تحقیق جايگاه محبت در اسلام 50 ص ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 38 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
عنوان تحقيق :
جايگاه محبّت ومهرورزي
در اسلام
با تشكر از :
او كه تما م هستي به ستايش و پرسش او ميپردازند و با تشكر از دبيران گرامي كه با راهنمايي آنان موفق به اتمام اين كار شدم و خانوادهي عزيزم كه مدا در اين راه ياري كردند.
پيشگفتار:
با توجه به اطلاعات كمي كه در مورد جايگاه مهرورزي در اسلام داشتم وخواهان درك مسائل ديني بودم و همچنين براي انجام وظيفهي دانشآموزي تصميم به انجام اين كار پژوهشي گرفتم كه انجام اين تحقيق مرارتهايي همچون : كمبود وقت، كمبود منابع، هزينهي مالي و ... را برايم به همراه داشتهاست.
با كمك خدا و تلاش خود توانستم اين كار را به روش كتابخانهاي با مطالعهي زياد به پايان برسانم.
مهرورزي در اسلام1- برگرفته از كتاب آراي دانشمندان مسلمان در تعليم و تربيت و مباني آن جلد دوم نويسندگان محمد بهشتي و مهدي ابوجعفري و علي نقي فقيهي زير نظر حجهالاسلام عليرضا اعرافي پژوهشكده حوزه و دانشگاه
راز پيشرفت اسلام در مهرورزي پيامبر اكرم(ص) به مردم نهفته است: «فبما رحمه من الله لنت لهم و لوكنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك»: پس به بركت رحمت الهي با مردم نرمخو و پرمهر شدي و اگر تندخو و سختدل بودي قطعاً از پيرامون تو پراكنده ميشدند.(آلعمران)
باري مهرورزي پيامبر اسلام(ص) به مردم موجب هدايت كساني شد كه هرگز اميدي به هدايت آنها نميرفت و از اين طريق آن چنان هدايتشدگان به مربي برزگ بشر دلبسته شده بودند كه حاضر نشدند اسلام را تنها بگذارند. بلكه با تمام وجود براي هر نوع فداكاري در راه آن آماده شدند و در حقيقت با اين روش از انسانهاي عهد جاهليت با آن ويژگيها انسانهايي رئوف دريادل و پارسا ساخته شد.
باري مربي بزرگ ملك و ملكوت اساس دعوت و كار خود را بر مهرورزي و محبت قرار داده بود و به آن نيز فرمان ميداد كه «احبوا الصبيان و ارحموا هم»: كودكان را دوست بداريد و به آنان مهر ورزيد. (وسائلالشيعه)
امام صادق نيز توصيه گرانقدري در اين زمينه به بشر داد كه «اذا حببت رجلا فاخبره بذلك فانه اثبت للمودة بينكما». اگر محبت كسي را در دل داري به او بگو دوستت دارم زيرا ابراز مهر موجب ميشود دوستي شما استوارتر گردد.
انديشمندان اسلامي نيز با تبعيت از رسول گرامي (ص) شيوه اساسي خويش را در تعليم و تربيت بر مهرورزي و محبت استوار ساختهاند. شهيد ثاني در كتاب منيهالمريد ويژگي مربي و معلم خوب را مهرورزي به مربيان و اخلاق خوش و نرمي در گفتار دانسته و با استناد به آيات قرآن در روايات نتيجه ميگيرد كه هر معلم و مربي بايد اخلاق خويش را در ارتباط با همه افراد به ويژه مربيان نيكو گرداند و با لطف و مح
بت با آنان رفتار كند و چون با مربيان مواجه ميشود با خوشرويي و روي گشاده و شادماني برخورد نمايد و مهرورزي و محبت و شفقت خويش را به آنان ابراز كند. البته معلم و مربي همچون طبيب حاذق بايد شرايط و موقعيتها را در نظر گيرد و نوع رفتار و راه و روش تربيتي خود را با توجه به آن شرايط و موقعيتها انتخاب نمايد.
شيخ اشراق نيز محبت و مهرورزي را زاييده علم و معرفت دانسته و شرط وصول به كمال را گذشتن از اين نردبان قلمداد كرده است.
مهرورزي
نظر اسلام راجع به عشقهايي زميني كه حتماً منظور عشق بين دو نفر از جنس مخالف است چيست؟ آيا بايد اين عشق را سركوب كرد يا در اسلام اين نوع عشق كه ممكن است در سنين 16-17 سالگي وارد زندگي يك نفر شود مباح شمرده شده است؟ در راديو و تلويزيون گاهگاه سخني ميشنويم كه گويا اين عشقها را بايد سركوب كرد و از پيش آمدنشان جلوگيري كرد و يا فرد عاشق گناه كرده؟ به نظر اسلام آيا دست خود آدم است كه عاشق شود يا نشود؟ شخصي كه عاشق شده البته بهتر است كه زودتر ازدواج كند تا خود را از گرفتاري نجات دهد (البته اگر عشق در اسلام مجاز شمرده شده باشد) حال اگر در موقعيتي بود كه نميتوانست ازدواج كند آيا بايد اين مورد را به فراموشي بسپارد؟
عواطف يكي از نعمتهاي بزرگ الهي است كه هم براي شيرين شدن زندگي اين جهان نقش مهمي ايفا ميكند و هم زمينه تعالي روح و عشق به محبوب حقيقي را فراهم ميسازد.
افراط در مهرورزي (مانند افراط در هر كار ديگري) تعادل زندگي را به هم ميزند و طبعاً تلاش براي كسب چنين امر افراطآميزي مطلوب نخواهد بود؛ مخصوصاً اگر انسان را در معرض گناه قرار دهد. چنين افراطي ممكن است به يك بعدي شدن شخصيت و عقبماندگي در ساير ابعاد منجر گردد، و حتي گاه موجب ناكاميهاي خطرناكي شود. از اين جهت، رعايت اعتدال در اين عرصه نيز مطلوب است.