تحقیق تفریحات سالم و سازنده از نظر اسلام ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 18 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
1
تفريحات سالم و سازنده از نظر اسلام، چه چيزهايي هستند؟
انسان، موجودي است كه از دو بعد ، جسم و روح، پديد آمده است و هر كدام نيازها و آسيبهاي خاص خودش را دارد. همان گونه كه بدن انسان به انواع غذاها احتياج دارد ، روح آدمي نيز به شادابي و تفريحات سالم نيازمند است. بنابراين، غذاي روحي و رواني، همواره در كنار غذاي جسم، مطرح بوده است.
اميرمؤمنان، حضرت عليعليهالسلام ميفرمايد: مؤمن را سه وقت است؛ « وقتي كه در آن با پروردگار خود به راز و نياز ميپردازد و وقتي كه به حساب نفس خود ميرسد و وقتي كه به لذتهاي حلال و خوش ميگذراند»1. همچنين حضرت در نامه خود به مالك اشتر ميفرمايد: «اگر در همه اوقات نيت، پاك و درست باشد و مردم در امنيت و آسايش باشند، اوقات همه از آن خداست»2. امروزه به تجربه نيز ثابت شده، اوقاتي كه انسان به تفريح ميپردازد، سبب انبساط خاطر اوست و آمادگي براي ساير فعاليتهاي زندگي، از طريق همين تفريحات سالم به دست ميآيد و اگر زندگي، سراسر فعاليت، كار، درس و نظاير اينها باشد، طولي نخواهد كشيد كه تعادل روحي و جسمي انسان به هم خواهد خورد و شالوده وجود ، به سستي خواهد گراييد.
در زمان ائمه معصوم عليهمالسلام، تفريحهايي مانند گردش، شنا، سواركاري، كشتي و مواردي از اين دست وجود داشته، ولي اين را بايد در نظر گرفت كه تفريحهاي سالم در هر زمان، متناسب با شرايط آن زمان بوده است و حتي مردم هر كشور و هر منطقهاي، براي خود تفريح خاصي دارند كه ممكن است براي مردم مناطق ديگر، عجيب به نظر رسد. اگر ايران خودمان را بررسي كنيم، در ايران باستان، مردم از اوقات فراغت خود براي تفريح، بهرهها ميبردند؛ كتابهاي شعر را سينه به سينه
2
انتقال ميدادند؛ با خط خوش، چند بيتي بر پوست و بعدها بر كاغذ مينوشتند؛ به دل كوهسارها پناه ميبردند؛ در منازل و معابر، گرد هم مينشستند و از هر دري سخن ميگفتند و در خلوت خود، با سنگ و خاك و چوب، نقشهاي هنري ميزدند.
با ورود اسلام و پذيرش دين از سوي ايرانيان، تحولي در نگرش مردم صورت گرفت؛ به اين ترتيب كه هر قدر شناخت فرد نسبت به جهان، انسان و زندگي، گستردهتر و عميقتر شد، او به اهميت وقت و عمر، بيشتر پي برد و براي استفاده از آن، برنامهريزي ميكرد و از آن جايي كه انسان مؤمن، عمر را نعمتي الهي ميداند كه فقط يك بار توفيق بهرهوري از آن دارد، از اين رو، در همة لحظات عمر، اعمال و رفتار خود را در مسير قرب الهي قرار ميدهد. قرآن شريف ميفرمايد: «قسم به عصر! كه واقعاً انسان در معرض زيان است؛ مگر آنان كه ايمان آوردهاند و كارهاي شايسته كرده، به حق و صبر، يكديگر را توصيه كردهاند»3. ايرانيان با تمدني كهن، مسلمان شدند و اسلام، آنان را با امري بسيار مهمّ آشنا كرد و آن امر مهم، اين بود كه براي وقت و زمان، ارزش زيادي قائل شوند و در عين حال، ميانهروي و اعتدال را سرلوحه زندگي خود سازند. پيامبرصلياللهعليهوآله به اصحاب خود فرمود: «به تفريح و بازي بپردازيد؛ زيرا من دوست ندارم در دين شما سختگيري ديده شود»4. براي بهرهوري و از اوقات فراغت و پرداختن به تفريحات سالم، توجه به موارد زير ميتواند مفيد باشد:
1. طبيعت
تفريح و سپري كردن اوقات فراغت، بايد در محيط طبيعي، نشاطآور و سرورانگيز باشد. وجود كوهستانها، جنگلها، گلها، گياهان،
3
رودها و آبشارها، روح و روان آدمي را آرام كرده، به فرد شادي و نشاط ميبخشد. وجود درختان سرسبز و پرشاخ و برگ و باغهايي كه درختانش به هم پيچيده است، تداعيكننده بهشت است و روح انسان را صفا ميبخشد. آب جاري، يكي ديگر از پديدههاي شاديآفرين و بهجتآور است. هر چه محيط فرد ، به محيط طبيعي نزديكتر و شبيهتر باشد، آرامش و آسايش خاطر بيشتري را براي او به همراه ميآورد و بر عكس، هر چه تضادها بيشتر باشد، ناآرامي رواني، بيشتر رخ مينمايد. اولين ثمرة استفاده از طبيعت، كاستن از صدمات جسمي و رواني است.
2. سير و سفر
يكي از لذتبخشترين تفريحات سالم، مسافرت است. قرآن مردم را به گردش در زمين فرمان داده تا از طريق آن، با وضع گذشتگان آشنا شوند و علل انحراف و انحطاط جوامع را به خوبي دريابند و به هدف زندگي پي ببرند5. گردش، چون جاري شدن آب است كه از آلودگي و فساد آن مانع ميشود؛ ولي سكون و در جاماندن، موجب آلودگي است؛ البته همان طور كه ذكر شد، سير و سفر و مطالعه در طبيعت يا دفتر تكوين، علاوه بر جنبة تفريحي، آثار تربيتي و معرفتي كمنظيري نيز دارد؛ تا جايي كه خلقت آسمانها و زمين، شب و روز، ماه و خورشيد و...، نشانههايي از علم و قدرت و حكمت خداوند ميباشند.
3. ادبيات و شعر
مردم ايران از ديرباز، مردمي ادب دوست بودهاند. «بوستان»، «گلستان»، «شاهنامه» و «ديوان حافظ»، از پرطرفدارترين كتابهاي ادبي به حساب ميآمدند و اكنون نيز همتايي براي آنها نيست. سخن از مقولههاي ادبي، اجتماعي، سياسي، فلسفي، اعتقادي، اخلاقي و گاهي طنز، در تركيبهاي نظم و نثر وجود
5
دارد كه اهل ادب را جذب ميكند و مجالسي خوش و خاطرهانگيز فراهم مينمايد و همة اينها از ديرباز از مظاهر تفريحات سالم بودهاند.
4. ورزش و بازي
ورزش و بازي از تفريحات سالم، سودمند و نشاطانگيزي است كه در تأمين سلامت و بهداشت جان و تن، تأثيرات زيادي دارد. اسلام حفظ بدن و سلامتي آن را وظيفه اوليه هر مسلماني ميداند و مانند روح براي آن ارزش قائل است؛ به طوري كه علم «ابدان» را هم رديف علم «اديان » برميشمرد. پيامبرصليالله عليهو آله ميفرمايد: «علم بر دو نوع است؛ دينشناسي و بدنشناسي»6.
در فقه اسلامي، به برخي از تفريحات و سرگرميهاي سالم، توجه بيشتري شده است و به نظر ميرسد كه تأكيد بر آنها براي اهداف و جهتهاي خاصي است؛ مثلاً تأكيد شده كه به فرزندانتان شناگري، تيراندازي و اسبسواري بياموزيد و اين ورزشها، علاوه بر اين كه ميتوانند به عنوان تفريح سالم مطرح باشند، در شرايط اضطراري و حتي جنگي، ميتوان از آنها به عنوان يك وسيله استفاده كرد؛ البته اسبسواري در روايات، استعداد انطباق با تغييرات تكنولوژيك در عصر حاضر را دارد؛ يعني امروزه ميتواند انواع رانندگيها و حتي خلباني را دربربگيرد. به هر حال، اگر يك كشور در همين سه زمينه، به خوبي سرمايهگذاري كند، به طوري كه مردم و جوانان بتوانند در اين سه زمينه فعاليت داشته باشند، هم سرگرمي و تفريحات سالم جامعه به خوبي تأمين خواهد شد و هم مهارتهاي نظامي و امنيتي جامعه تأمين ميشود؛ مهارتهايي كه در شرا