آزمایش تست هوش ریون پیشرفته (گزارش کار روانشناسی تجربی)
دسته بندي :
انسانی »
روانشناسی و روانپزشکی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 4 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
1
تست هوش ریون پیشرفته
خلاصه
در این آزمایش تست هوش ریون پیشرفته بصورت گروهی در کلاس اجرا شد لازم به ذکر است که چون این آزمایش در محیط آزمایشگاه اجرا شده و شرایط کاملاً طبیعی نبوده است نمی توان نتایج آنرا دقیق دانسته و درمورد اشخاص قضاوت کرد0
همچنین به برخی تعاریف در مورد هوش اشاره شده است 0
مقدمه
تعریف هوش
یک قوۀ ذهنی بنیادی است که تغییر یا فقدان آن بیشترین اهمیت را در زندگی انسان دارد این قوۀ ذهنی همان قضاوت است که از آن تحت عنوان عقل سلیم ، عقل عملی ، ابتکار و توانایی انطباق با شرایط یاد می شود 0
درست قضاوت کردن ، درست استدلال کردن ، درست درک کردن ، جزو فعالیت های بنیادین هوش می باشد (بینه و سیمون 1905(
هوش عبارت است از مجموعه یا کل قابلیت یک فرد برای فعالیت هدفمند ، تفکر منطقی و برخورد کارآمد با محیط (وکسلر 1958(
هوش استعداد متراکم و یا کلی فرد است که موجب می شود با هدف عمل کند منطقی بیاندیشد و با محیط به طور مؤثر ارتباط برقرار کند (وکسلر)0
هوش توانایی تفکر انتزاعی است (ترمن(
هوش توانایی شناختی فطری و عمومی را گویند (برت 1955(
2
هوش عبارت از کمیتی که تست هوش آنرا برآورد می کند 0
هوش توانایی انطباق و سازگاری مؤثر با محیط است
هوش توانایی استدلال و حل مسأله است 0
هوش آشکار چیزی نیست جز انبوه متراکم واقعیت ها و مهارت های آموخته شده و اصطلاح نیروی هوش ذاتی نیز گرایشهای فرد به انجام دادن فعالیت هایی است که به یادگیری منتهی می شود ، نه قابلیت ها و تواناییهای ارثی فرد برای یادگیری(هابز، 1962 (
تکیه گاه تعاریف
در تعریف هوش سه سؤال مطرح بوده و نظریه پردازان هوش بر آن بوده اند تا به گونه ای به همه یا برخی از آنها پاسخ دهند 0 نحوۀ پاسخ آنان به این سؤالات به دیدگاه های گوناگون در تعریف هوش منجر شده است این سؤالات عبارتند از : خوبی از عهدۀ انجام دادن مجموعه ای از تکالیف هوشی برآید
اما اگر هوش متشکل از عوامل مجزا باشد ممکن است یک فرد در برخی تکالیف شناختی و در زمینه های معیّنی موفقتر باشد ، ولی نسبت به سایر تکالیف شناختی ، ضعیف تر باشد0
2- آیا عوامل وراثتی تعیین کنندۀ رشد هوش است یا اینکه رشد هوش بیشتر به تجارب یادگیری و محیط بستگی دارد؟
3- آیا هوش عبارت از نوعی ساختار ، ویژگی ، مهارت و یا استعدادی زیر بنایی است که هرگز نمی توان آن را به طور مستقیم ارزیابی کرد و یا اینکه به گونه ای است که می توان از طریق برخی آزمون های شناختی ویژه آن را اندازه گیری کرد ؟
اگر نظر اخیر پذیرفته شود در این صورت نمره ای که یک کودک از انجام دادن یک آزمون هوشی ویژه در شرایط خاصی به دست آورده ممکن است مناسب ترین راه شناسایی هوش کودک باشد0