تحقیق تعليم و تربيت سازنده ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 86 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏مقدمه
‏تعليم و تربيت سازنده، آن است كه خودآموزي را به انسان بياموزد و او را در شكل دادن به روش و ساختار يادگيري خود توانا سازد، به انسان بياموزد كه چگونه مسئوليت ادامة آموزش و پروش خود را بر عهده بگيرد، و او را چنان بپرورد كه جويندگي و بيش آموختن، خوي او شود و در دل و جان او جاي گيرد.
‏اما، انسان جويا و پژوهشگر، بايد ابزار جويندگي و پژوهش را بشناسد تا بتواند به گنجينه هاي گذشته و حال دانش بشري كه در كتابخانه ها و مراكز اسناد و مدارك علمي گردآوري شده، دسترسي پيدا كند، و آن گنجينه ها را پشتوانة كار تحقيقي خود سازد، و آن گاه به يافته هاي تازه اي دست يابد و آنها را بر آن گنجينه هاي عظيم بيفزايد.
‏در دنياي شتاب زدة علم و صنعت امروز، دانستني ها مرز زمان و مكان نمي شناسند، چنان دم به دم در حال گسترش است، و سيل بي امان انتشار كتابها و مقاله ها و نشريه هاي گوناگون چنان بي وقفه است كه كار تهيه، ضبط و بازيابي مدارك علمي و منابع پژوهش، ديگر كار آساني نيست. دايره كار پژوهشگر امروز، مانند زمان ابن سينا به صندوق ها و رف هاي يك كتابخانه محدود نمي ماند. و ابعادي به وسعت تمام كشورهاي روي زمين دارد. دانش هايي كه در عصر ابن سينا در چند كتاب مي گنجيد، چنان گسترش يافته و پيش رفته كه يك پژوهشگر گاه بايد براي يافتن پاسخ يك سؤال، ساعتها و روزها در پاي شبكه هاي اطلاع رساني و در كنار رايانه ها بنشيند. او، به جاي رف يا صندوق انباشته از كتاب با شبكه هاي وسيع الكترونيكي و پايگاههاي اطلاعاتي ملي، منطقه‏‌‏يي و جهاني سر و كار دارد، و ناگزير است كه همة اين ابزارها را بشناسد.
3
‏فصل اول: منابع مرجع دست اول
‏هر پژوهنده اي، در هر سطحي از معلومات، براي يافتن پاسخ پرسشهاي خود، اولين راهي كه به ذهنش مي رسد، پرسيدن از يك متخصص در همان زمينه است. مي دانيم كه هميشه دسترسي به يك متخصص آسان نيست. و در هنگام دسترسي نيز انتظار نمي توان داشت كه يك تن همه جزئيات يك مطلب را دقيق به خاطر سپرده باشد و با يك نظم منطقي به ياد آورد و به ما بگويد.
‏پس چه بايد كرد؟ دومين راهي كه به ذهن مي آيد، جستجوي پاسخ در يك كتاب مرجع است، و اين خود پرسش هاي ديگري را هم به ذهن مي آورد كه:
‏-آيا هر كتاب مرجعي، پاسخ هر پرسشي را در بر دارد؟
‏-براي پاسخ به پرسش مورد نظر، از ميان مرجع ها، مناسب ترين مرجع را چگونه مي توان يافت؟
‏-آيا جز افراد متحصص و كتاب هاي مرجع، منابع ديگري هم وجود دارد كه با كمك آنها پاسخ پرسش هاي خود را بيابيم؟
‏-آيا...؟
‏پاسخ اين ‏«‏پرسش هاي ديگر‏»‏ را كسي مي داند كه معني ‏«‏كتاب مرجع‏»‏ را دقيق و درست بداند، ‏‌‏انواع مرجع ها را بشناسد، و بداند كه هر نوع مرجع، پاسخگوي چه نوع پرسش هايي است؟ و نيز بداند كه يك مرجع را چگونه به كار بايد برد؟
‏در پاسخ به اين كه آيا افراد متخصص و كتاب هاي مرجع، تنها منابع پاسخ به پرسش هاي ما هستند؟ بايد گفت كه در درجه اول: بله، اما هر منبع ديگري كه ما را به پاسخ درست و روشن برساند، نيز در شمار منابع مرجع است مانند كتاب هاي ديگري كه در ظاهر كتاب مرجع نيست، اما مي تواند پاسخ دقيق و درستي به پرسش هاي ما بدهد، مجله ها، روزنامه ها، نقشه هاي جغرافيايي، مواد و ابزارهاي ديداري ‏–‏ شنيداري مانند فيلم و اسلايد و ... كه اين منابع نيز در صورتي پاسخگوي پرسش هاي ما خواهد بود كه از آنها در موقع مناسب و براي پوشش مربوط و مناسب بهره بگيريم. تلفظ درست يك واژه را در يك واژه نامه بايد جست، و موقع جغرافيايي يك شهر يا روستا را در يك فرهنگ جغرافيايي.
3
‏در اين گفتار، منابع مرجع تعريف و گروه بندي مي شود، و در باره مرجع اصلي و دست اول، و انواع و موارد استفاده و ارزيابي آنها، آنچه براي يك پژوهشگر ضروري و سودمند است، مي آيد، و معرفي منابع مرجع رابط يا دست دوم، در گفتار بعد خواهد آمد.
‏تعريف كتاب مرجع:
‏نخستين تعريفي كه به ذهن مي رسد، اين است كه يك كتاب مرجع بايد پاسخ پرسش هاي بسياري را در بر داشته باشد، و در هر مورد، پاسخ مناسب را در جاي خود و در درون يك ساختار منظم پيش چشم ما بياورد، و به آساني بتوان گفت كه پاسخ مورد نظر در رديف الفبائي يا در فصل بندي آن كتاب، كجا قرار گرفته است؟ نيز در تعريف مرجع گفته‏‌‏اند: كتابي است كه مطالب آن با حدس و گمان و خيال و احتمال به ذهن نيامده، و آنچه در اختيار ما مي گذارد، حاصل جستجو و مطالعه و دقت، و رسيدن به امور يقيني و مقبول اهل فن است.
‏بايد بدانيم كه هدف يك كتاب مرجع، بيان نقطه نظرهاي گوناگون و بحث گسترده و سؤال آفريني نيست. يك مرجع فقط اطلاعات اصلي و بنيادي و تأييد شده را به صورتي فشرده و جامع بايد در اختيار خواننده بگذارد. كتاب مرجع براي مطالعه پيوسته تدوين نمي شود، و حاوي پاسخ هاي بسيار براي پرسش هاي گوناگون است، و هنگامي به آن مراجعه مي شود كه يك پرسش مشخص در برابر پژوهنده قرار دارد. به همين دليل، مطالب يك مرجع بايد به صورتي تنظيم شود كه هر مطلب را با ترتيب و تنظيم خاص، در آن بتوان يافت. آن ترتيب و تنظيم خاص به نوع و موضوع مرجع نيز بستگي دارد، مثلاً واژه نامه ها و دايره المعارف ها عموماً تنظيم الفبائي دارد، و مرجع هاي تاريخي را به ترتيب سالهاي وقايع تنظيم مي كنند.
5
‏در كتابخانه ها، عموماً كتاب هاي مرجع را در يك بخش جدا از كتابهاي ديگر و در نقطه اي ديدرس و دسترس مي گذارند، و چون مرجع ها مورد مراجعه مكرر و همگاني است، به امانت داده نمي شود، و فقط در درئون كتابخانه مي توان از آنها استفاده كرد.
‏ارزيابي منابع مرجع
‏ارزيابي منابع مرجع يعني تعيين ارزش محتواي آنها، كارآيي و سودمندي آنها در پاسخ گويي، و اعتمادي كه به پاسخ هاي آنها مي توان داشت، و بخصوص آنچه هدف مشترك تمام كتابهاي مرجع است: دادن پاسخ درست در زماني كوتاه. در ارزيابي منابع مرجع، آنچه به عنوان معيارهاي كلي و در مورد تمام مراجع بايد درنظر گرفت، موارد زير است:
‏1-اعتبار پديده آورنده اثر، يعني صلاحيت علمي و تخصص و تجربه نويسنده يا نويسندگان، و همه كساني كه در تأليف و تدوين آن مرجع شركت داشته اند. توجه به آثار ديگري كه از نويسندگان نشر شده، ارتباط سوابق تحصيلي و تجربي آنها با مفاد و مندرجات مرجع، توجه آنها به آخرين پژوهش هاي مربوط و بهره گيري از آن پژوهش ها در كار خود، و به طور كلي استناد آنها به منابع معتبر و قابل اعتماد، نشانه هاي اعتبار نويسنده يا نويسندگان يك مرجع است.
‏2-اعتبار ناشر ‏–‏ مؤسسه هايي هستند كه به نشر آثار معتبر و با ارزش شهرت دارند و غالباً اين شهرت نتيجه يك تبليغ بازرگاني نيست. بعضي از ناشران ب راي حفظ اعتبار خود، روي كتاب هايي سرمايه گذاري مي كنند كه نويسنده آنها خود شهرت و اعتباري داشته باشد، و طبعاً بيشتر انتشارات آنها داراي اعتبار است.
‏3-تازه بودن اطلاعات ‏–‏ تازگي معلومات مندرج در يك مرجع، بخصوص در مراجع مربوط به علوم و فنون، بسيار اهميت دارد. در مرجعي كه محتوي شرح زندگاني گذشتگان و وقايع تاريخي است، ممكن است يك مطلب ساليان دراز و براي هميشه به يك صورت نوشته شود و قابل قبول باشد، اما در علوم و فنون و حرفه ها و صنايع هر روز نكته هايي تازه كشف مي شود، و گاه يك قانون علمي كه چند قرن مورد قبول بوده، بي اعتبار مي شود. اين امر، اهميت تازه بودن مرجع و تازه بودن مآخذ و منابع آن درا بيشتر مي كند.

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4120 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 86

حجم فایل:191 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل


تحقیق اسلام و تعليم و تربيت 40 ص

تحقیق اسلام و تعليم و تربيت 40 ص - ‏1 ‏فهرست مطالب: ‏اسلام و تعليم و تربيت.........................................................................

قیمت : 8,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق اهميت مطالعه كردن در تعليم و تربيت

تحقیق اهميت مطالعه كردن در تعليم و تربيت - ‏1 ‏174 ‏عنوان : ‏اهميت مطالعه كردن در تعليم و تربيت ‏1 ‏174 ‏عنوان : ‏اهميت مطالعه كردن در تعليم و...

قیمت : 12,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق بررسي سيره نبوي و نظام تعليم و تربيت 40 ص

تحقیق بررسي سيره نبوي و نظام تعليم و تربيت 40 ص - ‏24 ‏بسمه تعالي ‏لقد كان في رسول الله اس‏وه حسنه ‏عنوان تحقيق‏: ‏بررسي سيره نبوي و نظام تعليم ...

قیمت : 10,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق بحث ما دربارة تعليم و تربيت در اسلام است 17 ص

تحقیق بحث ما دربارة تعليم و تربيت در اسلام است 17 ص - ‏1 ‏بسم الله الرحمن الرحيم ‏اينجانب به اسلام واولياي عظيم الشان و به ملت اسلام و خصوص ملت ...

قیمت : 10,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تبيين چالشها و فرصتهاي جهاني شدن براي نظام تعليم و تربيت ايران 14 ص

تحقیق تبيين چالشها و فرصتهاي جهاني شدن براي نظام تعليم و تربيت ايران 14 ص - 2 ‏عنوان : ‏ ‏تبيين چالشها و فرصتهاي جهاني شدن براي نظام تعليم و ترب...

قیمت : 10,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تفریحات سالم و سازنده از نظر اسلام ( ورد)

تحقیق تفریحات سالم و سازنده از نظر اسلام ( ورد) - 1 ‏تفر‏ي‏حات سالم و سازنده از نظر اسلام، چه چ‏ي‏ز‏ها‏يي‏ هستند؟ ‏انسان، موجود‏ي‏ است كه از دو ب...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعليم و تربيت کودکان پيش دبستاني ( ورد)

تحقیق تعليم و تربيت کودکان پيش دبستاني ( ورد) - ‏ويژگيهاي کودک پيش دبستاني -اهداف آموزش و پرورش پيش دبستاني ‏يکي از اصول مهم تعليم و تربيت ، تطبي...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعليم و تربيت 37 ص ( ورد)

تحقیق تعليم و تربيت 37 ص ( ورد) - ‏تعليم و تربيت ‏پس خداي بزرگ تاريكي هاي جاهليت را به وسيله ي حضرت محمد (ص) روشن ساخت و مشكلات و تيرگي كفر را ا...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعليم و تربيت و هنر 12ص ( ورد)

تحقیق تعليم و تربيت و هنر 12ص ( ورد) - ‏تعليم و تربيت ؛ غايت هنر ‏به نظر افلاطون نظمي مابعدالطبيعي و اخلاقي بر جهان حاکم است که فيلسوف بايد آن را...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جهاني شدن وتعليم و تربيت 35 ص ( ورد)

تحقیق جهاني شدن وتعليم و تربيت 35 ص ( ورد) - ‏موضوع تحقيق ‏: ‏جهاني شدن وتعليم و تربيت ‏بسم الله الرحمن الرحيم ‏ ‏مفهوم شناسي جهاني شدن : ‏ ‏رون...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعليم و تربيت سازنده ( ورد)

تحقیق تعليم و تربيت سازنده ( ورد) - 1 ‏مقدمه ‏تعليم و تربيت سازنده، آن است كه خودآموزي را به انسان بياموزد و او را در شكل دادن به روش و ساختار يا...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعليم و تربيت از ديدگاه توماس آكويناس 65 ص ( ورد)

تحقیق تعليم و تربيت از ديدگاه توماس آكويناس 65 ص ( ورد) - ‏1 ‏موضوع : ‏تعليم و تربيت از ديدگاه توماس آك‏ويناس ‏1 ‏موضوع : ‏تعليم و تربيت از...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعليم و تربيت کودکان 12ص ( ورد)

تحقیق تعليم و تربيت کودکان 12ص ( ورد) - ‏1 ‏ت‏عليم و تربيت کودکان ‏ آموزش هاي اجتماعي در مرحله پيش دبستاني (2)-کلياتي در مورد آموزش و پرورش دوره...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعليم و تربيت قرآني 38 ص ( ورد)

تحقیق تعليم و تربيت قرآني 38 ص ( ورد) - ‏تعليم و تربيت ‏قرآني ‏يا ‏مهندسي ‏فرهنگي ‏مقدمه ‏تعليم و تربيت ‏قرآني ‏تأسيس اسلام و مهندسي فرهنگ آن به ...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعليم و تربيت فرزندان ( ورد)

تحقیق تعليم و تربيت فرزندان ( ورد) - ‏2 ‏چكيده ‏در اين مقاله سعي شده است تا علاوه بر تعريف تعليم و تربيت ديني و ضرورت و اهميت تعليم و تربيت ديني...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعليم و تربيت از ديدگاه امام خميني 12 ص ( ورد)

تحقیق تعليم و تربيت از ديدگاه امام خميني 12 ص ( ورد) - ‏تعليم و تربيت از ديدگاه امام خميني (ره) ‏چکیده ‏: ‏چنانچه تربیت اسلامی در بین ملت ما محقق...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل