آزمایش سنجش دقّت توسّط تخمین فاصله (گزارش کار روانشناسی تجربی)

دسته بندي : انسانی » روانشناسی و روانپزشکی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 6 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏سنجش دقّت توسّط تخمین فاصله
‏چکیده
‏در این نوشتار قصد داریم تا به مبحث دقّت بپردازیم و ضمن تعریف توجّه که با دقّت تقریباً‌مترادف هستند، به شرح آزمایش تخمین فاصله بپردازیم که این آزمایش توسّط خط‌کش تخمین فاصله انجام می‌شود، و نتایج آن‌را مورد بررسی قرار دهیم. در ضمن این مهم است که بدانیم تمرکز چگونه به دست می‌آید و عواملی که دقّت انسان‌ها را متأثّر می‌کنند چه هستند.
‏کلیدواژه: دقّت، توجّه[1]، تمرکز[2]
‏مقدمه
‏بحث درباره‌ی سنجش دقّت با مطالعه درباره‌ی تمرکز رابطه دارد و به‌هم مربوط می‌شوند. می‌توان گفت هرچه تمرکز شخصی بیشتر باشد، دقّت او در تمامی اموری که نیاز به دقّت دارد افزایش می‌یابد به خصوص در بحث ما که قصد داریم به توضیح آزمایش تخمین فاصله و فاصله‌سنجی بپردازیم.
‏تمرکز در اصطلاح فارسی به‌معنای جمع‌شدن است؛ که به «تجمّع قُوا» اشاره دارد. در نتیجه لفظ تمرکز مترادف است با دقّت، متوجّه بودن به‌یک نقطه، تجمّع، فشردگی و استحکام.
‏تمرکز حواس ذاتی نیست. ما ژن مشخّصی برای تمرکز در مغز نداریم و هیچ‌یک از ما با تمرکز مادرزاد به دنیا نیامده‌ایم. آن‌چه مسلّم است استعداد بالقوّه‌ی تمرکز حواس در همگان وجود دارد و مانند هر استعداد دیگری می‌توان آن‌را در خود رشد داد و پروراند. همه‌ی کسانی‌که ما آن‌ها را استثنائی و عجیب و غریب می‌دانیم،‌افرادی کاملاً معمولی هستند که یک یا چند استعداد خود را تا این سطح پرورش داده‌اند. بنابراین تمرکز حواس اکتسابی است و می‌توان این خصلت را در خود تربیت کرد و به حدّ بالایی رساند و اگر کسی تمرین نکند و این استعداد نهفته را پرورش ندهد مانند افراد عادّی به ادامه‌ی زندگی خواهد پرداخت.
‏وقتی که می‌خواهیم از دقّت و تمرکز سخن به میان آوریم چاره‌ای نیست که از بحث توجّه هم باید مطلبی به میان آید. تقریباً می‌توان گفت توجّه و دقّت دارای یک منشأ‌ هستند و به یک معنا به‌کار می‌روند امّا آن‌چه در صحبت از توجّه معمولاً استفاده می‌شود و مورد بحث روان‌شناسان تجربی قرار می‌گیرد، بحث از انواع و اقسام توجّه می‌باشد و این‌که هر کدام از این انواع به چه کاری می‌آیند یا این‌که از هر کدام در کجاها می‌توان استفاده کرد. برای همین در این قسمت به توضیحی اندک درباره‌ی توجّه و انواع آن خواهیم پرداخت.
‏توجّه
3
‏در تعريف توجّه اين‌گونه آمده است: تمركز ادراك كه منجر به آگاهي ژرف‌تر از محرّك‌هاي معدودي مي‌شود. (اتكينسون، 1387)
‏«ادراک و توجّه به‏صورت تعاملی با یکدیگر ارتباط دارند. به سخن دیگر، در اکثر اوقات اگر چیزی مورد توجّه قرار نگیرد درک نمی‏شود و یا اگر چیزی قابل درک نباشد، در مرکز توجّه قرار نمی‏گیرد.» (نادری و سیف، 1373، ص162)
‏توجّه دو گونه است: توجّه انتخابی‏[3]‏ و توجّه توزیع شده‏[4]‏. به‏عنوان مثال برای توجّه انتخابی به این تجربه می‏توان اشاره کرد که کسی آن‏قدر جذب دیدن مسابقه‏ی فوتبال می‏شود که دیگر هیچ محرّک دیگری را در اطراف خود درک نمی‏کند زیرا توجّه او کاملاً محو یک محرّک شده است. در مورد توجّه توزیع شده هم می‏توان مثال زد به راننده‏ی ماهری که در حین رانندگی هم به رانندگی مشغول است و هم با تلفن همراه خود صحبت می‏کند و هم به رادیو گوش می‏دهد و هم مشغول خوردن ساندویچی است که همسرش برای او آماده کرده بوده است. البتّه باید به این نکته دقّت داشت که چنین افرادی بسیار کم هستند که دارای چنین توان‏مندی‏هایی باشند و برای همین است که در همه جای دنیا پلیس راننده‏ای را که به کاری غیر از رانندگی مشغول باشد، مثل صحبت با تلفن همراه و یا خوردن و آشامیدن، جریمه می‏کند زیرا ممکن است منجر به تصادف شود.
‏به‏هر صورت، هرچه توجّه بیشتر باشد ادراک هم بیشتر و قوی‏تر خواهد بود. لذا توجّه به‏عنوان یکی از عوامل مؤثّر بر ادراک همیشه مطرح بوده است. توجّه انتخابی برای برخی از جاها و یا مشاغل اهمّت دارد و باید در جای خودش تقویّت شود تا به اضافه شدن و قدرت‌گرفتن ادراک بینجامد و همچنین توجّه توزیع‌شده که این مورد هم در جای خودش و آن مکان‌هایی که به‌کار می‌رود باید مورد نظر و تقویّت واقع شود تا این‌که موجب افزایش ادراک شود. امّا اگر کسی درجایی که به توجّه انتخابی نیاز است، دارای توجّه توزیع‌شده باشد، برای آن مکان مناسب نیست که به‌کار گرفته شود و همچنین برعکس، یعنی برای جایی‌که توجّه توزیع‌شده نیاز است نمی‌توان کسی‌را به کار گرفت که دارای توجّه انتخابی است. برای مثال یک خلبان هواپیما باید توجّه توزیع‌شده‌ی خوبی داشته باشد تا بتواند به‌موقع و سروقت از ابزار و کلیدهای فراوانی که در کابین خلبان تعبیه شده‌اند استفاده کند و مسافران را صحیح و سالم به مقصد برساند. چنین خلبانی دارای ادراک خوبی خواهد بود و می‌تواند در کارش موفّق باشد امّا برعکس یک خلبان شاید بتوان به یک شکارچی مثال زد. کسی می‌تواند شکارچی خوبی باشد که توجّه انتخاب‌شده‌ی قوی‌ای داشته باشد. زیرا او باید بتواند به‌طور دقیق و با صبر زیاد روی یک نقطه تمرکز کرده و شکاری را که مدّنظر دارد، مورد هدف قرار دهد. او اگر توجّه انتخاب‌شده‌ی خوبی نداشته باشد نمی‌تواند موفّق شود. (مطالب کلاسی)

 
دسته بندی: انسانی » روانشناسی و روانپزشکی

تعداد مشاهده: 4324 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .zip

تعداد صفحات: 6

حجم فایل:21 کیلوبایت

 قیمت: 15,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل


آزمایش یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏آزمایش ‏یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی ‏شیوۀ آزمایش‏ – ‏آگر آزماینده فقط...

قیمت : 35,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش منع بعدی (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش منع بعدی (گزارش کار روانشناسی تجربی) - ‏آزمایش منع بعدی ‏ ‏هدف از انجام این آزمایش، مطالعه منع بعدی یا بازداری پس گستر است در حقیقت این ف...

قیمت : 25,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش شرطی سازی (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش شرطی سازی (گزارش کار روانشناسی تجربی) - ‏شرطی‌سازی (Conditioning‏)‏ ‏مقدمه ‏ایوان پتروویچ پاولف فیزیولوژیست روسی، ‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏کسانی‏ ‏...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش شایعه (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش شایعه (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏آزمایش ‏شایعه ‏در این آزمایش ساده به نحوه شکل گیری شایعه و تغییر آن در طول دهان به دهان شدن یک خبر...

قیمت : 25,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش سنجش دقت حرکات ساده توسط لرزش سنج (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش سنجش دقت حرکات ساده توسط لرزش سنج (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏سنجش دقت حرکات ساده توسط لرزش سنج پیرون (Tremometre de Pieron‏) ‏چکیده...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش سنجش دقّت توسّط تخمین فاصله (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش سنجش دقّت توسّط تخمین فاصله (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏سنجش دقّت توسّط تخمین فاصله ‏چکیده ‏در این نوشتار قصد داریم تا به مبحث دقّت ...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش سنجش خطای ادراکی مولر (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش سنجش خطای ادراکی مولر (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏ ‏سنجش خطای ادراکی مولر-لایر ‏هدف ‏اندازه‌گیری تاثیر خطوط هم‌گرا و واگرا در ادراک ...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش سنجش خطای ادراکی مول1 (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش سنجش خطای ادراکی مول1 (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏سنجش خطای ادراکی مولر-لایر (Muller-lyer illusion‏) ‏مقدمه ‏تنها راه ارتباط ما با د...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش سنجش آستانه ها (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش سنجش آستانه ها (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏سنجش آستانه ها‏ ‏«ادراک سوسو» ‏در این آزمایش به مرور اجمالی انواع آستانه ها و بررسی یکی ا...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش دستگاه اندازه گیری آزمایشات روانشناسی (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش دستگاه اندازه گیری آزمایشات روانشناسی (گزارش کار روانشناسی تجربی) - ‏  ‏ دستگاه الكتروشوك ‏EST‏‏ ‏دستگاه الكتروشوكوسيله‌اي است كاملاً بي‌...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش حافظه تجسمی (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش حافظه تجسمی (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏آزمایش ‏حافظه تجسمی‏ ‏«یادگیری از راه کوشش و خطا» ‏در این آزمایش به صورت ساده با نوعی از یاد...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش تست سرعت ضربه‌زدن (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش تست سرعت ضربه‌زدن (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏تست سرعت ضربه‌زدن ‏چکیده ‏تصوّر کنید که قصد دارید کارخانه‌ای را تأسیس کنید و با قرار د...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش ترسیم در آینه (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش ترسیم در آینه (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 2 ‏ترسیم در آینه (یادگیری و انتقال دو جانبه) (Bilateral transfer‏) ‏چکیده ‏ ‏در بحث یادگیری م...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش تخمین زمان (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش تخمین زمان (گزارش کار روانشناسی تجربی) - ‏تخمین زمان ‏هدف :‏ بررسی رابطۀ بین ادراک زمان و توجه واثبات این واقعیت که در صورت نبود نشانه ها...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش بررسی مهارت‌های حرکتی و هماهنگی (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش بررسی مهارت‌های حرکتی و هماهنگی (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 2 ‏بررسی مهارت‌های حرکتی و هماهنگی چشم و دست ‏چکیده ‏تصوّر کنید که قصد داری...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش اثرکارمضاعف وحواسپرتی برکارآیی (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش اثرکارمضاعف وحواسپرتی برکارآیی (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏اثرکارمضاعف وحواسپرتی برکارآیی ‏هدف :‏ مطالعۀ تحول کارآیی درشرایط مختلف م...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش اثرپس تصویری (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش اثرپس تصویری (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏اثرپس تصویری ‏هدف :‏ آشکارساختن وابستگی ادراکهای آنی به ادراکهای بلافصل قبلی ‏اثرپس تصویری ...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش اثر آگاهی از نتایج بر عملکرد (گزارش کار روانشناسی تجربی)+pdf

آزمایش اثر آگاهی از نتایج بر عملکرد (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏آزمایش اثر آگاهی از نتایج بر عملکرد ‏در این آزمایش هدف عبارت است از نشان دا...

قیمت : 25,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش آستانه ادراکی حساسیت پوستی یا آستانه تشخیصی (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش آستانه ادراکی حساسیت پوستی یا آستانه تشخیصی (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏آستانه ادراک‏ی‏ حساس‏یت‏ پوست‏ی‏ ‏یا‏ آستانه تشخ‏یصی ‏خلاصه ...

قیمت : 25,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

آزمایش آستانه ادراکی سوسو (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش آستانه ادراکی سوسو (گزارش کار روانشناسی تجربی) - 1 ‏آستانه ادراک‏ی‏ سوسو ‏خلاصه ‏در‏ ا‏ین‏ آزما‏یش‏ آستانه ادراک‏ی‏ کل دانش پژوهان رشته ر...

قیمت : 15,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل