آزمایش یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی (گزارش کار روانشناسی تجربی)

دسته بندي : انسانی » روانشناسی و روانپزشکی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت ) و فایل pdf
تعداد صفحه : 9 صفحه
شامل دو فایل pdf و دو فایل ورد هست

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

کامل ترین گزارش کار روانشناسی تجربی فایل آزمایش یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی 

1
‏آزمایش ‏یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی
‏شیوۀ آزمایش‏ – ‏آگر آزماینده فقط گروه کوچکی در اختیار داشته باشد(1تا5نفر)، تنها موقعیت اول آزمایش را انجام خواهد داد. در حالت عکس، آزمودنیها به دو گروه تقسیم و بطور مستقل کار خواهند کرد. یکی از گروهها، آزمایش مذکور را در موقعیت اول و گروه دیگر همان آزمایش را در موقعیت دوم انجام خواهد داد.
آزمایش یادگیری توزیعی

‏موقعیت اول- ابتدا یادگیری فشرده بعد یادگیری توزیعی
‏آزماینده، آمودنیها را در جایی می نشاند که از نظر کار کاملا راحت باشند. قبل از توزیع اوراق، کاری را که آزمودنیها باید انجام دهند تشریح می نماید. به آنها می گوید که باید بلاانقطاع و حتی الامکان سریع کار کنند. در پایان هر دقیقه او ضربه ای بر روی میز خواهد زد و آزمودنیها باید، بلادرنگ، یک خط تیره در جلو نقطه ای که به آن رسیده اند بگذارند.
‏آزماینده بعد از آن که خاطر جمع شد که همۀ آزمودنیها دستورالعملهای او را فهمیده اند، اوراق را توزیع می نماید و آزمودنیها شروع ب ه کار می کنند. آنها به مدت ده مرحلۀ متوالی یک دقیقه ای کار می کنند. در پایان ده دقیقه، آزماینده سی ثانیه استراحت می دهد و از آزمودنیها می خواهد تا اوراق را برگردانند. به آنها می گوید که باز همان کا را ادامه خواهند داد، اما این بار، استراحت کوچکی در بین مراحل کار دریافت خواهند نمود. در شرایط تازه، آزمودنیها ده مرحلۀ دیگر کار می کنند که هر یک از مراحل یک دقیقه طول می کشد و به اندازۀ سی ثانیه استراحت از مرحلۀ بعدی فاصله می گیرد. در مدت هر استراحت آزمودنیها باید اوراق خود را وارونه کنند.
‏موقعیت دوم- ابتدا یادگیری توزیعی بعد یادگیری فشرده
‏آزمایش موقعیت دوم شبیه آزمایش موقعیت اول است، اما آزمودنیها کار خود را با ده مرحله ای که به فاصله های سی ثانیه استراحت از یکدیگر جدا می شوند آغاز می نمایند. از مرحله 11 به بعد آنها بدون توقف کار می کنند اما در پایان هر دقیقه یک خط تیره می گذارند.
‏عملا در فاصلۀ استراحت بین تمرینهای 10 و11 آزماینده به آزمودنیها می گوید که این آخرین مرحلۀ استراحت است و در پایان مراحل بعدی، آنها نباید متوقف شوند اما فقط باید یک خط تیره بگذارند.
‏تحلیل نتایج=از آزمودنیها می خواهند تا تعداد حروفی را که هر یک از مراحل کار کُد کرده اند بشمارند و منحنی یادگیری را برای هر مرحله ترسیم کنند.
2
‏بعد میانگین بین فردی نتایج را در هر مرحله، برای هر موقعیت حساب می نمایند.
‏1-ثابت می شود که منحنیهای میانگینها حالت کلی فرآیند یادگیری را منعکس می نمایند و این حالت، به مقدار کمی، پوشیده از نوسانات تصادفی هر آزمودنی است.
‏2- منحنیهای حاصله از موقعیت اول و دوم را از نظر کیفی مقایسه می نمایند:
‏الف- ملاحظه می شود که منحنی حاصله از موقعیت اول(ابتدا یادگیری فشرده بعد یادگیری توزیعی) بصورت دنبالۀ دو منحنی یادگیری جلوه می کند.
‏ب- نتایج دو گروه در ده تمرین اول مقایسه می گردد. این مقایسه نشان می دهد که یادگیری توزیعی تا چه حد سزیعتر از یادگیری فشرده انجام گرفته است.
‏ج- مجموعۀ نتایج دو گروه مورد مقایسه قرار می گیرند تا معلوم شود که در مجموع یادگیری توزیعی قبل از یادگیری فشرده موثرتر بوده یا بعد از آن.
‏3-مطالعۀ فوق را بطور کمی تکرار می نمایند:
‏الف- ثابت نشده است که دو گروه در آغاز کار معادل بوده اند. معنی دار بودن تفاوت میانگین آنها در جریان دقیقۀ اول محاسبه اول می گردد. طبق قانون کلی، اگر تعداد افراد دو گروه تا انداه ای زیاد باشد، تفاوت مذکور معنی دار نخواهد بود.
‏ب- معنی دار بودن تفاوت میانگین های دو گروه بر اساس 10 تمرین محاسبه می شود. اگر این تفاوت معنی دار باشد برتری یادگیری توزیعی بر یادگیری فشرده تآیید خواهد شد.
‏اگر تفاوت دو گروه معنی دار و در جهتی بود که در ابتدای شروع کار دیده می شد، بررسی را ادامه می دهند تا معلوم شود که این تفاوت باز هم معنی دار هست یا نه.
‏ج- تفاوتها بر اساس 20 تمرین محاسبه می گردند تا معلوم شود که باز هم در همان سطح احتمال معنی دار هستند یا نه. تفاوتی که همچنان معنی دار باشد، ثابت خواهد کرد که شروع کار با این یا آن روش تفاوتی نداشته است؛ تفاوتی که کمتر معنی دار باشد، ثابت خواهد کرد که نظم تأثیر بیشتری دارد.
‏تغییر شکل آزمایش‏ – ‏برای آن که دو گروه از همان ابتدا بطور معنی دار متفاوت نباشد، می توان گروههای جفت تشکیل داد. برای این کار از همۀ آزمودنیها درخواست می شود تا به مدت‏ ‏ یک دقیقه کُد گذاری نمایند. این عمل در درجۀ اول اجازه می دهد تا معلوم شود که همۀ آزمودنیها ماهیت کار را فهمیده اند یا نه. آنگاه از روی نتایج بدست آمده از یک دقیقه، گروههای زوج تشکیل می گردد. آزمودنیهای که نتایج تقربا یکسان بدست آورده اند دو بدو در نظر گرفته می شوند، یکی از آنها در

 =====

گزارش آزمایش روانشناسی تجربی: یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی

مقدمه: در روانشناسی تجربی، آزمایش‌های مختلفی برای بررسی روش‌های یادگیری و نحوه تأثیر آن‌ها بر حافظه و یادگیری انجام می‌شود. دو روش عمده در یادگیری عبارتند از:

  1. یادگیری فشرده (Massed Learning)
  2. یادگیری توزیعی (Distributed Learning)

در این آزمایش، هدف بررسی تأثیر این دو روش بر میزان یادگیری و حفظ اطلاعات است.

1. یادگیری فشرده:

یادگیری فشرده به معنای یادگیری تمام اطلاعات در یک بازه زمانی کوتاه است، بدون فاصله‌های طولانی بین جلسات یادگیری. این روش معمولاً به‌عنوان "یادگیری در یک نشست" شناخته می‌شود و بیشتر برای یادگیری مطالب سطحی یا انجام کارهای فوری استفاده می‌شود.

ویژگی‌های یادگیری فشرده:

  • تمام تمرکز در یک دوره زمانی محدود.
  • بدون استراحت یا توقف زیاد بین دوره‌ها.
  • ممکن است به حافظه بلندمدت کمک کمتری کند و حافظه کوتاه‌مدت بیشتر تحت تأثیر قرار گیرد.

2. یادگیری توزیعی:

یادگیری توزیعی به معنای تقسیم کردن مطالب یادگیری به بازه‌های زمانی کوتاه‌تر و پراکنده در طول روز یا چندین روز است. این روش به‌عنوان "یادگیری توزیع‌شده" یا "تمرین با فاصله" شناخته می‌شود و بیشتر بر روی یادگیری عمیق و ماندگار تأثیر دارد.

ویژگی‌های یادگیری توزیعی:

  • مطالب به صورت تدریجی و در فواصل زمانی مختلف یاد گرفته می‌شود.
  • استراحت‌ها یا فاصله‌ها به حافظه بلندمدت کمک می‌کنند.
  • به‌ویژه در یادگیری طولانی‌مدت و حافظه قوی‌تر مؤثر است.

3. فرضیه آزمایش:

فرضیه اصلی این آزمایش این است که یادگیری توزیعی (یادگیری با فاصله‌های زمانی) نسبت به یادگیری فشرده (یادگیری متمرکز در یک زمان) منجر به یادگیری پایدارتر و حافظه قوی‌تر خواهد شد.

4. روش‌شناسی آزمایش:

شرکت‌کنندگان:

این آزمایش معمولاً بر روی گروهی از دانشجویان یا افراد در یک گروه سنی مشابه انجام می‌شود. تعداد شرکت‌کنندگان معمولاً بین ۳۰ تا ۵۰ نفر است تا نتایج قابل اطمینان و معنی‌دار بدست آید.

مواد آزمایش:

  • لیستی از کلمات یا مفاهیم که باید یاد گرفته شوند.
  • تایمر یا برنامه زمانی برای تنظیم جلسات یادگیری.
  • آزمون حافظه برای ارزیابی یادگیری و به یادآوری اطلاعات در مراحل مختلف (مثلاً یک آزمون چندگزینه‌ای یا نوشتن کلمات یاد شده).

پروسه آزمایش:

آزمایش معمولاً شامل دو گروه آزمایشی است: یک گروه که یادگیری فشرده را تجربه می‌کند و یک گروه که یادگیری توزیعی را انجام می‌دهد.

  • گروه یادگیری فشرده: این گروه تمام اطلاعات را در یک جلسه یاد می‌گیرد. برای مثال، شرکت‌کنندگان باید ۴۰ کلمه را حفظ کنند و در مدت ۴۵ دقیقه تمام آن‌ها را مطالعه کنند.

  • گروه یادگیری توزیعی: این گروه باید همان ۴۰ کلمه را یاد بگیرد، اما یادگیری در چند جلسه انجام می‌شود. برای مثال، یادگیری می‌تواند در ۴ جلسه ۱۰ دقیقه‌ای در طول یک روز یا چند روز انجام شود.

  • آزمون یادآوری: پس از اتمام یادگیری، هر دو گروه در پایان آزمایش یک آزمون مشابه برای ارزیابی میزان یادآوری اطلاعات انجام می‌دهند. این آزمون می‌تواند شامل نوشتن کلمات یاد شده یا تکمیل جملات باشد.

داده‌برداری:

  • مقایسه تعداد کلمات به یاد آمده توسط هر گروه بعد از گذشت ۱ ساعت، ۲۴ ساعت و یک هفته.
  • ارزیابی تفاوت‌های آماری برای مقایسه میزان یادآوری بین دو گروه.

5. نتایج و تحلیل:

انتظار می‌رود که گروه یادگیری توزیعی نسبت به گروه یادگیری فشرده، تعداد کلمات بیشتری را در آزمون یادآوری به‌درستی به یاد بیاورد، به‌ویژه در آزمایش‌های یادآوری در زمان‌های طولانی‌تر (مانند ۲۴ ساعت یا یک هفته بعد).

برای تحلیل نتایج، می‌توان از آزمون‌های آماری مانند آزمون T برای مقایسه میانگین‌های دو گروه استفاده کرد. پیش‌بینی می‌شود که نتایج گروه یادگیری توزیعی بهتر از گروه یادگیری فشرده باشد.

6. مثال عملی:

فرض کنید که یک دانش‌آموز می‌خواهد ۲۰ کلمه جدید را برای امتحان حفظ کند.

  • یادگیری فشرده: او همه ۲۰ کلمه را در یک جلسه ۳۰ دقیقه‌ای مطالعه می‌کند. بعد از پایان جلسه، او ممکن است تعداد زیادی از کلمات را در حافظه کوتاه‌مدت خود ذخیره کند، اما پس از چند ساعت یا چند روز، به احتمال زیاد برخی از کلمات را فراموش می‌کند.

  • یادگیری توزیعی: او ۲۰ کلمه را در چهار جلسه ۷-۸ دقیقه‌ای در طول یک روز یا چند روز مطالعه می‌کند. این روش به او کمک می‌کند که مطالب را به حافظه بلندمدت خود منتقل کند و یادآوری آن‌ها را در مدت زمان طولانی‌تر آسان‌تر کند.

در نهایت، در آزمون یادآوری که بعد از چند روز انجام می‌شود، احتمالاً دانش‌آموزی که از روش یادگیری توزیعی استفاده کرده، تعداد بیشتری از کلمات را به‌خاطر می‌آورد.

7. نتیجه‌گیری:

آزمایش یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی نشان می‌دهد که یادگیری توزیعی به‌ویژه برای حفظ اطلاعات در بلندمدت مؤثرتر است. این نتایج می‌تواند در بهبود روش‌های آموزشی و استراتژی‌های مطالعه برای دانش‌آموزان و دانشجویان کاربرد داشته باشد. برای یادگیری بهتر، توصیه می‌شود که مطالب در فواصل زمانی مختلف و با استراحت‌های مناسب مرور شوند تا تأثیر مثبتی بر حافظه بلندمدت داشته باشد.

دسته بندی: انسانی » روانشناسی و روانپزشکی

تعداد مشاهده: 8364 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .zip

تعداد صفحات: 8

حجم فایل:762 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل


آزمایش یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏آزمایش ‏یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی ‏شیوۀ آزمایش‏ – ‏آگر آزماینده فقط...

قیمت : 35,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش یادگیری ازراه کوشش وخطا (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش یادگیری ازراه کوشش وخطا (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏ی‏ادگیری ازراه کوشش وخطا ‏هدف :‏ بررسی یادگیری ازراه کوشش وخطا ‏ی‏ادگیری از راه ...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش یادگیری از راه کوشش و خطا (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش یادگیری از راه کوشش و خطا (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏آزمایش‏ ‏یادگیری‏ ‏از‏ ‏راه‏ ‏کوشش‏ ‏و‏ ‏خطا ‏در‏ ‏این‏ ‏آزمایش‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش واکنش در مقابل ترس خشم و شادی (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش واکنش در مقابل ترس خشم و شادی (گزارش کار روانشناسی تجربی) - ‏آزمایش واکنش در مقابل ترس خشم و شادی ‏هدف : آشنایی با واکنش های مختلف در مقا...

قیمت : 25,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش ماز U شکل (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش ماز U شکل (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏ماز U‏ شکل (labyrinth‏) ‏چکیده ‏یادگیری از راه کوشش و خطا یعنی کورمال کورمال پیش رفتن، راه حل ...

قیمت : 25,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش شرطی سازی (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش شرطی سازی (گزارش کار روانشناسی تجربی) - ‏شرطی‌سازی (Conditioning‏)‏ ‏مقدمه ‏ایوان پتروویچ پاولف فیزیولوژیست روسی، ‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏کسانی‏ ‏...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش شایعه (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش شایعه (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏آزمایش ‏شایعه ‏در این آزمایش ساده به نحوه شکل گیری شایعه و تغییر آن در طول دهان به دهان شدن یک خبر...

قیمت : 25,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش سنجش دقت حرکات ساده توسط لرزش سنج (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش سنجش دقت حرکات ساده توسط لرزش سنج (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏سنجش دقت حرکات ساده توسط لرزش سنج پیرون (Tremometre de Pieron‏) ‏چکیده...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش سنجش خطای ادراکی مول1 (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش سنجش خطای ادراکی مول1 (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏سنجش خطای ادراکی مولر-لایر (Muller-lyer illusion‏) ‏مقدمه ‏تنها راه ارتباط ما با د...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش دقت مسیر (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش دقت مسیر (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏آزمایش دقت مسیر (لرزش سنج‏ V‏ ‏پیرون) ‏هدف از انجام این آزمایش مطالعه دقت در ترسیم یک خط فضایی ...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش حل مسأله (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش حل مسأله (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏آزمایش حل مسأله (انعطاف پذیری ذهن) ‏ ‏هدف از انجام این آزمایش مطالعه استعداد آزمودنی در تعویض ن...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش حرکت ظاهری (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش حرکت ظاهری (گزارش کار روانشناسی تجربی) - ‏ ‏حرکت ظاهری ‏هدف : ‏ بررسی ادراک حرکت القایی ‏حرکت ظاهری به حرکتی گفته می شود که متمایز از حرک...

قیمت : 25,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش جامعه سنجی (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش جامعه سنجی (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏جامعه سنجی ‏هدف : ‏پویایی گروه که آخرین رشته از علوم اجتماعی است پایه گذار آن کورت لوین می ب...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش تضاد وپس تصویرها (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش تضاد وپس تصویرها (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏تضاد وپس تصویرها ‏هدف :‏ نشان دادن این واقعیت که اثر یک تحریک مستقل از متن مکانی و زمان...

قیمت : 19,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش تست هوش ریون پیشرفته (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش تست هوش ریون پیشرفته (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏تست هوش ر‏یون‏ پ‏یشرفته ‏خلاصه ‏در‏ ا‏ین‏ آزما‏یش‏ تست هوش ر‏یون‏ پ‏یشرفته‏ بصورت گ...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش تست سرعت ضربه‌زدن (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش تست سرعت ضربه‌زدن (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏تست سرعت ضربه‌زدن ‏چکیده ‏تصوّر کنید که قصد دارید کارخانه‌ای را تأسیس کنید و با قرار د...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش تأثیرآگاهی ازنتایج بر عملکرد (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش تأثیرآگاهی ازنتایج بر عملکرد (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏تأثیرآگاهی ازنتایج بر عملکرد ‏هدف : ‏تحقیقات نشان داده است که آگاهی از نتیج...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش ارزیابی آستانه‌ی تشخیص نور چشمک‌زن (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش ارزیابی آستانه‌ی تشخیص نور چشمک‌زن (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 2 ‏ارزیابی آستانه‌ی تشخیص نور چشمک‌زن ‏چکیده ‏در بحث احساس و ادراک برای ...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش احساس سرما و گرما (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش احساس سرما و گرما (گزارش کار روانشناسی تجربی) - ‏احساس سرما و گرما ‏هدف :‏ اثبات اینکه احساس حرارت به صفرفیزیولوژیایی بستگی دارد. ‏احساس ...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش آستانه ادراکی حساسیت پوستی یا آستانه تشخیصی (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش آستانه ادراکی حساسیت پوستی یا آستانه تشخیصی (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏آستانه ادراک‏ی‏ حساس‏یت‏ پوست‏ی‏ ‏یا‏ آستانه تشخ‏یصی ‏خلاصه ...

قیمت : 25,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل