تحقیق اهميت نظام آموزش و پرورش 43 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 43 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
اهميت نظام آموزش و پرورش :
اهميت نظام آموزش و پرورش :
نظام آموزش و پرورش بنا به ضرورت تغييرات اجتماعي يكي از سازمانهاي پيچيده و بزرگ اجتماعي در هر كشوري محسوب مي شود و با رشد و توسعه اجتماعي و فرهنگي و اقتصادي پيوندي ناگسستني دارد و به تدريج از يك حالت ساده ابتدايي به يك حالت پيچيده در آمده است . ثمر بخشي اين نظام از يك سو ، تبديل انسانهاي مستعد سالم ، بالنده ، متعادل و رشد يافته است و از سوي ديگر تامين كننده نيازهاي نيروي انساني جامعه در بخشهاي متفاوت فرهنگي ، اجتماعي و اقتصادي است . به دليل چنين اهميتي است كه در عصر حاضر همه دولتهاي جهاني از كوچك و بزرگ ، قدرتمند و ناتوان و صنعتي تا در حال توسعه ، پرداختن به آموزش و پرورش مردم خود را در شمار وظايف اساسي مي دانند و براي همگان ، سراسري و حتي اجباري كردن آن ، تعهدات سنگيني در قانونهاي اساسي و بنياد خود مي گنجانند و درصد زيادي از توليد ناخالص ملي و بودجه جاري كشور را به اين امر اختصاص مي دهند . امروز به دليل گسترش علوم و تجارب بشري و توسعه فن آوري و پيشرفتهاي صنعتي ، گرايش به سازمانهاي آموزش و پرورش امري فراگير و جهاني شده است . به حدي كه يكي از شاخصهاي مهم رشد هر جامعه را وسعت دامنه وظايفي مي دانند كه نظام آموزش و پرورش آن به عهده گرفته است . استقبال روز افزون جوامع گوناگون از آموزش و پرورش سبب شده است كه دولتهاي مركزي يا ايالتي يا محلي ، سعي كنند با اتخاذ سياستهاي بخردانه ، به آرمان مردم جامعه گوناگون از آموزش و پرورش عمومي و تخصصي ميزان برخورداري از آموزش و پرورش عمومي و تخصصي متفاوتند . مثلاً در برخي از كشورها آموزش و پرورش عمومي و اجباري تا پايان دوره متوسطه ، در بعضي تا پايان دوره راهنمائي و در برخي تا پايان دوره ابتدايي انجام مي گيرد .
اهداف كلي آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران :
يكي از مسائل مهم تربيتي ، مشخص كردن هدفهاي تربيتي است . فوايد و نقش هدفهاي رفتاري متعدند از جمله :
1- جهت تجربيات ، فعاليتها ، مطالعات و بحثهاي معلم و شاگرد را تعيين مي كنند .
2- نقطه اي را كه كليه فعاليتهاي آموزش و پرورش به آن توجه دارند مشخص مي سازند .
3- موجب پيشرفت دائمي هستند و در جنبه هاي مختلف رشد توافق و سازگاري ايجاد مي كنند .
4- كوششهاي افراد و گروههاي مختلف شاگردان و معلمان ارزيابي پيشرفت شاگردان هستند .
5- راهنماي خوبي براي انتخاب وسازماندهي تجربيات مركزآموزشي هستند . 6- پايه و اساس ارزيابي پيشرفت شاگردان هستند .
6-معلمان و شاگردان رابه شركت در فعاليتهاي متنوع تربيتي ترغيب مي كند .
تعريف آموزش و پرورش دوره ابتدايي :
درساختار آموزش و پرورش ايران در سال 1344 ، دوره ابتدايي به عنوان اولين مرحله آموزش و پرورش عمومي اعلام شده است . در تعليمات اجباري مصوب 1322 و مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش مرتبط با دوره ابتدايي ، اين دوره با اسامي گوناگون "تعليمات ابتدايي " "تعليمات اجباري " " آموزش همگاني " و "آموزش عمومي " مطرح شده است . از اين مفاهيم استنباط مي شود كه هر آنچه در اين دوره آموخته مي شود جنبه عام دارد و همه دانش آموزان به اين سطح از آموزش و پرورش نياز دارند .
آموزش و پرورش ابتدايي در ايران و مراكزي به نام دبستان انجام مي گيرد و دبستان عبارت از يك واحد تربيتي كه به وسيله يا با اجازه وزارت آموزش و پرورش براي تربيت كودكاني كه در سنين شش تاده سال هستند تاسيس مي شود .
اهميت آموزش و پرورش دوره ابتدايي :
مهم ترين دوره تحصيل در تمام نظامهاي آموزش و پرورش جهان دوره ابتدايي است ، زيرا شكل گيري شخصيت و رشد همه جانبه فرد دراين دوره بيشتر انجام مي گيرد . دوره ابتدايي ، در رشد مفاهيم و معاني اموري كه كودك در زندگي روزمره با آنها مواجه است به نقش مهمي برعهده دارد . اين دوره تداوم بخش تكويني شناختي ، تربيتي و اجتماعي كودك كه در خانواده پي ريزي شده است . همچنين دوره اي است كه در آن فرصت و موقعيت مناسبي براي تحصيل ، تربيت و يادگيري شيوه ارتباط صحيح با ديگران براي كودك فراهم مي گدد و استعدادهاي هر كودك به تدريج شكوفا مي شود با توسعه فرهنگ و تمدن بشر ونياز انسان به خواندن ، نوشتن و حساب كردن و غيره بتدريج برتعيم آموزش همگاني و بهره گيري از تعليمات اجباري تاكيد شده است در ايران تصميم ايجاد آموزش همگاني و توجه به آموزش ابتدائي ضرورت دارد .
زيرا در قانون اساسي معارف ، فانون تعليمات اجباري و قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بر عمومي بودن ، اجباري بودن و رايگان شدن اين دوره تاكيد شده است وفراهم كردن شرايط تحصيل در اين دوره از وظايف دولت برشمرده شده است .
از آنجا كه گسترش دروه پيش دبستاني به دلايلي هم اكنون مقدور نيست و اكثر كودكان قبل از دبستان تحت تعليم و تربيت والدين قرار دارند بايد كودكان سنين شش تا ده سال نه تنها از آموزش و پرورش ابتدايي برخوردار شوند بلكه ضعفها و نارساييهاي تربيتي ناشي از شرايط نامساعد خانواده نيز بايد در اين دوره جبران شود .
از آنجا كه شرط ورود به دوره هاي تحصيلي بعدي گذراندن دوره ابتدايي است سرمايه گذاري براي اين دوره و توجه به بهبود كمي و كيفي آن زمينه رابراي توفيق دانش آموزان در دوره هاي تحصيلي بعد فراهم كرده و افت تحصيلي و تربيني آنان را در اين دوره ها كاهش مي دهد .
گسترش دوره ابتدايي در شهر و روستا موجب مي شودكه همه كودكان واجب التعليمي بتوانند دراين دوره تحصيل كنند تابدين وسيله بتدريج بيسوادي در ايران ريشه كن شود .
دوره ابتدايي امكان مي دهد تا اغلب ناتوانايي هاي يادگيري به شكل مشكلاتي درخواندن ، نوشتن و حساب كردن ظاهر شود . اين نوع مشكلات معمولاً قبل از ورود به مدرسه شناخته نمي شود .