آزمایش یادگیری از راه کوشش و خطا (گزارش کار روانشناسی تجربی)
دسته بندي :
انسانی »
روانشناسی و روانپزشکی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 3 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
1
آزمایش یادگیری از راه کوشش و خطا
در این آزمایش به صورت ساده با نوعی از یادگیری از راه کوشش و خطا که حافظه تجسمی در آن نقش مهمی دارد آشنا می شویم. اهداف این آزمایش عبارتند از سنجش حافظه و بررسی یادگیری ذهنی از راه کوشش و خطا یعنی پیدا کردن پاسخ صحیح در جریان یک سلسله اعمال که منجر به شکست یا موفقیت می گردد. یادگیری ذهنی از راه کوشش و خطا یعنی کورمال کورمال پیش رفتن، راه حل را به طور تصادفی پیدا کردن و با تمرین آموختن. ماز یا لابیرنت بهترین وسیله ای است که برای مطالعه یادگیری از راه کوشش و خطا به کار می رود زیرا یادگیری آن مستلزم کشف یک سری راه حل هایی است که در آن یک راه به مقصد می رسد و دیگری نمی رسد و این یادگیری ابتدا به صورت کاملاً تصادفی و بعد با تمرین انجام می گیرد، ضمناً آزمودنی باید از حافظه خود هم کمک بگیرد.
در نظریه شرطی سازی وسیله ای ثرندایک، یادگیری به صورت کوشش و خطا رخ می دهد. در این نظریه فرض بر این است که اگر نتیجه یک رفتار برای یادگیرنده خوشایند باشد آن رفتار به محرکی که در حضور آن انجام شده پیوند خواهد خورد به این رابطه قانون اثر می گویند. در روش یادگیری از راه کوشش و خطا ، فرد چند راه در پیش رو دارد که با امتحان تک تک آنها، راه های خطا را کشف کرده و برای نوبت بعدی ترک می کند و راهی که موفقیت آمیز بوده را ادامه می دهد. این مانند کسی است که اصلاً پیش هیچ مکانیکی تعلیم ندیده ولی بسیاری از کارهای ماشین خود را انجام می دهد. چنین شخصی از راه کوشش و خطا به چنین یادگیری رسیده است.
در چنین شرایطی شخص هر قدر دارای حافظه بهتری باشد و سریعتر بتواند اطلاعاتی را که از طریق کوشش های قبلی بدست آمده بازیابی کند، زودتر و راحت تر می تواند راه های صحیح را یاد گرفته و آنها را از راههای خطا تشخیص دهد. حافظه در پردازش اطلاعات نقش تعیین کننده ای دارد و بدون آن، پردازش صورت نمی گیرد. وقتی شخصی بوسیله یکی از حواس خود چیزی را دریافت می کند، برای دفعات بعد نیز می تواند آن را در ذهن خود حاضر سازد بدون آنکه احتیاج داشته باشد از نو آن را احساس نماید. برای مثال اگر یک روز دوست خود را در مکانی ملاقات کند و بین آنها مذاکراتی واقع شود خاطره این ملاقات و مذاکره در ذهن او باقی مانده و هر وقت بخواهد آن ملاقات و گفتگو را به یاد آورده و آن موقعیت و کلمات را در صفحه ذهن حاضر می سازد. حافظه کوتاه مدت پس از گذشت زمان از طریق تمرین می تواند به حافظه بلند مدت تبدیل شود. بنابراین هر یادگیری تازه برای اینکه در حافظه ثبت و باقی بماند و زود از بین نرود نباز به زمان و تمرین دارد. وقتی آزمودنی می تواند یک
2
ماز ذهنی 12 شاخه ای را سه بار متوالی بدون خطا طی کند فرض بر این است که حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت تبدیل شده است.
توصیف آزمایش
آزمودنی
نمونه آزمایش یک نفر انتخاب شد. در آزمایشهای تک آزمودنی، آزمودنی را به دفعات زیاد تحت آزمایش قرار می دهند و در نتیجه اندازه های بیشتر و دقیقتر به دست می آید.
وسایل آزمایش
وسیله ای که در این آزمایش مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از: دو عدد ماز یا لابیرنت متفاوت از هم- چشم بند - کاغذ و قلم. لازم به ذکر است کلیه شاخه های ماز بطور تصادفی با اعدادی شماره گذاری شده اند.
اجرای آزمایش
آزمایش در منزل و در محیطی آرام که حواس آزمودنی پرت نشود انجام شد. در ابتدا یک ماز 6 شاخه ای را به عنوان مدل که هر شاخه آن بصورت تصادفی شماره گذاری شده بود در اختیار آزمودنی قرار دادیم و به وی اطلاع داده شد که این مرحله صرفا جهت تمرین و یادگیری روش کشف راه صحیح می باشد.
این مرحله صرفاً جهت یادگیری آزمودنی از ماز بود. به آزمودنی گفته شد که فرض کند در مبدا ماز آزمایشی بوده و می خواهد به انتهای آن و مقصد برسد و در هر مرحله یک دوراهی وجود دارد که یک راه به مقصد می رسد و راه دیگر به مقصد منتهی نمی شود.
ما برای آزمودنی دو عدد می خوانیم اگر وی مسیر درست را انتخاب کرد ما دو عدد دیگر مربوط به دوراهی دوم را می خوانیم و در صورت صحیح بودن مسیر انتخابی آزمودنی این کار ادامه پیدا می کند ولی اگر آزمودنی در هر دوراهی مسیر نادرست را انتخاب کند ما مجددا مسیر دیگر همان دوراهی را می خوانیم که عدد درست در آن مشترک است و آزمودنی باید از تکرار آن عدد در یک دوراهی متوجه درست بودن آن عدد شده و انتخاب خود را تصحیح نماید.
به عنوان مثال فرض کنید دو عدد 4 و 10 را برای شما می خوانم شما عدد 4 را انتخاب می کنید چون 4 پاسخ درست نمی باشد دو عدد 10 و 7 را برای شما می خوانم شما باید از تکرار عدد 10 متوجه