سيستم انگيزش و پاداش منابع انساني (دانلود رایگان)
دسته بندي :
انسانی »
علوم کامپیوتر
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 18 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
طراحي اقتضايي سيستم انگيزش و پاداش منابع انساني*
* *مقدمه*
سيستم انگيزش و پاداش بايد كارآمد و اثربخش باشد. به عبارت ديگر انگيزش افراد
در سازمان بايد به گونهاي باشد كه سازمان را به كارايي و اثر بخشي بالا
برساند. به عنوان اولين قدم در اين راستا، سيستم بايد طوري طراحي شود كه متناسب
با عوامل اقتضايي سازمان باشد. طبيعي است كه سيستم انگيزش يك سازمان بزرگ با
سيستم انگيزش سازمان كوچك متفاوت خواهد بود و يا سيستم انگيزشي كه در يك محيط
متلاطم مفيد است به طور حتم در يك محيط ساده مفيد نخواهد بود. قدم بعدي بررسي
ويژگيهاي يك سيستم انگيزش اثربخش است. بر اساس عوامل اقتضايي اين ويژگيهاي
اولويتبندي خواهند شد. نكتهي مهم در بيان ويژگيهاي اين است كه اگر اين
ويژگيها بدون كمي شدن بيان شود، تنها نصحيت اخلاقي خواهد بود. براي مثال
جملهي «سيستم انگيزش بايد منعطف باشد» بسيار كلي و مبهم است. منظور از انعطاف
چيست؟ انعطاف چگونه اندازهگيري ميشود؟ يك سيستم انگيزش چهقدر بايد منعطف
باشد؟ پاسخ اين سوالات ميتواند به طراحي سيستمي اثربخش منجر شود. اين نوشتار
به بررسي طراحي سيستم انگيزش و پاداش با ديدگاهي اقتضايي ميپردازد.
*نظريههاي انگيزش*
براي انگيزش نظريههاي گوناگوني مطرح شده است كه ميتوان آنها را در
سه دسته طبقهبندي كرد. نظريههاي محتوايي كه بر چيستي انگيزش تاكيد
دارند، نظريههاي فرايندي كه چگونگي انگيزش را بيان ميكنند و نظريههاي
تقويتي يا تعديل رفتار كه بر راههاي آموزش يك رفتار آموخته ميشود،
متمركز هستند.
يکي از مهمترين نظريههاي محتوايي انگيزش، نظريهي "آبراهام مازلو" است.
مازلو، تمامي نيازهاي انسان را به صورت يک مثلث که معروف به "هرم شناختي" بوده،
از پايينترين تا بالاترين سطح تقسيمبندي ميکند.
انگيزههاي اصلي انسان مشتمل بر پنج طبقه از هرم است و ساير انگيزهها هم مربوط به پنج طبقه کلي است.
سطح پايين هرم، شامل نيازهاي زيستي مانند گرسنگي و تشنگي است که از آنها با عنوان انگيزههاي فيزيولوژيک. ما در درجه اول بايد نيازهاي فيزيولوژيک را تامين کنيم، بعد از برطرف شدن نيازهاي زيستي، نيازهاي ايمني که شامل غذا و پوشاک
هستند، مطرح ميشود، اما براي تامين آنها در روزهاي ديگر هم بايد امنيت داشته باشيم.
در مرحله بعد، نيازهايي مانند تعلق و عشق وجود دارد که براي مثال ميتوان از
پيوند خوردن با ديگران و مورد قبول آنها واقع شدن نام برد؛ از اين رو پس از
اين که انسان احساس امنيت ميکند، به تعلق و عشق نياز دارد .
نيازهاي مربوط به عزت نفس شامل تحقق يافتن ، کسب شايستگي ، برتري و مورد تأئيد
قرار گرفتن است .
به اين ترتيب، انسان با داشتن امنيت دست به انجام کارهايي ميزند که مورد تعريف
و تمجيد ديگران قرار بگيرد.
در نهايت، نيازهاي مربوط به خود شکوفايي نيز وجود دارد تا افراد بتوانند به
کمال دست يابند.
از ديد مازلو، به جز نيازهاي زيستي، ساير نيازهاي انسان، نيازهاي رواني محسوب
ميشوند. اگر نيازهاي زيستي ارضا نشوند، بقا و وجود انسان به خطر ميافتد، در
صورتي که تامين نشدن نيازهاي بعدي انسان، سلامت و بهداشت رواني او را به مخاطره
مياندازد؛ بنابراين انسان براي رسيدن به نيازهاي سطح بالاي خود به مجموعهاي
از شرايط ايدهال نياز دارد .
به طور معمول، افراد زماني به نيازهاي سطح بالا دسترسي پيدا ميکنند که عدالت
اجتماعي و اقتصادي در جامعه برقرار باشد؛ البته فقط درصد بسيار کمي از افراد
جامعه به مرحله آخر دست مييابند.
از ديگر نظريات محتوايي انگيزش نظريات مربوط به «مك كله لند» است كه كه نيازها
را در سه دسته زير تقسيمبندي ميكند:
*الف) انگيزهي پيشرفت*
يکي از انگيزههاي مربوط به عزت نفس، انگيزهي پيشرفت است که اکتسابي است و
تاثير بسزايي بر رفتارهاي ما دارد.
*ب) انگيزهي پيوندجويي*
انگيزهي پيوندجويي با نيازهاي تعلق و پيوندجويي در ارتباط است. اين انگيزه،
موجب دوستي و برقراري ارتباط با ديگران، مشارکت در فعاليتهاي گروهي، شکلگيري
بافت اجتماعي و در نتيجه به دست آوردن تمدن و پيشرفت ميشود.