تحقیق جايگاه كرخ در گسترش تشيع 74 ص ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 66 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
دانشگاه پيام نور مركز مشهد
تحقيق :
از لحاظ علمي
فهـرست مطـالـب
عنوان صفحه
الف – مقدمه 3
ب – موقعيت كرخ (بغداد) 6
ج – مسجد براثا 12
د- دارالعلم شاپور 15
و – شيخ مفيد 27
هـ . سيد مرتضي 34
ي . سيد رضي 47
ن . شيخ طوسي 50
فهرست منابع و مأخذ ................................................................................................... 66
1
دانشگاه پيام نور مركز مشهد
تحقيق :
از لحاظ علمي
فهـرست مطـالـب
عنوان صفحه
الف – مقدمه 3
ب – موقعيت كرخ (بغداد) 6
ج – مسجد براثا 12
د- دارالعلم شاپور 15
و – شيخ مفيد 27
هـ . سيد مرتضي 34
ي . سيد رضي 47
ن . شيخ طوسي 50
فهرست منابع و مأخذ ................................................................................................... 66
2
مقدمه
علوم اسلامي علي الخصوص در بغداد و ممالك شرقي خلفا تا پايان قرن چهارم و چند سالي از اوايل قرن پنجم در مدارج ترقي سير مي كرد. از اين مدت قرن دوم و سوم را بايد بيشتر عهد نقل و تدوين و تكوين علوم عقلي و قرن چهارم و اوايل قرن پنجم را عهد استحصال مسلمين از زحمات دو قرن پيش و قرن طلائي علوم در تمدن اسلامي دانست. مهمترين عامل در سرعت انتشار و كثرت و توجه و تدوين كتب علمي را در اين مدت تشويق گروهي از خلفاي عباسي و وزراء و امراي ممالك مختلف اسلامي بايد دانست. تشويق خلفائي از قبيل منصور و هارون و مأمون و واثق و عده يي از جانشينان آنان و امراي شرقي خاصه سامانيان آل عراق و آل مأمون و ديائمه آل زيار و بعضي از افراد ديالمه آل بويه و گرهي از امراي مغرب مانند سيف الدوله حمداني و بعضي خلفاي اموي اندلس و امراي آن ديار و خلفاي فاطمي بدون توجه به قوميت و دين علما و آزاد گذرادن آنان در عقايد خويش و پرداختن صلاحت گران در برابر آثار منقول با مؤلف باعث شد كه حوزه هاي درس رونق يابد و علماي بزرگ در خوارزم و ماوراء النهر و خراسان و ري و بغداد و الجزيره و مصر و اندلس و جز آنها ظهور كنند و كتابهاي پيشنهادي در شعب مختلف علوم و فنون بعربي و فارسي در آوردند. در اين دستگاهها علماي يهودي و نصراني و زرتشتي و صابي و مسلمان بي آنكه مزاحم يكديگر باشند به سر مي بردند و هركس از آنان بقدر علم و دانش خود از تقرب خلفا و امرا و وزراء و صلات آنان برخوردار بود. 1. صفا ، ذيبح الله ؛ تاريخ علوم عقلي در تمدن اسلامي، تهران : اميركبير، 1366 ، ج 1 ، ص 126.
استا طه راوي در رساله خود درباره بغداد گويد: در دوره آل بويه، علم و ادب در بغداد به اوج اعتلاي خود رسيد و بزرگاني از مفسران، محدثان و فقيهان و معتكمان و مورخان و نويسندگان و شعراء و همچنين دانشمندان علوم عربي و استادان علوم كيهاني در آن محيط پرورش يافتند.
3
و از طرف ديگر پاره يي از پادشاهان آن سلسله در مورد آباداني كشور و آثار نيك برجا گذاشتند و اهل فضل و دانش و ستارگان علم و ادب از خوان نعمت و كرم آنان برخوردار و متمتع بودند. 2. امين، حسن؛ اعيان الشيعه ، ترجمه كمال موسوي، بي جا : اسلاميه ، 1335، ج 1، ص 498.
دانشمندان برجسته در معيت سلاطين آل بويه به رواج و تقويت تشيع روي آوردند و در اين زمان تدريس فقه جعفري و علم كلام و علوم ويژه مذهب آل محمد و علوم همه اهل اسلام در بغداد تمركز يافت و به رجالي انگشت نما از علماء شيعه در اين نقطه ظهور كرد. امثال ابن قولويه، شيخ مفيد و شريف رضي و شريف مرتضي و شيخ طوسي اينان بجز كساني هستند كه در اواخر عصر ائمه و نواب اربعه مي زيستند و نيز مانند ملكيني و امثال او رياست تدريس از هريك از دانشمندان برجسته به ديگري منتقل مي شد. آنان در جهت خدمت به دين و مذهب اهل بيت داراي مساعي و آثار ارزنده و در خور ستايش و سپاس مي باشند و براي آنان عوامل متعددي از قبيل شرف و بزرگواري و شايستگي و تبحر در علوم مختلف و تأليفات در زمينه اين علوم و سرازير شدن طلاب و دانشجويان حوزه هاي تدريس آنها و حمايت و همياري آل بويه نسبت به آنان فراهم آمد. تا پرچم تشيع را در سرزمينهاي اسلامي برافرازند. 1. محبّي، سيد محمد باقر؛ تاريخ تشيع، بي جا : نشر فرهنگ ، 1368 ، ص 154 و 153.
در دوران بقدرت رسيدن آل بويه... اماميه فرقه شيعي مسلط در عراق و ايران بود و اصول اعتقادي آن را مفسران شاخص آن، كليني (متوفي 321، 941) و ابن بابويه (متوفي 381 و 991 ) و شيخ مفيد ، همچنين معروف به ابن مهلم (متوفي 413، 1022) به طرزي فعال تدوين كرده بودند. 2. كرمر ، جوئل ؛ احياي فرهنگي در عهد آل بويه، ترجمه محمد سعيد حنايي كاشاني ، تهران : نشر دانشگاهي ، 1375، ص 80.