دانلود مقاله فنآوريهاي نوين در روابط عمومي
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 37 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
312
روابط عمومي الكترونيك ____________________________________
311
__________________________ فنآوري نوين در روابط عمومي
فنآوريهاي نوين در روابط عمومي
الف: اطلاعات و اطلاعرساني
قرن بيستم، قرن ارتباطات و قرن بيستويكم عصر اطلاعات است و ما در پايان قرن ارتباطات و آستانه عصر اطلاعات قرار گرفتهايم. از اينرو شناخت شبكههاي اطلاعاتي، ايجاد بانكهاي اطلاعاتي و جمعآوري اطلاعات امري ضروري است.
كشورهاي جهان اول به دليل داشتن نيروي متخصص و آموزشديده و تكنولوژي اطلاعرساني، جريان يكسويه اطلاعات را ايجاد كردهاند، بهطوري كه اخبار از رسانههاي اين كشورها عمدتاً به كشورهاي توسعه نيافته ارسال ميشود. حتي اخبار جهان سوم ابتدا تهيه و دوباره به خودشان برگردانده ميشود.
بدون شك جريان يكسويه اطلاعات نتيجه جريان آزاد اطلاعات است كه كشورهاي مسلح به تكنولوژي اطلاعات را بر كشورهاي فقير مسلط ميكند. با گسترش تكنولوژي اطلاعات، جهان در حال قطع ارتباطات مستقيم است. نگاهي به تاريخ
278
روابط عمومي الكترونيك ____________________________________
279
__________________________ فنآوري نوين در روابط عمومي
روابط عمومي نشان ميدهد كه روابط عمومي در جريان تاريخيرشد و نمو خود، سه مرحله اساسي را طي كرده است. روابط عمومي در ابتدا وظايفي سياسي (ارشادي) بر عهده داشت، سپس بر بُعد اقتصادي (تبليغ) تأكيد شد و در حال حاضر از زاويه اجتماعي (اطلاعرساني) انجام وظيفه ميكند.
كارگزار روابط عمومي بايد عمدهترين ويژگيهاي اطلاعات را به شرح زير بداند:
1. اطلاعات، ضروري و با اهميت باشد.
2. تازه، جديد و سازمان يافته باشد.
3. با منافع، سلايق و مسايل مخاطبان مرتبط يا داراي حداقل تضاد باشد.
4. با دقت تنظيم شود و واضح و روشن باشد.
همچنين اطلاعرسان بايد داراي اين ويژگيهايي باشد:
1. صاحب تعصب و علاقه خاص نباشد.
2. داراي پيشينه و وجهه مورد قبول باشد.
3. با موضوع پيام آشنا باشد.
4. متوجه همه مخاطبان باشد.
عناصر اطلاعرساني در نگاهي كلي همان عناصر خبري (كه،كي، كجا، چه، چرا، چگونه) هستند، اما تأكيد بيشتر، بر چه كسي (پيامرسان)، چه ميگويد (پيام)، به چه كسي (پيامگير)، از
چه راهي (رسانه يا كانال)، با چهتأثيري (عكسالعمل) استوار شده است. با آغاز عصر اطلاعات، روابط عمومي مسووليتهايي را در اين زمينه به دوش گرفته است كه تعدادي را به شرح زير ميتوان عنوان كرد: