دانلود مقاله در مورد سيستم فرمان و کنترل 12 ص
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 12 صفحه
قسمتی از متن word (..DOC) :
1
تحقیق درس اتومکانیک
سيستم فرمان و کنترل
سيستم فرمان و کنترل
در اين جا به بررسي و معرفي انواع سيستم هاي فرمان، جعبه فرمان ها و هندسه ي فرمان پرداخته و سپس با توجه به محدوديت هايي كه در ساخت و يا در بازار وجود دارد بهترين سيستم هاي موجود را مورد بررسي قرار مي دهيم. قبل از اینکه وارد بحث شویم نیروهای وارد بر سیستم را شناسایی خواهیم کرد. نیروهای مخالف با حرکت چرخ عبارتند از :
نیروی اصطکاک
نیروی شتاب گیری
نیروی جانب به مرکز یا همان گریز از مرکز
نیروی هوا و باد
نیروی حاصل از شیب جاده
نيروهاي فوق بر حركت و كنترل خودرو تاثير مي گذارند، علاوه بر آن، حركت خودرو، خود نيز تاثير پذير از موارد زير است :
متعادل توزیع شدن نیرو بر چرخ ها
عرض خودرو و فاصله بین دو محور
2
کیفیت ارتعاش گیرها
نوع سیستم تعلیق
زوایای فرمان که در این فصل توضیح داده می شود.
وضعیت تایرها از نظر کیفیت (لاستیک ها و بالانس بودن آنها)
سطح اتکای موثر
در طراحی فرمان با تنظیم صحیح زوایای فرمان، نکات فوق را لحاظ می کنیم، اما باید به مسئله ی حرکت راحت و آسان چرخ توسط نیروی منتقل شده از طریق فرمان نیز توجه کرد. یکی از مهمترین معیارهایی که درانتخاب نوع فرمان نقش دارد، ایمنی آن است. مانند استفاده از کیسه هوا Air bag
یا استفاده از نوعی میل فرمان که در مقابل ضربه، تا می شود. مثلا در نوعی ميل فرمان به نام ستون لوله ای، AC Delco
فرمان از نوع تلسكوپي می باشد. مزایای این سیستم عبارتند از:
تاب بر نمی دارد.
در هنگام ضربه شدید مثل تلسکوپ عمل کرده و از طول جمع می شود و لذا انرژی را جذب کرده و از فشار ضربه کاسته می شود و حالت بالشتکی ایجاد می کند.
در نوعی دیگر به هنگام ضربه ستون پایینی به طرف بالا حرکت می کند و انرژی ضربه را می گیرد.
تقسیم بندی فرمان به دو دسته است: الف)دستی ب) غیر دستی
منظور از فرمان دستی، فرمانی است که نیروی دست راننده مستقیم به چرخ منتقل می شود و فرمان غیردستی فرمانی است که در آن برای کاستن نیروی مورد نیاز برای چرخاندن فرمان از وسایل رابط کمک کننده استفاده می کنند. بعنوان مثال، در فرمان غیردستی از خاصیت هیدرولیک و مغناطیس در جعبه فرمان برای افزایش نیروی راننده استفاده می شود. در اینجا به توضیح اجزای فرمان مي پردازيم.
اجزای فرمان دستی عبارتند از:
غربيلك
میل فرمان
جعبه فرمان
4
اهرم های هدایت کننده
سگدست یا شغالدست
انواع جعبه فرمان
مهمترين بخش يك سيستم فرمان جعبه فرمان آن است كه چرخش غربيلك را به چرخش چرخ ها تبديل مي كند. مهمترين وظيفه جعبه فرمان عبارت از تبديل حركت دوراني ميل ورودي جعبه فرمان به حركت خطي از طريق اهرم ها، جهت هدايت خودرو است.
جعبه فرمان ساچمه اي Recirculating ball
اين سيستم فرمان بيشتر در اتومبيل هاي سنگين استفاده مي شود. مزيت اصلي اين سيستم اصطكاك بسيار
شكل 2-1 نمايي از برش جعبه فرمان ساچمه اي
كمي است كه با استفاده از ساچمه فراهم گرديده است.
عيب اصلي اين سيستم حجم زیاد آن است.
جعبه فرمان راك و پينيون Rack and Pinion
اين سيستم فرمان ابتدا در اتومبيل هايي به كار گرفته شد كه در قسمت قرارگيري موتور با كمبود فضا با مشكل مواجه بودند. عملكرد اين سيستم فرمان آن چنان مناسب بود كه به سرعت در بيشتر اتومبيل ها مورد استفاده قرار گرفت. قسمتهاي اصلي اين سيستم درشكل زير نشان داده شده است .
هنگامي كه راننده غربيلك فرمان را مي چرخاند، دنده پينيون مي چرخد و باعث حركت شانه Rack
مي گردد. اين حركت به يك اهرم بندي متصل است كه چرخهاي جلو را به حركت در مي آورد. اين سيستم از بقيه سيستم هاي فرمان دقيق تر بوده و در عين حال كه از اجزاي كمتري تشكيل شده است، طراحي ساده وسبك تري دارد. فشردگي و به عبارت ديگر فضاي كمي كه اين سيستم اشغال مي كند، دليلي است كه اين سيستم در همه خودرو هاي فرمان از جلوي
4
Front steer
اروپايي و ژاپني استفاده مي شود. يكي از اشكالات اين سيستم اين است كه در اكسل هاي صلب Rigid axles
قابل استفاده نيست.
شكل 2-2 جعبه فرمان راك و پينيون
سيستم فرمان سيمي Steering by wire
اين نوع سيستم فرمان قطعات الكترونيكي را جايگزين قطعات مكانيكي مي كند. بنا براين با چرخش غربيلك فرمان چرخ ها مستقيما نمي چرخند، بلكه يك سيگنال به موتور پله اي Stepper motor
كه در هر يك از چرخهاي جلو قرار گرفته است، فرستاده شده و سيگنال مورد نظر باعث چرخش چرخ ها مي شود. در اين سيستم يك بکار اندازنده Actuator
بر روي غربيلك قرار مي گيرد، بدين ترتيب خطر برخورد ميله فرمان با سينه راننده در تصادفات از بين مي رود. مهم ترين مزيت اين سيستم وزن كمتري است كه نسبت به سيستم هاي فرمان مكانيكي دارد. بدين ترتيب حتي اين امكان وجود دارد كه به جاي غربيلك از يك اهرم كنترل Joy stick
استفاده شود. در اين سيستم ارتعاشات داخل اتومبيل نيز كاهش مي يابد. مهمترين اشكال اين سيستم اين است كه يك بازخور مكانيكي Mechanical feed back
مستقيم درباره شرايط فرمان پذيري وجود ندارد. در اين نوع سيستم امنيت و پايداري اتومبيل نيز افزايش مي يابد.