تحقیق جنگ های صدر اسلام ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 23 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏جنگ های صدر اسلام
‏مقدمه
‏مبلغان مسیحى جنگهاى صدر اسلام را دستاویز قرار داده، عامل نشر و توسعه اسلام را زور و جبر معرفى مى‏کنند. اگر در جوهر یک دعوت دینى قدرت اقناع وجدانها وجود نداشته باشد محال است که زور و جبر بتواند در مردم ایمان و علاقه و شور و احساسات به‏وجود آورد. آرى در صدر اسلام جنگهایى صورت گرفت و اسلام به حکم اینکه دینى است اجتماعى و تنها مسئولیت‏سعادت فردى بشر را بر عهده نگرفته است‏بلکه مسئولیت‏سعادت جمعى بشر را نیز تعهد کرده است، بعلاوه تفکیک سعادت فردى از سعادت جمعى و اصل «''کار قیصر را به قیصر و کار خدا را به خدا وابگذار''» را نادرست مى‏داند، قانون جهاد را جزء دین قرار داد و عملى کرد، اما باید دید هدف اسلام از جهاد چیست و مسلمین ‏صدر اول با چه طبقه‏اى جنگیدند؟
‏آن جنگها قدرت را از چه طبقه‏اى گرفت و چه طبقه‏اى را آزاد کرد؟; مى‏گویند: شمشیر، آرى شمشیر، اما شمشیر اسلام چه کرد؟ شمشیر اسلام قدرت‏هاى اهریمنى را در هم شکست، سایه شوم موبدها را کوتاه کرد، زنجیرها را از دست و پاى قریب صد و چهل میلیون انسان باز کرد و به توده محروم حریت و آزادى داد. شمشیر اسلام همواره بر فرق ستمگران به سود ستمکشان فرود آمده و دست تطاول زورگویان را قطع کرده است. شمشیر اسلام همواره به نفع مظلومان و مستضعفان کشیده شده است; «‏ومالکم لا تقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین من الرجال و النساء و الولدان.‏» ترجمه:''چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانى که (به دست ستمگران) تضعیف شده‏اند، پیکار نمى‏کنید؟! همان افراد (ستمدیده‏اى) که مى‏گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مکه)، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، براى ما سرپرستى قرار ده! و از جانب خود، یار و یاورى براى ما تعیین فرما! '' ‏(نساء: 75).
‏نشر و توسعه اسلام به طور طبیعى و عادى صورت گرفت. مساله مهم در نشر دعوت اسلامى، که اسلام را از مسیحیت و مانویت و سایر دعوت‏هایى که انتشار وسیع یا سریع داشته‏اند، ممتاز مى‏کند، این است که عوامل تبلیغ اسلام توده مردم بوده‏اند، نه یک دستگاه عریض و طویل تبلیغاتى. توده‏هاى مردم صرفا تحت تاثیر انگیزه‏هاى وجدانى، بدون آنکه بخواهند وظیفه‏اى را که از طرف یک سازمان روحانى یا غیر روحانى به آنها محول شده، انجام دهند، به نشر و تبلیغ اسلام پرداخته‏اند و این جهت است که ارزش فوق‏العاده‏اى به انتشار اسلام مى‏دهد. در این جهت، اسلام بى رقی
2
‏جنگ های صدر اسلام
‏مقدمه
‏مبلغان مسیحى جنگهاى صدر اسلام را دستاویز قرار داده، عامل نشر و توسعه اسلام را زور و جبر معرفى مى‏کنند. اگر در جوهر یک دعوت دینى قدرت اقناع وجدانها وجود نداشته باشد محال است که زور و جبر بتواند در مردم ایمان و علاقه و شور و احساسات به‏وجود آورد. آرى در صدر اسلام جنگهایى صورت گرفت و اسلام به حکم اینکه دینى است اجتماعى و تنها مسئولیت‏سعادت فردى بشر را بر عهده نگرفته است‏بلکه مسئولیت‏سعادت جمعى بشر را نیز تعهد کرده است، بعلاوه تفکیک سعادت فردى از سعادت جمعى و اصل «''کار قیصر را به قیصر و کار خدا را به خدا وابگذار''» را نادرست مى‏داند، قانون جهاد را جزء دین قرار داد و عملى کرد، اما باید دید هدف اسلام از جهاد چیست و مسلمین ‏صدر اول با چه طبقه‏اى جنگیدند؟
‏آن جنگها قدرت را از چه طبقه‏اى گرفت و چه طبقه‏اى را آزاد کرد؟; مى‏گویند: شمشیر، آرى شمشیر، اما شمشیر اسلام چه کرد؟ شمشیر اسلام قدرت‏هاى اهریمنى را در هم شکست، سایه شوم موبدها را کوتاه کرد، زنجیرها را از دست و پاى قریب صد و چهل میلیون انسان باز کرد و به توده محروم حریت و آزادى داد. شمشیر اسلام همواره بر فرق ستمگران به سود ستمکشان فرود آمده و دست تطاول زورگویان را قطع کرده است. شمشیر اسلام همواره به نفع مظلومان و مستضعفان کشیده شده است; «‏ومالکم لا تقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین من الرجال و النساء و الولدان.‏» ترجمه:''چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانى که (به دست ستمگران) تضعیف شده‏اند، پیکار نمى‏کنید؟! همان افراد (ستمدیده‏اى) که مى‏گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مکه)، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، براى ما سرپرستى قرار ده! و از جانب خود، یار و یاورى براى ما تعیین فرما! '' ‏(نساء: 75).
‏نشر و توسعه اسلام به طور طبیعى و عادى صورت گرفت. مساله مهم در نشر دعوت اسلامى، که اسلام را از مسیحیت و مانویت و سایر دعوت‏هایى که انتشار وسیع یا سریع داشته‏اند، ممتاز مى‏کند، این است که عوامل تبلیغ اسلام توده مردم بوده‏اند، نه یک دستگاه عریض و طویل تبلیغاتى. توده‏هاى مردم صرفا تحت تاثیر انگیزه‏هاى وجدانى، بدون آنکه بخواهند وظیفه‏اى را که از طرف یک سازمان روحانى یا غیر روحانى به آنها محول شده، انجام دهند، به نشر و تبلیغ اسلام پرداخته‏اند و این جهت است که ارزش فوق‏العاده‏اى به انتشار اسلام مى‏دهد. در این جهت، اسلام بى رقی
2
‏ب است.» .
‏پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم درباره عظمت و آثار جهاد فرمودند : « ‏الخیر کله فی السیف و تحت ظل السیف ‏». ''خیر و برکت در شمشیر و زیر سایه شمشیر است .'' و هم فرمود : « ‏ان الله‏ اعز امتی بسنابک خیلها و مراکز رماحها ‏». ''خداوند امت مرا به‏ وسیله سم اسبها و فرودگاه نیزه‏ها عزیز ساخت ''. یعنی امت اسلام مساوی است‏ با امت قوت و امت قدرت . اسلام دین قدرت‏ و قوت و دین مجاهد ساز است‏ .
‏ویل دورانت در تاریخ تمدن خویش می‏گوید : ''هیچ دینی به اندازه اسلام‏ امت خویش را به سوی قوت و قدرت نخوانده است ''. حدیث پر معنی دیگری از رسول اکرم نقل شده است که : « ‏من لم یغز و لم‏ یحدث نفسه بغزو مات علی شعبة من النفاق‏ » ''آنکه جهاد نکرده و لااقل اندیشه‏ جهاد را در دل خود نپرورده باشد . با نوعی از نفاق خواهد مرد .'' یعنی اسلام از جهاد و لااقل آرزوی جهاد جدا شدنی نیست ، صداقت اسلام انسان با این معیار شناخته می‏شود .
‏در میان جوامع انسانى و اقوام و ملل عالم ، آنانى که همیشه در حال جهاد و مراقبت به سر مى برند ، همواره زنده و پیروزند ، و دیگرانى که به فکر خوش گذرانى و ادامه زندگى فردى هستند ، دیر یا زود از بین رفته و ملتى زنده و مجاهد جاى آنها را خواهند گرفت . و همین است که رسول گرامى اسلام (ص مى فرماید : «‏من ترک الجهاد البسه الله ذلا و فقرا فى معیشته و محقا فى دینه ان الله اعز امتى بسنابک خیلها و مراکز رماحها‏».'' آن کس که جهاد را ترک گوید ، خدا بر اندام او لباس ذلت مى پوشاند ، و فقر و احتیاج بر زندگى ، و تاریکى بر دین او سایه شوم مى افکند ، خداوند پیروان مرا به وسیله سم ستورانى که به میدان جهاد پیش مى روند و به وسیله پیکانهاى نیزه ها ، عزت مى بخشد ''. و به مناسبت دیگرى مى فرماید :«‏اغزوا تورثوا ابنائکم مجدا‏». ''جهاد کنید تا مجد و عظمت را براى فرزندانتان به میراث بگذارید ! ''
‏منطق قرآن
‏قرآن کریم می گوید : اگر در مواقعی که تهاجم از نقطه مقابل شروع میشود این طرف دفاع نکند سنگ روی سنگ بند نمیشود ، تمام مراکز عبادت هم از میان میرود : « ‏ولو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بیع و صلوات و مساجد یذکر فیها اسم الله ‏». ''اگر خدا بوسیله بعضی جلو تهاجم بعضی دیگر را نگیرد تمام این صومعه‏ها ، مراکز عبادت ، خراب میشود ، مراکز یهودیها از بین میرود ، مراکز صوفیها ، مساجد عبادت مسلمانها از بین میرود یعنی طرف تهاجم میکند و هیچکس‏ آزادی پیدا نمیکند ‏خدا را باین شکل عبادت کند ''.
3
‏قرآن بعد هم وعده نصرت میدهد «‏ و لینصرن الله من ینصره ان الله لقوی‏ عزیز ‏». ''خدا هر کسی که او را یاری کند یعنی حقیقت را یاری کند ، یاری‏ میکند ، خداوند نیرومند و غالب است ''. بعد ببینید چه جور توصیف میکند مردمی را که خدا آنها را یاری میکند . خدا مردمی را یاری میکند که از خودشان دفاع کنند ، مردمی که وقتی حکومت‏ تشکیل بدهند این شکل هستند : « ‏الذین ان مکناهم فی الارض‏ » مردمی که وقتی‏ ما آنها را در زمین جای میدهیم و حکومت آنها را مستقر میسازیم ، مردمی‏ که وقتی بانها قدرت میدهیم و تسلط می‏بخشیم باین شکل درمیایند ، به چه‏ شکلی ؟ « ‏اقاموا الصلوه ‏»‏. ''عبادت خدارا بپا میدارند''
‏، « ‏و آتوا الزکوه‏‏ » ''زکات را ادا میکنند ''. نماز رمز پیوند صحیح با خداست و زکوه رمز تعاون و پیوند صحیح افراد انسان با یکدیگر است ، آنها که خدا ر‏ا از روی‏ ‏خلوص می‏پرستند و بیکدیگر کمک میکنند : « ‏و امروا بالمعروف و نهوا عن‏ المنکر ‏». ''خودشان را متعهد میدانند که خوبیها را ترویج کنند و با بدیها و زشتی‏ها مبارزه کنند'' : « ‏و لله عاقبه الامور ‏». ''عاقبت کارها بدست‏ خداست'' . بنابراین قرآن اساسا جهاد را که تشریح کرده است نه‏ بعنوان تهاجم و تغلب و تسلط است بلکه‏ بعنوان مبارزه با تهاجم است .
‏ولی این تهاجم هایی که باید با آنها مبارزه بشود همه باین شکل نیست که طرف به سرزمین شما حمله کند . ممکن است‏ تهاجم باین شکل باشد که طرف در سرزمین خودش ، گروهی ضعیف و ناتوانرا و به اصطلاح قرآن " مستضعفین " را ، تحت شکنجه قرار دهد ، شما در چنین‏ شرائطی نمیتوانید بی تفاوت بمانید . شما رسالت دارید که آنها را آزاد کنید ، یا دیگری فضای خفقانی ایجاد کرده که نمیگذارد دعوت حق در آنجا نشو کند ، سدی ایجاد کرده ، دیواری ایجاد کرده دیوار را باید خراب کرد ، همه اینها تهاجم است‏.
‏مردم را از قید اسارت‏های فکری و غیر فکری باید آزاد بکنی . در همه این موارد جهاد ضرورت دارد و چنین جهادی دفاع است و مقاومت است در برابر ظلم یعنی تهاجم . دفاع به معنی اعم ، یعنی مبارزه با یک ظلم موجود . جهاد اسلامى نه به خاطر فرمانروائى در زمین و کشورگشایى ، و نه به منظور به چنگ آوردن غنائم و نه تهیه بازارهاى فروش یا تملک منابع حیاتى کشورهاى دیگر ، یا برترى بخشیدن نژادى بر نژاد دیگر است . هدف یکى از سه چیز است : خاموش کردن آتش فتنه ها و آشوبها که سلب آزادى و امنیت از مردم مى کند و همچنین محو آثار شرک و بت پرستى ، و نیز مقابله با متجاوزان و ظالمان و دفاع در برابر آنان است .
‏جنگهای صدر اسلام

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4394 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 23

حجم فایل:199 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل


تحقیق در مورد «نگاهی به فقر و فقرزدایی از دیدگاه اسلام» (ورد)

تحقیق در مورد «نگاهی به فقر و فقرزدایی از دیدگاه اسلام» (ورد) - 2 ‏«نگاهی به فقر و فقرزدایی از دیدگاه اسلام» ‏«فقر را می توان به غده یی سرطانی ت...

قیمت : 14,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جنبشهاي اسلامي معاصر ( ورد)

تحقیق جنبشهاي اسلامي معاصر ( ورد) - ‏7 ‏29 ‏بنام خدا ‏جنبشهاي اسلامي معاصر ‏فهرست مطالب ‏عنوان‏ ‏صفحه ‏مقدمه 1 ‏فصل اول: ‏مصر مهد بنياد...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جزاي اسلامي 80 ص ( ورد)

تحقیق جزاي اسلامي 80 ص ( ورد) - 2 ‏بنام خدا ‏مقدمه: ‏در حقوق جزاي اسلامي اصول بسيار مهمي ديده ميشود كه نه تنها در آن ايام بلكه در شرايط فعلي هم ا...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جایگاه زن در اسلام ( ورد)

تحقیق جایگاه زن در اسلام ( ورد) - ‏موضوع: جایگاه زن در اسلام ‏فهرست ‏*‏ ‏نگاهی به زن ادوار تاریخ ‏زن درایران باستان ‏زن درفرانسه ‏زن دراعراب ج...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق توسعه در اسلام ( ورد)

تحقیق توسعه در اسلام ( ورد) - ‏نظر اسلام درباره توسعه ‏تعار‏ي‏ف غرب در مورد توسعه، و اشکالات آن را ب‏ي‏ان نما‏يي‏د؟ آ‏ي‏ا در اسلام تعر‏ي‏ف جامعى ...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تفریحات سالم و سازنده از نظر اسلام ( ورد)

تحقیق تفریحات سالم و سازنده از نظر اسلام ( ورد) - 1 ‏تفر‏ي‏حات سالم و سازنده از نظر اسلام، چه چ‏ي‏ز‏ها‏يي‏ هستند؟ ‏انسان، موجود‏ي‏ است كه از دو ب...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعلیم و تربیت در اسلام ( ورد)

تحقیق تعلیم و تربیت در اسلام ( ورد) - ‏تعلیم و تربیت در اسلام ‏قَد اَفلَحَ مَن تَزَکی وَ ذَکَرَ اسمَ رَبِهِ فَصَلی. 1 ‏موضوع بحث مسأ له ی تعلیم و...

قیمت : 38,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جمهوری اسلامی ایران ( ورد)

تحقیق جمهوری اسلامی ایران ( ورد) - 2 ‏حکومت جمهوری اسلامی ایران ‏جمهوری اسلامی ایران‏ نام رسمی نظام حکومتی ‏ایران‏ است. برای تشکیل این حکومت در ت...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جمهوري اسلامي ايران و حق شرط بر معاهدات بين المللي حقوق بشر 33ص ( ورد)

تحقیق جمهوري اسلامي ايران و حق شرط بر معاهدات بين المللي حقوق بشر 33ص ( ورد) - ‏جمهوري اسلامي ايران و حق شرط بر معاهدات بين المللي حقوق بشر ‏چكيد...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جایگاه محبت ومهرورزی دراسلام ( ورد)

تحقیق جایگاه محبت ومهرورزی دراسلام ( ورد) - ‏1 ‏مقدمه: ‏سخن را با كلام زيباي مولا علي (ع) و امام صادق (ع) آغاز ‏ ‏مي كنيم كه فرمود: ‏«‏راس العقل ...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جايگاه‌ عرف‌ در حقوق‌ بين‌ الملل‌ و حقوق‌ اسلام‌ 18 ص ( ورد)

تحقیق جايگاه‌ عرف‌ در حقوق‌ بين‌ الملل‌ و حقوق‌ اسلام‌ 18 ص ( ورد) - ‏عرف‏........................‏.................................................

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جايگاه ولايت فقيه در نظام جمهوري اسلامي ايران ( ورد)

تحقیق جايگاه ولايت فقيه در نظام جمهوري اسلامي ايران ( ورد) - ‏جايگاه ولايت فقيه در نظام جمهوري اسلامي ايران ‏با نگرش برنظام حكومتي ساير كشورها ‏1...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جايگاه و موقعيت فلسفه اسلامي در دوران حاضر ( ورد)

تحقیق جايگاه و موقعيت فلسفه اسلامي در دوران حاضر ( ورد) - ‏جا‏ي‏گاه و موقع‏ي‏ت فلسفه اسلام‏ي‏ در دوران حاضر (1) ‏جا‏ي‏گاه و موقع‏ي‏ت فلسفه اسلام‏...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جايگاه محبت و مهرورزي در اسلام ( ورد)

تحقیق جايگاه محبت و مهرورزي در اسلام ( ورد) - ‏مهرورزي در اسلام : ‏انسان به طور فطري موجودي عاطفي ‏است.يعني ناخودآگاه جوياي محبت و عاطفه است . دل...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جايگاه محبت در اسلام 50 ص ( ورد)

تحقیق جايگاه محبت در اسلام 50 ص ( ورد) - ‏عنوان تحقيق : ‏جايگاه محبّت ومهرورزي ‏در اسلام ‏با تشكر از : ‏او كه تما م هستي به ستايش و پرسش او مي‏‌...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق جايگاه شورای اسلامي شهر از نگاه مديريت شهری ( ورد)

تحقیق جايگاه شورای اسلامي شهر از نگاه مديريت شهری ( ورد) - ‏1 ‏دانشگاه علامه طباطبائی ‏دانشکده حسابداری و مديريت ‏عنوان تحقيق ‏جايگاه شورای اسلام...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تمدن و فرهنگ ايران بعد از اسلام ( ورد)

تحقیق تمدن و فرهنگ ايران بعد از اسلام ( ورد) - ‏18 ‏1 ‏بسمه تعالي ‏عنوان تحقيق : ‏تمدن و فرهنگ ايران بعد از اسلام ‏فهرست مطالب صفحه ‏نگاه‏ی‏ کل‏...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تمدن اسلامي ( ورد)

تحقیق تمدن اسلامي ( ورد) - ‏مقدمه: ‏تمدن اسلامي در نتيجه‌ي سفارش‌هاي اسلام به دانش‌اندوزي و بهره‌گيري از دانش ‏تمدن‌هاي پيشين پديد آمد. اسلام در ...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تعهد و وجدان كاري در مديريت اسلامي ( ورد)

تحقیق تعهد و وجدان كاري در مديريت اسلامي ( ورد) - ‏1 2 ‏ تجزيه و تحليل عوامل مؤثر بر “وجدان كاري”‌ و “انضباط اجتماعي” ‏در اين تحقيق در ابتدا به ا...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

تحقیق تئورى‏هاى مختلف درباره انقلاب اسلامى 5 ص ( ورد)

تحقیق تورى‏هاى مختلف درباره انقلاب اسلامى 5 ص ( ورد) - 2 ‏تئورى‏هاى مختلف درباره انقلاب اسلامى ‏انقلاب اسلامى ايران در سال 1979/1357 يكى از تحولا...

قیمت : 8,500 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل