دانلود مقاله روانشناسي نقاشي كودك
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 33 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
روانشناسي نقاشي کودکان
1فاصله بين اشخاص در نقاشي: اگر كودك خود را در كنار اعضاي خانواده خود بكشد نشانگرانس و الفت بين اعضاي خانواده است. \
2- برجسته نمودن اشخاص:در بيشتر نقاشي هاييكه كودكان از خانواده ترسيم مي كنند هميشه يك شخصيت اصلي وجود دارد كه كودك بيشترينبار احساسي خود را چه به صورت عشق و ستايش، چه به صورت ترس و دلهره، بر روي اومستقر مي كند. اين شخصيت اصلي غالبا قبل از ديگران كشيده مي شود. اين شخص گاه دروسط صفحه و گاه نفر اول از سمت چپ كاغذ است. 3- بي ارزش كردن اشخاص:وقتي در نقاشي، يكياز اغضاي خانواده وجود ندارد مي توان نتيجه گرفت كه كودك آگاهانه يا ناخودآگاهآرزوي نبود آن شخص را دارد. گاهي ديده مي شود كه كودك خودش در نقاشي نيست كه دليلشاين است كه احتمالا كودك در خانه احساس راحتي ندارد. طريق ديگر براي بي ارزش كردنيك شخص، كشيدن تصوير او و سپس پاك كردن آن است. نقاشي و روان درمانينقاشي تنها وسيلهتشخيص ناسازگاري كودك نيست، بلكه خود عامل بالقوه خلاقيتي است كه وسيله درمان مؤثريمي شود. روان درماني به وسيله نقاشي توسط اشترن پيشنهاد و به كار گرفته شد. اشترنمي گويد: نقاشي به عنوان وسيله اي براي روان درماني، بيشتر براي كودكان كم
سازگار،ناثابت و عقب مانده، آموزش مناسبي است و نتيجه اي كه از اين كار حاصل ميشود، اعجابانگيز است. زيرا نقاشي به كودك امكان مي دهد كه قدرت و قابليت خلاقيت خود را بشناسدو در نتيجه حل مشكلات آموزش برايش سهل تر جلوه كند. طريقه معالجه به اين صورت استكه روانكاو تمام تمايلات و مشكلات سركوب شده بيمار را كه در ناخودآگاه جاي گرفتهبرايش بيان مي كند. بدين ترتيب، وقتي بيمار از فرآيندهاي مزاحم آزاد شود، مي توانددوباره شخصيت خود را بر پايه هاي استواري بنا سازد. جهان پر از كودكان باهوش و خوش ذهن است كه با ذوق خود به زندگي، معني ميدهد. اي كاش براي كمك به آنها با دست خودمان باعث نابودي آنها نشويم. موضوع نقاشيو شخصيت كودكدرك و فهم نقاشي هاي كودكو چيزي كه او مي خواهد بيان كند، براي والدين و مربيان بسيار لازم است. زيرا شناختآن باعث بهتر شدن روابط بين بزرگسالان و كودكان مي شود. بزرگسالان مي توانند با برقرار كردن روابط دوستانه با كودك از اوبخواهند برايشان درخت، حيوان، خانه، يك شخص، خانواده، خودش و يا هر چه را كه موردعلاقه اش هست يا از آن ميترسد يا يك رويا را ترسيم كند. البته بي آنكه چيزي را بهاو تحميل كنند. البته براي تعبير نقاشي هاي يك كودك بايد از تعداد زيادي از