش تحصيلي ظاهري پيشدانشگاهي (17 ساله)
درصد
7/35
18
تعداد باسوادان جمعيت 6 ساله و بالاتر
هزار نفر
51,798
19
سهم باسوادان در كل جمعيت 6 ساله و بالاتر
درصد
5/86
20
تعداد بيسوادان جمعيت 6 ساله و بالاتر
هزار نفر
8,076
تعداد دانشجويان در پايان برنامه سوم توسعه
دانشجويان مؤسسات آموزش عالي كشور شامل دو بخش دولتي و غيردولتي ميباشند كه آمار آن در جدول زير آمده است.
جدول وضع بخش آموزش عالي در پايان برنامه سوم توسعه سال 1383 (جمعيت دانشجويي)
مقطع تحصيلي
بخش دولتي
بخش غيردولتي
وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
دانشگاه پيام نور
دانشگاه جامع علمي ـ كاربردي
دستگاههاي اجرايي
وزارت آموزش و پرورش
جمع
دانشگاه آزاد اسلامي
مؤسسات آموزش عالي غيردولتي و غيرانتفاعي
جمع
جمع كل
روزانه
شبانه
جمع
روزانه
شبانه
جمع
كارداني
8,365
8,000
16,365
21,700
6,400
28,100
0
180,300
6,235
172,000
403,000
291000
26,000
317,000
720,000
كارشناسي
20,6000
100,000
30,6000
25,700
7,800
33,500
369,165
9,700
32,285
3,000
753,650
631250
24,100
655,350
1,409,000
كارشناسي ارشد
3,6000
7,700
43,700
3,000
0
3,000
820
0
1,480
0
49,000
27600
1,400
29,000
78,000
دكتراي حرفهاي
2,000
300
2,300
3,050
0
30,050
0
0
0
0
32,350
12650
0
12,650
45,000
دكتراي تخصصي
7,635
0
7,635
7,350
0
7,350
15
0
0
0
15,000
2500
500
3,000
18,000
جمع كل
260,000
116,000
376,000
87,800
14,200
102,000
370,000
190,000
40,000
175,000
1,253,000
965000
52,000
1,017,000
2,270,000
1
135